tj
door tjeulem Mar 12, 2023 om 17:01
Huishouden & energie

Energie nieuwe huurwoning

Op 28 Februarie hebben wij de sleuteloverdracht gekregen van nieuwe woning

Dit is nieuwbouw dus er is behoorlijk wat stroom afgenomen tijdens bouw en alles instaleren.

Op 1 Maart zijn de meterstanden door Essent uit gelezen op mijn nieuwe adres

Nu is mijn vraag

Voor wie zijn de energiekosten van voor 1 Maart

4879 15 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Mar 12, 2023 om 17:20
857 Antwoorden / 3 Vragen

Als het goed is heeft de aannemer bij oplevering de meterstanden doorgegeven. Deze eindstanden zijn dan jouw beginstanden.

rj
door rjw - Mar 12, 2023 om 17:21
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Vanaf wanneer loopt je contract? Vanaf de 28e of vanaf de 1e?

getty
door getty - Mar 12, 2023 om 17:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Voor bouwer of verhuurder.

De stand die u als beginstand heeft opgegeven geldt als uw beginstand.
Alles daarvoor is niet ter zake doende.

me
door mein33 - Mar 12, 2023 om 17:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Blijkbaar heeft u vanaf 1maart een leveringsovereenkomst met Essent en vanaf die datum moet u gaan betalen voor de energie (met bijkomende kosten) welke u verbruikt.
Met alles wat daarvoor is verbruikt heeft u niets vandoen, voor dat verbruik krijgt de bouwer de eindafrekening.

tj
door tjeulem - Mar 12, 2023 om 19:15
12 Antwoorden / 6 Vragen

De Huurtermijn is ingegaan op 28Febr

Hoe an ik controleren welke meterstanden de aannemer heeft door gegeven ?

getty
door getty Mar 13, 2023 om 10:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maakt een account aan op Essent.nl
daar staat ook uw verbruik in en zal waarschijnlijk een beginstand genoemd worden.

mahadma
door mahadma - Mar 12, 2023 om 19:17
11548 Antwoorden / 51 Vragen

UW contract gaat in per 01-03-2023. Alles wat ervoor gebruikt is, is niet voor uw rekening.

Mabelle
door Mabelle - Mar 12, 2023 om 19:27
427 Antwoorden / 1 Vragen

Op 1 Maart zijn de meterstanden door Essent uit gelezen op mijn nieuwe adres.

Dat zijn dan de standen die Essent gaat gebruiken als beginstand voor jullie afrekening straks. Zo is het ook bij mij gegaan toen ik in een nieuwbouwwoning trok.

getty
door getty - Mar 12, 2023 om 20:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik neem aan dat u zelf ook even een foto op 1 maart van de beginstand heeft gemaakt voor uw eigen bewijs?

1paul
door 1paul - Mar 13, 2023 om 11:43
3161 Antwoorden / 0 Vragen

niet voor u maar voor de bouwer.

Iv
door Ivo W - Mar 13, 2023 om 12:44
730 Antwoorden / Vragen

De energiekosten van tijdens de bouw zijn waarschijnlijk voor de eigenaar van het pand.

In een standaard aanneem overeenkomst staat dat de opdrachtgever een elektrische aansluiting ter beschikking stelt.

de
door dewaal - Mar 13, 2023 om 13:11
15 Antwoorden / 6 Vragen

L.S.,  M.i. zijn die kosten voor de aannemer tenzij in de koopovereenkomst anders is overeen gekomen. Bij uw (nieuwe) Energieleverancier geeft u de huidige meterstand op. Dan zijn (waarschijnlijk) automatisch de kosten van de eerdere energie voor degene die de energie verbruikt heeft. Succes.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 13, 2023 om 14:08
2071 Antwoorden / Vragen

Die kosten zijn in mijn ervaring altijd voor de nieuwe eigenaar van het pand, u bent huurder dus voor u geldt de stand per begin huur ik neem 1 maart of 28 februari wat praktisch hetzelfde is natuurlijk.

mo
door mof - Mar 13, 2023 om 14:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als up 28 februari de sleutel heeft ontvangen en dit is zo vastgelegd dan bent u vanaf ( en dus inclusief) 28 februari energiekosten verschuldigd. Namelijk, vanaf dat moment kon u energie afnemen. De periode daarvoor is de vorige eigenaar van de woning of bouwproject aansprakelijk.

lampje1watt
door lampje1watt - Mar 14, 2023 om 01:00
35 Antwoorden / 2 Vragen

Normaal gebuikt de aannemer/bouwer (nieuwbouw) een aparte bouwaansluiting.
Heeft de aannemer energie gebruikt op de installatie dan zal u in overleg kunnen gaan over de kosten.
Als u geen beginstand heeft doorgegeven, informeer of de leverancier een beginstand heeft uitgelezen (vóór 1 maart) wat is de ingangsdatum van uw leveingscontract?

Bij onze nieuwbouw zijn de installaties kort voor de oplevering ingeschakeld ,
en de beginstand van de nieuwe (eerste) meters was...
0 (nul)

ge
door gerrit57 - Mar 14, 2023 om 09:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

Wij kwamen ook in nieuwe woning december 2021 en de meter stond op 800 aan gebruikte stroom door de bouwers. Deze stand kreeg ik ook als beginstand en nu vail ik niet over een paar euro, maar 800 X€0,30 is toch leuk bedrag. En om het dus correct ingevoerd te krijgen ging ik van kastje(Vattenfall) naar de muur(Liander). Uiteindelijk dreigde ik met opzeggen en dan mijn verlies op mijzelf maar af te wentelen, op dat moment werd ik serieus genomen.  Uiteindelijk heette het dat men geen contact met de slimme meter had en er een monteur zou komen. Als bewijs moest ik foto's sturen van de hoge stand en dit verzenden naar vattenfall/Liander. Keurig netjes kwam er een monteur en de standen gingen op nul en de zaak was opgelost.