da
door dalyxia Jan 8, 2023 om 01:22
Huishouden & energie
Energie van ons onduidelijke voorschotfactuur

Voorschotfactuur.

In mijn ogen plussen ze een min bedrag (correctie prijsplafond 63,22), rekenen daar 21% btw over en halen daarna het bedrag er weer af.

Dan betaal ik toch btw over iets wat ik niet hoef te betalen?

Ik heb hier ook een mail over gestuurd maar daarna een mail waarin staat dat er niet gereageerd gaat worden om mails van voor 6 januari.

Bijgevoegd: geanonimiseerde voorschotfactuur. Screenshots email

Edit: ik mag maar 1 bestand toevoegen.

1665 9 Rapporteer

da
door dalyxia - Jan 8, 2023 om 01:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

Email 1

da
door dalyxia - Jan 8, 2023 om 01:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Email deel 2

Topantwoord

M2
door M2022 - Jan 8, 2023 om 09:36
33 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi. Jee dit vind ik wel een hele vage voorschot nota hoor. En dan die ene zin in je derde schermprint....de voorschotnota van januari is in principe goed,....
Tss dat wekt niet echt vertrouwen. Heb je misschien ook nog n printje van de voorbeeldnota met uitleg, waarover gesproken wordt? Misschien dat het dan wat helderder wordt voor ons?

da
door dalyxia Jan 8, 2023 om 12:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 8, 2023 om 10:17
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan hrt met u eens zijn dat de voorschot nota onduidselijk is, echter: het is een voorschotnota die is gebaseerd op het voor u geschatte verbruik, al of niet afgeleid via eerder meting via slimme meter. Het werkelijke BTW bedrag dat u betaalt vindt u op de eindafrekening.

Een feit is, dat zoals de adgelkopen dagen ook in diverse media gemeld, de nota's vaag lijken, De Telegraaf spreekt zelfs over chaos en er helaas ook sprake is van heffen van energiebelasting waarover vervolgens ook 21% BTW wordt verrekend. De tweede kamer heet Minister Jetten gevraagd om zo snel als mogelijk te zorgen voor ordening inn de chaos. Helaas is het kennelijk nu bij meerdere levceranciers niets anders.

da
door dalyxia - Jan 8, 2023 om 12:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is de voorbeeldfactuur uit de mail.

Zoals je ziet, word er totaal niets uitgelegd, alleen maar herhaald.

Het sommetje is duidelijk, alleen hoe die correctie berekend is en waarom die eerst erbij opgeteld word, dan btw over gerekend en dan correctie zonder btw er weer af is volstrekt onduidelijk en in mijn ogen kan dat niet kloppen.

Topantwoord

Ag
door Agamemnon - Jan 8, 2023 om 13:47
82 Antwoorden / 7 Vragen

Moeilijk hoor. Ik heb geen idee of ik op het goede spoor zit met die extra btw-heffing:
Maar het lijkt erop dat alle moeite gedaan wordt om een correct btw-bedrag tevoorschijn te toveren. Misschien voor de zakelijke klant van belang.

Stel dat gas normaliter 3 euro ex btw kost. dus dat is 300 + 63 = 363 cent incl btw.
Het prijsplafond is 145 incl. btw. Dat is afgerond 120 + 25 = 145 cent.

Je zou verwachten dat de overheid dan 180 + 38 cent = 218 bijdraagt.
Waarvan dus 180 cent naar de leverancier en 38 cent aan de overheid zelf, wat op zich raar is als ze zichzelf betalen.
In totaal krijgt zo de leverancier 120 van de klant + 180 van de overheid =300 ct.
Kosten voor de overheid 180 -25 = 155.

Maar het lijkt hier dat de BTW op 63 cent wordt gezet,hoger dus. dan wordt de som:
82 cent gas + 63 cent btw = 145.  Het totaal is altijd 145 volgens de plafondwet.
De leverancier krijgt dat 82 ct van de klant + 218 van de overheid is ook 300 ct
Kosten voor de overheid: 218 - 63 = 155.

Het maakt waarschijnlijk niets uit en wordt op de eindafrekening voor de gewone klant neutraal. voorschotten zijn maar voorschotten.

da
door dalyxia Jan 8, 2023 om 14:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

Voorschotten zijn maar voorschotten, maar ook voorschotten moeten in mijn ogen terug te rekenen zijn hoe een bedrijf aan een bepaald bedrag komt. Samen met de mail dat ze door drukte niet gaan reageren op mails van voor 6 januari en zinnen als "

De voorschotfactuur voor januari is in principe correct" zonder uitleg geeft totaal geen vertrouwen.

Ag
door Agamemnon Jan 8, 2023 om 15:17
82 Antwoorden / 7 Vragen

Zonder tarief- en verbruiksgegevens kan niemand hier dat voor uw narekenen. Voor particuliere klanten is het btw -deel niet van belang. Zij moeten per m3 gas 1,45 voorschot betalen (over de eerste 1200 m3 en naast alle andere kosten). Voor zakelijke klanten is het btw-deel wel van belang, die kunnen dat verrekenen met de btw die ze moeten afdragen. Het lijkt erop dat de zakelijke klanten hier gematst worden. 63 cent verrekenen terwijl ze effectief maar 25 cent betalen. Ik neem aan dat de minister hier wel over heeft nagedacht, ook al is hij van D66.

Topantwoord

M2
door M2022 - Jan 8, 2023 om 19:42
33 Antwoorden / 3 Vragen

Nee sorry ook met de extra schermprint die je meestuurde kan ik er echt geen chocola van maken. Het lijkt er idd op dat ze iets met die btw doen om de 'kale' bedragen met elkaar te kunnen vergelijken, maar echt duidelijk wordt het zo niet voor de klant. Ook lastig omdat wij nu niet weten wat je tarief en verbruik is enzo waar deze bedragen van zijn afgeleid. Maar goed, volgens mij heb je nu drie opties:
1) ze blijven bestoken met mails en telefoontjes om duidelijkheid te krijgen.
2) afwachten of ze binnenkort zelf iets gaan aanpassen in de voorschotnota, of in elk geval alles verduidelijken. Ongetwijfeld zullen ze heel veel klachten/ reacties krijgen hierover dus als ze slim zijn gaan ze hier wel wat mee doen.
3) zelf berekenen wat jou een passend voorschot lijkt. Dus, denk je tot aan je jaarnota onder het plafond te blijven, dan neem je het plafondtarief maal je verwachte gebruik, plus de vaste kosten zoals netbeheer etc. Denk je boven het plafond uit te komen, dan splits je het. Tot aan het plafond zoals hierboven, en dan je bovenmatige gebruik maal je 'normale' tarief. En dan wijzig je vervolgens je voorschotbedrag naar dat bedrag. Ik neem tenminste aan dat je net als bij andere leveranciers, zelf je voorschotbedrag mag aanpassen.
Meer ideeën heb ik ook even niet helaas