H
door H de V Nov 21, 2020 om 20:01
Huishouden & energie

Energieboete na verwijderen gasmeter

Met de plaatsing van een nieuwe keuken ben ik overgestapt op inductie. Daar de keuken de enige plek was waar nog gebruik gemaakt werd van gas (blokverwarming en elektrische boiler) heb ik de gasmeter laten verwijderen en ben ik compleet van get gas af. Hiervoor heb ik een rekening betaald van de netbeheerder.
Tot mijn verbazing kreeg ik een opzegboete ad €100 van de Nederlandse Energie Maatschappij, omdat ik nu geen gas meer af neem. Zij geven aan dit al ingekocht te hebben voor de komende 2 jaar. Ik gebruikte 12m3 per jaar aan gas.
Dit verbaast mij ten zeerste, daar het kabiner iedereen oproept om van het gas af te gaan.
De burgers die dit doen. worden nu extra daarvoor gestraft.

vraag: De opzegboete betalen of deze aanvechten?

1913 6 Rapporteer

Topantwoord

me
door mein33 - Nov 21, 2020 om 20:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ja, dat klopt, aangezien u contractbreuk heeft gepleegd met uw energieleverancier door geen gas meer af te nemen waarvoor u wel een meerjaren contract had
Uw energieleverancier is een andere partij dan uw energieleverancier.

justmeagain
door justmeagain Nov 22, 2020 om 00:57
623 Antwoorden / 8 Vragen

Uw energieleverancier is een andere partij dan uw energieleverancier.

?

me
door mein33 Nov 22, 2020 om 10:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ja, ik had het al gezien, maar kon er toen geen meer wijzigen in 'netwerkbeheerder'.  ;-))

marita5
door marita5 - Nov 21, 2020 om 20:10
11557 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo H De V ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/onverwachte-kosten-bij-van-het-gas-af-gaan-hoe-zit-het-daarmee

diumenge
door diumenge - Nov 21, 2020 om 20:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Natuurlijk worden burgers nu niet extra gestraft, jij wordt 'gestraft' omdat je een contract van 2 jaar ben aangegaan wat je niet uitzit. Bij zo'n laag gebruik kan ik mij wel voorstellen dat het als een straf over komt overigens, aan die boete verdienen ze vermoedelijk meer dan aan je verbruik.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2020 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had een contract voor gas en dat hebt u voortijdig opgezegd. Dus de boete is terecht.

ne
door neodutchio - Nov 21, 2020 om 20:32
5185 Antwoorden / 12 Vragen

Het maakt niet uit hoeveel gas u verbruikt, u had een contract liggen tot een bepaalde datum. Dat is hetzelfde als je mobieltje weggooien en klagen dat je je abonnement nog moet doorbetalen tot einde contract.

Wellicht een voordeel, die €100,- kan goedkoper zijn als alle vaste kosten die aan een aansluiting horen. Klant blijven zou duurder zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 22, 2020 om 09:10
16888 Antwoorden / 202 Vragen

In ietwat andere woorden, er is sprake van eenzijdige/voortijdige contractopzegging en dan kan wettelijk dit worden toegepast: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  (wanprestatie) en aanvechten zal voor u dus onnodig ook proceskosten betekenen (Helaas).