ba
door bakkertje101 Feb 18, 2012 om 21:18
Huishouden & energie

Energiecontract

In 2011 is er een contract voor drie jaar afgesloten bij Energiedirect, we zouden geen last hebben van prijsverhogingen. Er is echter nooit verteld dat je per jaar je meter standen moet opgeven en dan alsnog kosten moet betalen, omdat je verbruik hoger is dan je betald heb in een jaar. Nadat we Energiedirect er op gewezen hebben dat dit in strijd is met de overeengekomen afspraken, melden zij dat dit aan de netbeheerder lag en zij er niets aan kunnen doen. We zouden ons maand tarief kunnen gaan verhogen (hoeft niet) maar de extra kosten moeten we betald worden.

Mijn vraag is mag een energiebedrijf in een drie jarig contract, alsnog kosten voor het verbruik van een jaar in rekening brengen of moeten zij zich aan het contract houden. Als wij tussentijds van energiebedrijf veranderen moeten we ook een boete betalen, achteraf hadden we beter een jaarcontract kunnen afsluiten.

1017 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 18, 2012 om 21:26
16859 Antwoorden / 108 Vragen

hallo bakkertje101, ik heb afgelopen woensdag een contract afgesproken voor 3 jaar (telefonisch, met meelopende bandopname) waarin werd beloofd in die 3 jaar dat er geen verhogingen zouden worden doorberekend, ook al mochten die er toch komen. Heb dat expres, vanwege die bandopname, nog 2 x laten herhalen. Dus, al heb ik nu (nog) niet deze ervaring, er zouden dan geen tussentijdse verhogingen mogen plaatsvinden. Was alleen bij andere Maatschappij, Eneco, wat trouwens niets zegt; is allemaal een pot nat. Maar belofte maakt schuld dus vraag ook jouw bandopname op (als het telefonisch heeft plaatsgevonden).

getty
door getty - Feb 18, 2012 om 21:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een jaarafrekening moet gewoon elk jaar berekend worden, aan de hand van het verbruik perjaar. Dit staat los van tarieven of prijsverhoging etc. Als je meer hebt verbruik dan aan maandvoorschotten betaald hebt, dan moet je gewoon bij betalen, de nabetaling is dan berekend op de voordelige tarieven die je had afgesproken.

jantje7
door jantje7 - Feb 18, 2012 om 21:32
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Geen verhoging van de kWu of m3 prijs is wat anders als je verbruik betalen. Het kan toch nooit zo zijn dat wat je verbruikt niet moet worden betaald?
Stel je gaat intussen een aanbouw plaatsen voor een planten kwekerij. De energienota zou dan het zelfde blijven?

Denk maar eens na wat ze bedoelen met "GEEN TARIEFS" verhoging.

Jantje

sw
door swat1500 - Feb 18, 2012 om 21:36
3799 Antwoorden / 0 Vragen

U haalt een paar zaken door elkaar. U moet betalen voor de energie die u daadwerkelijk betaald. Het per maand te betalen bedrag is een voorschot op de eindafrekening van het feitelijke gebruik.
Wat u vastgelegd hebt voor een aantal jaren is het tarief wat u per energieenheid betaald. Dit tarief wordt de gehele looptijd van het contract gehandhaafd en dat tarief mogen ze dus niet verhogen.

freya
door freya - Feb 18, 2012 om 21:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo bakkertje101,

Eerlijk gezegd is het mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies bedoelt. Je schrijft:

=bakkertje101 schreef op zaterdag 18 feb 2012, 21:18: ....
Er is echter nooit verteld dat je per jaar je meter standen moet opgeven en dan alsnog kosten moet betalen, omdat je verbruik hoger is dan je betald heb in een jaar.
....

Je sluit een contract af voor een bepaalde prijs per KWh.
Je sluit dus géén contract af voor een bepaald bedrag per maand, waarbij je dan naar believen energie kunt gebruiken......

m.vr.gr. Freya

mahadma
door mahadma - Feb 18, 2012 om 21:45
11590 Antwoorden / 51 Vragen

"Er is echter nooit verteld dat je per jaar je meter standen moet opgeven en dan alsnog kosten moet betalen, omdat je verbruik hoger is dan je betald heb in een jaar."

U betaald van 2011 tot 2014 volgens contract een vast tarief voor gas en of electra. Maar het is bekend en gebruikelijk dat er een jaarafrekening (na een jaar) plaats vindt naar aanleiding van de meterstanden (lees verbruik van gas/electra) in combinatie met het door u betaalde voorschot voor dàt jaar. Als u glad loopt, is er niets aan de hand. Als u méér heeft betaald als verbruikt, krijgt u geld terug. Als u méér heeft verbuikt als betaald, moet u bijbetalen. Als dit zo is kunt u dat beter van één jaar doen als van drie jaar aan het einde van de rit (als dat al zou kunnen) want dan schrikt u zich mogelijk een ongeluk en klaagt u weer hier waarom er zo'n hoge eindnota komt.

tenormin
door tenormin - Feb 18, 2012 om 21:51
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, als je meer verbruikt is dat nogal logisch, dat is mij en ik neem aan ook TS, wel duidelijk. Ik ga er van uit dat de prijs per KWh gelijk blijft in die 3 jaar, uiteraard betaal je naar wat men gebruikt.

mahadma
door mahadma - Feb 18, 2012 om 21:58
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Bakkeretje 101,

al had u een éénjarigcontract met vaste prijzen gehad, dan nog wordt het verbruik per vaste eenheidsprijs x uw verbruik aan u berekend. Uw termijnbetalingen (gemiddeld geschat verbruik, niemand verbuikt hetzelfde (de een stookt 20 graden, de ander 23 graden)) worden tegen de rekening gezet en daaruit volgt bijbetalen of terugkrijgen.

U kunt uw maandbedrag met een paar tientjes verhogen, waardoor u volgend jaar een hoger voorschotbedrag heeft betaald, en dus waarschijnlijk niet hoeft bij te betalen.

getty
door getty - Feb 19, 2012 om 17:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 18 feb 2012, 21:51]Ja, als je meer verbruikt is dat nogal logisch, dat is mij en ik neem aan ook TS, wel duidelijk.

Nou, ik betwijfel het ten zeerste als ik de vraagstelling lees........

tenormin
door tenormin - Feb 19, 2012 om 18:47
16859 Antwoorden / 108 Vragen

nou ja getty, je weet inmiddels dat ik niet veel weet, maar het is toch logisch dat de aanbieding voor een vaste KWh prijs geldt en dat, als je meer gebruikt ook meer betaald. Zo dom zal TS toch niet zijn? Dat zou lekker zijn voor mensen die een wietplantage gaan aanleggen op basis van "deze vaste prijs", haha.

energiedirect
door energiedirect - Feb 21, 2012 om 14:06
37 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

U zet uw tarieven vast voor 3 jaar en niet uw verbruik. U verbruikt ieder jaar meer of minder stroom en / of gas, daarom valt uw jaarnota het ene jaar hoger of lager uit. Het voorschotbedrag is berekend op een tarief maal een verbruik (gemiddeld jaar verbruik bekend op het adres), dit zorgt voor x bedrag per maand (voorschotbedrag). Al deze informatie kunt in uw contract en (leverancier) voorwaarden terug vinden.

Met vriendelijke groet,

^Jeffrey

Uw vraag
Mijn vraag is mag een energiebedrijf in een drie jarig contract, alsnog kosten voor het verbruik van een jaar in rekening brengen of moeten zij zich aan het contract houden. Als wij tussentijds van energiebedrijf veranderen moeten we ook een boete betalen, achteraf hadden we beter een jaarcontract kunnen afsluiten.

loreleigil
door loreleigil - Feb 21, 2012 om 15:05
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 19 feb 2012, 18:47]nou ja getty, je weet inmiddels dat ik niet veel weet, maar het is toch logisch dat de aanbieding voor een vaste KWh prijs geldt en dat, als je meer gebruikt ook meer betaald. Zo dom zal TS toch niet zijn? Dat zou lekker zijn voor mensen die een wietplantage gaan aanleggen op basis van "deze vaste prijs", haha. Lees de vraag nog eens goed....zo dom is TS dus wel.