marietje_26829
door marietje_26829 Dec 14, 2022 om 11:28
Huishouden & energie

Energieplafond voor elektriciteit

Ik woon in een goed geïsoleerd appartement met dubbele beglazing, een warmtepomp en vloerverwarming. Ik heb geen gas.
Het prijsplafond voor elektriciteit is 2900 kW per jaar. Omdat ik geen gas heb moet ik alle energie uit stroom halen (ook koken, warm water, enz.) hetgeen betekent dat ik ruim boven het prijsplafond voor elektriciteit zit dan wanneer ik stroom en gas zou gebruiken. Nu word ik dus gestraft voor het feit dat ik "van het gas af" ben en rekening houd met het milieu.
Is er een overheid die aandacht heeft voor deze scheve berekening?

1560 7 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 14, 2022 om 11:43
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marietje,

Ik geef de schuld aan dit kabinet.

[edit redactie: graag on topic reageren, anders onthouden van reactie]

ne
door neodutchio - Dec 14, 2022 om 11:54
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Wat bespaard u op jaarbasis omdat u geen gas meer heeft?
Neem het gemiddelde van 1.000M3 gas per jaar, dan bespaard u:
1.000x variabele leveringskosten in mijn geval €1,3189 = €1.318,90
365x vaste leveringskosten in mijn geval €0,17739 = €64,75
365x netwerkkosten in mijn geval €0,46042 = €168,05
1.000x energiebelasting in mijn geval €0,39591 = €395,91
1.000x OPE in mijn geval €0,09429 = €94,29

Een totale besparing van € 2.041,90.

Wat gebruikt u extra aan stroom en wat is dan het netto verschil tussen die 2 bedragen? Dan is pas te zeggen of u daadwerkelijk gestraft word of niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 14, 2022 om 12:04
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

1000 M3 gasverbruik per jaar is geen gemiddelde.

Of staat uw kachel nu op 15 graden?

Bij mij (een 3 kamer woning) staat hij op 20 graden).

Ik heb vorige maand bijverwarmd met een elektrisch kacheltje en ik merkte een gigantische stijging in stroomverbruik.

Zolang je het prijsplafond van 1200 M3 gasverbruik per jaar niet overschrijdt ,is met gas verwarmen goedkoper dan op stroom.

ne
door neodutchio Dec 14, 2022 om 12:30
5154 Antwoorden / 12 Vragen

In onze 2 onder 1 kap, 4 persoons huishouden en bedrijf aan huis zaten wij gewoon rond die 1000m3. Met een temperatuur in de woonkamer van 19,5 graad, warm zat.
Verwarmen doen wij nu met de airco en dat is stukken goedkoper dan met gas.

Nu zitten we in de kou en als ik de trend van deze maand doorzet, dan verbruik ik 200kWh aan verwarming via de airco. Kosten met mijn tarief €77,89
Vorig jaar heb ik in december 179m3 gas verbruikt. Met het douchen en afwassen zal ik rond de 35m3 gas verbruiken. Oftewel 144m3 voor het verwarmen. Keer mijn contractprijs is €260,51. Met stroom verwarmen is dus stukken goedkoper. En mocht je geen airco kunnen of mogen installeren, naast de zeer energie onzuinige stroom vretende elektrische kachels heb je ook zuiniger infrarood.

Daarnaast heb ik nog het geluk van het overschot op mijn zonnepanelen waardoor ik door het salderen een stroomverbruik heb van 0 op jaarbasis. Ik hou zelfs nog wat over waar ik het gas mee kan compenseren. Mijn verwacht gemiddelde maandverbruik zit op €50,-.

panter22
door panter22 Dec 14, 2022 om 15:14
6599 Antwoorden / Vragen

Zo zie je maar weer, de mensen met behoorlijke inkomens zitten er letterlijk en figuurlijk warmpjes bij.

ne
door neodutchio Dec 14, 2022 om 20:39
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Je hebt geen behoorlijk inkomen nodig om er figuurlijk warmpjes bij te zitten. Ook met een lager inkomen kan je goed investeren of zorgen voor een lager verbruik.

rj
door rjw Dec 15, 2022 om 10:46
3266 Antwoorden / 5 Vragen

1000m3 is helemaal geen gek getal. Ik heb een woning van 130m3 en gebruik ca 800..900m3 gas.

Gr
door Grunn1 - Dec 14, 2022 om 12:02
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als hierboven door neodutchio al gezegd en verder ook maar eens kijken waarop je kan besparen want dat moeten mensen met een gasaansluiting ook. Minder verwarmen is minder stroomverbruiken bijvoorbeeld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 14, 2022 om 12:56
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn reactie in iets andere woorden: indien u gas zou benutten zou u ook naar mijn mening zeer waarschijnlijk duurder uit zijn.
Het dus een kwestie van ook goed nagaan hoe u toch ook op uw electraverbruiuk kunt bezuinigen door bijv. d.m.v. schakelaars p de stopcontacten alle apparaten die u niet benut uit te scahkelen. Interne trafo's, controlelampjes die zonder 'voor'schakelaar' niet uitschakelen benutten per saldo ook niet te verwaarlozen energie (Denk bijv. aan TV, Radio, opladers, PC. die intern niet op 220 volt werken)

hereistom
door hereistom - Dec 14, 2022 om 13:43
736 Antwoorden / 1 Vragen

Das vreemd dat u in een appartement zoveel stroom verbruikt?
Meestal is het verbruik daar veel lager en zou je makkelijk onder het prijsplafond moeten uitkomen.
Maar als u in een riant penthouse woont is het natuurlijk anders maar dan kunt u de rekening ook makkelijk zelf betalen.

justmeagain
door justmeagain Dec 14, 2022 om 23:56
623 Antwoorden / 8 Vragen

Met een warmtepomp, warm water en elektrisch koken onder de 2900kWh blijven. Ik denk onmogelijk!

panter22
door panter22 - Dec 14, 2022 om 15:12
6599 Antwoorden / Vragen

Van het gas af gaan is meestal alleen omdat het tot nu toe zeer voordelig was. Als het je om het milieu zou gaan, dan zou je je nu niet gestraft voelen, maar blij zijn dat je wat voor het milieu kunt doen, ondanks de wat hogere prijzen.
En gas is gratis?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 14, 2022 om 15:14
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Zojuist zie ik dit hetgeen mogelijk toch ook een antwoord en mogelijk beter kan inhouden op uw vraag dan het antwoord dat ik al gaf:

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/blijf-je-onder-het-prijsplafond-zelfs-dan-moet-je-misschien-hogere-tarieven-betalen/