pe
door peetheft Oct 5, 2022 om 16:12
Huishouden & energie

Energierapport Essent

Ik heb sinds Februari een slimme meter.
Sinds 13 maart een flex contract ivm einde van het contract.
Eind maart opeens geen info van essent over maand verbruik/kosten per maand aan energie.
Ben nu al maanden bezig om een energierapport te krijgen, elke keer na contact 50 dagen wachten dan krijgt u die zeker.
Wat kan ik nu doen om essent te dwingen om aan mij te leveren en niet nu weer over 50 dagen(23 november)
Essent heeft toch een wettelijke verplichting om dit aan je door te geven(via mail of app)
Op wat voor een manier kan ik essent wel aan het werk krijgen om dit te regelen?
Kassa , De Belbus , Acm ?
want via de Essent chat of telefoon kom ik niet verder loop daar al die maanden tegen een muur.
Ik wil gewoon de maandelijkse kosten weten van mijn verbruik.
groetjes peet

5968 14 Rapporteer

ae
door aeverhoog - Oct 5, 2022 om 16:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk zou de leverancier maandelijks een overzichtje moeten sturen, die meestal weken later komt dan de maand is afgelopen. Aan de andere kant kost het veel minder tijd en energie om de app te gebruiken waar zelfs op dagbasis inzicht komt in de kosten.

pe
door peetheft Oct 5, 2022 om 20:00
Antwoorden / 1 Vragen

laat ik nou ook op de app geen energie rapport of maandelijks verbruik vanaf maart niet meer kunnen zien.
dagteller kan ik soms zien dan dagen geen overzichten.

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2022 om 17:13
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Kunt u dan niet inloggen bij uw Essent? Als het goed is moet u uw eigen verbruik toch iedere maand kunnen lezen? Eneco stuurt me iedere maand een berichtje met mijn verbruik.

pe
door peetheft Oct 5, 2022 om 20:02
Antwoorden / 1 Vragen

k kan inloggen op mijn essent maar kunnen mij geen energierapport geven vanaf eind maart begin april.
hun registratie stopte toen mijn contract flex werd. sindsdien geen overzichten meer.

tenormin
door tenormin Oct 5, 2022 om 22:47
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@peetheft. Dat is toch wel erg vreemd, hoor. Niemand met een nieuw contract krijgt het vast tegenwoordig. Ik ben inmiddels bij Eneco (helaas) ook op varial ove rmoeten gaan. Maar krijg nog steeds alles te zien, lezen wat ik wil. Plus iedere maand (zoals geschreven) een mailtje van hen wat ik heb verbruikt. Misschien heeft Essent problemen met communiceren? Zou het niet weten. En ik les net van @henkdezevende dat ze een storing hebben: dat zal het dus wel zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 5, 2022 om 17:14
2069 Antwoorden / Vragen

Ze hebben een storing en waar niet is verliest de keizer zijn recht. Er staan helaas geen direct opeisbare boetes op dit soort problemen hoewel je je af kunt vragen of het dan sneller was gegaan.

marita5
door marita5 Oct 5, 2022 om 17:55
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Via de site is de storing allang opgelost .

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 5, 2022 om 19:25
2069 Antwoorden / Vragen

Grappig

marita5
door marita5 - Oct 5, 2022 om 17:53
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Peetheft ,

Log in op de site van Essent met e-mailadres en wachtwoord , klik op de rode regel .

https://www.essent.nl/klantenservice/persoonlijke-gegevens/hulp-bij-inloggen

U krijgt dan dit te zien  ( tijdsduur kan ook langer zijn ) : Wanneer u ingelogd bent klikt u links in het rijtje op verbruik

pe
door peetheft Oct 5, 2022 om 20:05
Antwoorden / 1 Vragen

weet ik inloggen lukt ook maar mededeling kunnen geen energieraport tonen ook geen overzicht van het laatste half jaar

panter22
door panter22 - Oct 5, 2022 om 18:02
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je het lezen op afstand van de slimme meter geactiveerd?
https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/uitlezen
D
e app doet het al weer.

pe
door peetheft Oct 5, 2022 om 20:07
Antwoorden / 1 Vragen

lezen op afstand staat bij een nieuwe slimme meter automatisch aan.
heeft 6 weken gewerkt en stopte toen mijn vast contract flexible werd bij de app ook mededeling kan geen energierapport tonen

panter22
door panter22 Oct 6, 2022 om 14:56
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je wel een afrekening gekregen van je vaste contract?

Heb je ingelogd op mijn Liander om te kijken of de meter op uitlezen staat?

Janzegt
door Janzegt - Oct 5, 2022 om 19:11
127 Antwoorden / Vragen

Voor het verbruiksrapport dat Essent je stuurt, zijn ze afhankelijk van je netbeheerder. De meetgegevens van je meter worden naar de beheerder gestuurd.  En er is geen wettelijke verplichting, maar het is een zgn "service".

mijn tip: Neem zelf je standen 1x per dag/week/maand (zelf invullen wat je wil). Dan krijg je heel snel een idee over je gebruik. Doe je dit per week, dan krijg je heel snel inzicht in je verbruik en heb je ook geen bel kosten

pe
door peetheft Oct 5, 2022 om 20:16
Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor je tip,
ik heb de meterstanden van 12 jaar geleden nog.
ik weet mijn wekelijks verbruik wel maar ik krijg niet te zien hoeveel ik voor die kwh of kuub betaal.
want daar gaat het om je hebt vandaag 7kwh gerbruikt en dat heeft u .??. euro gekost.
ik heb in de laatste jaar 5 verschillende energie tarieven gehad daar raak je het kwijt van kluts
uuh de kluts van kwijt.
en ja volgens de acm is een energiemaatschapij verplicht om je een maandelijk rapport te sturen
en of inzage in kosten voor verbuik te leveren

Janzegt
door Janzegt Oct 6, 2022 om 20:32
127 Antwoorden / Vragen

Ik ga de discussie niet aan, maar het lijkt mij vreemd dat er een verplichting is om je een maandelijks rapport te sturen. Ze weten je werkelijke verbruik alleen maar, als er toestemming gegeven is dat je verbruiksgegevens gedeeld wordt. En als je verbruiksgegevens niet gedeeld worden, kan de energieleverancier je geen inzage geven in de kosten van verbruik. En er is geen verplichting dat meetgegevens gedeeld moeten worden.

marita5
door marita5 - Oct 5, 2022 om 22:19
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@peetheft ,

Neem eens contact op met het hoofdkantoor :

Adresgegevens:

Essent Hoofdkantoor
Willemsplein 4
5211 AK Den Bosch

Tel: 088-8511000

pe
door peetheft Oct 5, 2022 om 22:23
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt die gaan we eens proberen

marita5
door marita5 Oct 5, 2022 om 22:25
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , niet geschoten is altijd mis , suc6

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 6, 2022 om 09:58
16864 Antwoorden / 202 Vragen

Als nakomer deze info: https://allestoringen.nl/storing/essent/

Ik vraag mij af waar geregeld zou zijn dat het leveren van een maandelijks overzich wettelijk verplicht is bij een slimme meter. Het komt oip mij meer over als service maar ik kan het verkeerd hebben. Mogelijk kan men u daarover bij www.gaslicht.com nader informeren  of bij de ACM www.consuwijzer.nl

Po
door Pollewob - Oct 7, 2022 om 12:12
2 Antwoorden / Vragen

Beste Peetheft,

Ik ontvang al maanden geen energierapporten meer. Na veel gebel met Liander (netwerkleverancier) en eindeloos veel geduld had ik een vrouw aan de telefoon die verder keek. Wat blijkt: Mijn meter is kapot. Geeft een 014 code af. De meter moet dus vervangen worden.

Vorige week kreeg ik een mail dat door een tekort aan onderdelen, het nog wel 7 mnd. kan duren dat de meter vervangen kan worden!!

Niet voor één gat te vangen, heb ik zelf een schemaatje gemaakt op de computer en daar vul ik elke maand de meterstanden in. Op deze manier zie ik toch hoe mijn verbruik is. Gelukkig heb ik tot 2026 een vast contract.

Essent (productleverancer) krijgt dus óók geen gegevens door van Liander. Dus om daar op in te loggen heeft geen nut. We zullen geduld moeten hebben.

gerardk
door gerardk - Oct 7, 2022 om 12:27
175 Antwoorden / 8 Vragen

Neem een gratis account op https://slimmemeterportal.nl/ dan kan je de volgende dag je verbruik al zien

marita5
door marita5 - Oct 7, 2022 om 12:33
11519 Antwoorden / 15 Vragen

De link van @gerardk ,

https://slimmemeterportal.nl/

Jo
door Jolanda Herfst - Oct 7, 2022 om 13:12
1 Antwoorden / Vragen

Hoi,ik zit zelf bij Green Choise.Ik kon afgelopen mei 2022 nog net een jaarcontract  afsluiten. Maar goed.Ik krijg ook maandelijks  geen email toegestuurd over mijn verbruik.
Ik doe zelf elke maand  inloggen op 'mijn account',en zo kan ik zien wat mijn verbruik is

msermo
door msermo - Oct 7, 2022 om 21:20
9 Antwoorden / Vragen

U heeft een slimme meter?

Je kunt ook het goedkope en goed werkende Home Wizzard P1 apparaatje kopen, dan kun je op ELK moment je aardgas en electra verbruik zien.

Home Wizzard P1

he
door henkie.penkie - Oct 8, 2022 om 11:53
149 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik lees heb je een slimme meter gekregen is je ook de vraag gesteld om het af of uitlezen van deze meter aan of uit te zetten. Als deze uit staat krijg je geen meterstanden en verbruik door gegeven hiervoor moet de optie op afstand uit lezen worden ingeschakeld. Je doet er verstandig aan om een account bij Essent aan te maken. Dan krijg je via je mail een duidelijk maandelijks overzicht van je verbruik. Heb je op afstand uit lezen op afstand niet toegestaan dan krijg je alleen een jjaar nota en moet je ook zelf je meterstanden jaarlijks doorgeven. Dit is dan momenteel dubbele pech.