Co
door Corbeek12 Mar 9, 2016 om 12:09
Huishouden & energie

Energieverbruik al jarenlang absurd hoog?

Hallo allemaal,

Na voor het achste jaar opeenvolgend een hoog (te hoog?) energeiverbruik te hebben zou ik graag wat adviezen inwinnen voordat ik een electricien laat komen, of een ijking van de meter laat uitvoeren. We dachten eigenlijk altijd dat dit 'normaal' was voor ons huis en onze leefwijze maar na meerdere gesprekjes te hebben gehad met bekenden die en een groter huishouden hebben en meer luxe apparaten (jacuzi etc) maar nog steeds minder betalen werden we (na 8 jaar) achterdochtig....
Ik zal onze woonsituatie even schetsen:
We wonen met 3 personen (man, vrouw, kind) in onze 2 onder 1 kap woning. Deze woning is uit 1980 en niet super geisoleerd. Deels dubbel glas beneden en wel dubbel glas boven (rieten geisoleerde kap). De woning heeft ongeveer een vloeroppervlak van 200m2 welke verwarmd wordt door een HR ketel.
We hadden tot 2 jaar geleden een garage aan huis, wat inhield dat mijn man en zijn partner 's avonds en in het weekend aan auto's werkten (dus redelijk sterke verlichting en wat gebruik van apparaten). Sinds januari 2014 hebben zij een eigen pand elders, dus het verbruik zou qua energie enigszins omlaag dienen te gaan? Maar dit is niet het geval.

Verder hebben we (zoals zoveel huishoudens tegenwoordig) : 3 TV's (staan bijna niet tegelijkertijd aan)  2 koelkasten/vriezers waarvan 1 Amerikaans, computer dag en nacht aan (na 5 minuten springt deze op standby, ik heb nml. kantoor aan huis) een wasmachine en droger (gemiddeld  8x per week gebruikt, in de zomer hangt de was buiten..) een inbouw koffiemachine (na 1 uur op standby) en verder dus gewoon verlichting. Ik heb online al een beetje berekend en dan ons huishouden als 5 persoons aangegeven (omdat we absoluut niet energiezuinig leven), dan nog zou ik qua elektriciteit rond de 5000 kwh moeten zitten, maar al sinds wij de woning betrokken ligt dat rond de 10000 Kwh!! Het gasverbruik ligt rond de 3000m3 en dat zou misschien kunnen kloppen omdat we niet overal dubbel glas hebben en de thermostaat continue op 21ºC staat (ik werk thuis en als ik hem 's avonds op 17 ºC zet is de ketel de volgende ochtend tot 12.00 bezig om de temperatuur weer op 21ºC te zetten). Zou het kunnen dat de meter niet klopt, of er ergens stroom wordt afgetapt of iets dergelijks? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik neem aan dat de kosten gemaakt in de voorgaande jaren niet meer te verhalen zijn (op wie?) maar ik kan wellicht wel mijn nieuwe maandbedrag van €425 (Essent ditmaal, maar ook bij Nuon, Oxxio en Nederlandse Energiemaatschappij waren de bedrag om en nabij die koers) kan laten aanpassen? Alvast hartelijk dank voor het meedenken groetjes Rekha

5480 9 Rapporteer

Topantwoord

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 9, 2016 om 12:21
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Koop een stroommeter en ga ieder apparaat na, na ongeveer een maand heb je een aardig kijkje wat het verbruikt. Met een beetje geluk kom je de boosdoener tegen, zou met de droger beginnen.

adko
door adko - Mar 9, 2016 om 12:23
24 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik lees wat u allemaal aan apparaten hebt, verbaas ik me niet over dat stroomverbruik.
Koelkasten en vriezers gebruiken energie, maar dat valt misschien nog mee. Als ze tenminste niet te vaak opengaan.
Maar 8x per week een wasmachine en droger laten draaien, dat gebruikt natuurlijk heel veel energie.
Ook een koffiezetter gebruikt veel stroom, al is dat maar kort. Maar met een bedrijf aan huis, misschien wel vaak....

Wij zijn met z'n tweeén en gebruiken ongeveer 4000 Kwh.
We hebben natuurlijk ook een koelkast en een vriezer. Uiteraard zetten we ook koffie en hebben we verlichting en een computer.
De wasmachine en droger draaien meestal 2x per week.

Ik denk dus dat u weliswaar veel energie gebruikt, maar dat het niet fout is wat u wordt aangerekend.

Co
door Corbeek12 Mar 9, 2016 om 15:58
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor het meedenken Ad, dat van de wasmachine en droger is niet elke week zo, en ik heb het expres erg hoog aangehouden (in werkelijkheid zal het 5x per week zijn, en tja man werkt in garage dus werkkleding, sportkleding (elke dag) dat wil allemaal wel). per dag zullen er 8 kopjes koffie gezet worden, en zo vaak gaan de koelkasten niet open.
Ik moet zeggen dat ik ook schrik van een 2 persoonshuishouden en 4000 Kwh, of is dat normaal?

Ik denk dat ik inderdaad maar een engergieverbruiksmeter ga aan schaffen, het schijnt dat men daar 'vanzelf' zuiniger van wordt...

gerbera
door gerbera - Mar 9, 2016 om 12:30
7388 Antwoorden / 14 Vragen

Verder hebben we (zoals zoveel huishoudens tegenwoordig)
Vooropgesteld dat bovenstaande gewoon niet klopt bent u een enorme energieslurper. Alleen de wasmachine en droger 8x per week gebruikt al behoorlijk veel energie. En wat dacht u van de de overige apparaten, ook in de standby gebruiken ze energie. Dat uw CV ketel er 12 uur over doet om op temperatuur te komen is overdreven tenzij u in een enorm huis of in een tent woont of de hele boel flink doortocht. En het electraverbruik van een CV ketel is te verwaarlozen t.o.v. het gasverbruik. En dat wil met s'nacht 17 graden en overdag 21 graden best oplopen. Zou dan toch maar eens de ketel laten nakijken. Maar u geeft zelf al aan niet energiezuinig te leven.   Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ga wat zuiniger met energie om en vergelijk niet met anderen die wel energiezuinig leven. Want met al die apparaten kan het overdreven gebruik wel kloppen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2016 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u wilt weten of er stiekem wordt afgetapt, zou u alle apparaten eens uit kunnen zetten en dan kijken of de meter nog draait.

Ook zou u om te beginnen elke dag eens op een vast tijdstip de precieze standen op kunnen
nemen, geeft een heel wat beter inzicht dan een jaarverbruik. Dan kunt u ook de verschillen per dag zien en beoordelen of dat logisch is.

Wat betreft het gasverbruik, dat lijkt me logisch gezien de temperatuurs wens en het 's nachts niet lager zetten. Zou normaal gesproken geen halve dag mogen duren voordat de gewenste temperatuur is bereikt. En worden alle ruimtes verwarmd?

Uiteraard zijn de kosten niet te verhalen, u hebt uw onwetendheid/onzekerheid over het verbruik veel te lang op zijn beloop gelaten. Dus eerst maar eens meten, dan weet u meer.

Cookies
door Cookies - Mar 9, 2016 om 12:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Onderstaande allemaal lezende, verbaast het me niks dat je verbruik zo hoog ligt. En 3 t.v.'s? Het scheelt nogal of het t.v.'s zijn van 65inch of van 40inch. Alleen in de zomer de was buiten hangen? Ik heb de afgelopen maanden slechts 1x de droger hoeven te gebruiken. P.c. dag en nacht aan. Amerikaanse koelkast.

Tel uit je 'winst'.

Verder hebben we (zoals zoveel huishoudens tegenwoordig) : 3 TV's (staan bijna niet tegelijkertijd aan)  2 koelkasten/vriezers waarvan 1 Amerikaans, computer dag en nacht aan (na 5 minuten springt deze op standby, ik heb nml. kantoor aan huis) een wasmachine en droger (gemiddeld  8x per week gebruikt, in de zomer hangt de was buiten..) een inbouw koffiemachine (na 1 uur op standby) en verder dus gewoon verlichting

di
door digioma - Mar 9, 2016 om 16:27
646 Antwoorden / 29 Vragen

Ter vergelijking: 2 volwassen personen, royale middenwoning, 1 wasmachine (was gemiddeld 1,5 x per week) was hangt in de winter op zolder en in de zomer buiten; 1 TV alleen na 18 uur 's avonds aan (behoudens bijzondere uitzendingen), CV (HR) staat op 20 graden ingesteld (geen vloerverwarming), 1 laptop die wordt uitgeschakeld na gebruikt (ongeveer 2,5 uur per etmaal). Drie zonnepanelen (helaas afgeschermd door bomen van de gemeente die niet gekapt mogen worden), 1 vaatwasser (draait 2 x per drie dagen). 1 inbouwkoelkast (boven koelen, onder vriezen) geen vriezer. Lamp met bewegingsmelder boven de voordeur. Geen licht laten branden in ongebruikte ruimtes. Gewone Senseo die twee tot driemaal per dag wordt gebruikt en dan weer uit gaat. Wel houtkachel in de huiskamer zodat de thermostaat 's avonds niet aanslaat. Vijverpomp die 24 h/per dag aanstaat.  Elektrische boiler in keukenkastje en gewone boiler boven voor douchen. Totale energiekosten (gas en licht) 105 euro per maand.

Topantwoord

ph
door philip36 - Mar 9, 2016 om 18:12
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dat er iets niet klopt is wel duidelijk.
Een jaarverbruik van 10.000 kwh betekent ruim 1kwh verbruik per uur.
Het huis in van 1980 en toen was het al verplicht om aardlekschakelaars te installeren.
Neem dus aan dat alle groepen beveiligd zijn door een aardlekschakelaar en een aardlek waarbij ongemerkt stroom weglekt naar aarde is dan uitgesloten.
Mits de aardlekschakelaar goed functioneert, dit kan gecontroleerd worden met de testknop vd. aardlekschakelaar.

Het moet haast wel aan de electriciteitsmeter liggen want al gebruikt u de wasmachine en droger elke dag een keer ( uitgaande van 2,5 kwh voor wasbeurt en 5 kwh voor drogen) komen we niet verder dan 7,5 x 365 = ~ 2800 kwh per jaar voor het wassen alleen.
Blijft dus nog ruim 7000 kwh over voor de overige 'lichtere' apparaten en lampen.

Co
door Corbeek12 Mar 9, 2016 om 18:22
Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig is er wel iemand met me eens dat er iets niet klopt☺. Ik weet dat we niet energiezuinig leven, maar vergeleken met bijv. het 4 persoons huishouden van vrienden, met minstens een even groot huis maar veel zwaardere apparaten en frequenter gebruik van tv's, douche, wasmachine en droger scheelt dat per maand 100 Euro! Ik ga vanavond inderdaad wat noteren. Bedankt

ph
door philip36 Mar 9, 2016 om 18:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt inderdaad even een nacht alleen de hoognodige dingen aanlaten zoals koelkast en vriezer en als u naar bed gaat de meterstand noteren en vergelijken met de meterstand als u opstaat.
Het zijn maar weinig uurtjes maar ben wel benieuwd naar het verbruik.

Het gasverbruik is trouwens ook behoorlijk voor een HR ketel.
Voor een HR ketel wordt de cv water temperatuur laag gehouden vandaar dat het zolang duurt dat het huis op temperatuur is.

Co
door Corbeek12 Mar 17, 2016 om 11:15
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben een week lang het energieverbruik per dag (24 uur) bijgehouden, gewoon gestookt, gewassen, gedroogd zoals altijd.
Kom gemiddeld op 20Kwh per dag (ene dag 18, andere 21). Als is dat x 365 doe kom ik op 7300, en ik mag ervan uitgaan dat van Mei tot September ongeveer de verwarming niet aangaat (eventueel 's avonds in Mei) en de droger ook niet/nauwelijks gebruikt wordt..
We gaan waarschijnlijk bij de Liander vervroegd de slimme meter aanvragen, met misschien toch de optie de huidige meter te laten ijken. Als het inderdaad aan de meter ligt schijnen we wel degelijk de kosten met terugwerkende kracht te kunnen verhalen..

Dank allen voor het meedenken, ik zal jullie op de hoogte houden :-)

ro
door ronny530 - Mar 9, 2016 om 18:57
2814 Antwoorden / 41 Vragen

U kunt uw situatie niet met een gemiddeld 5 persoons gezin vergelijken want in zo'n gezin staat niet zoveel apparatuur als bij u. Als u het opgenomen vermogen van al uw apparatuur eens bij elkaar optelt komt u al snel aan dit stroomverbruik. Met al uw apparatuur die u dagelijks gebruikt zit u zo aan de 10.000 Kwh op jaarbasis. Qua gasgebruik valt er wel te besparen maar dat betekent eerst een boel geld investeren dat zich pas later terug betaald. Edoch u heeft kantoor aan huis kunt u niet een deel van de energierekening als bedrijfskosten afschrijven ?.

Ma
door Mat Matheij - Mar 9, 2016 om 20:26
986 Antwoorden / 3 Vragen

Uw energieverbruik lijkt inderdaad aan de hoge kant. Echter de indruk wordt gewekt dat er niet aan energiebesparing wordt gedaan. Te denken aan Led verlichting A+++ apparatuur. Maar los daarvan klopt de energiemeter? Indien het een ouder type betreft zoals de draaistroommeter kunt u via de site van het Agentschap Telecom van het Ministerie van Economische Zaken een lijst downloaden met afgekeurde meters.
Los hiervan kunt u de netbeheerder verzoeken om plaatsing van een slimme meter voor gas en electro. De kosten hiervan bedragen ca. 72€. U kunt verzoeken de oude meter te laten ijken of voorlopig hiertoe beschikbaar te houden.