Essent jaarafrekening
Vorig jaar zijn we bij de mediamarkt aangesproken door een medewerker van ESSENT. We zouden een iets lager maandbedrag gaan betalen en een cadeaubon ontvangen voor onze aanschaf bij de mediamarkt.
Nu krijgen we een jaar later een eindafrekening, we moeten circa 260,- bijbetalen! Dit zijn 3 maandtermijnen extra.
Essent geeft aan dat dit komt door de verandering in wetgeving/belasting en dat we bij de oude ernergie maatschapij zelfs een iets hogere bijbetaling zouden hebben gehad.
Voor het gemak nemen ze de kortingsbon ook mee in deze berekening.
En hiermee is het voor Essent afgesloten en uit.
Hoe kan dit?
Hoe dat kan? Heel simpel: ze halen nieuwe klanten binnen met een lager voorschotbedrag! Dat er aan het einde van het jaar dan nog een leuke naheffing komt, wordt je niet verteld.
Mensen moeten zich eens gaan realiseren dat het maandelijkse voorschotbedrag NIKS zegt over het totale kostenplaatje.
Maand bedrag te laag ingeschat? Vergelijk eens de tarieven van gas en licht met de oude maatschappij en wel de huidige tarieven gebruiken. Kijk of er een verschil zit in de netwerk kosten en bereken dan wat je kwijt zou zijn bij je oude maatschappij. Kijk ook naar het verbruik is dat hoger geworden?
Hoe kan dat?
Dat komt omdat u zich in de luren hebt laten leggen door colportage.
Ik kan het u nog veel voordeliger aanbieden. Bij mij betaalt u maar een tientje per maand. Dien???
Hoe kan dit ?
Eigenlijk is het antwoord heel simpel.
Hoe kan iemand die bij de mediamarkt namens Essent klanten staat te werven uw werkelijke jaarverbruik weten en daar een juist maandbedrag aan koppelen.
Hoe kunt u er, met open ogen, intuinen om dergelijke praatjes te geloven.
U heeft waarschijnlijk uw oude maandbedrag gegeven en uiteraard is de colporteur daar ruim onder gaan zitten om u te verleiden en dat is hem/haar gelukt en dus voor hem/haar KASSA.
Een maandbedrag is niets meer of minder dan een vooruitbetaling op de totaalafrekening aan het einde van het jaar en uw verbruik over dat jaar is bepalend voor de totaal te betalen verbruikskosten.
En dat die kosten uiteindelijk hoger blijken dan de u voorgespiegelde kosten is niet zo vreemd.
Moraal van dit verhaal, trap niet in verkooppraatjes van colporteurs aan de deur of waar dan ook.
Het maandbedrag was maar een paar euro lager dan bij de oude maatschappij, dat verschil had ik al doorberekend.
Tarieven vergelijken is niet zo makkelijk als gedacht, de bedrijven kunnen allemaal aangeven wat we gaan betalen.... terwijl dit een prognose is!
Maar de tarieven van afgelopen jaar kunnen ze me vreemd genoeg niet geven!
[quote=hoe.kan.dit schreef op dinsdag 28 okt 2014, 11:29]Het maandbedrag was maar een paar euro lager dan bij de oude maatschappij, dat verschil had ik al doorberekend.
Was het dan toch de cadeaubon, die u als worst werd voorgehouden, die u over de streep trok om over te stappen.
Al met al bent u er geen steek mee opgeschoten want de waarde van de cadeaubon komt nog eens bovenop de € 260,00 die u nog moet bijbetalen omdat deze bon al is verrekend.
Tel uit je winst !!
[quote=hoe.kan.dit schreef op dinsdag 28 okt 2014, 11:29]Het maandbedrag was maar een paar euro lager dan bij de oude maatschappij, dat verschil had ik al doorberekend.
Tarieven vergelijken is niet zo makkelijk als gedacht, de bedrijven kunnen allemaal aangeven wat we gaan betalen.... terwijl dit een prognose is!
Maar de tarieven van afgelopen jaar kunnen ze me vreemd genoeg niet geven!
Heb je het verbruik dat op je laatste jaarafrekening staat al vergeleken met het jaar daarvoor? Misschien is je verbruik erg gestegen?
Wat was uw JAARverbruik gas/electera over dit jaar en vorig jaar? Vergelijk die cijfers eens. Als de cijfers van dit jaar hoger zijn klopt het maar schrijf ze anders eens hier.
Beste hoe.kan.dit,
Wat jammer om te horen dat je zo'n bijbetaling hebt gehad. Ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.
Een bijbetaling kan meerdere oorzaken hebben die hier ook genoemd zijn. Denk aan een voorschotbedrag wat te laag is ingeschat. Bij een nieuwe aanmelding kijken we naar het historisch verbruik. Dit geeft uiteraard wel een beeld van jouw verbruik maar het kan ook iets afwijken waardoor het voorschot te laag is. Daarom hebben wij ook de VerbruiksManager. Daar kun je elke twee maanden je meterstanden invoeren om te zien of je voorschot voldoende is voor je verbruik.
Zaken als energiebelasting hebben natuurlijk ook invloed op je energierekening. Persoonlijk verwacht ik niet dat dit de reden van de volledige bijbetaling van 260,00 euro is.
Uiteraard kan ook je verbruik anders zijn ten opzichte van andere jaren.
Zoals je ziet kan het echt meerdere oorzaken hebben en ik snap dat je hier duidelijkheid over wilt. Ik nodig je daarom uit om een e-mail te sturen naar webcare@essent.nl. Zou je de volgende gegevens in de e-mail willen zetten?
- Je klantnummer of postcode en huisnummer.
- De geboortedatum van de contractant.
- Een kopie van jouw bericht op dit forum.
Wij zullen je e-mail dan in behandeling nemen en gaan bekijken waar de bijbetaling precies vandaan komt.
Als je de tarieven van je oude leverancier nog hebt, kunnen we ook bekijken wat het verschil is tussen de tarieven van je oude leverancier en Essent zodat je een beeld hebt welke prijsveranderingen er zijn geweest.
Ik kijk uit naar je e-mail.
Fijne dag!
Groet,
Dave
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer