kr
door krisjeb Sep 13, 2009 om 21:22
Huishouden & energie

'Extreem' energieverbruik, wat nu?

Beste allemaal,

Als fervent Kassa kijker meld ik me namens mijn schoonzus op de Kassa site. Zij hebben een vrij extreem energieverbruik, zo hoog dat het bijna niet kan. Hebben jullie suggesties om te achterhalen hoe dit zo kan? En wat te doen? Hier zoveel mogelijk info over hun specifieke situatie.

Situatie
- Klein appartement 80-er jaren, normaal geïsoleerd, combiketel
- Tweeverdieners, horeca, dus eigenlijk nooit thuis
- Allebei energiebewust, nooit veel lampen aan etc.
- Alleen elektra, geen gas (dus elektrisch koken en verwarmen)
- Regelmatig de was en de droger aan (ik weet wat dat kost aan energie), normale flatscreen tv, en verder eigenlijk niks geks.
- Elektra standen zijn regelmatig bijgehouden
- Normaal verbruik lijkt me voor hun situatie (appartement, gebruik, levensstijl) 4000 a max 5000 kwh per jaar.

Verbruiksgegevens
- Ze wonen er vanaf juli 2008, dus nu ruim 14 maanden
- De eerste 9 maanden verbruikt 4000kwh, dat is inclusief de winter, en geeft lineair +/- 5400 kwh per jaar. Dat lijkt me aan de vele kant voor
- Van april tot augustus (verwarming staat uit) is het verbruik 4800 kwh (normale jaarverbruik!), dus 1200 per maand! Betekent in de zomerperiode lineair naar 14.000 per jaar. Dat is geen consumentenvolume, lijkt me echt té veel.
- Van augustus tot nu is het verbruik weer normaal.

Aanvullende gegevens:
- recent relatief grote stroomstoring
- sterke aanwijzing voor wietplantage bij de buren.......

Buiten het feit dat ze zich ongerust maken over het zeer hoge stroomverbruik, maken zij zich ook ongerust over de mogelijk deels onterechte jaarnota. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze getapt worden, maar ik kan op geen enkele manier hun verbruik verklaren. Kan de meter kapot zijn, kan er iets lekken, kan er op 1 moment (bv stroomstoring) een massa lek zijn geweest (dat de piek verklaart)? Heeft iemand input? Thanx!

9818 19 Rapporteer

poltol
door poltol - Sep 13, 2009 om 21:37
3885 Antwoorden / 22 Vragen

hallo,

Doe eerst even een [snelle] check. Zet één voor één de groepen uit en kijk of de meter langzamer gaat draaien. Want als er ergens een grote stroomverbruiker aan zit zal de meter direct bij uitschakelen van die groep heel veel langzamer gaan draaien. Heeft u de groot verbruikende groep gevonden dan kunt u de apperaten van die groep ook eens één voor één uitzetten. Misschien is er bv een vriezer die altijd draait. Haal er anders een echte installateur bij. Die kan namelijk groep voor groep doormeten. De meter kan ook stuk zijn. Via uw netbeheerder kunt u die laten doormeten. Als hij kapot is krijgt u het geld, wat u eerst moet betalen, weer terug en past de energie leverancier ook coulance toe. Meestal nemen ze dan uw historisch verbruik als maat. In dit geval geldt ook weer meten is weten.

Succes, poltol

he
door helderegeest - Sep 14, 2009 om 14:12
13 Antwoorden / 4 Vragen

Met alleen energieverbruik via electra is dit een normaal cijfer. Ik neem aan dat met een vette winter er nog wel 2000 kWh bij kan komen, dus 7000 kWh.

kr
door krisjeb - Sep 14, 2009 om 14:17
10 Antwoorden / 2 Vragen

Ik stel in mijn vraag ook dat ik weet dat 5000 een normaal verbruik is voor alleen elektra voor zo'n appartement. Hoe verklaar je dat in ruim 3 zomermaanden tijd er 4800 kwh wordt verbruikt? Opgeteld met de eerste maanden zitten ze dan dus op 8800 kwh per jaar.

Verder, het betreft een appartement van 60m2 voor een stel dat nauwelijks thuis is. Zoals ik al stelde, max 5000 kwh voor dat huis is normaal. En het loopt dus nu, afhankelijk van die onverklaarbare zomerpiek, op naar 8800 tot 14.000, dus laten we het middelen op 11.500 kwh voor een normaal geïsoleerd appartement voor tweeverdieners die nooit thuis zijn.

De tip van het per groep en mogelijk per apparaat binnen die groep gaan we zeker uitvoeren, dank alvast voor die tip!

ba
door bachanaal - Sep 14, 2009 om 14:31
248 Antwoorden / 7 Vragen

gemiddeld is het verbruik per huishouden ong. 3500kwU. als het veel hoger is, is er wat aan de hand bijv. illegale aftap, defekte apparaten o.i.d.

he
door helderegeest - Sep 14, 2009 om 16:28
13 Antwoorden / 4 Vragen

Inderdaad is het 4800kWh in drie maanden een erg hoog cijfer. Ik had de laatste informatie niet goed in mij opgenomen. Bovendien zie ik het gebruik van een Combi-Ketel dat wijst op het gebruik van gas voor warmwater en verwarming. Drogers vreten enegie en ook electisch koken vraagt behoorlijk wat energie. Gemeten aan mijn eigen verbruik  blijft mijn inschatting dat 5000 kWh per jaar normaal zou moeten zijn.

Ik volg dan ook een eerdere suggestie om alle schakelaars in de meterkast eens uit te zetten en ook alle apparaten. Daarna de schakelaars in de meterkast een voor een aan zetten en dan te bekijken hoe snel de meter loopt. Bij de groep die veel stroom trekt eens bekijken wat daar aan hangt en dat zonodig uitschakelen. Ook alle laadapparatuur uitschakelen en uit het stopcontact trekken. Veel succes.

kr
door krisjeb - Sep 14, 2009 om 16:30
10 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe kunnen ze mogelijkheid tot aftappen of lekken onderzoeken? Dat is onder meer de kern van de vraag. Tip tot nu toe is groepsgewijs en daarna per apparaat te meten en de stroommeter in de gaten te houden.

Qua jaarverbruik; 3500 kwh is normaal als je zowel elektra als gas hebt in een gemiddeld gezin, maar dat is hier niet het geval. Nogmaals, betreft alleen elektra met tweeverdieners die nooit thuis zijn. Zoals eerder gesteld is een normaal verbruik voor hun in mijn ogen 4000 a max 5000 kwh. Echter het zit op (afhankelijk van hoe je extrapoleert al dan niet met verwarming etc) op 9000-13000 kwh.

Graag aanvullende input over aftappen, lekken, en meten. Dank.

kr
door krisjeb - Sep 14, 2009 om 16:34
10 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi, dank!

Nou maak ik wel zelf een foutje; ze hebben natuurlijk geen combiketel (want geen gas) maar elektrische ketel of wat dan ook voor het douchewater en verwarming. Met nadruk dus geen combiketel...

he
door helderegeest - Sep 14, 2009 om 16:54
13 Antwoorden / 4 Vragen

Ik kom terug bij het gebruik over de maanden april tot en met augustus zonder gebruik van gas. Zonder het gebruik van verwarming lijkt me die 4800 kWh aan de hoge kant. Dus niet exceptioneel. Het was erg warm weer en zal men wellicht uitbundig gedouched hebben. Blijft mijn eerdere suggestie groep voor groep het verbruik testen via het lopen van de meter.

getty
door getty - Sep 14, 2009 om 17:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft u al contact gehad met het energiebedrijf? Mogelijk is de meter kapot? Dit kan onderzocht worden. Dit kost wel geld, mocht blijken dat deze niet stuk is, voor eigen rekening. Is de meter wel stuk dan vanzelfsprekend het energiebedrijf zelf aansprakelijk.  Is het een koop of een huurhuis? Is het een huurhuis, neem dan ook eens contact op met de woningbouw, mogelijk kunnen zij nagaan of er iets stuk is. Is het een koophuis dan dus direct contact met energiebedrijf. Ik denk dat een doormeting in deze wel aan te raden is.

ba
door bachanaal - Sep 14, 2009 om 18:03
248 Antwoorden / 7 Vragen

een erkent installatiebedrijf zou eens poolshoogte kunnen nemen

tonnieboy
door tonnieboy - Sep 14, 2009 om 22:06
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Eerst een wedervraag over de wijze van verwarmen appartement. Stel dat de vloer elektrisch verwarmd wordt dan is het verbruik als normaal te beschouwen.

pi
door pierenthea - Sep 14, 2009 om 23:23
4 Antwoorden / 6 Vragen

Normaal is 3500 kwh per jaar en als er 4800 kwh in driemaanden is gebruikt is er toch werkelijk iets mis. Een expert en bij laten komen en contact opnemen met de leverancier

kr
door krisjeb - Sep 14, 2009 om 23:28
10 Antwoorden / 2 Vragen

Verwarming via reguliere radiatoren, water daarvoor wordt elektrisch verwarmd, geen vloerverwarming. Bovendien is het zo dat de verwarming in de piek van de zomermaanden met 4800 kwh niet aan heeft gestaan.

Heeft iemand een gedachten over de bijna zeker wietteelt bij de buren als in mogelijkheid van aftappen...?

he
door helderegeest - Sep 15, 2009 om 09:01
13 Antwoorden / 4 Vragen

Hoofdschakelaar uitzetten!

willemo_1
door willemo_1 - Sep 15, 2009 om 10:19
167 Antwoorden / 0 Vragen

krisjeb,

UIt e.e.a. begrijp ik dat er elektrisch wordt verwarmd hetggeen een zeer dure methode is.
1. Zet eens op een wat koudere dag gedurende de dag en avond als je niet thuis bent de verwarming geheel uit en neem de meterstanden aan het begin en het einde op.
2. Doe vervolgens hetzelfde op een normale dag en avond met vergelijkbare buitentemperatuur en zet de verwarming wel aan en neem de meterstanden gedurende ongeveer de zelfde tijd als onder punt 1. genoemd op.

Je zult dan na vergelijking van 1 en 2 een redelijke indicatie krijgen wat elektrisch verwarmen kost en waarschijnlijk zal jouw schonzus meteen besluiten om over te stappen op bijvoorbeeld gasverwarming.

Elekrtisch verwarmen is o.a. onvoordelig doordat:
- in de centrale bijv. gas wordt gebruikt om een motor te laten draaien welke veel verliezen heeft doordat er via koelwater wordt geloosd,
- de motor heeft een bepaald rendement,
- de motor moet een generator aandrijven,
- deze generator heeft een bepaald rendement,
- de elektriciteitscentrale staat op geruime afstand van de woning waardoor er transportverliezen optreden,
- er zitten transformatoren tussen de centrale en het woonhuis met elk een bepaald rendement.

Door het bovenstaande dus veel verliezen en daardoor een hoog verbruik dat betaald moeten worden.

Met gas verwarmen is een stuk voordeliger doordat gas met redelijk weinig rendementsverliezen aan huis wordt afgeleverd en daar behoorlijk efficiënt in een ketel wordt gebruikt om water op te warmen.

Met vriendelijke groet,
Willem

willemo_1
door willemo_1 - Sep 15, 2009 om 10:23
167 Antwoorden / 0 Vragen

krisjeb,

Ik ben het dan ook geheel eens met hetgeen "Heldere geest" hierover heeft geschreven.

Met vriendelijke groet,
Willem

kr
door krisjeb - Sep 15, 2009 om 10:45
10 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Willem,

Dank voor je uitvoerige reactie en je suggestie om energieverbruik op die manier te meten. Deels ben ik het met je eens als je stelt dat elektrisch verwarmen duur is, want dat hangt van je verwarmingssysteem af.

Wat ik jammer vind, is dat je focust op het verbruik van schoonzus. Ik stel volgens mij duidelijk dat een normaal jaarverbruik voor hun situatie rond de 5000 kwh zou moeten liggen. (60m2 appartement, normaal geïsoleerd, buiten wassen en drogen geen energievreters, nauwelijks thuis.) Jij focust je vervolgens op de verwarming, die in de periode van ruim 3 maanden waar een verbruik van 4800 kwh is geweest geen moment heeft aangestaan.

Kun je met me meedenken over de reden dat er zo'n piek in het verbruik kan zijn in die periode? Want elektrische verwarming of niet, 4800 kwh in ruim 3 zomermaanden is gewoon niet normaal. Een normaal verbruik geeft ongeveer een voorschot van 100 euro per maand. Met hun jaarverbruik van ongeveer 11.000 kwh zou dat 240 euro per maand zijn. Voor een appartement van 60m2, geloof jij het?

dirck
door dirck - Sep 15, 2009 om 11:31
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Krisje,

Gebruiken ze voor het verwarmen en voor het warme water soms een hele grote boiler?

Zoja, dan zou ik het daar eens in zoeken.

Groet, Dirck

willemo_1
door willemo_1 - Sep 15, 2009 om 14:48
167 Antwoorden / 0 Vragen

krisjeb,

Ook een elektrische droger is overigens ook een behoorlijke energievreter welke al gauw 1,5 tot 2 uur inbedrijf is en 2 kW aan vermogen opneemt. Dat is dus al gauw 3 tot 4 kWh per droogbeurt.

Met vriendelijke groet,
Willem