Fabricagefout
Mijn moeder heeft okt. 2002 een nieuwe verw. combi laten installeren door erkend installateur, het gaat om een Valliant VHR 24 - 28c Er is een onderhoudscontract bij energieservice. normaal onderhoud is in november nu komt er een brief van energieservice voor een geplande onderhoud in april. Toen ik navraag deed waarom al na een half jaar kreeg ik de volgende mededeling:
Uw Valliant 24 - 28 c heeft een kraantje in het systeem dat door de samenstelling van het water in deze regio (nh) mogelijk kan gaan lekken of uit elkaar barsten. Wij gaan nu preventief dit kraantje vervangen, normaal gebeurt dit tijdens norm onderhoud, maar dat is voor u nog te lang weg. Op mijn vraag of hier kosten aan verbonden zijn is het antwoord ja, €46,-- voor een nieuwe buis en € 25,- voor arbeidsloon, als er tenminste niets tegenzit. Ik geef hierop aan dat er nog garantie op de ketel zit en dat ik dus verwacht dat het onder garantie valt. Dit bleek niet zo te zijn, ik heb contact gehad met de installateur, deze zegd wel van het probleem af te weten, maar nog geen richtlijnen te hebben van Valliant over een evt. oplossing. Toen maar Valliant gebeld, en hier naar garatie gevraagd, ook hier krijg ik geen respons, als het kraantje lekt vóór het einde van garantie termijn zal het waarschijnlijk garantie zijn, maar als het na garantietermijn gebeurt dan is het geen garantie, de reparatie kan dan oplopen tot wel 800 of 900 euro, door de gevolgschade van een lekkende kraan. o.a. zou de elec. install. beschadigd worden. Wat kan ik hieraan doen om deze handeling door Valliant te laten beskostigen?? ik heb ze duidelijk gemaakt dat ik vind dat dit geen probleem voor de consumetn mag zijn, het is of de leverancier van de ketel, of de leverancier van het water die hiervoor verantwoordelijk is.
Is u er ook bij vertelt in welk circuit dit kraantje zit? Ik ga er op dit moment van uit dat dit in het warmwatercircuit zit. Dit kraantje is voor het instellen van de waterhoeveelheid, in u geval is dit 7,5 L p/m. Wanneer u zich in een gebied bevind waar hardwater is kan dit kraantje verstoppen en krijgt u niet meer de gewenste hoeveelheid water per minuut. En op die manier niet de gewenste comfort leverd. Bij de nieuwere types is een ander doseer ventiel toegepast waardoor dit probleem bijna niet meer voorkomt. Ik zelf heb hierover nog geen informatie van de betreffende fabricant gehad en het probleem van een daardoor kapot springend kraantje al helemaal.
Wanneer blijkt dat het inderdaad om een fabricagefout gaat moet vaillant hiervoor de kosten dragen. Gezien de ervaringen bij ons op het bedrijf met vaillant zie ik dat met vertrouwen te gemoet.
Ik kan me bijna niet voorstellen vaillant zo reageert. Dat zou wel heel slecht zijn. Maar als u het zegt zal het zeker waar zijn. Het verhaal is natuurlijk belachelijk; vaillant moet cv-toestellen maken die voor de hele nederlandse markt geschikt zijn. Dat de hardheid van het water bij u iets anders is dan op andere plaatsen in nederland kunt u ook niets aan doen. Maar gaat het wel om de hardheid en niet om de pH-waarde of het nitraat gehalte? Er staat mij iets bij dat in die hoek van Nederland een hoog nitraatgehalte is. Maar dan nog. Weer een goed argument om een cv-toestel te kopen van de fabrikant die volgens mij de beste service en coulange van heel nederland heeft en dat is NEFIT! Wanneer er al is probleem was hebben ze dat altijd snel en zonder kosten opgelost. Zelfs buiten de garantietermijn. Das pas service! Vaillant moet dit klusje gewoon gratis oplossen. Om hoeveel toestellen gaat het nu werkelijk; dat zijn er toch maar een paar. Ik kan me niet voorstellen dat ze zich zo verschrikkelijk laten kennen om zo'n stom kraantje.
nog even een reactie op uw antwoord: Momenteel is mijn installateur met Valliant in de slag om de kosten alsnog vergoed te krijgen, hij heeft diverse van deze toestellen geplaatst, en geeft aan dat hij het niet kan maken om zijn klanten hiervan niet op de hoogte te stellen, asl er een geval zou komen dat het kraantje gaat lekken kan hij moeilijk tegen z'n klant zeggen dat had ik wel kunnen weten. Maar ook de installateur kan niet al deze toestellen gratis aanpassen. Dus de bal ligt weer even bij Valliant. Als er weer meer bekend is zal ik dit hier melden, vr. gr. Jan Jonker
Het gaat inderdaad om het kraantje voor de warmwatertoevoer, Ik heb contact gehad met Vaillant klantenservice, hier is overleg geweest met interne afdelingen, daaran ben ik teruggebeld met de mededeling dat de kosten voor het vervangen voor rekening van de consument zijn, ze zeggen: het is een probleem dat alleen in nh voorkomt en het is niet zo dat je het onderdeel moet vervangen, het kan alleen preventief zijn, omdat er gevallen zijn geweest waar het kraantje is gaan lekken of barsten, dan lekt het op je elec. install. en dan zullen de kosten voor rep. ongeveern 800 euro zijn. dus is het in het voordeel van de consument als je het laat vervangen, voor € 70 euro ben je dan uit de gevarenzone.
ik zelf ben sinds april 2002 in het bezit van een valliant VHR 24-28 c
na een positief bericht van de consumenten bond ben ik overgegaan tot de aanschaf van dit toestel. ik heb hem zelf geinstalleerd en een collega (oud service installateur) heeft hem gecontroleerd en goed bevonden. Ik heb ook geen service contract afgesloten want de eerste 3 jaar moet hij zeker zonder probleemen overbruggen. Februari 2004 gaat de kraan van de warmwater toevoer hevig lekken en dit gaf de nodige probleemen. De kraan was helemaal verteerd (hardheid water) Met mijn probleem ben ik naar de warmteservice in alkmaar gegaan, ik heb de ketel daar toendertijd gekocht en ik ben daar altijd zeer goed geholpen.Zij wisten precies wat het probleem was (hadden dit al vaker mee gemaakt) en gaven mij een oplossing in de vorm van een modivicatie pijp die de kraan moest vervangen.Kosten waren voor mijzelf omdat valliant niet aansprakelijk wensten te zijn.De kosten waren nog geen 20 euro dus dat viel mee.Het kraantje zit er bij mij dus niet meer op? Deze week viel het toestel in een storing F 06 wat aangeeft dat ik de service monteur moet raadplegen (hoge kosten en nog geen reparatie)het begon met een korte warm water productie gevolgd door een zeer lange koude douche en nu een dag later doet hij niets meer.Ik vraag mij af, of de afwezigheid van dat kraantje er mee te maken heeft.
dit is een reactie en een vraag?
Het lijkt me niet dat deze storing te maken heeft met het kraatje, maar zeker ben ik ook niet. Mijn probleem is inmiddels ook verholpen, de installateur heeft het kraantje vervangen, maar de kosten heeft hij voor eigen rek, genomen. bij valliant willen ze van niets weten over vergoeding. de installateur heeft heel veel toestellen van dit type gratis verandert, dit verdient wel een pluim.
ook de leverancier van het water wil niets weten van verantwoordelijkheid.
bij mijn weten is er een paar jaar geleden door vaillant een mailing geweest over dit kraantje aan haar instalateurs
deze hebben toen allemaal de kans gehad om het nieuwe exemplaar te krijgen en de klanten op de hoogte tebrengen dit was toen het probleem zich pas voordeed nu weet fabriekant inmiddels dat het door de te hoge zuurgraat in in het water komt en dus zijn de instalateurs te laks geweesten ja als het je gebeurt dat het kraantje gaat lekken kan de schade in het toestel flink oplopen!!! ADVIES voor ieder met een VHR en het oude instel ventiel in de onderzijde van het toestel zit een zwarte rubber dop haal deze iets los zodat als het gaat lekken niet het toestel vol loopt en neem contact op met uw servicebedrijf en vraag of ze bij de volgende controle beurt het instelventiel willen vervangen of eerder maar helaas hier zitten inmiddels kosten aan gr g.asman
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?
Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet een ... Lees meer
Waarom zit er altijd een embleempje muurvast genaaid in een nieuw overhemd of s
Altijd zit er een embleempje in de kraag van een nieuw overhemd o.i.d. genaaid. En wel zodanig dat het praktisch niet is te verwijderen zonder het nieuwe hemd te beschadigen.
Het veroorzaakt altijd irritatie aan je huid en veel van mijn bekenden klagen er ook over.
WEG MET DAT ZINLOZE DING!!!
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer