je
door jenika Oct 6, 2009 om 11:21
Huishouden & energie

Gas prijzen

waarom vind je  bij geen enkele aanbieder de gasprijs? je kunt wel invoeren hoeveel je gebruikt. dan berekend de site de prijs. maar ik wil het graag zelf kunnen zien . maar ik vind dit nergens terug wie weet waar ik dit wel kan vinden??

1079 28 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 6, 2009 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.energieprijzen.nl/

ve
door verwijderd - Oct 7, 2009 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar vind ik een overzicht van de werkelijke vaste kosten per energieleverancier, zodat ik kan vergelijken met

in de eerste plaats ALLE vaste kosten die ze berekenen

In de tweede plaats de werkelijke gas en elektraprijzen

Graag een totaal overzicht per leverancier, zodat er een eerlijk vergelijk tot stand gebracht wordt en waarbij later niet nog eens allerlei extra kosten in rekening gebracht kunnen worden.

Bestaat er nu eindelijk eens zo'n (vergelijkings)overzicht?

Als ik met familie of kennissen vergelijk die een andere leverancier hebben, dan kunnen we er geen touw meer aan vast knopen .........

ve
door verwijderd - Oct 7, 2009 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

www.energieleveranciers.nl

ve
door verwijderd - Oct 7, 2009 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

elke leverancier heeft een eigen website waarop de kubieke meterprijs van gas staat. vaak verdeeld in 1 jaar vast of 3 jaar vast of variabel.en keuze in eco of grijs. vanaf 1 januari zullen al die tarieven weer veranderen maar zolang de olieprijs laag blijft zullen de tarieven niet snel stijgen.van  een stuk of wat leverancier websites de prijzen naast elkaat zettten levert een betrouwbaarder beeld op dan die sites waarop alle leveranciers bij elkaar staan, zoals gascom.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2009 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

tarieven overzichten staan meestal in pdf dus je moet wel een pdf reader hebben bijv. foxit reader.(gratis download)Adobe reader is niet erg betrouwbaar vanwege lekken waardoor hackers binnekomen.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2009 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het blijft een gok, moet je nu op een aanbieding ingaan of wachten tot jan/febr.?

ve
door verwijderd - Oct 8, 2009 om 00:00
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Oct 8, 2009 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met vaste kosten bedoel ik ALLE kosten, waaronder:

- n.a.v. verbruik elektrisch: + daarbij vaste kosten voor het verbruik voor elektrisch

- n.a.v. verbruik gas: + daarbij vaste kosten voor het verbruik van gas

- netwerkkosten elektriciteit; gebruik elektriciteitsnet + vaste kosten elektriciteitsnet + heffing MEP

- netwerkkosten gas; gebruik gasnet en vaste kosten gasnet

- meetkosten elektriciteit

- meetkosten gas

- energiebelasting elektriciteit

- energiebelasting gas

- servicekosten en administratiekosten

- meteropnamekosten

- onderhoudskosten meetapparatuur enz.

Op de rekening van Essent staan bovenstaande vorderingen naast de verbruikskosten nog eens apart gespecificeerd en worden ze in rekening gebracht.

Rekening van 5 pagina's en dat soort VASTE kosten vind ik in de overzichten per leverancier niet terug!

Dus bij prijsvergelijk graag per leverancier alle kosten die de leverancier in rekening brengt in 1 overzicht!

Dan pas kun je eerlijk vergelijken.

Wie weet waar ik dat kan vinden?

ve
door verwijderd - Oct 8, 2009 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb gisteren nog gekeken op die site (www.energieleveranciers.nl) , je kan de kosten zien door op details en specificatie te drukken. Dus even goed kijken voordat je brult, ik vind het leuk om je te helpen maar neem dan ook even de moeite om verder te kijken dan je neus lang is.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2009 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Duidelijke specificatie van kosten ontbreekt inderdaad bij veel vergelijksites. www.energieleveranciers.nl en www.deenergiegids.nl/Prijsvergelijk.aspx zijn daar mi positieve uitzonderingen op. In de laatste worden behalve de totaalprijzen ook de stukprijzen getoond. Schokkend trouwens wat je betaald aan energiebelasting...

ve
door verwijderd - Oct 16, 2009 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

En maar bezuinigen met LED-lampen .

In de kosten is het een druppel op de gloeiende plaat.

Ach, voor het milieu zullen we het dan maar doen?!

ve
door verwijderd - Oct 17, 2009 om 07:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een overzicht van ALLE kosten die met energielevering te maken hebben per leverancier heb je een hele zoektocht te gaan.

Het staat niet duidelijk per leverancier vermeld en al helemaal niet overzichtelijk in een vergelijking met alle leveranciers!

Geen transparantie  wel een groot doolhof.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2009 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

alle vaste kosten die onder het hoofdstuk levering valt zijn bij alle leveranciers gelijk er zijn alleen verschillen in verbruikstarieven, dus wat je zelf stookt enz.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2009 om 08:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij iedereen anders!

Vergelijk maar eens met familie of vrienden die een andere leverancier hebben.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2009 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen betaalt ca 371 euro per jaar aan vaste lasten (kleine verschillen per regio). 31 euro per maand. Dit is ongeacht het verbruik en ongeacht de leverancier. Daar staat tegenover dat iedereen 379 korting krijgt op de energieheffing. Ook ongeacht het gebruik en leverancier.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2009 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergelijk maar eens jaarafrekeningen met familieleden of vrienden die een andere leverancier hebben!

Geen touw aan vast te knopen en ieder jaar zijn er (in elk geval bij Essent) nieuwe kosten bijgekomen en dat hebben we maar te betalen!

Niemand grijpt in.

Ik ben zeer benieuwd op welke nieuwe ideeen ze deze keer (aan het eind van het jaar bij mij) weer bedacht hebben om "te plukken".

Hihi en wij simpele medelandens maar richten op gas-  en elektriciteitskosten .

Spaarlampen scheelt zoveel............. ja, ja een druppel op de gloeiende plaat.

Laten we het inderdaad maar op het mileu houden dat het daar goed voor is.

Wat zijn we toch lekker afhankelijk geworden omdat we de luxe zo graag willen hebben.

Nogmaals die vergelijkingsoverzichten: een wassen neus

ve
door verwijderd - Oct 18, 2009 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Luister vriend. De genoemde regeling is pas op 1-1-2009 ingegaan.

Dus je hebt nog helemaal geen jaarafrekeningen gezien om te vergelijken.
Die zijn, om zijn minst gedeeltelijk, volgens de oude (2008) methode samengesteld.

Vanaf 2009 dus 370-376 euro voor iedereen. en 379 euro heffingskorting voor iedereen.
DUS NU NOG GEEN JAARAFREKENINGEN VERGELIJKEN !!!

ve
door verwijderd - Oct 19, 2009 om 08:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad dit jaar nog geen afrekening gehad en ik kan u zeggen: IK KIJK ER NAAR UIT!

Eind vorig jaar heb ik afrekeningen vergeleken met menig andere levenacier.

Daar was geen touw aan vast te knopen. Daardoor via allerlei sites (ALLE) prijzen gaan vergelijken en daar was overzichtelijk niet uit te komen. Dus niet beperkt met alleen energieprijzen maar alle kosten die in rekening worden gebracht.

Geen touw aan vast te knopen en ik denk dat het management wel een vette bonus heeft kunnen binnenhalen.

Essent bijv. had een afrekening van 5 pagina's en allerlei kosten met elkaar verweven.

U werkt daar ook?

ve
door verwijderd - Oct 19, 2009 om 09:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een flauwekul allemaal, mijn energieleverancier is het nog niet gelukt na 7 weken om de eindafrekening op te maken. Ik begrijp ook niet waarom wij zoveel vaste lasten moeten betalen en waarom er steeds meer heffingen en posten op de rekening staan.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2009 om 10:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op gaslicht.com bijv. staat een exacte en juiste berekening van de kosten.

En Ja de vaste lasten zijn extreem hoog. Maar daar staat gelukkig tegenover dat er een heffingskorting wordt verleend van ongeveer hetzelfde bedrag, waardoor de vaste lasten per saldo nul zijn. Je betaalt dan alleen het verbruik + belasting over dat verbruik.
De heffingskorting is in 2009 verhoogd van 220 naar 379 euro, juist omdat dat vaste lasten gebeuren dit jaar zo is ingevoerd. Ter compensatie zeg maar.

Als ik de overheid was, zou ik de heffingskorting en de vaste lasten tegen alkaar wegschrijven. Dat scheelt een hoop administratie en een hoop vragen van burgers die denken dat ze benadeeld zijn. Dus gewoon de transportkosten (enexis e.d.) gratis maken en alleen betalen voor het verbruik aan de betreffende leverancier.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2009 om 10:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eén grote wirrewar en zoals u het allemaal uitlegt lijkt het zo eenvoudig.

Helaas klopt dat niet. Alles is bj iedere leverancier anders.

Omdat ik afrekeningskopieën heb van familie en vrienden (verschillende leveranciers) kan ik dat zeggen.

Essent komt er voor mij in elk geval over 2008 als winnaar uit met ingewikkelde onoverzichtelijke berekeningen door doorrekeningen.

Het liefst zou ik hier die kopieën plaatsen zodat u het met zijn allen kunt zien; helaas is het te privacy.

Ik zal vragen aan de eigenaars van betreffende afrekeningen of ik die eindafrekeningen openbaar mag maken (zonder naam e.d.) en die op een site mag plaatsen zodat iedereen daar zijn conclusies uit kan trekken (ook overheid!).

ve
door verwijderd - Oct 19, 2009 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nuon heeft een "eenvoudige" jaarafrekening maar voor de specificatie verwijzen ze naar internet (persoonlijke pagina). Dat vind ik heel brutaal, het moet mogelijk zijn een duidelijke afrekening te maken zonder de klant in verwarring te brengen. Ook mag kostenbesparing (papier+porto) natuurlijk geen aanleiding zijn om een summier overzicht te geven waardoor je geen inzicht hebt in de prijs per eenheid van gas en licht.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2009 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Juist.

Als je rekeningen naast elkaar legt kun je ook (bijna) niet met elkaar vergelijken. Ze maken het zo onoverzichtelijk en onvergelijkbaar dat we het bijna niet meer begrijpen. Wie betaalt nu eigenlijk wat voor wat?

Oftewel welke leverancier berekent welke kosten voor wat? Daarnaast is dat dan alles of krijgen we op de afrekening nog verrassingen?

Welke subsidie voor wat? Is dat voor dit jaar? Is het een worst voorhouden, zodat we aan de hoge (extra) kosten gewend raken en dat we ieder jaar dat weer in kunnen leveren?

Overigens Nuon middenkadermedewerkers heben vorige maand een bonus(je?) ontvangen.

Hoger kader zit niet in mijn vriendenkring, maar dat zal echt niet achtergebleven zijn ..

ve
door verwijderd - Oct 19, 2009 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergelijkbaar met wat banken en tussenpersonen van verzekeringen hebben kunnen doen?

Laten we ook hierin streven naar transparantie.

Graaien en grabbelen naar verleden tijd?

ve
door verwijderd - Oct 19, 2009 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ja energiekosten vergelijken LIJKT aantrekkelijk .............

De rest van al de andere kosten wordt daarbij over het hoofd gezien omdat het niet duidelijk en overzichtelijk vermeld wordt  ............

Hoezo ik ga voor goedkoop ........

Is er al een wet die leveranciers verplicht ALLE kosten te noemen?

Dat wordt hoog tijd ........... en dan pas kunnen we kijken waarvoor we betalen en bij wie en van we we onze energie willen afnemen!

ve
door verwijderd - Oct 19, 2009 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vanavond op Nederland 1 om 20.30 uur?

Misschien eindelijk meer duidelijkheid?

ve
door verwijderd - Oct 19, 2009 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan niet genoeg benadrukken. jaarafrekeningen van 2008 zijn COMPLEET anders dan die van 2009. Per 1-1-2009 is het systeem compleet veranderd, waardoor iedereen hetzelfde bedrag betaalt voor transport. Ca. 373 euro per jaar. Kom dus niet aan met oude afrekeningen dat je die niet snapt en niet kunt vergelijken. We leven nu in 2009 en op gaslicht.com kun je exact vergelijken. Maar omdat de transportkosten overal gelijk zijn, worden die niet vergeleken. Door verder te klikken kun je daar ook de specificatie van zien, en je zult dan merken dat die bij iedere maatschappij gelijk is.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2009 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt niet genoeg bendrukken? Pardon? Voor mij hoeft u helemaal niets te benadrukken, tenzij u belangen heeft!

Ik heb over 2008 in elk geval van verschillende energieleveranciers rekeningen en ik kan u zeggen dat daar geen touw aan vast te knopen is.

Over 2009 kan dat inderdaad nog niet vergeleken worden en ik ben zeer benieuwd!

Afwachten is dus helaas nog noodzakelijk. Waarschijnlijk weeeeeeeeeeeer te laat voor het nemen van voortijdige maatregelen, zoals altijd in Nederland. De graaihanden hebben voor we het weten hun zakken weer gevuld en van correcties achteraf hebben ze nog nooit gehoord.

Wederom afwachten dus (net zoals over 2008) omdat niemand ingrijpt in ons gedoogklimaat en over enige tijd vergelijken met DSB? Met daarbij dan de opmerking hoe hebben we het zover kunnen laten komen?