Th
door Thea Visser - Roodvoets Aug 15, 2023 om 14:59
Huishouden & energie

Gas wet

Onze CV ketel uit 2014 is ivm de nieuwe gas wet afgekeurd. De afvoerpijp bestaat uit twee delen. Wij hebben nu een aantekening gekregen.

Wij kunnen nergens vinden wat de consequenties van die aantekening is.
Boete? Verzekeringstechnisch?
Wie weet het antwoord.

Wij willen in 2025 een nieuwe ketel laten plaatsen en dan komt er zo wie zo een nieuwe afvoerpijp.

Groet Thea Visser

4843 12 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Aug 15, 2023 om 15:07
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou toch kijken of er budget is om de ketel eerder te vervangen. Hij is niet voor niets afgekeurd, dat wil dus zeggen dat de installatie volgens de nieuwste normen niet veilig is en er dus koolmonoxide vrij zou kunnen komen. Aangezien dit een reuk en kleurloos gas is merk je zelf niets van een koolmonoxide vergiftiging totdat je met vleugeltjes op de rug richting de hemel vliegt. Ik zou dus in ieder geval de pijp (dat is toch de reden van afkeur) vervangen.
Meer info op wat-als-mijn-cv-ketel-afgekeurd-word/

Th
door Thea Visser - Roodvoets Aug 15, 2023 om 15:28
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor uw reactie. We zijn aan het kijken of we eerder de cv ketel kunnen vervangen hoewel die uit 2014 is.

Weet u misschien ook of er een boete komt en hoe het verzekeringstechnisch zit.

ju
door juliomariner Aug 15, 2023 om 15:32
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Nee dat antwoord kan ik u zo niet geven. Ik zou me daar ook minder druk om maken. Het feit dat de installatie niet veilig is bevonden zou ik me veel meer zorgen over maken. Koolmonoxide moet niet onderschat worden. Doordat je er slaperig van wordt merk je zelf niet dat je langzaam vergiftigd wordt. Laat in ieder geval de pijp zo snel mogelijk vervangen maar liever, laat de hele installatie zo repareren zodat deze weer veilig is. De wet is strenger geworden omdat het aantal koolmonoxide vergiftigingen nog veel te hoog lag. Vroeger mocht je zelf een ketel installeren nu mag dat alleen een gecertificeerde monteur, een goede ontwikkeling lijkt me.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 15, 2023 om 15:31
2118 Antwoorden / Vragen

Afgekeurd door wie, en waarom heeft u dan niet gelijk even gevraagd wat de consequenties zijn?

Th
door Thea Visser - Roodvoets Aug 15, 2023 om 15:45
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor uw reactie.
De cv ketel is bij jaarlijks onderhoudt door de onderhoudsmonteur afgekeurd.

Op de vraag wat de consequenties zijn kregen wij het antwoord "er komt een aantekening in het rapport"
Wat daar de consequenties van zijn wist hij niet zeker.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 15, 2023 om 16:28
2118 Antwoorden / Vragen

Hoewel mijn eerste gedachte is dat men u natuurlijk graag een nieuwe CV verkoopt denk ik dat dit toch iets ernstiger ligt en zou ik het als een duidelijke aanwijzing opvatten dat u de zaak met enige spoed moet vervangen.

Ja
door JannyBoe - Aug 15, 2023 om 16:27
531 Antwoorden / Vragen

Hallo Thea, ook vanaf hier het advies om het gewoon na te vragen. Bellen en vragen wat het punt is.
Als het met veiligheid te doen heeft dan nooit risico nemen natuurlijk.
Sowieso nu vervangen want hij is afgekeurd.

ro
door ronny530 - Aug 15, 2023 om 16:52
2803 Antwoorden / 41 Vragen

De nieuwe gas wet houdt in dat enkel gecertificeerde monteurs ondehoud mogen plegen danwel nieuwe cv ketels installeren.
Menig oudere cv ketels zijn al voorzien van een gesloten verbrandingssysteem waarbij een seperate aan en afvoerpijp gebruikt wordt en als beide pijpen in goede staat zijn en buiten de ruimte de woning uitkomen zie ik geen reden tot afkeur.
Ik heb ook niet het idee dat de cv ketel onveilig is want als dat zo zou zijn was de cv ketel buiten werking gesteld en dat is zo te lezen niet het geval.
Wat ik ook niet snap is dat de cv ketel op basis van de nieuwe gas wet is afgekeurd wat als die wet er niet was gekomen was de cv ketel ook niet afgekeurd geworden.
Verkooptrucje voor het verkopen van een nieuwe cv ketel of loopt het onderhoudscontract op zijn einde en kan niet meer verlengt worden.

Th
door Thea Visser - Roodvoets Aug 15, 2023 om 17:03
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor uw reactie. Het is inderdaad niet de cv ketel die afgekeurd is, alleen de afvoerpijp die uit twee delen bestaat. In 2014 was dit heel gewoon heb ik begrepen.

Voor ons staat veiligheid boven alles laat daar geen onduidelijkheid over bestaan.

R.
door R. Oude Engberink Aug 17, 2023 om 12:20
2 Antwoorden / 5 Vragen

met de nieuwe wet mag een rookgasafvoer van een cvketel slechts uit een soort materiaal bestaan. eerder mocht .b.v. een afvoer uit aluminium en rvs gemonteerd worden.
Van een verkooptruc is volgens mij geen sprake omdat een bedrijf meer aan onderhoud verdient dan aan de verkoop van een nieuwe ketel waar de eerste jaren geen nieuw onderdeel is te vervangen.

sira
door sira - Aug 15, 2023 om 17:42
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Wat bedoelt u precies met de afvoerpijjp bestaat uit 2 delen?
Dat is namelijk bij mij ook en die 2 delen komen samen bij de rookafvoerpijp op het dak. Niets aan de hand.

Los van die afvoerpijp, heeft een onderhoudsmonteur van Feenstra ook een paar keer aangegeven dat ik beter een nieuwe ketel kon kopen, omdat deze (Nefit) brandgevaarlijk was, terwijl de brander in 2017-2018 door Nefit is vervangen.
Toen er voor het onderhoud later een andere onderhoudsmonteur kwam (de vorige was weg), vroeg ik aan hem hoe de brandveiligheid was. Er was niets aan de hand, want hij kon zien dat de brander vervangen was.

Nu heb ik bij een plaatselijk installatiebedrijf een nieuwe ketel besteld die eind volgende maand wordt geplaatst. Toen de eigenaar van dat bedrijf bij mij kwam kijken voor een offerte, heb ik hem ook over de brandveiligheid van mijn ketel gevraagd, bleek er ook weer niets aan de hand te zijn.

Ik zou haast denken dat die ene onderhoudsmonteur van Nefit op een of andere manier er geld mee verdient als na zijn vervangingsadvies een nieuwe ketel wordt geplaatst. Hoe weet ik niet, maar ik blijf het vreemd vinden.
Vraag bij een ander bedrijf een offerte aan en u kunt meteen vragen hoe het met de brandveiligheid van uw huidige ketel is gesteld.

Mijn ketel heeft altijd fantastisch werk geleverd en heb er ook nooit problemen mee gehad. Eigenlijk is vervanging nog niet noodzakelijk, ik doe het uitsluitend omdat ik voorzie dat er straks een run op ketels komt.
U moet er ook niet tot op het laatste moment mee wachten.

Th
door Thea Visser - Roodvoets Aug 15, 2023 om 19:13
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor uw reactie.

Goede tip, ga een ander installatiebedrijf ook een offerte vragen.

sira
door sira Aug 15, 2023 om 19:16
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Graag gedaan, succes.

mo
door mof - Aug 16, 2023 om 13:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat deze is afgekeurd betekent dat u die niet meer mag gebruiken. Doet u dat toch dan loopt u inderdaad risico dat u niet verzekerd bent.

ro
door ronny530 - Aug 16, 2023 om 16:10
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Als de monteur wel onderhoud aan de cv ketel heeft gepleegd dan zou na de verplichte meting een lek in de rookgas afvoerpijp geconstateerd kunnen zijn maar in dat geval wordt de cv ketel buiten werking gesteld of er wordt een afkeur sticker op de cv ketel aangebracht.
Er staat me iets van bij dat met de komst van de nieuwe gaswet zo'n meting verplicht is geworden en enkel gecertificeerde bedrijven het onderhoud en de meting uit mogen voeren.
De bedrijven zijn ook verplicht om een register bij te houden en wellicht bedoelt de onderhoudsmonteur dat met een aantekening.
In geval van een geconstateerde lekkage dient de afvoerpijp door een gecertificeerd installateur vervangen of hersteld te worden en die maakt vervolgens een melding in het register dat na vervanging de cv ketel goedgekeurd is.
Ik begrijp dat u voor een nieuwe wil gaan maar doe dat niet impulsief en laat het bedrijf dat de rookgas afvoerpijp vervangt/repareert ook niet weten want dan begint het verkooppraatje en vooral het afkraken van de huidige cv ketel terwijl daar niets mis mee is.

e-
door e-genius - Aug 16, 2023 om 17:00
15 Antwoorden / 1 Vragen

Voor ketels van huishoudens is over het algemeen geen keuring verplicht, wel moet het onderhoud door gecertificeerde bedrijven gedaan worden.
Als er geen keuring verplicht is, kan ook van een boete geen sprake zijn. Bent u er dan? Nee, want het niet op orde hebben van een installatie kan wel gevolgen hebben. Lees ook uw verzekeringspapieren -ook de kleine lettertjes- nog eens na.
De levensduur van afvoerkanalen is in de NEN norm ook verkort van 20 naar 15 jaar. In de praktijk zal de ketel en de kanalen daarmee tegelijk worden vervangen.

https://www.eigenhuis.nl/nieuws/onderhoud-cv-ketel-alleen-nog-door-gecertificeerde-installateur

NB de afkeur is wel in uw eigen belang gedaan (feitelijk geen afkeur maar aantekening, want er is alleen een constatering gedaan. Bij echte afkeur mag u niets meer gebruiken).
De regelgeving en de NEN-norm zijn in uw belang. Het opnieuw laten doorvoeren kan op uw huidige ketel gewoon worden gedaan. De kosten zullen niet extreem hoog zijn.
----
Op de website van één van de grote installateurs vindt u deze informatie:
https://www.kemkens.nl/kennisbank/onderhoud/cv-ketel-onderhoud-verplicht/

Cv-ketel onderhoud verplicht voor de garantie

De garantie van de ketel is een belangrijke reden voor cv-ketel onderhoud. Cv-ketel fabrikanten schrijven voor hoe vaak de cv-ketel onderhouden moet worden. Dit kan jaarlijks of eens in de twee á drie jaar zijn. Als de cv-ketel niet volgens de voorschriften van de fabrikant wordt onderhouden, dan komt de garantie te vervallen.

Laat de cv-ketel altijd onderhouden door een erkende installateur. Doet u dit niet, dan komt de garantie ook te vervallen. Vanaf 1 april 2023 geldt de Gasketelwet. U bent dan verplicht om de cv-ketel te laten onderhouden door bedrijven en monteurs die CO-gecertificeerd zijn. Doet u dit niet, dan bent u strafbaar en krijgt u een boete.

Cv-ketel onderhoud verplicht voor de verzekering

Er zijn brandverzekeringen of opstalverzekeringen die regelmatig cv-ketel onderhoud verplichten. Als u schade claimt, dan moet u kunnen aantonen dat de cv-ketel is onderhouden volgens de voorschriften van de fabrikant. Als dat niet het geval is, dan loopt u het risico dat de verzekering niets vergoed bij schade door de cv-ketel.

Lucienm
door Lucienm - Aug 18, 2023 om 18:15
1 Antwoorden / Vragen

Sinds 1 april 2023 is de nieuwe gasketelwet in werking getreden. Dat betekend, zoals in eerdere antwoord is aangegeven, u zowel plaatsing als onderhoud aan verbrandings toestellen alleen door erkende bedrijven mag laten uitvoeren. Een installateur mag en kan wettelijk GEEN toestel afkeuren, maar wel buiten werking stellen als er een gevaarlijke situatie is geconstateerd. Dit kan onder andere zijn dat er koolmonoxide in of buiten het toestel. Goed mogelijk is dat de rookgasafvoer niet meer dicht is, en er dus gevaar is. Op dat moment word het toestel buiten werking gezet. Het is dus aan u, als eigenaar, om dit te LATEN herstellen. Nadien kan het toestel weer veilig inwerking gesteld worden.

1paul
door 1paul - Aug 19, 2023 om 08:02
3188 Antwoorden / 0 Vragen

de afvoerpijp mag gewoon uit 2 delen bestaan, dat is bij vrijwel alle afvoeren zo, van belang is of de delen luchtdicht op elkaar aansluiten....

vraag eens bij een andere installateur of en wanneer de afvoer vervangen moet worden met deze informatie, ff een belletje en je bent al iets wijzer.

Re
door Reinier182 - Aug 19, 2023 om 10:29
178 Antwoorden / Vragen

Waarom niet deze vragen gesteld aan de persoon/ bedrijf die de CV heeft afgekeurd? Die weten precies wat de gevolgen zijn en waar je wettelijk aan moet voldoen. Bel met hun en vraag advies wat de beste stappen zijn die je kan doen. Hier kunnen we verder weinig meer adviseren.