rd
door rduds Jan 30, 2019 om 16:22
Huishouden & energie

Gasaansluiting afsluiten of niet?

Hi !

Ik zit dus met een brandende vraag waar niemand concreet antwoord op weet te geven. Ik woon sinds 06-06-2018 in een huurwoning. Bij de eneco gas&stroom aangesloten. Tijdje later viel mij op dat de gasmeterstanden niet wijzigden. Gebeld met eneco en met stedin + huurvereniging om te vermelden dat ik geen gas verbruik, want ik kook keramisch en verder niks wat gas zou verbruiken. Nee nee dat deed ik volgens hun allemaal wel, vanwege de verwarming. Afijn, vandaag dus iemand van stedin langsgekomen om de gasmeter te vervangen. Meneer dacht dat ik ook geen gas verbruikte, want ik heb gewoon een boiler in de keuken hangen en verwarming werkt dus niet op gas. Gaat om een blokverwarming.
Nou is mij aangeraden gas te verzegelen, betaal je 95€ voor. 12 maanden later moet je bellen en definitief laten verwijderen. Kost nog eens 95€.
MAAR (zegt de woonvereniging) als je wilt verhuizen moet je het gas weer aansluiten (god mag weten hoe veel dat kost). Ik vind dit dus een uitermate vervelend situatie. En zit niet te wachten op allerlei onnodige kosten, dit allemaal lijkt erg onnodig vanuit mijn perspectief.

Heb ook nogmaals met stedin gebeld, daar vertelde mij een meneer dat ik het moet verzegelen. Want als ik geen gas betaal krijg ik allemaal brieven vanuit stedin wat ook hoop kosten zal opleveren. Dus hoe je het went of keert, ik moet betalen.
Mijn vraag is heeft iemand hier ervaring mee?  Ik had dus bedacht om gewoon stroom&gas te blijven betalen. Dat bespaard mij in ieder geval hoop afsluit & aansluitkosten als ik hier wegga en ook een hoop rust.

Ik hoop dat jullie goede suggesties hebben..

Groetjes.

8025 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2019 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt ern contract voor gas en elektra, maar dat betekent niet dat u per se gas moet gebruiken. En waaraan zou u het moeten gebruiken? U kookt elektrisch, hebt een elektrische boiler plus blokverwarming. Waar zouden die standen dan door moeten wijzigen?

Het enige waar u dan voor betaalt, is het vastrecht. En als u daar vrede mee hebt, is dat toch prima?

Of u betaalt € 100 per jaar om te laten verzegelen. Uw keus.

U krijgt helemaal geen brieven van Stedin,want het vastrecht betaalt u aan Eneco.

rd
door rduds - Jan 30, 2019 om 16:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1
Dank je wel voor de snelle reactie.
Klopt, maar ik wist dus eerst niet dat die standen gewijzigd moesten worden. Pas toen ik na een update van de eneco app merkte dat ik mijn nieuwe meterstanden niet door kon geven, omdat de gasstanden hetzelfde waren gebleven. Dus ik kreeg steeds een foutmelding. En sindsdien ben ik eigenlijk gaan bellen en vragen hoe het zat.
En ik vind verzegelen, definitief verwijderen en dan weer opnieuw plaatsen als ik ga verhuizen teveel moeite, energie en geld.

En om terug te komen op de brieven, ik heb daar meer over gelezen. Blijkbaar ziet stedin dan dat je een gasaansluiting hebt, maar hiervoor geen contract. Dus daarvoor zouden eventueel brieven opsturen met dat je een contract moet afsluiten en anders kun je verdacht worden van illegaal gasverbruik ? Nja er kunnen dus kosten aan vastzitten en allerlei boetes, wat ik ook niet wil riskeren.

Heeft u enig idee hoe veel het vastrecht is ? Of verschilt dat per huishouden en energieleverancier.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2019 om 16:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt toch een gas contract met Eneco? Dat schrijft u tenminste.

Uiteraard vinden ze standen met nul raar. Maar u gebruikt niets, logisch.

Op uw contract met Eneco kunt u het vastrecht bedrag voor de gasmeter zien. Of op hun site.

Over die brieven dat is allemaal onzin. Als u een contract hebt, hoeft u helemaal niets te doen.

https://www.eneco.nl/klantenservice-contact/geldzaken/vastrecht/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2019 om 17:00
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Hier doet zich een heel (on)aardig probleem voor! Volgens uw huurovereenkomst dient u bij verhuizing de woning in 'oude staat' op te leveren dus incklusief de fasmeter. Het lijkt mij goed om dit probleem o.a. te melden bij www.consuwijzer.nl want het lijkt mij dat hier in de context van de klimaatdiscussie helemaal niet aan gedacht is.
Nog een idee: zend een e-mail aan dhr. Klaver van Groen Links:  https://groenlinks.nl/contact/tweedekamer

jo
door jorisw Jan 30, 2019 om 19:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Totaal niet relevant. Er wordt alleen nog maar gesproken over een klimaatwet. Totdat er nieuwe regels zijn verandert er niets.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 30, 2019 om 20:09
16887 Antwoorden / 202 Vragen

?? Wat is hier niet relevant aan? Als je zelf van het gas afwilt en de meter wilt larten verwijderen in een huurwoning? Is het niet relevant dat je dan zelf weer moet opdraaien voor de kostten van heraansluiting, ik denk toch echt van wel! Zowel moeten betalen voor afsluiten en dan toch ook nog weer voor aansluiten omdat de woning in oude toestand moet worden opgeleverd? Maar ja, meningen mogen verschillen.

rd
door rduds - Jan 30, 2019 om 17:17
5 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1

Klopt Stroom+Gas. Ik heb met eneco gebeld en aangegeven dat ik gas wil betalen ondanks dat ik het niet verbruik omdat mijn andere optie teveel gedoe is. En dat met de brieven zou gebeuren als ik mijn gasverzekering zou stopzetten. Pas dan zou ik brieven vanuit stedin krijgen met dat ik een verzekering daarvoor moet regelen, waar dus ook extra kosten aan zouden vastzitten.

@Heremietkreeft

Dank je wel voor je reactie. Ik vind het ook raar dat de woningbouw zoiets zei, want zoals je zegt moet je de woning als je het verlaat zoals de oude staat achterlaten. Maar de bedoeling is ook voor in de toekomst om al het gas overal op te zeggen en volledig op stroom over te gaan. Ik snap het wel, maar ergens ook niet. Voor mij is het af en aansluiten te veel gedoe in ieder geval.
Ik ga het ook daar proberen dan. En wat zou dhr. Klaver voor mij kunnen betekenen in mijn situatie?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 30, 2019 om 20:12
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Wie niet waagt die niet wint en dhr. Klaver maakt zich op dit moment 'aardig hard' waaronder het aantrekkelijk maken voor iedereen om 'van het gas af te gaan. Dat geldt overigens ook min of meer voor D66.

Mogelijk ziet men best een aanleiding om hierover vragen te stellen (bijv. aanpassen van de regel dat oude staat moet worden hersteld als je van het gas af wilt en later verhuist.

tijger1
door tijger1 Jan 30, 2019 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die Klaver maakt zich alleen maar hard voor zijn eigen portemonnee.

costnix
door costnix Jan 30, 2019 om 21:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat doet elke politicus toch?

tenormin
door tenormin - Jan 30, 2019 om 17:40
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@rdus, ik zou het laten zoals het is. Bij mij is het ook gewoon afgesloten: de aansluiting zit er gewoon in voor als ik er uit ga, hoewel: ik heb geen idee hoe snel ze ons "van het gas af" willen hebben. U betaalt nu alleen voor het vastrecht, dus dat is te overzien. En meneer Klaver zal echt niets voor u kunnen betekenen, hoor.;-)

tijger1
door tijger1 Jan 30, 2019 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt toch een eigen cv ketel?

tenormin
door tenormin Jan 30, 2019 om 19:55
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Had. Van 2011 tot Oktober 2018. Vooruitstrevende woningbouw. ;-((

tijger1
door tijger1 Jan 30, 2019 om 21:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Even off topic. Maar kort geleden schreef u nog dat alle dikke pijpen van het centrale systeem verwijderd zijn. Hoe verwarmt u dan nu? Toch niet elektrisch?

tenormin
door tenormin Jan 30, 2019 om 23:18
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Klopt. Kortgeleden schreef ik dat, wat over een ander item ging. En ik zie werkelijk niet in dat ik u van handel en wandel rekenschap moet afleggen. Wilt u ook weten dat ik Zondag b.v. bij Ron Blaauw ga eten in Central Park in Voorburg? Lijkt me niet. Dus die dikke pijpen zijn, zoals u weet, al lang verwijderd en nu hebben we een warmtepomp. En maakt de flat helemaal niet warmer. Ook niet geruisloos, ergo: (nog) geen slaap. Enig voordeel is: geen dwang van de regering: heeft de WBV opgevangen.

ro
door ron503 - Jan 30, 2019 om 18:13
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een woning huurt heeft u kort gezegd geen invloed op de aanwezigheid van een gas aansluiting want die dient in een huurwoning aanwezig te zijn. Er is een hype ontstaan vanwege het van het gas af gaan issue maar dat is een soort van paniek voetbal want in huurwoningen is dat gewoonweg niet mogelijk tenzij u tegen hoge kosten het milieu beleid wenst de steunen en daar vrede mee heeft.

rd
door rduds - Jan 30, 2019 om 18:53
5 Antwoorden / 1 Vragen

@Tenormin & @Ron503

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik heb weer met eneco gebeld en gevraagd mijn vorige verzoek in te trekken. Ik blijf dus gewoon betalen voor het gas. En mevrouw zei dat ik eventueel teveel betaalde geld terug zou krijgen. Dus ik laat het voor wat het is. In ieder geval allen bedankt voor de snelle reacties.

Iv
door Ivo W - Jan 30, 2019 om 19:41
737 Antwoorden / Vragen

Als u geen gas afneemt, kunt u gewoon kostenloos uw contract opzeggen voor de gasaansluiting.

De netbeheerder gaat dan wel flink zeuren dat je om allerlei drogredenen zou moeten betalen, maar dat zijn leugens. Zie ook de uitzending van Kassa12 januari jongstleden. Alle dreigementen kunt u negeren, het 'ergste' wat u kan overkomen is dat de netbeheerder u afsluit van gas. En daarvoor mogen ze dan, als ze dat op hun initiatief doen omdat u geen contract meer hebt, geen kosten in rekening brengen.

Het probleem bij u zit hem in de woningcorporatie, die mogelijk wenst dat u bij vertrek van de woning weer zorgt voor een werkende gasaansluiting. Mijns inziens is dat anno 2019 een onterechte houding van de woningcorporatie. Een woning moet zijn voorzien van een aansluiting voor een kooktoestel. Dat mag een gaskraan in de keuken, maar ook met een aansluiting voor een elektrische kookplaat. Dat laatste moet dan wel een speciale "perilex" aansluiting zijn, die uiteraard op professionele wijze moet zijn aangelegd. Wanneer u zo'n aansluiting heeft, is het in stand houden van de gasaansluiting zowel voor u, als voor volgende huurders als voor de woningcorporatie compleet overbodig. Hierover kunt u met uw woningcorporatie zeker in gesprek gaan. Ze zouden juist blij moeten zijn dat u alvast het voortouw neemt door zelf de aanpassingen te doen die de woningcorporatie in het licht van de energietransitie in elke woning zal moeten uitvoeren.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2019 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is de reactie van @ivo volkomen terecht. Maar u hebt nu een contract afgesloten voor gas, dus als u dat zou opzeggen, moet u daarvoor al een boete betalen van minstens € 50,00.

Dat via het internet geen nul gebruik wordt geaccepteerd bij het doorgeven van de standen, kunt u ook voor lief nemen. U kunt de volgende keer ook een standenkaart gebruiken of per mail doorgeven, dan hebt u dat gezeur niet.

Dus als u geen stappen wilt ondernemen zoals Ivo, hoeft u helemaal niets te doen.  Als u vindt dat u veel te veel voorschot betaalt, omdat Eneco er van uit gaat dat u gas gebruikt, kunt u het voorschot naar beneden bijstellen.

Iv
door Ivo W Jan 30, 2019 om 20:21
737 Antwoorden / Vragen

Die opzegboete van 50 euro is alléén van toepassing wanneer je bij je leverancier een vast contract hebt wat je voor het einde van de looptijd wilt beëindigen. Bij een variabel contract of wanneer je bereid bent om die vaste looptijd eerst uit te zitten, kun je gewoon kostenloos opzeggen.

tijger1
door tijger1 Jan 30, 2019 om 21:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat is allemaal bekend, maar voor deze vraag niet het belangrijkste meen ik.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jan 30, 2019 om 19:53
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je wel een speciale groep laten plaatsen voor je keramische kookplaat?

jo
door jorisw Jan 30, 2019 om 19:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom is dat relevant om te weten?

Iv
door Ivo W Jan 30, 2019 om 20:22
737 Antwoorden / Vragen

Dat is relevant omdat alléén een speciale groep met perilex aansluiting geldt als een "aansluiting voor een kooktoestel" volgens het bouwbesluit. Een gewone 16 ampère groep is niet voldoende .

panter22
door panter22 Jan 30, 2019 om 20:35
6599 Antwoorden / Vragen

Dat heb je dus niet. En op diezelfde groep in de keuken zit ook nog de boiler? Bij twijfel of die allemaal wel op 1 groep kan, informeer bij de woningstichting.Info:
https://www.hier.nu/themas/huishoudelijke-apparaten/van-gasfornuis-naar-inductie-waar-moet-je-op-letten

rd
door rduds - Jan 30, 2019 om 21:06
5 Antwoorden / 1 Vragen

@panter22

Jazeker, inderdaad alles op 1 groep kan niet. Anders had ik continu een kortsluiting plus de voltage van mijn oven was veel te hoog. Dus heb door erkende monteurs een nieuwe groepenkast laten plaatsen.

panter22
door panter22 Jan 30, 2019 om 21:12
6599 Antwoorden / Vragen

Gelukkig maar.

tijger1
door tijger1 Jan 30, 2019 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult het wattage bedoelen van de oven.

rd
door rduds Jan 30, 2019 om 21:17
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ja zal best. Is niet mijn vakgebied haha

tijger1
door tijger1 Jan 30, 2019 om 21:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook het mijne niet, maar in Nederland hebben we overal ongeveer 230 Volt. Wattage is het verbruik van een apparaat.

rd
door rduds Jan 30, 2019 om 21:36
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ok dan. Mijn fornuis is een Pools merk dus ik heb geen flauw idee of het voltage of wattage is. Dat zullen de mannen die het aangesloten hebben wel beter weten. Ze hadden een dubbele groep aangesloten, maar goed hij werkt dus prima.

rd
door rduds - Jan 30, 2019 om 21:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

@Ivo W

Dank je wel voor je reactie, zeer informatieve filmpje. Ik woon wel in een appartement dus ik weet niet hoe reëel het volledig afsluiten van de gas in mijn situatie is. Ik ben ook zeker niet van plan om nog 10 jaar hier te wonen. Dus afsluiten en dan weer aansluiting vind ik best wel zonde van mijn geld.
In gesprek met de woonvereniging gaan is zeker een goed idee.. Alleen is het wel zo dat ik naar de klantenservice in november een brief had gemaild namens mijn buren en ikzelf. Nog steeds wacht ik op een reactie, wel ondertussen meerdere malen gebeld, maar blijkbaar heeft het niet heel veel haast voor hen. Kort samen gevat is mijn verhuurder niet de allerbeste verhuurder, maar dat had ik ook al vernomen van mijn buren.
Denk in mijn geval dat het beste is om gewoon te betalen voor de gas en het laten voor wat het is, want ik vrees dat ze niet heel veel geld/energie of tijd willen investeren in de behoeftes en wensen van de huurders.

panter22
door panter22 Jan 31, 2019 om 08:41
6599 Antwoorden / Vragen

Als individuele huurder bereik je niet veel bij een woningstichting.
Jij en de buurman zijn vast  niet de enigen in jullie complex die niet meer op het gas koken of elektrisch willen gaan koken,
Wat je zou kunnen doen is een bewonersorganisatie oprichten. Dan kom je gemakkelijker in gesprek met de woningstichting. Of is er een bewonersorganisatie actief? Info:
https://www.woonbond.nl/huurdersorganisatie/huurderswerk/hoe-richt-je-bewonersorganisatie

rd
door rduds Jan 31, 2019 om 19:24
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hi, waar ik over schreef waren allerlei andere klachten aan de woning. Ik weet niet of er meerdere buren elektrisch koken zoals ik. Maar denk eerlijk gezegd dat het ook een beetje trekken aan een dood paard is. Mijn verhuurder staat algemeen negatief bekend. Ik dacht dus leuk een handtekeningencompetitie te beginnen en wat te kunnen betekenen voor mijn buren en mijzelf uiteraard. Maar je wordt gewoon doodleuk aan het lijntje gehouden en waarschijnlijk hopen ze dat ik net zoals al mijn voorgangers de moed opgeef en niet meer contact opneem. Het schijnt dat mensen vaker brieven hebben geschreven en allerlei instanties erbij hebben betrokken, maar tevergeefs. Er gebeurd of veranderd niet heel veel.
Wel wil ik je bedanken voor het meedenken :)