ta
door taxidirk Feb 6, 2020 om 19:00
Huishouden & energie
Gasmeter

Sinds 2 maanden extreem hoog gasverbruik op mijn meter. Bij mijn buren ook. Gasmeter weg om te ijken. Geen lek.
liander weigerd te vertellen hoeveel druk er op de hoofdleiding staat.
ik betaal per m3 maar mag niet weten hoeveel gas er in die m3 zit.
hoe nu? Waar kan ik heen als Liander het laat afweten.?

4490 15 Rapporteer

getty
door getty - Feb 6, 2020 om 19:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat is dat extreme verbruik dan?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2020 om 19:14
16869 Antwoorden / 202 Vragen

In een kuub gas zit een kuub gas maar op basis van temperatuur veschillen kan daar variatie in voorkomen hetgeen ook normaliter op uw afrekening met ook nog de variant : caloriewaarde. Uw gasmeter is kennelijk ook maar het kan best zo zijn dat er in uw woning, na de gasmeter wel een lek is ei het dat het dan merkwaardig is dat uw buren hetzelfde het geval is. Mijn advies: laat een drukmeting op uw leiding uitvoeren om zeker te zijn dat er niet ergens een lek is.
Een tussenmogelijkheid die u gemakkelijk zelf kunt doen is een tijdlang bij alles waarvoor u gas benut de gastoevoer uitschakelt (CV, warmwater, geyser, kookplaat) en dan nagaat of de meter dan toch doorloopt. U kunt dan vervolgens bij die apparaten weer stuk voor stuk de kraan opendraaien en dan zien of er extreem veel gas wordt benut. Het enige dat dan gas benut zal dan de de CV zijn, waakvlaam of geyser.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2020 om 19:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een kubieke meter is een inhoudsmaat en in een kubieke meter zit dan ook een kubieke meter gas.

De duk op de leiding is in dit verband ook helemaal niet van belang.

En wat is extreem hoog?

Bij particulieren is de druk overigens meestal 25 tot 30 mbar. Maar ik weet niet wat u daaraan hebt.

koekeloer
door koekeloer - Feb 7, 2020 om 11:26
562 Antwoorden / 18 Vragen

Dank U, op de foto is inderdaad een zeer hoog getal te zien :-)

mr
door mrmoto Feb 10, 2020 om 10:32
167 Antwoorden / 4 Vragen

hoezo hoog ? 1600 m3 verbruik ,want achter de komma /punt is geen hele kub en afhankelijk van de temperatuur en de druk (comprimeren) zitten er ... liters gas in 1 (een) kubikemeter gas.

jo
door jorisw - Feb 7, 2020 om 11:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat denk je dat er nog meer in die leiding zit, naast gas?

panter22
door panter22 - Feb 7, 2020 om 11:33
6599 Antwoorden / Vragen

Er staat 1607m3 op de meter. Dat is toch niet over 2 maanden?
Elke dag de meterstand opnemen. Dan kom je er vanzelf achter wanneer je veel verbruikt hebt.

mo
door mof - Feb 7, 2020 om 13:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het goed is zit er een reduceerventiel voor uw gasmeter. De deuk op de hoofdleiding zou niet moeten uitmaken als het reduceerventiel goed functioneert en de gasdruk naar thuis werkdruk bengt. Pas dan wordt die kubieke meter berekend, want die lage deuk gaat door uw gasmeter.

overmatig gebruik kan betekenen dat het reduceerventiel niet goed is afgesteld.

Th
door Thijs124 - Feb 7, 2020 om 14:02
289 Antwoorden / Vragen

Een m3 is duizend liter. Dat is niet zo geheim. De druk op de hoofdleiding is niet van belang. Die 1607 m3 zou bij mij voor drie jaar genoeg zijn. Maar daar heb je ook niets aan. Isolatie, stookgewoonten, er zijn zoveel verschillen.

th
door thieu - Feb 7, 2020 om 14:02
148 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds twee maanden. Betekent dat dan dat u elke maand de meterstand opmeet?
Het is natuurlijk wél zo dat het de afgelopen twee maanden (dec+jan) best wel koud geweest is, waardoor er méér gas doorheen gaat.

1paul
door 1paul - Feb 7, 2020 om 15:56
3161 Antwoorden / 0 Vragen

Liander is uw eerste aanspreek punt.

In 1M3 gas zit welgeteld 1M3 gas.

sluit alle gastoestellen af en bekijk of de meter dan stil staat, zo niet zit er ergens een lek IN huis, dat is voor uw eigen rekening of die van de verhuurder, wel de gas kraan afsluiten dan en als de wiedeweerga dat lek repareren...

ro
door ron503 - Feb 7, 2020 om 18:04
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De cijfers achter de komma zijn afrondingsgetallen waar u eigenlijk niets mee kunt en in het totaal heeft u vanaf de installatie datum 1607 m3 gas gebruikt. Uw buren hebben ook een hoog gasverbruik en de meter is ook nog eens geijkt dus zou het hogere gasgebruik aan het stookseizoen te wijten kunnen zijn. Als er al een lek zou zijn waarbij er in 2 maanden tijd zeg 1000 m3 gas in uw woning stroomt dan vrees ik dat u deze vraag hier helemaal niet had kunnen stellen want één vonk was dan al genoeg geweest om een gigantische explosie te veroorzaken met 0% overlevingskans. Wat betreft een m3 gas die is niet excact te meten want gas wordt als vluchtig gas geleverd en niet zoals m3 water die in vaste vorm binnenkomt. De druk op de inkomende gasleiding is voor de meter niet echt relevant want in de meter wordt die teruggebracht naar een bruikbare 0,2 bar met een maximale doorstroom van 6 m3 per uur. Ik vermoed toch dat het aan uw stookgedrag heeft gelegen en niet aan de meter in kwestie.

besseldekker
door besseldekker - Feb 8, 2020 om 07:33
123 Antwoorden / 0 Vragen

De druk is natuurlijk relevant: onder hogere compressie bevat een bepaalde inhoud meer gasmoleculen dan onder lichtere druk. En het gaat om dichtheid, natuurlijk niet om louter volume. Maar de opmerking van Ron geeft te denken: als de druk in de meter inderdaad 0,2 bar is, zou die dus constant moeten zijn, en de dichtheid ook, naar ik als leek aanneem.

Hoe lang hebt u de meter? Als dat nog maar kort is, zou u inderdaad geconfronteerd kunnen worden met het hoge winterverbruik. Dat kan in de wintermaanden zomaar 50 à 100 x zo hoog zijn als in de zomer, en dat is ook begrijpelijk. Ik vraag me dus af of u de standen misschien dit jaar voor het eerst bijhoudt? Dan zou ook de jaarfluctuatie u voor het eerst opvallen.

me
door mein33 - Feb 8, 2020 om 10:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Sinds 2 maanden extreem hoog gasverbruik op mijn meter.
Bij mijn buren ook.
Gasmeter weg om te ijken.
Geen lek.

Hoog verbruik constateren, navragen bij de buren die hier ook plotsklaps last van hebben, door Liander de meter laten controleren en herijken.
Naar mijn bescheiden, maar wat achterdochtige mening is dit in een tijdsbestek van 2 maanden "onmogelijk" !!!!

mi
door miennaamishaaz - Feb 25, 2020 om 23:05
725 Antwoorden / 1 Vragen

Mischien kunt u het beste met de Netbeheerder contact opnemen, het kan zijn dat u een defecte of slechte gasmeter heeft.

Gewoon zeggen dat u een lichte gaslucht ruikt. en dan klagen bij de monteur dat je het ruikt rond de verbindingen van de gasmeter. {is de kans groot dat ze deze dan vervangen}

Ja het is wel een kleine leugen, maar het is wel Hun fout als de gasmeter niet deugt.

Gezien ik niet weet uit welk jaar uw slimme meter komt, kan ik geen reactie geven of dit van een slechte batch komt of niet. {sommige hadden een fout met de schroefdraad, en andere met de smart functie}

Iv
door Ivo W - Feb 26, 2020 om 22:03
730 Antwoorden / Vragen

Wat is hoog? Over welke twee maanden is dat hoge verbruik gemeten? Wat is uw normale jaarverbruik?

In december en januari verbruikt een doorsnee huishouden tussen de 30% en 35% van het jaarlijks gasverbruik.

Als u normaal 1500m3 gas per jaar zou verbruiken, dan is het niet gek wanneer u in de afgelopen twee maanden ongeveer 500 m3 gas heeft verbruikt.