ha
door hamiprga52 Aug 21, 2008 om 19:25
Huishouden & energie

Gaspit van fornuis laat vocht door

Ik heb drie en half jaar geleden een rvs vijf pits gasfornuis van Indesit  met grill en oven in een gekocht ,tevreden totdat de oven aanstond en er ineens kortsluiting ontstond en de schakelaars uitsloegen en een schoei lucht rook .Het kwam achter het fornuis vandaan waar een zwart kastje dat de draden naar binnen voert en  verschoeid was en de draden zelfs verkoold. We hebben de achter plaat er af gehaalt om te kijken wat de oorzaak kan wezen en zagen dat een van de gaspitten vocht door liet en hebben dat aan de winkel gemaild waar we deze hadden gekocht,, en kregen een paar keer het antwoord dat deze storing is te wijten aan ondeugelijk gebruik en er is zoveel vocht gebruikt dat deze door de pitten naar binnen is gelopen hier zijn dergelijke gasfornuizen niet op berekend en kan niet op iets van garantie rekenen,ik kon wel  100 euro korting krijgen op een nieuw fornuis.Wie weet wat ik kan doen.?

6742 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hamiprga52

Nu kan ik hier de hele verhandeling op gaan schrijven, waar u als consument recht op heeft. Na de garantie periode/economische waarde etc.

Maar nu lees ik al dat u van de winkelier geen medewerking zult krijgen, gezien de aanbieding van €100,- korting op een nieuw fornuis. Ik ben echter van mening dat uw fornuis wel langer mee zou moeten kunnen, en zou voor repareren gaan .... maar zoals gezegd: u moet wel medewerking krijgen.

Of het al dan niet uw schuld is dat het probleem ontstaan is, kan hiervandaan niet beoordeeld worden. Winkelier zegt op voorhand al dat de 'schuld' bij u ligt. Er zou onderzoek naar gedaan moeten worden.

Ik denk dat dit een probleem is die u beter aan Consuwijzer kunt voorleggen. Doorgaans krijgt u na de klacht, via het klachtenformulier ingevuld te hebben, een paar dagen later per mail antwoord en evt. advies.

http://www.consuwijzer.nl/

Wens u succes met de afhandeling, m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, gaspitten kunnen nooit waterdicht afgesloten worden. Het zwarte kastje is het aansluit punt voor de electra. Door overmatig water gebruik bij het reinigen is er water op dat aansluit punt gevallen en daardoor is de boel afgebrand. De kabel en de aansluit kast vervangen is een optie. Dat Indesit stelt dat het een gebruikers fout is klopt wel. Indesit is nu niet echt een merk waarvan je een duurzaamheid mag verwachten helaas. Wat ik hoop is dat u een handige buurman heeft, die kan het zo herstellen door het aansluit kastje te omzeilen en een directe verbinding maken. Want van Indesit ( lees Merloni) hoeft u niets te verwachten.

Succes Ronny.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2008 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Plekkie, da's niet echt waar waterdicht is voor de aansluiting aan de buitenkant, spatwaterdicht is een must. Overmatig gebruik bij het reinigen kan het fornuis toch schade op lopen. Gaspitten zijn uitneembaar voor reiniging dus zullen nooit een waterdichte afsluiting hebben. Kanttekening indesit blinkt niet uit in het verwerken van degelijk materiaal, dus de kans is groot dat er dit soort problemen ontstaan.

Ronny

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor het antwoord maar het vocht zat aan de onderkant van een van de gaspitten waar ook de vonkontsteking zit, en daardoor er kortsluiting ontstond in het kasje van de invoer van stroom (3 draden) Het stroom kastje zelf is niet nat geworden. En ik maak ook niet schoon met water maar met rvs reiniger.Nogmaals bedankt we blijven zoeken

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hamiprga52, wat kiran stelt is juist. Als aanvulling nog even dit: een aansluiting op Uw fornuis, behoord waterdicht te zijn, dmv een kabeldoos, met meestal een invoer (wartel genoemd) daarom begrijp ik even niet hoe dat water daarin terecht is gekomen, want ik neem toch aan dat U er geen tuinslang op heeft gezet, en dan nog mat dit niet gebeuren. Wat de verkoper betreft: natuurlijk behoord dit tot de zg. 'verkooptactiek' waar , helaas, nog veel te veel mensen in trappen, laat je niet van de wijs brengen, en handel zoals er in het eerst antwoord is aangegeven. Mvgr, en succes met je fornuis, Henri

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor het antwoord, maar ik wil duidelijk maken dat bij een van de 5 gaspitten vocht is door gelopen en daaronder zit ook de vonkontsteking die dan sluiting maakt waar door de draden in het buiten aansluitkastje smelten, of zelfs verpulveren.

En ik maak niet schoon met water maar met rvs reiniger, in ieder geval bedankt we proberen verder te gaan.want hij kost toch 700 euro.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2008 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote van de vraagstelling: "Het kwam achter het fornuis vandaan waar een zwart kastje dat de draden naar binnen voert" , ik kan verder van hieruit niet beoordelen of er inderdaad overmatig vocht via de bovenplaat naar binnen is gelopen, wat in dit geval wel degelijk (kan) zijn geweest, maar over merken kan ik mij niet uitlaten, ieder fornuis heeft tenslotte te maken met de geldende norm...het kan eenieder overkomen. enfin, laten we er niet ellenlange discussies over gaan voeren, want daar is de vraagsteller niet mee geholpen, hopelijk is de bedrading te herstellen, en het fornuis daarna veilig aangesloten,  en de aardlek-schakelaar in orde, want dan kunnen er geen ongelukken gebeuren, (m.i had de aardlek direct uit moeten vallen)!, maar ook daarover kun je ellenlange discussies gaan voeren, en da's nu niet aan de orde, beste Hr. Mevr.hamiprga52, ik wens U succes, en hoop dat U nog langer gebruik kunt maken van Uw fornuis, het lijkt mij de moeite van repareren waard, zoek een handige elctricien op (moet te vinden zijn) en laat e.e.a (veilig!)repareren, zodat U nog lekker verder kunt gaan met het gebruik van Uw fornuis. succes,Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Aug 23, 2008 om 01:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag hamiprga,

Bij een fornuis kan altijd wat overkoken. Dat vocht moet gewoon opgevangen kunnen worden op de onderplaat. Als het ergens anders zijn weg naar de aansluitkast kan vinden mag je spreken van een constructiefout. Of het merk nu Indesit is of niet, de verkoper moet een deugdelijk product leveren.

Het advies om er een handige, volslagen elektriciën naar te laten kijken ondersteun ik. Die is terzake deskundig en kan beoordelen of het een constructiefout is.
Hoe dat vocht via een gaspit naar de aansluitkast kan komen, kan hij ter plaatse beter beoordelen. Kan hij het zodanig repareren en modificeren dat het niet meer voor kan komen, o.k.
Maar is het echt een constructiefout, dán de zaak weer netjes dichtmaken, geen schroeven vergeten en dan de verkoper op zijn ondeugdelijke produkt aanspreken. Zo'n fornuis, zelfs een Indesit, moet minstens 10 jaar mee kunnen. Laat de servicedienst van de verkoper het dan maar in orde maken. Voor garantie!

Hardware ERror MAN.