eefie
door eefie Apr 30, 2009 om 21:08
Huishouden & energie

Gebroken bekkenhelft van de poes

Hallo allemaal,

Eerst een lang verhaal....

10 april jl. is onze poes 's avonds weggebleven. Iets wat ze anders nooit doet. Na 12 dagen zoeken, amivedi, asiel  en pamfletten ophangen kwam ze uiteindelijk, midden in de nacht en sterk vermagerd, uit zichzelf thuis. Ze kwam door de achterdeur, wat betekent dat ze 2 schuttingen over moest klimmen. Een hele prestatie, bleek later. We waren natuurlijk vreselijk blij dat ze weer thuis was.

Bij het binnenkomen viel meteen op dat ze haar linker achterpoot niet gebruikte. De volgende dag zijn we naar de dierenarts gegaan. Die heeft een röntgenfoto gemaakt en daarop bleek dat ze haar linkerbekkenhelft en het heiligbeen gebroken had.  Waarschijnlijk had ze dat die eerste avond al opgelopen.

Volgens de dierenarts zou dat uit zichzelf moeten genezen.  Een operatie kon ook, maar zou geen garantie geven tot een betere genezing en er bleef een risico voor complicaties. Wel heeft hij pijnstillers voorgeschreven.

We zijn nu  8 dagen verder, maar ze gebruikt nog steeds die poot niet.  Ik krijg steeds meer het idee dat de poot verlamd is. Ze reageert  bijv. niet als ik er een beetje in knijp. Soms zet ze hem neer, maar dan met de bovenkant van het voetje op de grond.

Hoort dit bij deze breuken?                                                     Mocht het toch een verlamming zijn is een amputatie dan een optie?

Binnenkort ga ik wel weer naar de dierenarts,                              maar ik zou graag wat informatie vooraf krijgen van mensen          die ervaring hiermee hebben...

Alvast bedankt....

9345 4 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 1, 2009 om 05:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@eefie, dit zijn vragen voor de dierenarts. Wel kun je op internet o.a. forums met informatie vinden als je bijv. bekkenbreuk kat (oid) intikt. Voor zover ik weet zal de kat zo'n 6-8 weken erg rustig gehouden moeten worden en je moet erg goed opletten dat hij wel naar het toilet kan. Anders moet de dierenarts bijv. de blaas legen en moet je dus sneller terug naar de dierenarts. Je merkt meestal niet veel aan een kat als hij pijn (met of zonder pijnstillers) heeft, en soms spint hij zelfs (en dat is dan meestal niet van gezelligheid, kan ook gebeuren als ze erg ziek zijn). Goed opletten op hoe hij zich gedraagt, of hij achteruit gaat (kan soms snel gaan).

sterkte,

vr.gr.

aurora1
door aurora1 - May 1, 2009 om 05:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

aanvulling: je kunt misschien een grote kartonnen doos met hoge kanten ergens ophalen (supermarkt?) waarin hij gemakkelijk languit kan liggen (een mandje zal nu mogelijk te klein zijn), een goede uitsparing in een zijkant maken zodat hij gemakkelijk eruit kan en niet steeds hoog moet stappen. Kattenbak vlakbij, maar niet pal ernaast (willen ze meestal niet) en erg goed schoonhouden. De kat bij voorkeur in dezelfde kamer houden. Wil hij steeds in je buurt zijn dan doos en bak mee naar de slaapkamer bijv. opdat hij zo min mogelijk aan de wandel gaat. Misschien moet je soms hem zelf op de kattenbak zetten. Is het een bak met deksel dan eventueel het deksel er tijdelijk af (als de kat er dan ook nog op wil) dat hij er gemakkelijker in kan komen. Controleren of hij wel in staaat is om zijn behoefte te doen, dus dat dat alles niet verlamd is. Het kan echter zijn dat zijn pootje niet verlamd is maar dat hij hem momenteel gewoon niet kan gebruiken wegens de breuken en misschien moeten de spieren als die uitgerekt of gescheurd zijn ook herstellen. Een zieke kat kan zich erg onrustig gedragen en des te rustiger jij bent des te rustiger zal hij zijn in de regel. Speeltjes voorlopig zoveel mogelijk uit de buurt houden. Ik ben geen expert maar heb wel enige ervaring met zieke en gewonde katten.

vr.gr.

eefie
door eefie - May 1, 2009 om 11:36
69 Antwoorden / 30 Vragen

Bedankt voor je reactie, Aurora....

Ik heb al op verschillende sites gekeken en daar staat inderdaad  dat een kat met een gebroken bekken rust moet houden...Daarom juist heb ik de vraag hier neergelegd.

Het vreemde is dat mijn dierenarts juist zei dat ze wel wat moest lopen om de boel soepel te houden.....                                     Over het plassen en poepen heeft hij het niet gehad, maar dat doet ze allemaal gelukkig wel.

De eerste dagen heeft ze wel heel veel geslapen, maar dat wordt wel steeds minder.  Ze loopt wel op haar rechterpoot en hinkelt zo nu en dan de kamer door. Ook probeert ze de hond uit te dagen om te spelen, maar dat gaat me veel te wild. Ze wil zelfs naar buiten.   (Wat dus niet gaat gebeuren)

Hopelijk heb je gelijk wat de poot betreft en moeten spieren e.d. weer herstellen....

Vandaag ga ik weer naar de dierenartsenpraktijk.                  Misschien dat een andere dierenarts daar weer andere adviezen geeft.

Groet,

poltol
door poltol - May 1, 2009 om 15:10
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Eefje,

Probeer de kat te laten spelen met een, door u, gestuurd speeltje. Laat het speeltje steeds naar of langs de kat gaan aan de geblesseerde kant. De kat heeft dan de neiging om het speeltje te pakken of te volgen. Mogelijk dat ze dan ineens haar pootje wel gaat gebruiken. De kat heeft er last van maar met spelen wordt vaak het "pijnpunt" overwonnen en/of vergeten. O ja, en te lang niet gebruiken kan scheef of vast groeien veroorzaken. Dus toch nog maar even langs de dierendokter. Of bezoek een [andere?]dierendokter op die gespecialiseerd is in kleine huisdieren.

Succes, poltol