Wi
door Winnie66 Mar 8, 2020 om 17:52
Huishouden & energie

Geen lening voor verduurzamen als je boven de 75 bent.

Voor het verduurzamen van mijn huis heb ik een lening nodig. Bij het Energiebespaarfonds krijg ik die niet, want ik ben ouder dan 75 jaar. Goed geregeld! Wie verzint dit? Wat nu?

5131 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2020 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nu niks, niet verduurzamen dus.

me
door mein33 - Mar 8, 2020 om 18:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Geen geld, geen geld kunnen lenen, dan simpelweg wachten wat er voor u en onze leeftijdgenoten in het vat zit.
Het laatste wat u zou moeten doen is u er druk over maken, want morgen is alles weer anders en na elke dag is er weer een morgen.
De toekomst zal het ons leren en niemand weet hoe die er uit zal zien en of die er nog wel zal zijn.

Geniet van vandaag en elke dag daarna !  ;-))

Ka
door Kassagebruiker - Mar 8, 2020 om 18:20
683 Antwoorden / 5 Vragen

Maar Urgenda wil wel dat het doel bereikt wordt, nu nog even vertellen hoe en wie dat betaald! Ze zullen wel in gesprek zijn.

Iv
door Ivo W - Mar 8, 2020 om 18:34
729 Antwoorden / Vragen

Nu rustig blijven doorademen en niets doen.

Ik sta absoluut achter de doelstellingen om het Nederlandse woningbestand te verduurzamen. Maar voor ouderen is de investering tamelijk zinloos. Over hooguit 10, 15 jaar wordt uw huis verkocht aan waarschijnlijk veel jongere mensen. Wanneer u als oudere al langere tijd in uw woning woont, dan zullen de nieuwe bewoners vrijwel zeker flink gaan verbouwen. Het is veel efficiënter om te verduurzamen wanneer een grote verbouwing plaatsvindt, dan om dat nu te doen 'omdat het moet'.

ge
door gewicht Mar 9, 2020 om 19:46
170 Antwoorden / 1 Vragen

Over 10, 15 jaar is ts 85 of mogelijk 90.  Inderdaad gewoon blijven ademen en je niet druk maken.

panter22
door panter22 - Mar 8, 2020 om 18:55
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk voor de voorwaarden:
https://www.energiebespaarlening.nl/particulieren/voorwaarden-energiebespaarlening/
Je kunt dus niet lenen.
Maar een troost. De zonnepanelen komen uit China en het kan maanden duren voor ze geleverd kunnen worden. De productie ;lag stil door het coronavirus.
En als ze dan eindelijk op het dak liggen is misschien de subsidiepot leeg. En dan zou je met een lening nog achter het subsidienet kunnen vissen.

rj
door rjw - Mar 8, 2020 om 19:07
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Even heel cru gezegd: als je boven de 75 bent hoef je je niet meer druk te maken over het verduurzamen van je woning. Tegen de tijd dat het echt een issue wordt ben je er niet meer. Dat laat je over aan de mensen die over een paar jaar jouw huis kopen.

Magnum007
door Magnum007 Mar 8, 2020 om 19:57
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo RJW,

Ik ben het niet met je eens.
Tegenwoordig is 100 jaar oud heel normaal in Nederland.
Dus mensen kunnen nog ouder worden....;-))

ge
door gewicht Mar 9, 2020 om 19:47
170 Antwoorden / 1 Vragen

Is er toch nog hoop voor mij.

ne
door neodutchio Mar 10, 2020 om 10:34
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, hoeveel 100 jarige wonen nog zelfstandig in een eigen huis? Komt u eerst eens met een onderbouwing.

tdmduc
door tdmduc - Mar 8, 2020 om 19:14
703 Antwoorden / 2 Vragen

Met de snelheid van het licht heeft de Nederlandse regering in de jaren 50 gas lopen promoten en elk huis werd voorzien van de nodige zaken.(zie talloze Polygoon journaal filmpjes van welleer)

Mijn conclusie kan dan ook niet anders zijn dan dat ze met een enorm subsidieplan moeten komen.

Er is in de afgelopen 50 jaar pakhuizen met geld verdiend aan onze aardgas-bel.

Het is natuurlijk een beetje diefstal als ze de rekening compleet bij de burger neerleggen.

jo
door johans Mar 8, 2020 om 19:27
8 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteindelijk van de burger de rekening toch betalen. Als het niet linksom is dan wel rechtsom. Het geld komt niet uit de lucht vallen. Als bedrijven het moeten betalen, dan worden hun producten duurder. Als de staat het betaalt, dan gaan de belastingen omhoog en als de verhuurder het betaalt, dan gaan de huren omhoog.

Magnum007
door Magnum007 Mar 8, 2020 om 20:02
594 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb gelezen,dat Nederland destijds geld heeft voor geleend bij Amerikaanse bedrijven om de gasleidingen aan te leggen.

Ik weet niet of alles al is terugbetaald.

tdmduc
door tdmduc Mar 8, 2020 om 20:09
703 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is al 5 voudig terugverdiend. EN wat te denken van de Eu subsidies.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 8, 2020 om 19:18
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, helaas is het voor mensen die de 75bjarige lkeeftijd hebben bereiukt lastig om een lening te krijgen. Bij veel instellingen zelfs onmogelijk.
Voor verduurzaming zijn wel subsiudies beschikbaar, ook voor u, dus ga dat eerst na. Subsidies van Gemeente of andere overheid. Zie o.a. deze info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/subsidie-isolatie-huis  Zie ook het antwoord van @IVOW waar ik het geheel mee eens ben. (even vertraagd omdat mij WiFi uitviel)

Magnum007
door Magnum007 - Mar 8, 2020 om 20:03
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Winnie,

Dit is te schandalig voor woorden.....:-(((

Hopelijk wordt hierover meer aandacht besteed bij de volgende Kassa.

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2020 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is daar nou weer schandalig aan? Je zult met 75 jaar wel gek zijn om een kening op je nek te nemen om een beetje gas te besparen. Complete dwaasheid.

Magnum007
door Magnum007 Mar 10, 2020 om 00:42
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Het is leeftijdsdiscriminatie.
Daar zou jij toch alles van af moeten weten op jouw leeftijd.....;-)))

PS : wannneer moet je weer gekeurd worden voor je rijbewijs?;-)))

ne
door neodutchio Mar 10, 2020 om 10:36
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, wat voor een besparing zal TS kunnen hebben? Als je de besparing moet omzetten in het afbetalen van een lening, dan is het saldo dus 0. TS zal dan nooit van een besparing kunnen gaan genieten.

tijger1
door tijger1 Mar 10, 2020 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Wat zijn dat voor achterlijke vragen?

ge
door gewicht Mar 10, 2020 om 13:17
170 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad de vragen van Magnum slaan nergens op.
Misschien is hij wel bereidt om aan iemand van 75 jaar een lening te verstrekken met een looptijd van bijv. 10 jaar, of nog langer, voor de verduurzaming van de woning. Of zal hij zich toch eerst nog eens achter de oren krabben?

Magnum007
door Magnum007 Mar 10, 2020 om 18:43
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Gewicht,

De overheid dwingt de burger om van het gas af te gaan.
Dan moet deze overheid ook elke burger ,ongeacht diens leeftijd daarvoor in de gelegenheid stellen.

Het voorbeeld van een rijbewijskeuring voor 75 jarigen is ook een vorm van leeftijdsdiscriminatie.

ne
door neodutchio Mar 10, 2020 om 18:57
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou elke burger dit moeten doen? Niemand wordt verplicht van het gas af te gaan. Er is geen einddatum en de gasleidingen gaan echt niet uit de grond, Mijn eerste auto reed op gelode benzine. Nergens meer te krijgen en ik kreeg echt geen geld van de overheid om deze in te ruilen tegen normale benzine. Dus met loodvervanger aan de slag.

En nogmaals: niet elke vorm van discriminatie is strafbaar. Ja, er wordt onderscheid gemaakt in de verschillende leeftijdsgroepen, maar dat mag gewoon in dit geval. Verkeersveiligheid gaat namelijk voor. In uw ogen is het ook leeftijdsdiscriminatie dat je pas met 16 mag beginnen met rijlessen. En dat je pas met 4 jaar naar school mag. Leningen aangaan, pas vanaf 18 jaar, wat een schande.
U moet eens ophouden met die discriminatiekaart te pas en te onpas te gebruiken. Het slaat namelijk nergens op.

Magnum007
door Magnum007 Mar 10, 2020 om 20:15
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neodutchio,jij vergelijkt weer appels met peren.....

Jij vindt mijn antwoord nergens op slaan omdat het topic jouw niet treft vanwege je leeftijd.

ne
door neodutchio Mar 10, 2020 om 21:38
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Met uw denkwijze word ik ook steeds gediscrimineerd. Ondanks mijn leeftijd. Uw reactie slaat nergens op omdat u niet onderbouwd waarom het onder discriminatie zou vallen.
Heel zwart wit gezegd wordt iemand gediscrimineerd als hij iets niet mag wat een ander onder dezelfde omstandigheden wel mag. Ook een ander persoon van 75 krijgt geen lening, daar wordt geen onderscheid in gemaakt. Dus geen discriminatie.
En nogmaals, wat u schijnbaar niet wilt accepteren, er mogen in bepaalde omstandigheden leeftijden aan iets gehangen worden. En dat zonder dat het strafbaar is.

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2020 om 20:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar zou ik me absoluut niet druk over maken en de zaken laten zoals ze zijn. Laat u niet gek maken.

ne
door neodutchio - Mar 8, 2020 om 22:46
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een van de eigenschappen van een lening is dat die terug betaald moet worden. Zodra iemand met pensioen gaat wordt het inkomen anders, lees een stukje minder. Daarbij gaan andere kosten, zoals energie en ziektekosten, omhoog. Elke geldverstrekker heeft een zorgplicht en moet er voor zorgen dat mensen niet meer kunnen lenen dan verantwoord is.
U hebt niet het eeuwige leven en het is maar de vraag hoe lang u in goede gezondheid in uw huidige huis kan blijven wonen. Binnen die tijd zal de lening terug betaald moeten zijn. Dat gaat vaker fout als dat het goed gaat.
Gewoon lekker blijven wonen en het verduurzamen zal voor de volgende koper zijn. Nadeel is dan weer wel, de opbrengst van uw huis zal minder zijn. Voordeel is dan weer dat het huis hypotheekvrij is en al het geld voor u is.

Magnum007
door Magnum007 Mar 10, 2020 om 00:44
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neotdutchio,

Het is leeftijdsdiscriminatie....

ne
door neodutchio Mar 10, 2020 om 10:32
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dus een bank moet een groter risico gaan lopen omdat iemand van 95 nog een hypotheek moet kunnen nemen van 30 jaar?
Overigens is niet elk onderscheid ook strafbaar. De zorgplicht gaat boven uw standpunt.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Mar 9, 2020 om 11:55
104 Antwoorden / Vragen

De vraag kan beantwoorden met een tegen vraag. Hoe gaat u die lening terug betalen??
Hoe hoog is die lening en lang is de loopt\ijd?

mo
door mof - Mar 9, 2020 om 12:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niet verduurzamen. De overheid legt het op en de burger kan geen kant uit, moet volgen, denkt de overheid.
en anders moet u het zelf betalen zonder lening. Leningverstrekkers zijn aan dezelfde overheid onderworpen die hen vertelt dat boven de 75 jaar geen leningen mogen wirden verstrekt.

ne
door neodutchio Mar 10, 2020 om 19:00
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er wordt niets opgelegd. Er is geen wet die bepaald dat elk huishouden van het gas af moet voor een bepaalde datum.

Donuts
door Donuts - Mar 9, 2020 om 12:08
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U gaat zich op 75-jarige leeftijd toch zeker niet bezig houden met verduurzamen van uw woning? Iedere gedachte daaraan is zonde van uw tijd.

sp
door spikkel - Mar 9, 2020 om 12:55
148 Antwoorden / 5 Vragen

Daar denken ze in Den Haag niet aan.
Die maken plannen zonder naar de feiten en cijfers te kijken. Hoe ga je verduurzamen zonder lening ?
Als Corona met een sisser afloopt is de schatting dat er in 2030 ruim 4 miljoen mensen van 65 jaar of ouder zijn.
Die komen echt niet van het gas af. Wie dit verzint ? Een stel sukkels in Den Haag.

ka
door kassave - Mar 15, 2020 om 16:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wat mij betreft een idiote leeftijdsgrens. Verduurzamen heeft niet alleen individueel, maar ook maatschappelijk nut. Hulde aan de man die dit op zijn leeftijd nog wil!  Bovendien kan hij tegenwoordig heel goed negentig of ouder worden en nog steeds zelfstandig wonen.

Daarnaast weet ik niet of hij een partner heeft. Naarmate het aantal jaren dat de partner jonger is, zal de zinvolheid van verduurzaming toenemen.

ne
door neodutchio Mar 15, 2020 om 17:45
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Natuurlijk is het verduurzamer goed, maar hoe moet een persoon op leeftijd dit betalen? Het inkomen is een stuk lager als bij een werkende en met name de zorgkosten kunnen een stuk hoger zijn. Hoe kan er dan nog een lening bij afgelost worden?

gerbera
door gerbera - Mar 15, 2020 om 22:19
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Al eens bij uw gemeente geïnformeerd, heel soms hebben die een subsidiepotje voor verduurzaming o.a. voor plaatsing dubbel (HR)glas, isolatie e.d. En dat u op uw leeftijd geen lening meer kunt krijgen is door de banken verzonnen, die gaan er van uit dat u deze niet meer terug kan betalen. Maar u weet het geld lenen kost geld, dus geen geld zou ik zeggen laat maar lekker zitten.