ja
door janssensblok Jul 3, 2012 om 15:51
Huishouden & energie

Geen onderhoud CV ketel, nu stuk wie aansprakelijk?

Beste mensen,
In augustus 2011 hebben wij een bestaande woning gekocht. We hebben toen het bouwkundig rapport ingezien van de verkopers die er nog geen 2 jaar hebben gewoond. Dit zag er goed uit.
Volgens de makelaar was de ketel uit 2008 dus ook niets mis mee zou je denken. Kan nog jaren mee.
We hebben nog gevraagd naar het onderhoud maar dat bleek de verkoper zelf te doen. Daar vertrouwden wij op.
Afgelopen week viel de ketel steeds in storing en omdat we toch onderhoud wilde doen hebben we een verwarmingsmonteur ingeschakeld.
Nu blijkt dat de ketel helemaal niet is onderhouden en daardoor is nu de brander kapot en helemaal vervormd door de hitte.
We hebben een heel groot risico op brand gelopen en dan over koolmonoxidevergiftiging maar niet te spreken. Daar zijn we flink van geschrokken.
Ook blijkt dat de ketel helemaal niet uit 2008 is maar uit 2006 dus daar is ook gewoon over gelogen....
Kunnen wij de onstane schade en kosten nog verhalen op de vorige eigenaren? Ik vind dit een slechte zaak en zou zelf geen enkel risico willen lopen met de cv ketel....
Vast bedankt voor de reactie's.

8052 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betreft bouwjaren van cv ketels daar wordt wel meer mee gesjoemeld maar terzijde. U was op de hoogte van het feit dat de vorige eigenaar het onderhoud zelf uitvoerde, mag helemaal niet want onderhoud dient door een gecertificeerd bedrijf uitgevoerd te worden. Edoch u bent accoord gegaan en kan de vorige eigenaar niet meer aansprakelijk stellen.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt over het onderhoud van de ketel wel vragen gesteld, maar daar verder geen opvolging aan gegeven toen bleek dat dat niet door een deskundig bedrijf gedaan werd (onderhoudscontract), maar door de eigenaar zelf.

Er hadden toen een paar alarmbellen moeten gaan rinkelen. Is die eigenaar een gediplomeerd CV-installateur of tewel, is hij in staat dat onderhoud naar behoren (materialen etc.) deskundig uit te voeren. Daarover kan je geen verhaal halen.

Als je er een deskundige bijgehaald had, dan was je waarschijnlijk ook verteld dat de CV van 2006 is en niet van 2008.

Staat ergens op schrift dat de CV van 2008 is (zoals beweerd)?

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben hetzelfde gehad qua leeftijd.
Onze CV ketel was ook ouder dan dat ze hadden gezegd.
Wij hebben hierover de makelaar ingelicht en hen gevraag om een vergoeding.

Ze zijn een hele berekening gaan maken, economische levensduur, verschil in leeftijd, hiervan uiteindelijk een bedrag gemaakt en dat hebben we ter compensatie gekregen, daar zou dus wel wat mee te doen moeten zijn.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste heer/mevr,
Als eerste het volgende, bouwjaar van een cv ketel zegt theoretisch niets.
Wanneer een cv toestel in 2006 is geproduceerd en in 2008 is gemonteerd door een installateur die vervolgens netjes het garantiebewijs instuurd naar de desbetreffende fabrikant dan is het toestel op dit moment 4 jaar oud.

Wat betreft de schade aan het toestel klinkt het alsof het hier een Vaillant VHR Solide betreft.
De orginele branderpakking is van silicone en dient vervangen te worden voor een grafietpakking en dienen de bijgeleverde borgmoeren te worden gebruikt.
Verder zit bij de grafietpakking een productsticker bijgevoegd die op uw ketel dient te worden geplakt met daarop de datum van vervanging.
De grafiet pakking dient tenminste om de 24 maanden te worden vervangen tijdens het periodiek onderhoud, beter is om dit jaarlijks te controleren.

Tip. Neem contact op met de desbetreffende fabrikant en vraag daar naar de installatie datum van uw toestel.

Met vriendelijke groet,

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle reacties.
Het is een Nefit ketel.
De verkoper is installateur van brandmeldinstallaties dus wij gingen er vanuit dat hij wel geschikt was om zelf onderhoud aan de ketel te doen, stom van ons om daar verder niet bij stil te staan maar ja dat is achteraf......wij waren ook naief wat dat betreft.
Het enige waar ik me boos om maak is dat de ketel op het punt stond om in brand te vliegen en dan waren we verder van huis geweest daar ben ik wel van geschrokken....het had veel en veel erger kunnen aflopen.......
We gingen accoord omdat we ervan uit gaan als mensen iets zeggen dat we daar van uit kunnen gaan maar schijnbaar kan dat niet meer.....
Ik ga wel de vorige eigenaren een bericht sturen...
Als het goed is komt morgen de installateur de nieuwe brander installeren en zal dan eens vragen naar de installatiedatum.
Groetjes

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 09:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op dinsdag 3 jul 2012, 16:28: Wat betreft bouwjaren van cv ketels daar wordt wel meer mee gesjoemeld maar terzijde. U was op de hoogte van het feit dat de vorige eigenaar het onderhoud zelf uitvoerde, mag helemaal niet want onderhoud dient door een gecertificeerd bedrijf uitgevoerd te worden. Edoch u bent accoord gegaan en kan de vorige eigenaar niet meer aansprakelijk stellen.

Waar kan ik dit vinden in "de wet"?

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allemaal voor de reacties,
Buiten het feit dat wij niet slim waren door te accepteren dat de vorige eigenaar de ketel zelf "onderhield" wil ik toch nog graag weten of ik nog iets van de kosten op de vorige eigenaar kan verhalen....wij waren te goeder trouw en achten de vorige eigenaar (gezien zijn functie) in staat dit onderhoud zelf te doen....alleen (ik heb een rapport van een erkend installateur) blijkt dat er helemaal geen onderhoud heeft plaatsgevonden dus is de vorige eigenaar nalatig geweest met alle gevolgen van dien....
Wat als er brand was uitgebroken? Hadden we dan ook niets kunnen doen?
Ik mag toch vertrouwen dat iemand daar niet mee gaat sjoemelen en dat onderhoud verricht wat nodig is voor de veiligheid van hem en van ons?
Kan ik misschien nog bij de verkopende makelaar terecht?
Ik ga de vorige eigenaren een brief sturen waarbij ik ze aansprakelijk stel, we zien wel wat daar uit komt.....
Sorry dat ik de vraag 2 keer heb geplaats, ik wist niet goed in welk onderdeel ik deze moest plaatsen....
Groetjes

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
De vraag of u nog kosten kunt verhalen lost zich juridisch op in de informatie en onderzoeksplichten ; dit werkt als een soort communicerende vaten.

U hebt gevraagd of de ketel is onderhouden en u hebt daar antwoord op gekregen. U had daarna geen reden om te twijfelen aan deze reactie. U mag vertrouwen op het onjuist bewust gegeven antwoord als deze in de gegeven context gerechtvaardigd vertrouwd mag worden.

De bewust onjuiste verstrekking van gegevens leidende tot dwaling uwerzijds maakt dat u de kosten kunt trachten te verhalen, wat niet wil zeggen dat het gemakkelijk zal zijn,

desondanks toch maar proberen,
succes!
mr M. Martens- Ferwerda

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank u voor de reactie mr. M. Martens-Ferweda, valt dit ook onder ingebrekestelling?

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

vrouwe elske,

U hebt gevraagd of de ketel is onderhouden en u hebt daar antwoord op gekregen. U had daarna geen reden om te twijfelen aan deze reactie. U mag vertrouwen op het onjuist bewust gegeven antwoord als deze in de gegeven context gerechtvaardigd vertrouwd mag worden.

Vraag: hoe het zat met het onderhoud. En het antwoord was: Ik heb het onderhoud zelf gedaan (dus geen onderhoudscontact met een professional)! Een onjuist bewust gegeven antwoord? Nou daar is geen woord Frans bij. Luid en duidelijk.

En dan er maar op vertrouwen dat een leek dat goed doet, is een bewuste keuze van de koper. Helaas een foute keuze, blijkt achteraf. Maar hij was gewaarschuwd, dat er geen professioneel onderhoud gepleegd was.

Juriste, wat een kul verhaal hang je op met je bovengenoemde quote.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

janssensblok schreef op dinsdag 3 jul 2012, 22:35:
De verkoper is installateur van brandmeldinstallaties dus wij gingen er vanuit dat hij wel geschikt was om zelf onderhoud aan de ketel te doen, stom van ons om daar verder niet bij stil te staan maar ja dat is achteraf......wij waren ook naief wat dat betreft.
U weet dat er een groot verschil is tussen een brandmelder en een CV ketel? U heeft iemand geloofd op zijn mooie blauwe ogen en bent besodemieterd, Heel vervelend, maar zie dit als een les. Blijven hangen in 'er had wel brand uit kunnen breken' helpt u niet met de ketel repareren of om te genieten van de woning.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

vrouwe elske schreef op maandag 9 jul 2012, 15:53:
U hebt gevraagd of de ketel is onderhouden en u hebt daar antwoord op gekregen. U had daarna geen reden om te twijfelen aan deze reactie. U mag vertrouwen op het onjuist bewust gegeven antwoord als deze in de gegeven context gerechtvaardigd vertrouwd mag worden.

De bewust onjuiste verstrekking van gegevens leidende tot dwaling uwerzijds maakt dat u de kosten kunt trachten te verhalen, wat niet wil zeggen dat het gemakkelijk zal zijn,

Is dat zo?

Wie heeft hem dat antwoord dan gegeven? Dat staat nl nergens. Ook is de vraag niet gesteld hoe vaak die ketel dan onderhouden is, of waar dat onderhoud uit bestond. Als de verkoper die ketel drie jaar geleden een keer schoongemaakt heeft, dan is de gestelde vraag correct beantwoord.

Daarnaast gaat TS er van uit dat verkoper in staat was het onderhoud zelf goed te kunnen doen omdat hij installateur van brandmeldinstallaties is????
Dat is als het kopen van een auto van een fietsenmaker die die auto zelf heeft onderhouden en dan denken, hij is fietsenmaker, dan kan hij ook wel het onderhoud van een auto doen.

Volkomen zinloze zaak te proberen dit te verhalen.

Vraag ik mij wel af of de bewust onjuiste gegevens jouwerzijds verstrek,t grond is om eventuele kosten van een verloren proces te verhalen.

Je had beter een voorbeeld met holle vaten kunnen gebruiken.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

cvtechnieker

Wat betreft de schade aan het toestel klinkt het alsof het hier een Vaillant VHR Solide betreft.

Niet alleen vaillant heeft hier last van, ,Nefit had en heeft nog steeds problemen met branders gemonteerd in recente modellen (topline)en heeft wederom een terugroepactie opgestart.

bij vaillant speelt dit probleem niet meer,deze heeft in 2007 een landelijke campanje in oa dagbladen gehad ivm het probleem met de branderpakking.
alleen ketels die in het zwarte circuit zijn geplaats hebben hier nog problemen mee daar deze vaak geen normaal onderhoud heeft gehad.

in dit geval van ts geldt het zelfde, want
janssensblok

Het is een Nefit ketel.

het betreft waarschijnlijk om een nefit SMARTLINE waar 2 jaar geleden terugroepactie van de branderkop door de fabrikant via de installateur+website nefit is geweest.

installateurs konden deze zelf vervangen of klantgegevens doorgeven aan nefit waarna zij bij de betreffende klant de brander vervangen

aan deze terugroep actie waren geen kosten verbonden,de installateur kreeg een vergoeding van de fabricant

ook nu vervangt de fabrikant nog steeds kosteloos de branderkop,vermoedelijk is deze ketel via het zwartecircuit verkocht/geplaatst en is deze niet terug te vinden in een boekhouding van een installateur met als gevolg dat deze niet opgedoken is tijdens de terugroepactie.

de branderkop+uurloon worden vergoed,door de fabrikant
gevolgschade tgv slecht/onjuist onderhoud zijn echter voor eigen rekening

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de monteur van Nefit kan het ook zo zijn dat de kopers van de ketel de garantiekaart niet hebben opgestuurd....dus niet gelijk zo negatief met het zwarte circuit......
Dan konden zij ook niet weten dat er nog een ketel ergens was.....de brander is kostenloos vervangen voor de rest moeten we wel betalen....
Ik vind het een beetje jammer dat als je hier een vraag stelt dat je gelijk een hoop ellende over je heen krijgt.....daar vraag ik toch niet om?
Het enige wat ik graag wil weten is of ik nog iets hieraan kan doen, verder niets......

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, daar is verder niets aan te doen. Ook al beweert een juriste - op grond van vage kretelogie, die ze op geen enkele manier wettelijk kan onderbouwen - anders.

Het is jammer dat die juriste dat doet en valse hoop wekt. Daar wordt op gereageerd en in die woordenwisseling ben je even verzeild geraakt.

Je hebt iemand op z'n blauwe ogen geloofd dat hij capabel was om het onderhoud zelf uit te voeren (geen onderhoudscontract met een professional) en dat zal die persoon op zijn eigen manier hebben ingevuld.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

janssensblok schreef op maandag 9 jul 2012, 16:10: Dank u voor de reactie mr. M. Martens-Ferweda, valt dit ook onder ingebrekestelling?

Nee, het gebrek en de daardoor ontstane schade valt onder non- conformiteit (door dwaling) bij koopovereenkomst. U kunt op basis hiervan de verkopende aansprakelijk stellen voor de schade ( kosten die bij goed onderhoud niet waren ontstaan) .

mr. M. Martens- Ferwerda

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Vladja voor je reactie.
Groetjes

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

miraltje schreef op maandag 9 jul 2012, 18:53:
cvtechnieker

Wat betreft de schade aan het toestel klinkt het alsof het hier een Vaillant VHR Solide betreft.

Niet alleen vaillant heeft hier last van, ,Nefit had en heeft nog steeds problemen met branders gemonteerd in recente modellen (topline)en heeft wederom een terugroepactie opgestart.

bij vaillant speelt dit probleem niet meer,deze heeft in 2007 een landelijke campanje in oa dagbladen gehad ivm het probleem met de branderpakking.
alleen ketels die in het zwarte circuit zijn geplaats hebben hier nog problemen mee daar deze vaak geen normaal onderhoud heeft gehad.

in dit geval van ts geldt het zelfde, want
janssensblok

Het is een Nefit ketel.

het betreft waarschijnlijk om een nefit SMARTLINE waar 2 jaar geleden terugroepactie van de branderkop door de fabrikant via de installateur+website nefit is geweest.

installateurs konden deze zelf vervangen of klantgegevens doorgeven aan nefit waarna zij bij de betreffende klant de brander vervangen

aan deze terugroep actie waren geen kosten verbonden,de installateur kreeg een vergoeding van de fabricant

ook nu vervangt de fabrikant nog steeds kosteloos de branderkop,vermoedelijk is deze ketel via het zwartecircuit verkocht/geplaatst en is deze niet terug te vinden in een boekhouding van een installateur met als gevolg dat deze niet opgedoken is tijdens de terugroepactie.

de branderkop+uurloon worden vergoed,door de fabrikant
gevolgschade tgv slecht/onjuist onderhoud zijn echter voor eigen rekening

Beste Miraltje,
Wat u zegt klopt wel enigzins maar heeft alleen betrekking op de Smartline wanneer deze géén of niet deugelijk wordt onderhouden.
De topline-serie van Nefit heeft deze problemen echter nooit gehad, deze "kunnen" ionisatie problemen geven wanneer de ionisatiespanning op vollast lager is dan 20 microAmpere.
De brander die in dit toestel is gemonteerd is voorzien van een koolstoflaagje wat de geleiding van ionisatie moet verzorgen over de gehele wisselaar, deze storing kan veelal al simpel worden opgelost door de raakvlakken van brander tov wisselaar goed en vetvrij te maken.
Om de ionisatie te bevorderen wordt tijdens het vervangen van de brander vervangt men meestal ook de ontsteek/ionisatie-unit, van brand of smeltschade is bij de Nefit Topline nooit geen sprake geweest.
De aktie die men nu bij Nefit heeft mbt de Topline heeft betrekking op het hydroblock in alle types tot en met serienummer ***-09-52-**** , ook de Smartline serie heeft diverse series waarvan het hydroblock vervangen dient te worden, deze worden vervangen doordat deze waterzijdig kunnen gaan lekken.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

vrouwe elske schreef op maandag 9 jul 2012, 20:28:
janssensblok schreef op maandag 9 jul 2012, 16:10: Dank u voor de reactie mr. M. Martens-Ferweda, valt dit ook onder ingebrekestelling?

Nee, het gebrek en de daardoor ontstane schade valt onder non- conformiteit (door dwaling) bij koopovereenkomst. U kunt op basis hiervan de verkopende aansprakelijk stellen voor de schade ( kosten die bij goed onderhoud niet waren ontstaan) .

mr. M. Martens- Ferwerda

Als juriste moet je wel de Jurisprudentie bijhouden.

Non-conformiteit = Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij (…) niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

Hier een uitspraak van de Hoge Raad over Non-conformiteit en de 'onvoorzichtige' koper...

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

vrouwe elske schreef op maandag 9 jul 2012, 20:28:

Nee, het gebrek en de daardoor ontstane schade valt onder non- conformiteit (door dwaling) bij koopovereenkomst. U kunt op basis hiervan de verkopende aansprakelijk stellen voor de schade ( kosten die bij goed onderhoud niet waren ontstaan) .

mr. M. Martens- Ferwerda

Dwaling ?
Als ik een auto verkoop en zeg dat ik hem zelf altijd heb onderhouden, zonder dat koper enig bewijs of controle vraagt of ik zelfs maar verstand van auto`s zou hebben en koper gaat acoord met koop dan is er niets gedwaald maar gewoon niet verder geinformeerd-gecontroleerd........
Misschien was ik wel in de veronderstelling dat ik het wel goed onderhield dus niets aan gelogen dan ook.......
Dat valt mi onder laks/gemakzucht van koper en heeft niets met dwaling te maken.