kw
door kwemp Mar 8, 2023 om 11:50
Huishouden & energie

Geen reparatie of nieuwe omvormer mogelijk

Wij hebben 20 jaar terug zonnepanelen geplaatst, in serie geschakeld. De daarbij geïnstalleerde omvormer (Fronius 20)  doet het niet meer. De panelen geven wel stroom door, volgens de Voltmeter. Ook de schakelaar is in orde.
Wij kunnen geen installateur vinden, die de omvormer wil nakijken en repareren. De techniek daarin is te oud. Ook wil niemand een andere omvormer plaatsen bij "die oude panelen", wegens de oude techniek.
Moeten wij nu nieuwe panelen laten leggen met een moderne omvormer?
We hebben destijds subsidie gehad, dus dat lukt waarschijnlijk niet meer. Dan krijgen we de onkosten er nooit meer uit.
Wie heeft een oplossing?

1454 8 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Mar 8, 2023 om 11:57
7455 Antwoorden / 14 Vragen
12

Kijk eens hier  mogelijk is uw omvormer of mogelijk vervanger hier te vinden. Begrijp dat men er niet mee aan het werk willen, valt weinig aan te verdienen.

Gr
door Grunn1 - Mar 8, 2023 om 12:28
1427 Antwoorden / 18 Vragen
2

Je zal na 20 jaar toch al wel lang de onkosten er uit hebben en geld achteruit gelegd hebben voor de vervanging van zonnepanelen en/of omvormer. Een omvormer en zonnepanelen hebben niet het eeuwige leven dus onderhoud/vervangen zal een keer moeten.

Iv
door Ivo W Mar 8, 2023 om 12:57
765 Antwoorden / Vragen

Wat een raar advies. 

Als de zonnepanelen het nog prima doen, dan hoef je die dus niet te vervangen. En alleen de omvormer. 

Als de koppeling van je auto stuk is, dan vervang je toch ook niet meteen maar het hele motorblok, omdat die al wat ouder is en z'n beste tijd wel gehad zal hebben?

ne
door neodutchio Mar 8, 2023 om 13:07
5237 Antwoorden / 12 Vragen

Ivo, mijn vorige 2 auto's waren van een merk die niet meer gemaakt worden. Eentje daarvan al sinds de jaren 90 niet meer. Onderdelen worden steeds schaarster en dat wil inderdaad zeggen dat als een vitaal onderdeel kapot gaat je veel meer moet gaan vervangen.
Als er geen omvormer meer te krijgen is die werkt met deze panelen, dan heb je er dus niets meer aan.

Iv
door Ivo W Mar 8, 2023 om 18:41
765 Antwoorden / Vragen

Omvormers voor zonnepanelen zijn niet merkgebonden. Zonnepanelen zijn, afgezien van formaat en wattage behoorlijk gestandaardiseerd.
De meeste fabrikanten van zonnepanelen leveren niet eens omvormers. 

Ik heb voor de hobby ook een auto uit 1981. Model wordt al lang niet meer gemaakt. Merknaam bestaat nog wel, maar heeft door overnames niets meer met de vroegere fabrikant te maken. Die vroegere fabrikant is er niet meer. Toch worden bijna alle onderdelen, en zeker de 'slijtage delen' nog gewoon geproduceerd door fabrikanten van universele auto-onderdelen. Een nieuwe koppeling, remblokjes, wiellagers etc zijn nog gewoon via/bij elke universele garage leverbaar. 

De zonnepanelen moeten wel heel exotisch zijn als er op de markt geen omvormer te vinden is die wat betreft specificaties past bij de zonnepanelen van Kwemp. Wanneer de omvormer 'gewoon' bereikbaar is, dan is vervangen nog geen half uur werk. Zelfs niet wanneer de stekkers niet compatible zijn en de monteur even een nieuw setjes stekkers aan de bekabeling moet knijpen.

Gr
door Grunn1 Mar 8, 2023 om 18:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@ivo_w, lees mijn reactie nog eens goed en ook wat ts schrijft voor je commentaar geeft.

"We hebben destijds subsidie gehad, dus dat lukt waarschijnlijk niet meer. Dan krijgen we de onkosten er nooit meer uit".

En nogmaals, zonnepanelen en omvormers hebben niet het eeuwige leven en zullen eens vervangen moeten worden.

rj
door rjw Mar 8, 2023 om 21:08
3360 Antwoorden / 5 Vragen

@Ivo: je snapt waarschijnlijk zelf ook wel dat er nogal een groot verschil zit tussen volledig uitontwikkelde technologie zoals oudere auto's waarvoor iedereen met een beetje handigheid in metaalbewerking onderdelen kan (na)maken of een stuk complexe elektronica op een gebied waarbij de afgelopen 20 jaar gigantische ontwikkelingen hebben plaatsgevonden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 8, 2023 om 12:28
1863 Antwoorden / 32 Vragen
0

Geachte Kwemp,

Ik vrees,dat u nieuwe zonnepamelen zult moeten aanschaffen als ik het zo lees online.

Klik op de volgende link:


https://www.essent.nl/kennisbank/zonnepanelen/hoe-werken-zonnepanelen/levensduur-zonnepanelen


Ja
door JannyBoe - Mar 8, 2023 om 15:33
570 Antwoorden / Vragen
1

Hallo, ik kan me er niet zoveel bij voorstellen. Zonnepanelen produceren gelijkstroom. De gelijkstroom van 20 jaar geleden is niet anders dan de gelijkstroom van nu. Bij een omvormer, die daarna komt, komt een stuk meer kijken qua techniek. Maar daar moet een oplossing voor zijn.
Uw panelen kunnen nog wel even mee.
Hebt u al eens bij Fronius zelf geïnformeerd naar een alternatief?

Iv
door Ivo W - Mar 8, 2023 om 18:47
765 Antwoorden / Vragen
1

Het lijkt met sterk dat er geen passende omvormer te vinden is. De zonnepanelen van 20 jaar geleden leveren per paneel wat minder stroom, maar zijn verder niet fundamenteel anders dan moderne panelen. Ook nu zijn er omvormers op de markt voor kleine installaties van bijvoorbeeld 600 Wattpiek.

Ik heb het gevoel dat de installateurs vooral geld willen verdienen aan een volledig nieuwe installatie. Want op een losse omvormer + een uurtje werk wordt natuurlijk niet zo veel verdiend als op een volledige nieuwe installatie. En de installateurs hebben het werk voor het uitkiezen, dus doen ze het klusje van alléén een omvormer vernieuwen niet. 

Wat zijn de specificaties van uw omvormer? Wellicht kunnen we eens meekijken of we een geschikte vervanger kunnen vinden. En misschien wil een lokale elektricien die niet groot adverteert als zonnepanelen-installateur die omvormer dan wel leveren en plaatsen.

rj
door rjw Mar 8, 2023 om 21:09
3360 Antwoorden / 5 Vragen

Technologie is enorm veranderd. Niemand wil z'n vingers branden aan de integratie van een combinatie die door niemand ooit is geprobeerd en wordt gegarandeerd. Maar misschien wil jij dat risico wel nemen voor TS.

gerbera
door gerbera Mar 8, 2023 om 21:55
7455 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt wel blijven discusiëren maar klik eens op mijn link (hier), betreffende merk omvormer bestaat nog steeds.

Iv
door Ivo W Mar 9, 2023 om 20:49
765 Antwoorden / Vragen

@RJW: in de basis is de techniek helemaal niet zo veel veranderd.

Ja, de techniek is doorontwikkeld waardoor zonnepanelen nu een hoger rendement hebben.
Maar de omvormer doet nog altijd hetzelfde kunstje. Een variabele gelijkstroom- en spanning omzetten in een variabele wisselstroom met een spanning gelijk aan de netspanning.

TS moet dus gewoon een omvormer vinden die overweg kan met de spanning (V) en stroom (A) die door de aanwezige zonnepanelen geleverd wordt. 


Wanneer je de specificaties van de huidige omvormer weet, moet dat goed mogelijk zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 8, 2023 om 22:50
2246 Antwoorden / Vragen
0

Je moet eerst een leverancier vinden die je goed kan helpen en adviseren en gezien het hoge cowboy gehalte van de branche op dit moment sluit ik niet uit dat je die gewoon niet kan vinden en dus inderdaad alles moet vernieuwen of verder zonder zonnestroom moet.

1paul
door 1paul - Mar 9, 2023 om 08:12
3308 Antwoorden / 0 Vragen
0

ja, nieuwe panelen laten leggen, deze zijn oud, techniek is verouderd en ja, u krijgt de kosten er wel uit!

panelen zijn waarschijnlijk 260 WP, nieuwe zijn nu 400WP, stel je hebt er nu 8 liggen kun je van de nieuwe er 5 laten plaatsen, heb je vrijwel dezelfde opbrengst.

mi
door miraltje - Mar 9, 2023 om 19:18
462 Antwoorden / 0 Vragen
0

pv panelen worden afgeschreven in 25 jaar, de huidige zijn bijna aan het eind van technische levensduur.
Als je hier een nieuwe omvormer achter zet moet je je er van bewust zijn dat je de nieuwe omvormer versneld moet afschrijven indien de panelen defect raken door ouderdom.

zoals al gezegt, de aansluiting van de dc zijde is niet veranderd, mogelijk dien je bij de omvormer nieuwe stekkers te monteren maar deze worden bij de meeste omvormers meegeleverrd

een omvormer wordt gekozen op basis van het piekwatt vermogen van het pv systeem, als deze te groot wordt gekozen schakeld deze te laat in en te vroeg uit ivm de minimale startspanning die nodig is om de omvormer op te starten.




Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ri
Rick van Oosten - Sep 17, 2024 om 23:02
Vakantie & reizen

Kan Booking.com alles maken?

Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten.  Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer

Wi
Wim-Bart - Sep 19, 2024 om 14:45
Computers & telefonie

Delta kabel wil niet opleveren terwijl buren al maanden Delta hebben

Gechte,

2,5 jaar geleden is de kogel door de kerk en krijgen we Delta Kabel in Vianen. Na de nodige hobbels is onze wijk een paar maanden geleden opgeleverd.

Nu was er bij de oplevering van mijn adres iets fout gegaan, geen licht in de kabel of zo iets, maar daar is een monteur voor langs geweest. En boel (Volgens Circet) netjes afgemeld op 22 juli.

Afijn een week ... Lees meer

Du
Duifje123 - Sep 15, 2024 om 19:00
Geldzaken & recht

BKR registratie

Hi!

Mijn vader heeft een BKR registratie lopend, met een bedrag van 0 euro. Een codering A2 staat hierbij. Dit vinden wij best wel gek. Aangezien het een schuld uit 2008 zou betreffen. In de tussentijd heeft hij onder bewind gestaan en in de WSNP gezeten. Een eventuele schuldenlijst kan ik opvragen bij de bewindvoerder aangezien zij claimen gegevens 7 jaar te bewaren. 

Echte ... Lees meer