Ca
door Catweazel Apr 27, 2023 om 19:42
Huishouden & energie

Geen vermindering energiebelasting ivm 0 Kwh op jaarrekening

Deze week kreeg ik van Essent de jaarrekening die loopt van 1 april tot 31 maart. Normaal krijg ik elk jaar geld terug daar mijn zonnepanelen meer opleveren dan dat ik verbruik. Vorige jaren kon ik nooit 0 Kwh invullen en moest dit 1 Kwh anders kon het systeem dit niet handelen. Dit jaar kon het wel nadat ik had ingevuld dat ik al sinds 2016 zonnepanelen heb en Essent dit al zo lang weet. Wat schets mij verbazing nadat ik mijn meterstanden had doorgegeven dat ik moet bijbetalen. Waar ik eerst 70 euro per maand betaalde en sinds vorig jaar April 120 p/m ik toch nog bij moet betalen. Ik 0 Kwh verbruik heb genoteerd en daar boven op 1477 kwh extra aan Essent heb geleverd en mijn gas verbruik van 750 naar 540 is gegaan.

Wat dan opvalt is dat Essent het volgende aangeeft : Het was in de verleden tijd mogelijk om voor een 0 kwh verbruik in aanmerking te komen voor het vermindering energiebelasting, maar de overheid heeft besloten om dit in berekening te nemen met een verbruik van minstens 1 kw verbruik. Dus in plaatst van 0 kw was het 1kw verbruik geweest had je recht op het vermindering van 596,86. Dus nu ik wel 0 Kwh heb ingevuld krijg ik geen vermindering energiebelasting. Dit is de wereld helemaal op zijn kop natuurlijk. Wie weet of dit klopt? Volgens mij krijgt elk gezin vermindering energiebelasting want ik heb gewoon energie (stroom) verbruikt

Ook hebben ze niet die 1477 Kwh die ik extra heb terug geleverd niet gecompenseerd. Heb inmiddels meerdere chats met hun gehad maar krijg geen gehoor over dat zij fout zitten. Zij hebben de stroom meterstand van vorig jaar gebruikt en dat willen ze niet snappen.

Wie weet hoeveel vermindering energiebelasting er vorig jaar was? Ik zie verschillende bedragen op internet maar welke is de juiste?

Wie kent of heeft dit ook op zijn jaarrekening dat als je 0 Kwh invultt dat je dan niet in aanmerking komt van 596,86 ?

2292 7 Rapporteer

Ag
door Agamemnon - Apr 27, 2023 om 23:44
82 Antwoorden / 7 Vragen

Dit zijn alvast de bedragen. Let op dit is exclusief BTW. Normaal is dat 21% maar vorig jaar was het 2e halfjaar slechts 9%.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/overige_belastingen/belastingen_op_milieugrondslag/tarieven_milieubelastingen/tabellen_tarieven_milieubelastingen

Maar iedere electriciteitsaansluiting heeft recht op de korting ongeacht het verbruik. En wat terug is geleverd moet (na evt. saldering) uitbetaald worden tegen het teruglevertarief. Wat voor meter heb je eigenlijk? Hoe kun je 0 verbruiken? Heb jij geen winters? Bij een analoge meter zal de stand dan toch negatief worden, lager dan de vorige stand?

Ca
door Catweazel - Apr 28, 2023 om 11:07
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb nog een oude meter met draaischijf. Mijn meter draait terug zodra er zon is. Die had een dag en nacht tarief tot juli 2021. Het goedkopere nachttarief is toen gestopt dus ook die teller. Maar de dagteller gaat gewoon door. Sinds ik zonnepanelen heb, heb ik altijd geld terug ontvangen. Tuurlijk verbruik ik maar als er meer zon is als dat ik verbruik lever ik aan Essent ipv Essent aan mij. Is in feite hetzelfde als een digitale meter maar die zijn niet te vertrouwen. De oude meter zit er al sinds 1989 en er is tussen nu en 2023 nog nooit een monteur geweest, wel om meterstanden te registreren natuurlijk maar niet om problemen of een check om te controleren of alles goed/fout is. Mijn meter kunnen ze ook niet van afstand uitlezen. Ja de meterstand gaat omlaag. Vorig jaar meterstand stroom 31130 KWh en dit jaar 1477 KWh minder dus 29653 KWh. Essent heeft de fout gemaakt door de meterstand van stroom van vorig jaar ook nu weer te gebruiken dus die 31130 KWh wat dus niet klopt. Toen ik in April meterstanden heb doorgegeven heb ik daar een bevestigingsmail van ontvangen zoals elk jaar. Meterstanden zijn door mij goed doorgegeven.

ro
door ronny530 - Apr 28, 2023 om 12:20
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Burgers en bedrijven die zelf elektriciteit opwekken met zonnepanelen en die elektriciteit zelf verbruiken, hoeven over de zelf opgewekte elektriciteit geen energiebelasting te betalen. een citaat van de overheid maakt dat als u geen stroom heeft afgenomen ook geen recht heeft op vermindering energiebelasting. Ik zeker dat u wel stroom zeg maar ingekocht heeft omdat een omvormer ingekochte stroom verbruikt omdat die op het lichtnet aangesloten dient te worden en de zonnepanelen in de nacht geen stroom opwekken. Sec gezien heeft u meer dan 1 Kwh stroom verbruikt en ik vraag me dan wel af hoe u 0 Kwh verbruik heeft in kunnen vullen maar wel 1477 Kwh teruglevering omdat Essent om exacte meterstanden vraagt en op basis van die meterstanden het verbruik bepaald. Hoe dan ook Essent zal de teruggeleverde stroom tegen kostprijs aan u moeten betalen maar kan voor gasverbruik een hoger voorschotbedrag voorstellen omdat de gasprijzen helaas nog niet te voorspellen zijn.

Ca
door Catweazel May 6, 2023 om 18:58
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ronny ik heb inmiddels Milieu centraal de vraag gesteld en die geven aan dat ik gewoon vermindering energiebelastng moet krijgen daar ik een contract heb en een elektrische aansluiting. Vorige jaren kon ik nooit 0  KWH invullen en dat werd automatisch 1 KWH waarvoor ik moest betalen. Sinds dat ik zonnepanelen heb lever ik elk jaar meer aan essent als dat ik verbruik. Ik dien de meterstanden elk jaar op dezelfde dag in en ook komt elke 3 of 4 jaar iemand van Essent de meterstanden noteren Dit jaar moest ik aangeven dat ik zonnepanelen heb en dit weten ze al sinds 2016. Essent geeft voor elke KWH maar 0,055 cent veel minder als de meeste energiebedrijven. Ik heb niet 1477 kwh ingevuld maar als je de berekening maakt van vorig jaar en dit jaar zit daar 1477 kwh verschil in die ik meer lever als dat ik verbruik. Zie eerdere reactie.Heb tot dit jaar elk jaar gewoon vermindering energiebelasting ontvangen. De fout ligt bij Essent want zij hebben de stand van vorig jaar gepakt die was 31130 en dit jaar was die 29653 KWH (verschil is 1477 KWH) Heb de juiste meterstanden doorgegeven en daar ook gewoon een bevestiging van Essent van terug ontvangen met de juiste meterstanden Heb ook inmiddels een klacht ingediend bij de directie van Essent en dat ik er anders een zaak van. Dit moet dan bij ACM werd me aangeraden door Milieu Centraal.

Ag
door Agamemnon - Apr 28, 2023 om 16:17
82 Antwoorden / 7 Vragen

Hoeveel panelen heeft u eigenlijk? Een stuk of 100? Dat lijkt mij bedrijfsmatig.

Ag
door Agamemnon Apr 29, 2023 om 10:08
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb uw kWh cijfers waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd zie ik nu,

Ca
door Catweazel May 6, 2023 om 18:40
9 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon 17 van 300 WP en dat is echt niet veel en toen in 2016 voorbereid dat alles elektrisch zou worden.

Thijs12
door Thijs12 - Apr 28, 2023 om 20:16
540 Antwoorden / Vragen

Hoogste tijd voor een slimme meter..

Ca
door Catweazel May 6, 2023 om 19:03
9 Antwoorden / 2 Vragen

Juist niet want deze kunnen ze niet uitlezen van afstand en ook niet controleren. Alles wat digitaal kunnen ze ongemerkt aanpassen maar daar komen mensen vanzelf 1 keer achter. En waarom een slimme meter? Ik zie alleen maar elende, opeens veel meer energieverbruik, die mensen hebben met een slimme meter. Ik zie/lees niks over oude meters dat die problemen geven. De enigste reden die mensen geven ja dan zal je oude meter wel niet goed zijn geweest of je hebt meer elektrische apparaten. Complete onzin.

ne
door neodutchio May 6, 2023 om 22:42
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Ik lees dan weer dat een hoop oude meters verkeerde standen aangeven. En ja, in het begin zijn er een aantal types slimme meters geweest die in bepaalde omstandigheden problemen gaven, maar die problemen zijn al lang opgelost en komen niet meer voor. Angst voor niets dus. Idem voor het achteraf aanpassen. Ik kijk via mijn P1 poort mee en alles klopt elk jaar netjes.

Thijs12
door Thijs12 - Apr 28, 2023 om 21:34
540 Antwoorden / Vragen

Zijn de zonnepanelen eigenlijk wel aangemeld op terugleveren.nl?
Anders sowieso geen recht op salderen.

Ca
door Catweazel May 6, 2023 om 19:13
9 Antwoorden / 2 Vragen

Alles is netjes aangegeven bij Essent en bij belastingdienst. Wie is terugleveren.nl een bedrijf of zo? Ik ben gewoon particulier. Het is energieleveren.nl
Ik ben afhankelijk zoals alle zonnepaneel bezitters van de zon. Ik heb bewust voor een installatie gekozen die meer kan opleveren als dat ik verbruik daar alles elektrisch gaat worden. Dat we meer opleveren is alleen maar gunstig voor Essent daar zij die eerst salderen en wat ik meer lever normaal compenseren voor helaas maar 0,055 cent per KWh en zij mij een veelvoud laten betalen. Ze willen het salderen langzaam te laten verdwijnen en de energiemaatschappijen dus stinkend rijk gaan worden wat ze al zijn hoor door de laatste 2 jaar.

Thijs12
door Thijs12 May 6, 2023 om 19:24
540 Antwoorden / Vragen

Terugleveren is van de gezamenlijke netbeheerders.
Ik ben daar al 10 jaar geleden aangemeld.
Als je daar niet aangemeld bent hoeven ze niet te salderen.
Vanaf volgend jaar salderen ze alleen maar vanaf digitale meters.
Dus geen terugrekenen met minder op de teller.
Lees je hier eens bij.

https://www.energieleveren.nl/

Thijs12
door Thijs12 May 6, 2023 om 20:04
540 Antwoorden / Vragen

Ik krijg 21 cent voor mijn overschot nadat eerst alles is gesaldeerd bij Powerpeers en die worden echt met de slimme meter gemeten.

ne
door neodutchio - Apr 30, 2023 om 17:58
5154 Antwoorden / 12 Vragen

U geeft handmatig de standen door? Hoe kan er dan gesaldeert worden? En waar geeft u die 0 dan door? Als je meterstanden moet doorgeven, geef je de standen door op het telwerk, niet het zelfberekende verbruik.

Ca
door Catweazel May 6, 2023 om 19:23
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had vorig jaar 31130 kwh stroom doorgegeven en dit jaar 29653 kwh. Op de jaarrekening staat 0 kwh verbruik. Essent heeft de stand van vorig jaar gebruikt en dan is het 0 kwh ipv 29653 kwh. De fout ligt bij Essent. Het verschil is dat ik 1477 meer aan Essent heb geleverd. Ik heb nog de oude vertrouwde meter (draaischijf). Essent wil het maar niet begrijpen. Ik heb de juiste meterstanden doorgegeven want ik heb een bevestings mail van Essent met de standen die ik heb doorgegeven. Heb zelfs foto`s naar hun gestuurd van dag van opname, elk jaar op dezelfde dag. Dit heb ik ook 1 Januari van dit jaar gedaan dus ze weten precies mijn meterstanden.