joe
door joe Jan 16, 2009 om 11:10
Huishouden & energie

Gero Zilvium Arabesque

Mijn zilverbestek uit ca. 1968 Arabesque heeft als merkje E GERO 100. Via MP kocht ik een setje erbij. Het leek hetzelfde, maar in het merkje ontbrak de E. Ook ziet het zilver er niet hetzelfde uit. Wie weet hoe dat kan? Later nagemaakt wellicht?

JOE

7182 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 16, 2009 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het zilver en niet hetzelfde uitziet dat kan te maken hebben met het verschil in "leeftijd" resp. de tijd die ligt tussen 1968 en nu.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2009 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerrit,

Je laatste advies is dus exact hetzelfde als dat wat ik ongeveer 5 minuten geleden heb geplaatst. De site krijgt steeds meer kuren.

Met collegiale groet, Read.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2009 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Ton, jouw antwoord staat er dus niet

ve
door verwijderd - Jan 16, 2009 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal het verschil zijn in productiejaar. Arabesque wordt vlgs mij nu niet meer gemaakt.

Die E is niet zo belangrijk, waarschijnlijk een aanduiding van het productiejaar. Maar is het ook 100? Gero 100 is geen zilver maar verzilverd en 100 staat voor de hoeveelheid zilver die is gebruikt. Zo heb je  ook Gero 90, daarbij is dan wat minder zilver gebruikt.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2009 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet ik nog. Veel poetsen en bijv. afwassen in een vaatwasser kan ook een flink verschil in uiterlijk opleveren.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2009 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het getal 100 geeft de kwaliteit van de zilverlaag aan
bij verziverd bestek.
Echt ziver heeft altijd keurtekens.
kijk hiervoor op waarborg.nl

Uw bestek is dus verziverd.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2009 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik hier niet lees:

Zilver is gevoelig voor zout en zuren en zal zeker na een verloop van tijd ook zichtbaar worden in uw bestek.

Doordat er niet gebruikt wordt van 100% zilver zal ook op den duur de onderlaag zichtbaar gaan worden door slijtage en denkelijk is dat bij uw bestek dit ook aan de orde.

Evt kan u bij een juwelier vragen of er iets aan te doen is.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2009 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

In 1968 maakte men nog bestek van alpaca verzilverd
later is men om kosten te sparen overgestapt op staal.
men kon dan namelijk het zelfde modl maken zowel in staal als
in verzilverd.
Het voelt ook veel lichter aan.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2009 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Elk stukje zilver dat in Nederland gemaakt is of geimporteerd is moet wettelijk een zilverkeur hebben. Voor kleine nieuwe voorwerpen is dat meestal een keur in de vorm van een zwaardje met de cijfers 825 of 925. De cijfers geven het gehalte zilver aan. Grotere voorwerpen zijn gekeurd met een leeuw waarin het cijfer 1 of 2 staat. Soms staan er andere keuren bij die aangeven wie het voorwerp gemaakt heeft, in welk jaar en een belastingkeur. Staan deze keuren er niet in dan zijn het meestal verzilverde voorwerpen. Voor buitenlandse zilveren voorwerpen gelden andere normen. Sukses ermee!

ve
door verwijderd - Jan 16, 2009 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

er wordt geschreven: "afwassen in een vaatwasser kan ook een flink verschil in uiterlijk opleveren"

Als je heel vlug van je mooie bestek verlost wilt zijn, dan moet u dit doen...., NIET in de vaatwas doen dus!

Zilverbestek altijd handmatig afwassen! En met zilverpoets poetsen..

Gr. KW

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

en het is lijkt mij handiger om uw vraag hier:

http://www.gero.nl/ te stellen.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor deze goede raad. Ik heb dat gedaan.

Overigens, ook voor anderen die dit lezen: De E staat in een vierkantje bij mijn originele cassette.

Groet van JOE

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat u hier dus niet las??? "Dat het zilver en niet hetzelfde uitziet dat kan te maken hebben met het verschil in "leeftijd" resp. de tijd die ligt tussen 1968 en nu".

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Joe. Gebruik eens een goede magneet. Dat kan enig inzicht verschaffen. Let wel; in die tijd werd er nog roestvrij staal gebruikt. Niet magnetisch metaal.

Thans is het roestvast metaal. Wel magnetisch. Beide word RVS genoemd.

Ook een keuken weegschaal kan inzicht geven. De s.m. van zilver is 0ngeveer 30 % hoger.

Succes Henk.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2009 om 00:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goede tip! Ik heb het meteen even uitgeprobeerd. Ja, het nieuwe zilver is magnetisch, het oude niet. Rest nog de vraag wanneer dit gemaakt is en of het zich verder ook 'gedraagt' als het oude zilver, zoals: af en toe poetsen omdat er vlekken op komen door bv. bepaalde voedingsmiddelen.

Ik wacht nog op een antwoord van Gero.

Groet, JOE

ve
door verwijderd - Jan 19, 2009 om 10:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier blijkt weer dat men niet het verschil kent tussen zilver en verzilverd. Gero Zilvium is dus verzilverd.  Echt, dus massief zilver, is zwaarder en heeft een aantal keuren. En dat kan prima in de vaatwasser, met plaatsing van een aluminium hulpstuk in de bestekbak. Mijn zilver kreeg mijn moeder voor haar huwelijk van haar ouders in 1943 en is nog in prima staat.