gr
door greetk Sep 17, 2008 om 19:43
Huishouden & energie

Goed alternatief voor Open haard?

een open haard of houtkachel is eigenlijk not done meer door de uitstoot.

Is een Pelletkachel een goed alternatief? Gelezen dat die CO2 neutraal zou zijn.Ik vind een vuurtje in de kamer zo gezellig maar ik wil me niet schuldig voelen!

13989 14 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Sep 17, 2008 om 20:31
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de uitstoot van een hout kachel die goed verbrand is geen probleem maar men stookt vaak veel troep en dat iemand zich dan schuldig voelt is normaal. ook voor de open haard geld het zelfde voor de gezellig heid prima maar rende ment is 0 dus geniet van uw gezellig heid

gsm
door gsm - Sep 17, 2008 om 21:15
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik zit (en met mij velen) 's winters helaas regelmatig, afhankelijk van de windrichting, in de stank va de neerslaande rook uit de diverse allesbranders "houtkachels" in de buurt.

Inderdaad niet zo netjes dus.

Ik vraag mij af waarom de rook meteen neerslaat, nog voor deze goed verspreid en verdund is.
Kan het komen doordat de rookgassen te koud zijn, door het gebruik van binnen- (afvoer) en buitenpijp (toevoer van buitenlucht)?

GSM

gr
door greetk - Sep 17, 2008 om 21:38
13 Antwoorden / 9 Vragen

het gaat er niet om of je er troep in stookt,ik zou nooit bv geverfd hout verbranden,maar ook als je schoon hout verstookt,de barbeque aan hebt,tuinhaard,dat je vervuilend bezig bent en ze het zelfs willen gaan verbieden.

Heeft iemand ervaring met zo'n Pelletkachel en eventueel adres ( betaalbaar) waar ze eerlijk advies geven?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 18, 2008 om 01:57
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Greet,

Je hoeft je niet schuldig te voelen, integendeel! Je maakt geen gebruik van de eindige fossiele brandstoffen zoals olie, gas of kolen, doch van her-winbare brandstof: Hout.

Een boom neemt in zijn leven CO2 op. Daar groeit ie van. Alle gewassen gebruiken CO2 om te groeien.
Als je dat hout van die boom opstookt, dan zet je diezelfde hoeveelheid CO2 weer vrij, zodat andere gewassen weer kunnen groeien.
Laat je die boom in het bos verrotten, dan komt dezelfde hoeveelheid CO2 vrij als de boom in z'n leven heeft opgenomen.

Bij verbranding in de kachel gaat dit alleen wat sneller. Doch dit tijdsbestek valt in het niet bij het verstoken van fossiele brandstoffen.

Als je hout stookt is dat dus CO2 neutraal. Het maakt voor de CO2 niet uit op welke manier je het hout verstookt.

Waar je wel voor moet zorgen is voldoende gedroogd hout. Twee jaar afgedekt in de wind laten drogen is goed. Langer mag, doch sommige houtsoorten zijn dan vanzelf aan de wandel gegaan door de houtworm/boktor of zo licht als papier geworden. Ook een voldoende warm vuur is belangrijk voor voldoende verbranding.

Sommige kachels leiden daarvoor de aanvoer lucht langs een afschermplaat van de rookgassen om ze vóór te verwarmen. Sommige hebben een na-verbranding van de rookgassen. Allemaal om een zo optimaal mogelijke verbranding te krijgen. Je moet een houtkachel eigenlijk altijd voluit stoken.

Een houtkachel moet je daarom niet te groot kopen, eerder te klein.
Wij hebben voor onze 34 m² woonkamer (zonder keuken) ons rot gezocht naar een kacheltje van 6 KW, welke een beetje aan ons idee kwam. De mooiere waren veel groter: 8 KW of nóg meer. We vonden er één waar je over 180 graden vuur kunt zien, met 2 deurtjes welke dichtveren. Duits produkt, DKG. Zelf ben ik al in de fabriek geweest om een paar onderdelen te halen welke ik zelf stuk gemaakt had.

We stoken nu zo'n 12 jaar hout, zomers op kille dagen en 's winters.

We hebben nog nooit een klacht gehad uit de buurt, terwijl ik alle houtsoorten stook welke gratis zijn. Wel een compliment: Als je dennenhout stookt ruikt het zo lekker. Dat zei een buuf welke Noord-Oostelijk van ons aan de overkant woonde. Kennelijk is de lucht voldoende verdund, GSM. Daarvoor heb ik de schoorsteen 1 mtr hoger dan de nok laten bouwen.

Met mist stook ik liever niet. Cara-patienten hebben het dan al moeilijk genoeg. Alleen als het heel koud is. We hebben nog een CV met HR-ketel.
Nu ben ik met een 22 jaar oude Cypres bezig op te stoken. Dat ruikt ook lekker.....

Een open haard, welke we in het vorige huis hadden, heeft me genezen. Veel te slecht rendement. We willen het niet alleen gezellig hebben, ook prettig warm.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 18, 2008 om 02:14
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ GSM:

Nog nooit heb ik een houtkachel schoorsteen gezien met een binnenpijp voor rookgas en een buitenpijp voor lucht aanvoer. De rookgassen zouden teveel afkoelen, waardoor condens ontstaat en de kachel nooit goed zal "trekken".

Vergis je je niet met een gesloten systeem voor een gaskachel?
De waterdamp dan die afvoergassen slaat soms wel neer.
De afvoerpijp daarvan zit meestal ook veel lager dan een echte schoorsteen waar een houtkachel op aangesloten zit.

Maar waar komt dan die veremeende "stank" vandaan? Waterdamp?

H.

gsm
door gsm - Sep 18, 2008 om 09:06
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@hrdwerrorman
Ik weet wel het verschil tussen rook en waterdamp. Het is beslist niet alleen waterdamp, zoals die uit de pijpen van de CV-kachels komt (dat lost snel op).

Het is duidelijk een voor mij zeer onaangename prikkelende en scherpe rooklucht van hoofdzakelijk verbrand hout.
Zeker niet aangenaam!

Niet iedereen houdt rekening met de weersomstandigheden en vaak helpt het niets als de schoorsteen hoog genoeg is. De rook slaat vaak gewoon omlaag en trekt dan bij de buren naar binnen.

GSM

juupke
door juupke - Oct 7, 2008 om 23:48
108 Antwoorden / 17 Vragen

Een pelletkachel werkt op samengeperste houtsnippers. Ik heb eens in de kachelshop een pelletkachel gezien die vol automatisch werkte, door middel van een elektrisch wormwiel worden de pellets aan het vuur toegevoegd. Voor mensen die afhankelijk zijn van stookolie is een pelletkachel een goed alternatief.

In mijn ogen is het stoken van hout CO2 neutraal, als een boom omvalt en rot ontstaat er tijdens het rottingsproces net zoveel CO2 als deze boom tijdens zijn levensduur heeft opgenomen. Ook zals de boom opgestookt wordt ontstaat er deze hoeveelheid CO2.

Volgens mij is het stoken van hout beter de CO2 uitstoot reductie dan het stoken van gas.

Nog afgezien van de discussie of dat CO2 uitstoot een groot probleem is. Volgens mij is het tekort aan energie en brandstof namelijk een groter robleem.

Als je echter gelijmd hout, geschilderd hout of bedrukt papier gaat stoken krijg je blauwe rook en rook die gelijk neerslaat.

juupke
door juupke - Oct 7, 2008 om 23:59
108 Antwoorden / 17 Vragen

Overigens zijn er ook systemen waarmee je, je CV-water kan verwarmen met de restwarmte uit de schouw, dan hoef je geen gas te stoken en heb je dus een grotere CO2 reductie. Overgens is een dergelijk systeem wel erg duur.

Er zijn openhaarden die buitenlucht aanzuigen als zuurstofvoorziening, de luchtstroom door de schouw is behoorlijk en dit aantal kuubs moet ergens vandaan komen. Er zijn haarden die pakken dus de lucht van buiten, deze lucht wordt via de buitenmantel van de kachel voorverwarmt tot maximaal ca 80 graden. Ik geloof dat Barabas hiermee het eerste was

Een openhaard heeft inderdaad een zeer laag rendement de meeste warmte gaat langs de schouw naar buien rendement ca 20% tot 30%. Met een geslotenhaard of kachel haal je een rendement van ca 40%. Als de kachel voorzien is van een ventilatie tbv de warme lucht wordt het rendement nog hoger. Flam heeft een kachel met naverbranding zij beweren een rendement de halen van boven de 60%.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 8, 2008 om 00:45
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ juupke:

Er zijn zelfs CV-ketels welke op pellets gestookt kunnen worden. Volautomatisch.
In Duitsland zijn ze daar veel verder mee, omdat die voor zulke kachels een veel beter en betrouwbaarder subsidiebeleid dan Nederland.
De opslag van pellets is in Duitsland ook geen probleem, omdat de huizen daar bijna allemaal onderkelderd zijn. De CV-ketel staat daar meestal ook in de kelder, met ernaast de pelletcontainer.

Pellets zijn echter flink duurder dan gewoon kachelhout.

H.

juupke
door juupke - Oct 9, 2008 om 17:04
108 Antwoorden / 17 Vragen

Ja, klopt pellets zijn inderdaat erg duur, maar op sommige plaatsen in belgie wordt het tocht steeds vaker toegepast omdat men op sommige plekken geen gas heeft. Nu de olie wat duurder wordt is de keuze naar pellets ook sneller gemaakt.

Verder kun je trouwens het rendement van je haard of kachtel nog verder vergroten door middel van speksteen.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 18, 2012 om 18:17
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Nu 4 jaren later.....!

Ja, open haard hout in een gesloten kachel komt tegenwoordig tot 60% maar reken je per kuub of per Kg?

Zelf overweeg ik een pellet kachel, slechts 6,9 Kwh maximaal en met thermostaat regelbaar.
De pellets zijn per Kg wel duurder maar omdat de meeste nieuwe kachels er meer dan 90% uit
halen is het wel goedkoper.
Ook hoef je niet elk uur hout te vullen, meestal is 1x per dag genoeg.

Ook de schoorsteen, Open haarden zitten al snel op 10 meters dure dubbelwandige pijp, maar de
Pellet kachel kan via muur doorvoer en zijn met 80 mm pijp tevreden.
Alleen als hij aansteekt, en dat gaat automatisch een blauw wolkje en daarna net zo schoon als
C V ketel.

Ook is de vraag waar je de pellets koopt, naast zakken van 14 en 15 kg vond ik een voordelige leverancier/fabriek die ze in 10 Kg dus handzamer en per Kg ook voordeliger verkoopt.
Bij losse zakken duurder maar als je een zware bus of vrachtwagen kan lenen,
dan haal je meer dan 1000 Kg en bij 4000 Kg zit je op maximale korting.
Dan betaal je geen 32 cent voor thuis bezorgde, of 27½ voor zelf opgehaalde maar slechts 21,6 cent per Kg pellet.
Dus waar koop je de kachel, en waar de pellets.
Als je goed zoekt en geen Chinese rommel in je maag laat splitsen krijg je net als ik voor
maar €1595,- een Echt goede uit Italië.

Het enige is dagelijks de bak vullen met de zakken en 1x per week de brander reinigen en as lade
legen.
Er zijn ook vuilere en lastiger te reinigen modellen maar die ik heb is met losse bakjes dus makkelijk en ook zonder stofzuiger te doen.
Verder ben ik tegen uitzuigen want het stof is te fijn voor de stof zak en die speciale tussen blikken vind ik te duur.

Ik laat mijn C V nog staan voor vakantie en zo, maar vanaf eind September tot Maart is stoken met leuk automatisch vuurtje goedkoper dan huidige gas tarieven.
Dankzij de slechte isolatie van mijn plafond zijn de slaapkamers ook warm genoeg en dat met slechts een 6,9 Kwh kachel, de kleinste van dit merk die maar half of minder brand.

Dus Pellet kachel, een leuk alternatief en met zonneboiler voor douche en elektra kookplaat zou die gasmeter met vaste jaarlijkse kosten wel eens totaal het huis uit kunnen.
Of dit gebeurt weet ik nog niet, maar ook een gas tank is gezien het lage verbruik mogelijk.

Dus Pellets, betaalbaar en de kachels zijn ook beter geworden, mede dankzij Belgen en Duitsers die ze massaal kopen voor elke dag warm zitten.

donna53
door donna53 - Nov 19, 2012 om 13:47
98 Antwoorden / 10 Vragen

Men zal het misschien ''not done'' vinden, maar als je het alleen voor de gezelligheid van het vuurtje doet, waarom dan geen elektrische haard? Je hebt tegenwoordig exemplaren waar je heel goed moet kijken of het echt vuur is of namaak. Je hebt dan wel de sfeerverlichting maar produceert geen stankoverlast voor je buren.(en jezelf) Ik weet niet wat sommige mensen erin doen, maar ik vind een ''echte open haard'' vaak stinken. Buiten het feit dat die roetdeeltjes die toch altijd je kamer in gaan, ook niet bevorderlijk zijn als je snel last van je luchtwegen hebt, zoals ik. Na een avondje met open haardvuur bij kennissen heb ik altijd last van mijn keel.

hi
door hipppo - Nov 19, 2012 om 22:40
303 Antwoorden / 2 Vragen

Wat meestal vergeten wordt is dit. Al het hout dat ik verstook in mijn houtkachel (Jötul) zou anders afgevoerd worden naar de AVR en alsnog daar verbrand worden. Al die vrachtautokilometers leveren toch ook aardig wat vervuiling op, die ik dus weet te voorkomen door het hout zelf te verstoken. Nat hout leg ik achter en onder de kachel, is op die manier binnen drie dagen kurkdroog.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 19, 2012 om 23:57
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De open haarden, daar gaat 90% door de schoorsteen maar wel leuk om te zien.
En de elektra, ik herken ze op afstand en de hout geur ontbreekt.

De dichte haarden met glazen deuren die ze nu verkopen kunnen tot 60% halen dus maar 40% in schoorsteen.

Ik ga nog een stap verder, Pellet Kachels, in België en Duitsland erg populair geven alleen als ze aanslaan een kleine rookwolk en verder branden ze schoon als C V ketel.
Wel iets duurdere brandstof dan open haard blokken maar gezien de 90% of meer die de nieuwste nu halen wel rendabeler.

Ook geen dure schoorsteen met dikke pijp meer nodig want 20 Cm eventueel nog geisoleerde is erg duur en de Pellet Kachels stoken met 80 mm C V Hr ketel pijp, eventueel zelfs door de gevel dus hoog het dak op hoeft niet eens.

Ik probeer dit alleen onder de aandacht te brengen in de hoop dat meer mensen hun oude open haard of kachel weg doen en door deze Pellets vervangen, schoner en Co2 neutraal.
Dit omdat rottend hout ook Co2 uitstoot en deze kachels, die nu verkocht worden maar 1 tot 3% meer Co2 uitstoten dan laten wegrotten.
Dat is daarmee zelfs schoner dan gas, want hoewel de schoorsteen vuiler is dan gas, laten rotten en geen warmte is slechter voor het milieu.

Verder is het indien je slim inkoopt en niet een dure open haarden firma vraagt goedkoper dan gas dus ook bespaar je zo op je gasrekening.

De enige klachten die ik vond op andere Forums waren over enkele slechte merken die meestal uit China kwamen.