ex
door expozure Mar 8, 2004 om 19:47
Huishouden & energie

Groepenkast / aardlekschakelaar / hoofdschakelaar

Wie kan mij vertellen hoe ik het beste een groepenkast kan uitbreiden? Momenteel zit er een vierpolige aarlekschakelaar in combinatie met 3 automatische zekeringen van 16A in. (van Attema)

Ik wil 4 automatische zekeringen van 16A en allemaal met aarlekbeveiliging. De aardlekschakelaar is 40A dus dan heb ik twee aardlekschakelaars nodig, neem ik aan. Maar wat is nu precies het verschil tussen een 4 polige aardlekschakelaar en een 2 polige, welke moet ik erbij kopen, hoe sluit ik deze aan en hoe kan het beste de vier groepen verdelen?

Vervolgens wil ik de goepenkast ook meteen van een hoofdschakelaar voorzien. Kan ik hier een 2 polige 63A schakelaar voor nemen en hoe sluit ik deze dan aan?
? Of moet je eigenlijk bij een vierpolige aardlekschakelaar ook een 4 polige hoofdschakelaar hebben?

Tot slot nog de vraag hoe dik de verschillende draden moeten zijn. Na de automatische zekeringen natuurlijk 2,5m2 maar welke dikte zit tussen de verschillende componenten van de groepenkast? Aansluit kammen, is dat nog handig of kan het net zo goed met stukjes draad?

Iets niet helemaal duidelijk? Mail me dan op: expozure@hotmail.com

Alvast bedankt

Fred Hart

24043 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat dit A.U.B. en S.V.P. door een erkent electriciën doen! Suc6

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tegenwoordig mag je alles na de electrameter zelf doen. Erg moeilijk is dit niet, maar ik wil het wel volgens de regels doen en netjes. Heb zelfs wel eens complimenten van een vakman gehad over mijn Doe-het-zelf werk "was nog beter dan sommige collega's en ik kon daar zo aan de slag". Dus graag antwoorden waar ik iets aan heb (A.U.B en S.V.P.).

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

U haalt een aantal dingen door elkaar je hebt een 3 fasen aardlek en een 1 fase aardlek schakelaar.en als laatste een allemat dit is een aardlek en groepszekering in 1. Je mag op een aardlek maximaal 4 groepen aansluiten, in u geval zou je van de betreffende fabrikant een losse uitbreiding van een groepszekering kunnen kopen. Aangezien u een aanpassing wilt doen moet er ook een 2de aardlek ingemonteerd worden van 30mA en niet vanwege meer Amperes (volgens mij telt u allesbijelkaar op en zo werkt dat niet).Wanneer de bestaande aardlek 1 is van 0,5A moet ook deze vervangen worden door 1 van 30mA. U heeft genoeg aan een aardlek schakelaar van 40 A Dit heeft te maken met de aansluit waarde van de meterkast dit is waarschijnlijk 25A en zeker geen 63 A,dus een aardlekshakelaar van 63A is overbodig. Een hoofdschakelaar is ook niet verplicht dat is pas verplicht bij 3 aardlekschakelaars en meer dan 9 groepen. ook deze schakelaar hoeft niet meer te schakelen dan 40 A. Wanneer u moet werken in de meterkast moet dit altijd spanningsloos zijn dat houd in dat de hoofdzekeringen verwijderd moeten worden hierbij moet u een zegel verbreken ,hou er rekening mee dat het opnieuw aanbrengen van zo'n zegel kosten met zich meebrengt ongacht of het energiebedrijf of een elektrotechnisch bureau dit doet. Ook moet de installatie opnieuw gekeurd worden. Alle draadverbindingen tussen de verschillende componenten is 6 mm2 en vanaf de zekering de installatie 2,5mm2. Als ik u vraag zo lees lijkt het me beter dat u hiervoor een electricien inhuurd, want eerlijk gezegt twijfel ik een beetje aan u kundigheid qua elekticiteit.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op: http://www.attema.nl/cgi-bin/ecat/index.html?mv_arg=I90100&previous=I00010 Hier kan je zien wat ik bedoel. Er bestaan wel degelijk 2 polige en 4 polige schakelaars. Ik heb het niet over FASEN. Met drie zekeringen van 16A moet je hoofdschakelaar/zekering dus 3x16 = 48A aankunnen (mits 2 polig aangesloten). Er komen nu maar drie draden van (rood en zwart en grijs voor de aarde: oud huis=oude kleuren) van de meter af dus de stroom van die drie zekeringen van 16A gaat allemaal over die twee draden. Zo heb ik het tenminste nu aangetroffen. Natuurlijk weet ik ook niet alles af van instalatie techniek, maar ik hoop dat ik hier iemand tref die wel deze kennis allemaal heeft, door studie of ervaring...

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

In dat geval heeft u maar 1 fase tot u beschikking. In dat geval kunt u volstaan met een 1 fase aardlekschakelaar[ 2 polig geeft aan dat zowel de fase als de nul onderbroken word, en bij een 4 polige 3X een fase en een nul]. Wij spreken zelf niet over 2 of 4 polig maar exuses voor de verwarring. U moet de meterkast verdelen over 2 aardlekkschakelaars van 30 mA. vervolgens sluit u op elke aardlek 2 groepen aan. Nogmaals het heeft geen zin om een aardlek van 63 A en een hoofdschakelaar van 63A te gebruiken.Dit heeft te maken met de AANSLUITWAARDE van de meterkast en die is bij de normale particulier tussen de 25 en 35A en dus altijd lager dan 50A, komt u er boven dan moet u een eigen trafostation of rechtstreekse aansluiting hebben op het verdeelstation. U telt de Amperes bij elkaar op en dat mag niet , je hebt te maken met een gelijktijdigheidsfactor en de aansluitwaarde van de meterkast(25-35A)op die manier kom je nooit boven de 40A.
Trouwens vanaf januari 2005 word het verplicht ten alletijden een hoofdschakelaar toe tepassen. Op dit moment is dit verplicht wanneer er 3 of meer aardlekschakelaars worden toegepast.
schematisch opgesteld stroom komt binnen 25-35A(aansluitwaarde)---->gaat door een hoofdschakelaar 40A(dubbelpolig)---->word verdeeld over 2aardlekschakelaars 40A(dubbelpolig)---->op elke aardlekschakelaar komen 2groepen die afgezekerd zijn op 16A.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste expozure,
Als u het dan niet van twee personen gelooft, dan mischien van drie; U moet dit niet zelf gaan doen, want uw verhalen lezende begrijpt u niet helemaal hoe e.e.a in elkaar zit. Kortgezegd: u bent niet terzake kundig. wanneer u hiermee aan de slag gaat kunnen er alleen maar ongelukken gebeuren! sorrie, maar doe het NIET!