M
door M van der laan Jan 3, 2024 om 02:13
Huishouden & energie

Hallo ik zit bij hem energiemaatschappij en nu hebben ze tarief verhoogd

Bij hem energie hebben ze tarief met 220 € verhoogd.
terwijl ik naar onderzoek bij Independer heb vergeleken kom ik rond de 130€ per maand uit terwijll nu bij hem 380€ moet betalen.
heb contact gehad bij hun maar houden vast inverbsnd met verdwijnen van prijsplafond.

8533 12 Rapporteer
gerbera
door gerbera - Jan 3, 2024 om 02:31
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Niet het tarief maar uw maandelijkse voorschot is verhoogd. Dit zal gedaan zijn i.v.m. met de mogelijk te verwachten schommelingen van de energieprijzen en u op het jaaroverzicht mogelijk te weinig heeft betaald dus fors moet bijbetalen. Op de vergelijkingsite zal men u altijd een voordelige aanbieding doen, uitgaande van het door u opgegeven gebruik maar hierbij geen rekening houden met eventuele verhoging van de energieprijzen. Maar mocht blijken dat u op het einde van het jaar teveel heeft betaald krijgt u dat gewoon terug.

ls, was toevallig wakker omdat ik nog wat moest afhandelen op de laptop.☺

ne
door neodutchio - Jan 3, 2024 om 06:05
5157 Antwoorden / 12 Vragen

De belastingen op gas zijn weer verhoogd. En aangezien we nu in de winter zitten is de gasprijs sowieso aan de hoge kant.
U moet gaan kijken naar de daadwerkelijke kosten die in uw contract staan keer uw verbruik. Dat vanaf startdatum van uw contract tot en met 31 december 2023 en vanaf 1 januari 2024. De cijfers van nu zeggen niets, het gaan om uw contract.

Ook bij mij is het voorschot verhoogd vanwege de aanpassingen in de belastingen.

Iv
door Ivo W - Jan 3, 2024 om 07:14
729 Antwoorden / Vragen

U moet bij het vergelijken van energie niet kijken naar het voorschotbedrag per maand, maar naar de werkelijke prijs per m3 gas en per KWh elektriciteit en naar de totale kosten per jaar.

Het prijsplafond vervalt nu inderdaad. Maar bij de meeste energieleveranciers liggen de prijzen per m3 en per KWh momenteel (iets) onder de grens waar het prijsplafond lag. Het vervallen van het prijsplafond heeft in de meeste gevallen niet of nauwelijks invloed op het voorschotbedrag.
Wel is de belasting op gas iets omhoog gegaan. Maar daar tegenover staat een lagere energiebelasting op elektriciteit en een grotere heffingskorting energiebelasting. Wel zijn ook de netbeheerkosten gestegen. Dat zal ongeveer een tientje per maand schelen. Wanneer uw tarieven voor een kuub gas een een kWh elektriciteit nog flink boven het prijsplafond liggen, dan is het hoog tijd om over te stappen. Maar daarvoor moet u dus de tarieven per m3 en kWh bekijken en vergelijken. En niet naar het voorschotbedrag per maand kijken.

Maar het belangrijkste als u naar een vergelijkingssite gaat, is om uw daadwerkelijke jaarverbruik in te vullen. En niet te gaan vergelijken op basis van het gemiddelde voor 'uw' type huishouden. Want geen enkel huishouden is precies gemiddeld.

Als laatste geldt dat sommige energieleveranciers tussentijds het maandelijkse voorschot aanpassen, wanneer het er op lijkt dat de klant op jaarbasis veel meer óf veel minder energie verbruikt dan waarop het oorspronkelijke voorschotbedrag was gebaseerd. Door de tussentijdse aanpassingen van het voorschotbedrag wordt dan voorkomen dat de klant bij de jaarrekening heel veel moet bijbetalen (of terug krijgt als de klant veel minder energie gebruikt dan verwacht).

gossy
door gossy - Jan 3, 2024 om 12:16
35 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst zou ik daar zo snel mogelijk weggaan..
HEM energie is al zovaak langs gekomen bij Radar en Kassa.
Ze spreken een mooi tarief af en wanneer je getehebt ben je de sigaar.
Het beloofde tarief word gewoon bijna verdubbeld.
En er vanaf komen kost je heel veel geld als je contract nog niet is afgelopen.
De woorden oplichters zijn al vask voorbij gekomen.
De gene die HEM energie beheerd is iemand die ook al vook in het nieuws geweest met zaken die niet helemaal fris waren.

Dus vertrek als het kan

ja
door jannekeje - Jan 3, 2024 om 12:37
28 Antwoorden / 0 Vragen

Energieleverancier HEM is op 22 december j.l. op de vingers getikt door onze toezichthouder. Het bedrijf moet de financiën en administratie snel op orde  brengen en consumenten die nog geld tegoed hebben van hun eind- of jaarafrekening snel uitbetalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) neemt hiervoor extra voorwaarden op in de vergunningen van HEM.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Klanten van HEM die bij hun eindafrekening of jaarafrekening geld tegoed hebben moeten hier te lang op wachten. Consumenten moeten er van uit kunnen gaan dat leveranciers hun zaken op orde hebben en dat zij hun geld snel terug krijgen als blijkt dat zij teveel vooruit hebben betaald. Daarom treedt de ACM hier tegen op.”

mo
door mof - Jan 3, 2024 om 14:12
3619 Antwoorden / 3 Vragen

DAt kan alleen worden bekeken als bekend is wat uw verbruik is: wanneer dit over de afgelopen maanden zodanig was dat u over het prijsplafond heenschoot danwel de prijs per kuub ligt boven het prijsplafond dan kan dat. Tevens gaan energiebelasting en netbeheerkosten omhoog.  Bij d ejaarafrekening volgt wel of u daadwerkelijk te veel betaald of niet. Independer is niet betrouwbaar in deze. Die geeft rooskleurige bedragen om mensen te lokken van bedrijf te wisselen. Daar verdienen zehuninkomen mee

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 3, 2024 om 14:28
2071 Antwoorden / Vragen

Uw voorschot is uw geschat verbruik (lees, bij gebrek aan beter het verbruik van afgelopen jaar) maal de nieuwe tarieven gedeeld door twaalf. Als u dat niet zelf uitrekent of narekent is ieder gesprek zinloos, of het moet de aanwijzing zijn iemand te zoeken die dit vóór u gaat narekenen.

@q
door @qwerty@ - Jan 3, 2024 om 16:13
68 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een beetje energiebedrijf, heb je de mogelijkheid om het maandbedrag (voorschot) zelf te verlagen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 3, 2024 om 16:25
2071 Antwoorden / Vragen

Tuurlijk maar als je zelf nou geen flauw idee hebt wat je voorschot dan zou moeten zijn op basis van verbruik en tarieven, is blind aanpassen, want dat doe je dan, een goede werkwijze?

@q
door @qwerty@ Jan 5, 2024 om 10:30
68 Antwoorden / 1 Vragen

Moet men zelf weten, dan past men het toch lekker niet aan ?
Men krijgt toch jaarlijks de afrekening, dus terug krijgen of betalen wordt het dan.
Men moet daar dan ook geen punt van maken, dus men moet niet zo zeuren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2024 om 16:21
16865 Antwoorden / 202 Vragen

A: nagaan of dit in verhouding staat tot uw verbruik en verlagen als het inderdaad oinjuist is.
B: als ook al door anderen gezegd: zo snel als mogelijk overstappen omdat hetgeen u nu noemt m.i. wel heel erg extreem is.
C: eventueel de https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/ benaderen
D: en als ook al genoemd - - ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

m.b.t. overstappen, mogelijk kan dat indien de verhoging werkelijk extreem is zonder schadeloosstelling!

ma
door marie47 - Jan 5, 2024 om 13:52
40 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kunt u een contract afsluiten bij HEM. Ze staan al veel langer bekend als zeer onbetrouwbaar. Kassa en Radar hebben er al zoveel aandacht aan besteed. Indien mogelijk onmiddelijk opstappen. Maar ben bang dat dat niet zo makkelijk gaat en het u veel geld gaat kosten

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2024 om 10:09
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Zojuist hoor ik in het nieuws Fraude bij HEM geconstateerd, bent u daar al weg? Men heeft daar dus behoorlijke financiële problemen n.a.v. gesjoemel rond Energieplafond.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 25, 2024 om 20:30
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk is uw probleem opgelost, indien niet? Heeft u dit onderwerp over HEM gezien in het achter het nieuws programma, vandaag na het nieuws van 18:00 uur?

U was en bent  in ieder geval nietde enige met dit soort ervaringen..