wxndy
door wxndy Feb 23, 2005 om 23:28
Huishouden & energie

Halogeenlampjes

Hallo mensen,

Ik vroeg me af hoe lang een halogeenlampje dient mee te gaan. En is het zo dat als er meerdere halogeenlampjes op 1 transformator zitten, en er gaat er 1 van kapot er meer doorbranden? Kan dit ook aan de slechte kwaliteit van de verlichting zelf liggen of niet?

Alvast dank voor u antwoord.

Groetjes Wxndy

14509 9 Rapporteer

di
door dick55 - Feb 23, 2005 om 23:47
6 Antwoorden / 0 Vragen

Halogeenlampjes heb je in soorten, maten en merken. Je hebt lampjes van oost-Europees fabricaat (B-Merk) Huismerken en de A- Merken. Alle waar is naar z'n geld. Gemiddeld zal een laagspanning halogeenlampje tussen de 1000 en 2500 uur meegaan. Philips belooft zelfs 5000 uur voor bepaalde types.

Als er meerdere lampjes door 'n trafo worden gevoed en 1 van de lampjes raakt defect dan heeft dat in principe geen invloed op de levensduur van de overige lampjes. Het is wel zo dat als alle lampjes even oud zijn en aan het eind van hun brandduur raken, de kans op uitval van de overige lampjes groter wordt.

Tip: zorg bij het vervangen van halogeenlampjes ervoor dat er geen vingerafdrukken op het lampglas kan komen. Dit verkort de levensduur aanzienlijk. Gebruik 'n doekje of keukenrolpapier om de lamp vast te houden.

cb
door cbm - Feb 25, 2005 om 19:21
7 Antwoorden / 2 Vragen

Hi, In de meeste gevallen ligt het niet aan de lampjes, maar aan het voltage. Bedenkt dat goeie trafo's of electronisch geregelde voedingen voor hallogeen lampjes slechts 11,8 volt afgeven en geen 12. Vele slechte trafo's geven vaker 13 of meer volt af en daar kunnen de lampjes (dure of goedkope) zeer slecht tegen!

Even checken dus!

succes!

vacationman
door vacationman - Feb 25, 2005 om 22:49
11 Antwoorden / 2 Vragen

Het is erg slecht Halogeenlampen te dimmen.
De zelfherstellende eigenschappen werken dan niet

De in de halogeenlamp bereikte verlenging van de levensduur berust op een aantal chemische en fysische principes. De belangrijkste bijdrage wordt geleverd door de vulling van de ballon met een inert gas onder hoge druk. Hierdoor wordt de verdamping van de gloeidraad sterk geremd. Bij kamertemperatuur is de druk in de ballon ongeveer 40 N/cm2. Bij bedrijfstemperatuur loopt deze druk gemakkelijk op tot de viervoudige waarde. Explosie van een halogeenlamp is dan ook niet geheel denkbeeldig. De keuze van een kleine, dikwandige ballon ligt hierdoor voor de hand. Omdat de wand op deze wijze dicht bij de gloeidraad ligt, wordt de wandtemperatuur ongeveer 250 °C. Alleen het dure kwartsglas (SiO2) is tegen deze combinatie van hoge temperatuur en druk bestand. Een tweede probleem bij gewone gloeilampen is de "zwarting" van de binnenzijde van de ballon door wolfraam dat van de gloeidraad verdampt. Zonder aanvullende maatregelen wordt dit probleem door het gebruik van een kleine ballon alleen maar erger. De oplossing is hier gevonden door aan de inerte gasvulling een kleine hoeveelheid halogenen (meestal jodium of broom) toe te voegen. Deze binden zich in de koudere zones van de lamp met de vrije wolfraam atomen. De zo gevormde halogeen verbindingen hebben de prettige eigenschap niet op binnenzijde van de ballon te condenseren, zolang de wandtemperatuur boven 250°C ligt. De hete wand is nu ineens een voordeel. De ballon blijft hierdoor helder gedurende de gehele levensduur van de lamp. Verder draagt nog een derde verschijnsel bij aan de levensduur verlenging. De halogeenverbindingen, die niet op de wand kunnen neerslaan, komen door de gascirculatie in de lamp terug in de heetste zone. Daar vindt ontleding van de verbindingen plaats, waardoor vrije wolfraam atomen terugkeren in de omgeving van de gloeidraad. Hier helpen ze de verdamping van de gloeidraad verder te beperken.  Halogeen lampen hebben hun grote verspreiding in vele uitvoeringsvormen te danken aan een flink aantal aantrekkelijke eigenschappen.

mm
door mmommers - Feb 26, 2005 om 01:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het heeft geen *** te maken met de lampjes,

Ongeacht het merk, het probleem ligt gewoon aan de bedrading, de lampjes worden voorzien van gelijkstroom, d.m.v een transformator normaliter 12 volt maar er wordt een grote fout gemaakt in de bedrading, stel je hebt er 4 stuks op 4 meter afstand, dan moet je vanaf de transformator, het eerste lampje 3 meter losse kabel geven, het tweede twee meter het derde een meter (extra) en de laatste rechtstreeks, ik kan hier wel een formule gaan opdreunen maar ik weet de kronkeltjes niet op het toetsenbord.

Het is gewoon simpel uitgedrukt, die het kortst bij het vuur (de trafo) zit is het eerste de pineut, en gebruik dikke kabels 2,5 MM4 want die kleine krengen vreten toch wel wat energie, en te  dunne kabels kunnen verdraaid warm worden (brand gevaar).

mvrgr Vleermuis.

ve
door veurink - Feb 26, 2005 om 11:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

dat is  verschillend ik kan er 5 jaar mee doen  haal ze bij de kwantum en er zitten er  2  in de verpakking  en dan kun je toch weer een poos voor uit

er
door eriksl - Feb 26, 2005 om 11:05
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het verhaal hierboven lijkt me onzin. Ten eerste worden halogeenlampjes
niet met gelijkstroom maar met wisselstroom gevoed. Het heeft voor de
lampjes geen zin om de stroom gelijk te richten. Ten tweede heeft de
lengte en de dikte van de draad alleen invloed op de stroom die het
lampje kan trekken (en hoe warm de draden worden). Het heeft
geen/nauwelijks invloed op het voltage dat bij het lampje aankomt, en
dat is wat de levensduur bepaalt. Mijn eigen ervaring is ook dat de
bedrading geen invloed heeft op de levensduur.

Maar je kunt natuurlijk je halogeen-lampjes vervangen door
led-vervanging (dit heeft niks meer met halogeen te maken overigens),
die gaan heel erg lang mee (ik heb eigenlijk nog nooit kapotte leds
gezien) maar zijn nog wel erg duur (5 tot 25 euro).

do
door dolphino - Feb 26, 2005 om 22:33
18 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb meerdere lampen met halogeenlampen die dagelijks gebruikt worden en al langer dan 5 jaar mee gaan. Wat de officiele levensduur van zo'n lampje is weet ik niet

wxndy
door wxndy - Feb 28, 2005 om 23:38
9 Antwoorden / 5 Vragen

Idd ik heb ook lampjes die al bijna drie jaar meegaan. Zolang woon ik in mijn huidige huis. Maar ik heb ook halogeenverlichting in de gang hangen en ieder jaar moet ik daar toch zeker twee lampjes van vervangen. De verlichting in de gang is redelijk goedkoop en naar mijn idee dus ook van mindere kwaliteit. Ik vroeg me af of dat z'n uitwerking had op de lampjes. Vandaar mijn vraag. In iedere geval allemaal bedankt voor jullie antwoord en bijdrage!

Groetjes Wxndy

ge
door gerritbakker - Feb 28, 2005 om 23:43
4 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van de kwaliteit gaan de lampjes van 500 uur (of zelfs soms nog minder) tot 5000 uur mee en de nieuwe led halogeen lampjes gaan nog veel langer mee.

Zoals een van de vorige schrijvers aangaf is de kwaliteit van de lampjes niet alleen doorslaggevend, maar is ook de spanning waarop ze werken van groot belang. Hoe hoger de spanning hoe meer licht maar ook hoe sneller ze stuk gaan.

Wil je lang met goedkope lampjes doen zet ze dan achter een dimmer, laat ze branden op 70 tot 80% van de normale lichtsterkte en laat ze af en toe een paar minuten op volle sterkte branden. De lampjes gaan dan tot 5 x zo lang mee.

Als er meerdere lampjes op 1 trafo zitten hebben ze ook allemaal even lang gebrand en zullen ze vaak ook vlak na elkaar stuk gaan(net als bij de koplampen van een auto) echter gaat er 1 stuk dan zal de trafo minder belast worden, waardoor de spanning vaak hoger wordt en daardoor gaat de rest nog sneller stuk gaat.

suc6

Gerrit Bakker