ag
door agnes1243 Apr 18, 2012 om 14:38
Huishouden & energie

Heel lagetoon brom geluid

Al sinds geruime tijd heb ik last van een heel lage bromtoon die niet constant is maar varieert en ook iedere keer net weer anders klinkt. In de loop van de afgelopen jaren is het steeds erger geworden. Het houdt je uit de slaap, soms hele nachten. Het lijkt alsof er in de verte een betonmolen staat te draaien, of dat je het geluid van een heel drukke autoweg in de verte hoort. Binnen hoor je het wel en geeft het ook een onaangename druk op het hoofd, maar als je dan naar buiten stapt dan is het ineens vrijwel weg. Als u wilt reageren geef dan ook even de postcode van uw verblijfsgebied op zodat duidelijk wordt waar het overal waargenomen wordt.

34161 93 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zet de stroom eens af want een TL balk met defecte condensator was bij mijn de oorzaak.
Ook als de lamp uit was had hij het nog omdat hij half gevoed werd.
Dus groep voor groep uitzetten en dan weet je welk dan stroomloos deel van 't huis de oorzaak is.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt beter zelf even aangeven in welk gebied, welke verkeersweg dit allemaal speelt. Binnen wel een bromtoon en buiten niet meer ? staat er ergens mechanische ventilatie (keuken of badkamer ) of op het dak te draaien ??

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een goed idee van 15karakters, maar als je binnen de groep die nog open staat nu ook nog per apparaat apart uniek aan schakelt, kom je verder met je onderzoek.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op woensdag 18 apr 2012, 15:14: Zet de stroom eens af want een TL balk met defecte condensator was bij mijn de oorzaak.
Ook als de lamp uit was had hij het nog omdat hij half gevoed werd.
Dus groep voor groep uitzetten en dan weet je welk dan stroomloos deel van 't huis de oorzaak is.

Ik heb de hoofdschakelaar uitgedaan en het blijft. Ik heb de hoofdschakelaar van het hele gebouw uitgedaan en het blijft. Dus het is niet erg aannemelijk dat het in het gebouw of woning zelf zit. Maar ik hoor het op heel veel plekken in woningen verspreid over het land. En als ik mijn linker oor stevig dichtdruk dan is het geluid weg. Mijn rechter oor pikt het dus niet op.
Het geluid is ook zichtbaar te maken op een geluidsspectrum meetinstrument en het is een energie "bundel" van iets van 5 Hz tot 60Hz met continu variërende inhouden.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

een goede keel,neus en oorarts wil ook wel eens helpen.
Bent u gelijk van uw eigen risico af !

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naast vuil ver weg in oor die dit kan veroorzaken kunnen ook straat lantaarns en gang verlichting dit veroorzaken.

Zelfs de bel van de voordeur met transformator.

Helaas zijn uw oren te slecht om het geluid te vinden als oudere dus vraag eens een kind.
Die hebben beter gehoor en lokaliseren dit soort brom geluiden eerder.

Ik heb voor U ook nog een leuke Halogeen lamp met dimmer.
Lamp aan, maakt niet uit of je vol of half zette geruisloos, maar met lamp uit bleef deze brommen.
De oplossing was stekker omdraaien want de Bruine en Nul veroorzaakte dit probleem.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u het geluid in vele gebouwen hoort over het hele land, dan vrees ik dat het probleem zo goed als onoplosbaar is. U heeft waarschijnlijk een bijzonder goed horend linkeroor, of een linkeroor dat extreem gevoelig is voor bepaalde geluidstonen. Er zijn mensen die hooggevoelig zijn voor bepaalde dingen, zoals geluid of geuren. Andere mensen hebben allergieén. Soms moet je er helaas mee leren leven.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op woensdag 18 apr 2012, 15:54: Als u het geluid in vele gebouwen hoort over het hele land, dan vrees ik dat het probleem zo goed als onoplosbaar is. U heeft waarschijnlijk een bijzonder goed horend linkeroor, of een linkeroor dat extreem gevoelig is voor bepaalde geluidstonen. Er zijn mensen die hooggevoelig zijn voor bepaalde dingen, zoals geluid of geuren. Andere mensen hebben allergieén. Soms moet je er helaas mee leren leven.

Het is inderdaad een hooggevoeligheid in gehoor gebied aan 1 kant, maar met mij zijn zo'n 400.000 anderen die het ook horen, verspreid over heel nederland. Dat weet ik door de info die je opdoet met een beetje googelen op het onderwerp en er veel over lezen.

Het lijkt een beetje op de nederlandse variant van een probleem waarvoor er in duitsland aan een oplossing wordt gewerkt.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

www.sciencedaily.com/releases/2008/08/080811095500.htm

Oh ja wel even de link er bij doen

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Watje in je linkeroor, probleem opgelost.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Buren:
Een desktop PC die 24/7 aanstaat in de aangrenzende kamer
of een CV-ketel bij de buren, met bijbehorende waterpomp.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwaardvis schreef op woensdag 18 apr 2012, 19:22: Buren:
Een desktop PC die 24/7 aanstaat in de aangrenzende kamer
of een CV-ketel bij de buren, met bijbehorende waterpomp.
Lijkt me niet, gezien deze eerdere reactie.
agnes1243 schreef op woensdag 18 apr 2012, 15:21: ...
Maar ik hoor het op heel veel plekken in woningen verspreid over het land. En als ik mijn linker oor stevig dichtdruk dan is het geluid weg. Mijn rechter oor pikt het dus niet op.
Het geluid is ook zichtbaar te maken op een geluidsspectrum meetinstrument en het is een energie "bundel" van iets van 5 Hz tot 60Hz met continu variërende inhouden.
Maar het lijkt me inderdaad iets dat op veel plekken aanwezig en waar uw linkeroor inderdaad erg gevoelig voor is. Misschien toch een keer naar een oorarts, wellicht kan die er wel wat aan doen.

ve
door verwijderd - Apr 21, 2012 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvankelijk hoorde alleen mijn vrouw de bromtoon en ik verklaarde haar voor gek...
Nu ben ik degene die het meest last heeft v.die toon, het houdt je inderdaad uit de slaap etc.
Alles al uitgeprobeerd, maar de toon blijft en meet bijna exact 50Hz. Dat is dus de frequentie v.h. lichtnet: de stroom wisselt 50x per seconde van fase.
Met een stethoscoop het hele huis afgetast, alles trilt mee: deuren, kasten, vloer etc. Mijn aanname is dat het door de bodem/grond aangeleverd wordt en misschien te maken heeft met de droogte v.d. laatste tijd. Door het zakken v.h. grondwater liggen de elec.leidingen nu losser in de grond dan voorheen en resoneren dat het een lieve lust is. Die trillingen worden via de heipalen/fundering doorgegeven aan het huis. Bij de buren is ook trilling waar te nemen, maar minder. Ons huis is half vrijstaand, er is dus aan 1 kant geen aangebouwd pand dat de trillingen zou kunnen dempen. Misschien hebben wij de pech dat er leidingen onder het huis doorlopen, ben je mooi klaar mee. Hoe dan ook: ik heb met een softwarematige generator een toon v. 50Hz. opgenomen en die laat ik 's nachts vanuit mijn laptop naar een basluidspreker lopen. Met wat instelgedoe kom ik een eind, maar het blijft een work in progress... Ik zal zeker contact opnemen met de club die over het netwerk gaat, want het begint onderhand een doorn in het oor te worden. Wordt vervolgd...

ve
door verwijderd - Apr 21, 2012 om 23:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is zeker ook een interessante invalshoek. Maar klopt het dat de brom een heel laagfrequent modulatie heeft? En is het nu zaterdag avond met windkracht 2 a 3 over het midden van het land minder dan van de week met windkracht 6 a 7?

Electra kabels liggen zo'n 50 / 60 cm onder straat niveau, dus altijd ver boven het grondwater niveau

Ik kan helaas geen schermplaatje van de spectrum analyser invoegen.

Maar ik ga de tussenoplossing zoals boven beschreven zeker uitproberen.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2012 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan als je bij harde wind het harder hoorde ook een foute gevel zijn.
Die maken ook wel eens geluiden.

Een plaat die trilde op lage frequentie kan deze lage ver en diep doordringende brom ook veroorzaken.
Kijk eens naar zowel windsterkte als wind richting.

Hoewel je eerder aangaf dat stroom eraf de brom bleef, de CV pomp van de buren zou ook nog kunnen want staal op staal en dat gemonteerd op beton van huis....
Ik heb daarom vorige week een goed werkende pomp vervangen want die maakte ook teveel herrie.

Succes met het zoeken.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2012 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op zondag 22 apr 2012, 09:12: Het kan als je bij harde wind het harder hoorde ook een foute gevel zijn.
Die maken ook wel eens geluiden.

Een plaat die trilde op lage frequentie kan deze lage ver en diep doordringende brom ook veroorzaken.
Kijk eens naar zowel windsterkte als wind richting.

Hoewel je eerder aangaf dat stroom eraf de brom bleef, de CV pomp van de buren zou ook nog kunnen want staal op staal en dat gemonteerd op beton van huis....
Ik heb daarom vorige week een goed werkende pomp vervangen want die maakte ook teveel herrie.

Succes met het zoeken.

Dan zijn er foute gevels in het hele land en moeten er ook heel veel CV pompen vervangen worden.

Nog meer suggesties?

ve
door verwijderd - Apr 22, 2012 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vele transformators en CV pompen worden niet vervangen omdat vele mensen doof zijn geworden als Puber door Disco muziek.

Maar ook klassieke muziek kan schade toebrengen....

Kinderen horen meestal beter tot een jaar of 10 en die leeftijd begrijpt het ook beter als nog jongeren.
Dus kinderen zijn het beste rond een jaar of 10 om dit soort geluiden wegens hun nog meestal goede gehoor op te sporen.

Maar zoals ik al eerder schreef tussen de vele regeltjes...
Ook een vervuild oor kan vreemde geluiden veroorzaken dus alleen Links is mogelijk...

ve
door verwijderd - Apr 23, 2012 om 02:12
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Apr 23, 2012 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikzelf heb daar ook last van, maar ik heb het idee, dat het de bloedsomloop is. 't hart pompt het bloed door de aderen en ik neem aan dat dat niet geheel geruisloos gaat, zeker niet als het stil is.
Voor mij geldt nu: Ik hoor het niet meer.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2012 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op deze website:

http://www.laagfrequentgeluid.nl/html/informatie/info.html
(als de link niet werkt, zoek naar hooggevoelig voor laagfrequent geluid)

Laagfrequent geluid, bromtonen van bv. 20, 30 of 50 Hz is een probleem, dat pas vrij recent onder de aandacht is gekomen, waarvan de oorzaak nog niet is vastgesteld, maar waar wel een aantal mensen last van heeft.
Lang niet iedereen hoort het lage geluid, waardoor je soms gemakkelijk voor gek versleten wordt, 'het zit tussen de oren'.... KNO-artsen of andere in het medisch circuit kunnen weinig doen, want het is geen medisch probleem. Maar wat het dan wel is?

Met een professionele geluidmeter zijn de geluiden wél zichtbaar te maken, daarmee is aan te tonen dat je niet gek bent, maar dat er echt wat is.

Succes met de speurtocht!

ve
door verwijderd - Apr 23, 2012 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het niet een electrisch apparaat in de eigen woning kan zijn, kan het bv. het ventilatie- of aircosysteem van de buren zijn. Maar overleg ook eens, of er in de omgeving iemand een waterbron heeft geslagen. Ook een (ingegraven) externe vijverpomp zou brommen kunnen transporteren. Misschien is er een transformatorhuisje in de buurt?
Ik heb hetzelfde probleem en wacht nu op de eerstkomende stroomstoring om helemaal zeker te zijn, dat het zeker een electriciteitsprobleem en niet een zendmaststoring is.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2012 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb maandenlang last gehad van een bromtoon,Na veel research bleek mijn buurman van twee deuren verder een wietplantage op zolder te hebben met de nodige ventilatoren.Het heeft veel diplomatie gekost om hem dat aan het verstand te brengen.Het vervelende van lage tonen is,dat via muren en fundamenten deze toon een erg ver bereik heeft.In mijn geval dus twee huizen.Bovendien, door de ondervloerse isolatie en zwevende kontrukties in veel nieuwe huizen ontstaat een soort basreflexbox die lage tonen versterkt.Bovendien,bij veel nieuwe huizen in vinexwijken,lopen de betonconstrukties van vloeren en plafons door alle huizen van de desbetreffende blok huizen.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2012 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Agnes, De rijdende Rechter heeft op 18 oktober 2011, aan dit probleem aandacht besteed. Misschien kun je hier je voordeel mee doen.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2012 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de rijdende rechter was een flauwekul vertoning. Er werd in ieder geval met de verkeerde instrumenten gemeten volgens de dBA curve. Het probleem zit in het hele lage frequentie deel en er zou dus in ieder geval "recht" gemeten moeten worden, of alleen heel laag 0 tot 100 Hz.

Ik heb naar de rijdende rechter geschreven en kreeg een niets zeggend kul antwoord, men wilde me ook niet in contact brengen met de betreffende mevrouw. Ik zou graag bij haar constateren of ze hetzelfde hoort als heel veel anderen en ik zelf.

Het grappige is dat alle opmerkingen boven een brom zouden kunnen veroorzaken. Maar ik zie maar een enkel keer een reactie die overeen zou kunnen komen met het verschijnsel dat ik bedoel.

Of je het wel of niet hoort lijkt af te hangen van een paar toevallige coïncidenties in de constructie van het binnenoor. Het geluid kan inderdaad ook via de halsslagader in het binnenoor komen in uitzonderlijke gevallen.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2012 om 22:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een bekend probleem. Ontstaat o.a. door zendmasten. Ook de mensen in de prov. Groningen hebben er last van. Oorzaak gas en olie winning. Er is veel geld mee gemoeit. Niet een ieder heeft er last van.Daarom wordt het onder het kleed geveegd, zoals eerder het asbest verhaal. Ik wens u sterkte.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2012 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

(vervolg op gisteren)
Kijk ook eens op deze link,

http://provinciegroningen.sp.nl/bericht/86017/120411-aanpakken_van_gebrom.html

of als die niet werkt, zoek op de website van de SP Groningen naar 'brom' en naar , Corné Bezuijen, hij houdt zich er mee bezig.
Of wat hij noemt als oorzaak, klopt weet ik niet, ik denk eerder aan grote transportleidingen in de ondergrond, pompen van aardgasinstallaties maar heb daar verder ook geen bewijs voor.

Eerst maar eens inventariseren waar het lage geluid te horen is, hoeveel gehinderden er zijn.
Er zijn ook klachten bij meerdere gemeenten bekend, maar wat kunnen zij in hun eentje uitrichten? Misschien aansluiten bij de werkgroep die ik gisteren noemde?
Die werkgroep zal ook wel weten van de onderzoeken die er zijn geweest door gerenommeerde instanties, maar ik denk dat de resultaten voor sommige betrokkenen (potentiële veroorzakers?) niet gunstig zijn.
Waar zijn die onderzoeken, is er een conclusie, heeft men een idee van de oorzaak, komt er meer onderzoek?

Succes met de speurtocht / strijd!

ve
door verwijderd - Apr 24, 2012 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, alle "deskundigen" op dit gebied hebben er op een of andere manier belang bij om het onder de pet te houden, lijkt het. Of gewoon te doen alsof het niet bestaat.

Inmiddels ben ik op het spoor gekomen van meetapparatuur waarmee het op een gekalibreerde manier te meten is. Hierdoor wordt het toch een stukje lastiger om het bestaan ervan te ontkennen.

Nu nog even sparen om zo'n meetopstelling te kunnen huren.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2012 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk al sinds een paar dagen na over uw probleem. Ik zal u mijn gedachten geven.

Het truukje van Hiergunder met een aparte oscillator kan niet werken. Dit werkt alleen maar als de frequentie van de generator exact gelijk is aan de stoorbron én de fase tegengesteld is. Dit kan nooit lukken, hoogstens voor een paar seconden. Daarna zal het tegenovergestelde effect optreden, versterken van het geluid dus.

Ik denk zelf aan een akoestische resonantie in de ruimte. U kunt dit proberen door tijdelijk een paar (liefst dikke) dekens in uw woning te hangen, willekeurig verdeelt door de ruimte(s) waar u de brom hoort. Als dit werkt 1 voor 1 de dekens verwijderen totdat de brom terugkomt. Ik verwacht dat het wel even duurt (enkele seconden of minuten, misschien zelfs uren) voordat de brom terug-opkomt. Denk maar aan een rondzingende (fluitende) microfoon, het komt zachtjes op maar zodra het eenmaal rondzingt is de hele zaal doof.

Het zou inderdaad zeer goed mogelijk kunnen zijn dat het komt door bv ventilatoren van een wietplantage 1-2-3 huizen verderop. Door resonantie kan een (laag) geluid een stukje verderop plots weer hoorbaar zijn.

Wellicht een interessant weetje: Helaas zijn mensen bij zulke lage frequenties (tot ongeveer 160 Hertz, bij kinderen ligt dit hoger) niet in staat om de bron van het geluid te localiseren. Onze oren staan daarvoor te dicht bij elkaar. Olifanten kunnen dit wel, maar dan hebben we weer hele andere problemen ;-)

Ik hoop dat ik u hiermee een beetje kan helpen. Ik wens u veel succes in het vinden naar een oplossing!

ve
door verwijderd - Apr 25, 2012 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Agnes1243,
Je schrijft over iets huren van apparatuur, maar ik vraag me af of dat nodig is - ik weet niet wat het kost hoor, maar als het duur is... is er geen andere manier om te laten meten? Op de website van de belangengroep laagfrequentgeluid vind ik behlave veel zinnige info (eindelijk eens de tijd genomen om dit van a tot z door te lezen :-) ook een flink aantal links, ook van een paar gemeenten. Zie:

http://www.laagfrequentgeluid.nl/html/links/links.html

Kan je eigen gemeente niks voor je betekenen? Er zal toch wel iemand zijn daar die geluidsspecialist is, die dit een interessant probleem vindt en u een stukje op weg wil helpen, die kosteloos wil meten bij uw huis en (wijde) omgeving, die met een geijkte / gekallibreerde professionele geluidmeter de lage tonen zichtbaar kan maken in het geluidsspectrum (zie ook website).
Uit de website begrijp ik overigens dat het meten in en om het huis betrekkelijk is, omdat de geluidsgolven van laagfrequent zich over wel 50 km zouden kunnen voortplanten door de ondergrond. Dus tja, als je dan meetresultaten hebt... wat dan? Het schijnt niet eenvoudig (maar niet onmogelijk) te zijn een veroorzaker aan te wijzen, lees daarover op die website maar eens de 'spannende' verhalen.

Het lijkt me in elk geval goed om aansluiting te zoeken bij deze werkgroep. Samen sta je sterker!

Succes!

ve
door verwijderd - Apr 28, 2012 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Agnes, heb reacties vluchtig gelezen, weet waar je over praat, heb er zelf in verschillende huizen last van gehad. Frequentie misschien wel veel lager dan 50Hz, mogelijk lager dan 20hz. Op bed liggen en geluid alsof een buzzer onder je kussen ligt. Loop naar buiten en geluid is niet meer te onderscheiden. Alle elektriciteit in huis uit en nog horen. Soms in een enkele ruimte, soms overal in huis. Op ene plek harder dan andere, bijv ook staand harder dan bij de vloer, of andersom. Ik verdenk hier de airco´s (ventilatoren) van een gaarkeuken in combinatie met verkeer op de rondweg. Als er een vereniging van lotgenoten bestaat, sluit je aan, ga er zelf ook naar zoeken. Wens je veel sterkte en succes! Groet,

ve
door verwijderd - Apr 28, 2012 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Universiteiten hebben prima apparaten en die willen graag dit soort problemen onderzoeken dus zoek daar eens.

Leerzaam voor hun en hun collega studenten eventueel voor de noodzakelijke rechtshulp na het vinden van deskundige metingen waar op ze dus kunnen promoveren.

Dus gratis meten is soms beter dan dure commerciële.

Sorry voor deze late tip want ik was het in eerdere vergeten. Sorry...

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Agnes, de klachten die jij hebt herken ik exact. Je hoofd op het kussen om te slapen en je wordt helemaal gek. Een gegons van jewelste in je hoofd. Zelfs de DCMR heeft hier 's nachts om 2 uur gezeten om metingen te verrichten en na een analyse kregen we als antwoord: niets gevonden, maar het komt wel vaker voor bij mensen van uw leeftijd. Ik ga nu slapen met een app op mijn mobiel die witte ruis genereerd of met het geluid van de branding. Hiermee val ik wel in slaap. De TV gaat extra hard om het gegons te overstemmen. Inderdaad, stap je buiten is het weg. Probeer het eens met een witte ruis generator. Je zult zien dat het werkt.

Succes
PC 3195

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Addie,

Bedankt voor de reactie. Ik heb zelf ook inderdaad een I-podje onder mijn kussen liggen met een track witte ruis, roze ruis, branding geluid, watervalletjes en per keer kies ik iets dat werkt voor die omstandigheden. De omstandigheden zijn telkens weer een beetje anders.

Ik weet niet wat de DCMR is, waarschijnlijk de plaatselijke milieu dienst? Niet verwonderlijk dat ze niets meten. Omdat dit verschijnsel buiten het dBA meetcurve gebied ligt en er dus geheel andere apparatuur (en kennis) nodig is dan zij hebben.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Agnes,

Ik hoor sinds afgelopen oktober ook een bromtoon, 24 uur per dag.
Het is ook buitenshuis te horen. Ik woon in Westervoort, vlak bij Arnhem.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is dat een constant toon, of is het een alsmaar in hoogte en sterkte variërende brom?

Is het binnen harder te horen dan buiten?

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zag eens in het kunstenlijstje van een acupuncturist de behandeling van oorsuizen staan. Wie weet is dat iets. Bij sommige mensen doet acupunctuur wonderen, bij andere niets.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de tip.

Maar het gaat bij het door mij bedoelde geluid niet om oorsuizen maar om Infra-geluid (1 - 40 Hz gebied). En infra-geluid ervaar je niet via de "normale" gehoorgang. Het kan dus ook in het gehoordeel komen via de schedel, of via bloedvaten, of door een verharding van de weke delen rond het oor. B.v. door veroudering of als blijvend gevolg van een, in middels genezen middenoorontsteking .

Er zijn een aantal eenvoudige proefjes te doen om te onderzoeken of het om oorsuizen gaat of om wat anders.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het zo lees zou ik zeker een goede acupuncturist raadplegen.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2012 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allen,

In Duitsland is dit door IGZAB en ik dacht Univ. Stuttgart (wetenschappelijk) onderzocht, zonder echt duidelijk resultaat. Zie ook:
http://www.brummen.de/
In Geilenkirchen (D) had ik er ook heel veel last van.
Maar het is wel afh. van je gehoorvemogen EN VOORAL vorm/lengte/ breedte van het huis.
Zgn. klankkast-probleem. iemand met een beetje natuurkunde weet dit wel.
Binnenin het huis bij de glazen terrasdeur hoorde ik het. 10-20cm verder ,buiten het huis, niet. Terwijl de deur openstond!

Oorzaken (en ik heb me er goed mee beziggehouden): zijn m.i. ondergronds.
1. Natuurlijke: onderaardse (water) stromingen en aardtrillingen bijv. in aardlagen, aardholtes of oude mijnen . En kunnnen van honderden /duizenden KM ver komen. Logisch: in water reiken trillingen extreem ver en onze aarde bevat veel water. Ook in de bodem. Waar anders komt ons mineraalwater vandaan? En de aarde onder ons is niet van beton. Er zitten veel verschillende lagen/steensoorten en holtes in.
2. Menselijke: (gas/water/olie) pijpleidingen.Trillingen door gewoon transport, drukverschillen in de leidingen.
Olie/gas/water testboringen.
Militaire aktiviteiten.
Dit wordt veel lastiger daar instanties onwetend kunnen zijn of dergelijke info nooit prijsgeven.

Mijn advies is helaas: een ander huis zoeken en voor de koop/huur goed luisteren.
Ik heb het brommen ook in een ander huis 25 km verderop met ong. dezelfde bouw gehoord.

En aangezien het speelt in heel veel landen zal het wel met onze aarde te maken hebben...

Mvg

ve
door verwijderd - Sep 24, 2012 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Frank,

Alles wat je schrijft is wel ergens een keer waar. Maar ik kan nog vele tientallen studies geven die wel degelijk bronnen en oplossingen beschrijven. Zoek maar eens op internet met de zoekterm -infra sound-

Hier in NL kunnen we ook exacte data noemen waarbij in bepaalde gebieden industriële activiteiten zijn gestart waarbij de geluidsniveau direct omhoog ging en van karakter veranderde. In Groningen b.v. hoor je niet alleen maar voel je het ook de hele dag en nacht, je zit te schudden in je stoel en alle servies in de kast staat te rinkelen. Op andere plekken is er duidelijk aantoonbaar verband tussen de windkracht en het draaien van windturbines.

Op een ander plek in Duitsland wordt er aan het standaardiseren van meetmethoden gewerkt (Herziening van DIN 45680) en aanbevelingen voor bouwconstructies om de overlast te beperken.

Maar het is en blijft een moeilijk onderwerp met heel veel invalshoeken en dode enden.

Maar waar hoop is is leven.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2012 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Agnes,

het gaat erom goed te onderzoeken/weten dat deze trillingen, (of geluid), doorgegeven worden door de atmosfeer of door de ' vaste' aarde.

Ik spreek over dat laatste.

Als trillingen via de lucht/atmosfeer doorgegeven zou worden, heeft de windrichting/windsnelheid veel invloed. Dan weet je snel of het die windmolen is.

Via de grond/bodem/aarde is de lucht niet van invloed.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Agnes,

Vorig jaar rond kerst begon ik ook een laagfrequente bromtoon te horen. Het gaat bij mij om een geluid dat altijd dezelfde frequentie heeft en pulserend is, dus met tussenpozen. Soms hoor ik hem een halve seconde en soms 20 seconden, maar altijd op dezelfde frequentie.Wel kent de brom een opbouw en afbouw. Het klinkt dan een beetje alsof er iemand voor mijn huis in een auto zit en gas geeft tot een bepaald aantal toeren en dan het gas weer loslaat. Na drie weken was het opeens weer stil. Helaas begon ik het anderhalve week geleden weer te horen, 24 uur per dag, 7 dagen per week (dus ook bij heel nat weer).

Ik heb inmiddels contact gehad met de dienst milieu en bouwtoezicht van de gemeente Amsterdam waar ik woon. Zij komen binnenkort bij mij een meting doen, Ik heb heel duidelijk aangegeven dat om een zeer lage frequentie gaat en ze daarvoor kennelijk speciale apparartuur moeten meenemen. Ik kreeg de indruk dat de heer in kwestie wel wist wat hem te doen stond :-).

Wel, geen oplossing dus, maar een hart onder de riem. Er zijn meer, heel veel zelfs, mensen die het horen. het is geen tinnitus. Ergens werd de suggestie gedaan dat jonge mensen of kinderen het beter zouden horen. Ik heb me laten vertellen dat het juist oudere mensen zijn die lage frequenties beter waarnemen. Op oudere leeftijd kan het gehoor minder gevoelig worden voor hoge frequenties, waardoor de lage beter worden waargenomen.

Groet, Lansberg

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

lansberg schreef op woensdag 17 okt 2012, 20:16: Dag Agnes,

Vorig jaar rond kerst begon ik ook een laagfrequente bromtoon te horen. Het gaat bij mij om een geluid dat altijd dezelfde frequentie heeft en pulserend is, dus met tussenpozen. Soms hoor ik hem een halve seconde en soms 20 seconden, maar altijd op dezelfde frequentie.Wel kent de brom een opbouw en afbouw. Het klinkt dan een beetje alsof er iemand voor mijn huis in een auto zit en gas geeft tot een bepaald aantal toeren en dan het gas weer loslaat. Na drie weken was het opeens weer stil. Helaas begon ik het anderhalve week geleden weer te horen, 24 uur per dag, 7 dagen per week (dus ook bij heel nat weer).

Ik heb inmiddels contact gehad met de dienst milieu en bouwtoezicht van de gemeente Amsterdam waar ik woon. Zij komen binnenkort bij mij een meting doen, Ik heb heel duidelijk aangegeven dat om een zeer lage frequentie gaat en ze daarvoor kennelijk speciale apparartuur moeten meenemen. Ik kreeg de indruk dat de heer in kwestie wel wist wat hem te doen stond :-).

Wel, geen oplossing dus, maar een hart onder de riem. Er zijn meer, heel veel zelfs, mensen die het horen. het is geen tinnitus. Ergens werd de suggestie gedaan dat jonge mensen of kinderen het beter zouden horen. Ik heb me laten vertellen dat het juist oudere mensen zijn die lage frequenties beter waarnemen. Op oudere leeftijd kan het gehoor minder gevoelig worden voor hoge frequenties, waardoor de lage beter worden waargenomen.

Groet, Lansberg

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Lansberg,

Mooi dat men kom meten. Het probleem dat u beschrijft is inderdaad het infrasound wat ik bedoelde. Er is inderdaad een speciaal meetapparaat voor nodig. Maar dat moet dan niet worden geïnterpreteerd volgens de audio normen dBA of dBC maar volgens de G weging en er moeten geen gemiddelde waarden maar piekwaarden worden gemeten. Vrijwel zeker zullen ze allerlei frequenties meten in het gebied van vrijwel 0 Hz tot zo'n 30 Hz en deze tonen worden heel sterk in amplitude gemoduleerd en dat is waar u last van heeft en gek van wordt. De meeste mensen hebben last in het gebied zo rond de 20 Hz. En als ze de meting zichtbaar kunnen maken op die frequentie dan ziet u waarschijnlijk synchroon met wat u hoort, de amplitude modulatie.

Het is ook nuttig om uw probleem te melden bij http://www.leefmilieu.nl/klachtmelden
Hoe meer klachten men binnen krijgt hoe meer kans het op de politieke agenda te krijgen. De overheid denkt nu dat het probleem is voor een enkeling.

Ik kan hier geen plaatjes bij doen anders zou ik een G weging uitleg bij doen en een plaatje van het spectrum waar u last van heeft, dit ter info t.b.v. de metingen die men gaat doen.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Agnes,

Je mag me best tutoyeren hoor, zo oud ben ik nog niet :-).

Fijn dat je met aanvullende tips en informatie komt. Wordt gewaardeerd! Ik zal dit zeker aan de heren (want dat zijn het) doorgeven voordat een definitieve datum wordt geprikt.

ik heb me nog niet zo uitgebreid in de materie verdiept als jij waarschijnlijk hebt gedaan, maar ik lees zo nu en dan iets over de (ook lage) frequenties die door UMTS masten worden uitgezonden. Nu staat er nog geen 20 meter van mijn huis een UMTS mast. Zou dat er, in jouw ervaringsdeskundigheid, iets mee te maken kunnen hebben?

Ik zoek zo zelf nog even naar informatie over de G-weging.

Dank en groet, Lansberg

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

*het komt voor dat de bron van het geluid niet buiten maar binnen het lichaam ligt (vandaar ook dat je er vooral last van kunt hebben als je binnen bent en minder of geen last van hebt als je buiten bent)

*is dat ook een overweging, dan is een bezoekje aan de huisarts en een verwijzing wellicht een optie

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Dearagain,

Ik snap wat je me probeert duidelijk te maken. Er zijn wel een paar dingen die ik me dan afvraag over je stelling. Zo is het geluid niet meer waarneembaar wanneer ik mijn vingers in mijn stop. Evenmin hoor ik het geluid als ik bijvoorbeeld op kantoor zit, in de studio of bij vrienden.

Ik heb me zover ingelezen dat ik weet dat er ook een vorm van tinnitus bestaat met laagfrequente geluiden. Daarnaast bestaan er inderdaad ook theorieën over frequenties binnen het lichaam die resoneren met frequenties van erbuiten. Die wijs ik zeker niet per definitie af. Maar ook hier vraag ik me dan af hoe het kan dat ik het geluid 10 maanden niet hoor, daarvoor 4 weken wel en daarvoor weer niet.

Ik geloof echter dat het in mijngeval en in ook in dat van Agnes gaat om een (te) goed ontwikkeld gehoor voor lage frequenties. In mijn geval is dat een feit, ik ben muzikant (overigens zonder daarbij mijn muziek hard te draaien :-)). Kennelijk heeft 2,5% van de bevoling een dergelijk gehoor en zijn daardoor geluiden waar te nemen die voor anderen, gelukkig, verborgen blijven.

Groet, Lansberg

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag Lansberg,

Ik weet niet volgens welke richtlijnen men gaat meten. Maar voor dit ultra laag freq geluid zou door I&M de Deense norm worden aangehouden. Maar die wordt hier stelselmatig verkeerd gehanteerd. Dit is een link met wellicht wat houvast voor de meet ambtenaren http://www.es.aau.dk/sections/acoustics/press/new-danish-regulations-for-wind-turbine-noise/

Succes.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 23:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier is dat te vinden (G weging)

http://www.bwea.com/pdf/lfn-annex.pdf

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal goed bedoelde afleidingen richting Tinitus. Maar dat gaat niet ineens over als je het hoofd naar buiten steekt.

Infra Sound is een bekend probleem en in veel landen wordt het heel serieus genomen.

Bovendien kan ik het met een spectrum analyser zichtbaar maken en zie ik freq balkjes op het scherm bewegen precies synchroon met wat ik als hinderlijk ervaar.

En die proeven heb ik ook blind gedaan door mensen te laten beschrijven wat ze hoorden en voelden terwijl ze niet naar het scherm keken en ook dan is het live verslag synchroon met wat er op het scherm te zien is.

Over UMTS en laag freq straling weet ik niets eigenlijk. Ik zelf denk dat er alleen Giga Hertz freq uitkomen en die hoort echt niemand. Wat wel zou kunnen dat b.v een slechte amalgaam vulling als een soort radio ontvanger zou kunnen werken. En er zijn wel mensen die UMTS straling te relateren lichamelijke problemen hebben. zie hiervoor www.stichtingehs.nl

ve
door verwijderd - Nov 16, 2012 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

hiergunder schreef op zaterdag 21 apr 2012, 22:56: Aanvankelijk hoorde alleen mijn vrouw de bromtoon en ik verklaarde haar voor gek...
Nu ben ik degene die het meest last heeft v.die toon, het houdt je inderdaad uit de slaap etc.
Alles al uitgeprobeerd, maar de toon blijft en meet bijna exact 50Hz. Dat is dus de frequentie v.h. lichtnet: de stroom wisselt 50x per seconde van fase.
Met een stethoscoop het hele huis afgetast, alles trilt mee: deuren, kasten, vloer etc. Mijn aanname is dat het door de bodem/grond aangeleverd wordt en misschien te maken heeft met de droogte v.d. laatste tijd. Door het zakken v.h. grondwater liggen de elec.leidingen nu losser in de grond dan voorheen en resoneren dat het een lieve lust is. Die trillingen worden via de heipalen/fundering doorgegeven aan het huis. Bij de buren is ook trilling waar te nemen, maar minder. Ons huis is half vrijstaand, er is dus aan 1 kant geen aangebouwd pand dat de trillingen zou kunnen dempen. Misschien hebben wij de pech dat er leidingen onder het huis doorlopen, ben je mooi klaar mee. Hoe dan ook: ik heb met een softwarematige generator een toon v. 50Hz. opgenomen en die laat ik 's nachts vanuit mijn laptop naar een basluidspreker lopen. Met wat instelgedoe kom ik een eind, maar het blijft een work in progress... Ik zal zeker contact opnemen met de club die over het netwerk gaat, want het begint onderhand een doorn in het oor te worden. Wordt vervolgd...

ve
door verwijderd - Nov 16, 2012 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik herken de verhalen. Nooit eerder last van gehad. Nu 1,5 jaar in een nieuwbouwhuis van beton. Heeft dus vooral een voorkeur voor een lage staande golf. Een betonnen huis is goed in het versterken van bastonen. 24 uur per dag dezelfde 50 Hz bromtoon. Bij 's nachts thuiskomen tijdens stille nacht zelfs voor het huis waarneembaar. In de voortuin staat een verdeelkastje van de kabelmaatschappij. Op ongeveer 75 meter een bovenleiding van de NS. A9 op 200 meter. Vooral 's nacht bij slapen geeft dit een druk op het hoofd. Alles geprobeerd. Hoofdschakelaar al paar maal uitgezet 's nachts. Alle elektrische apparaten uit. Helpt niks. Toon gaat gewoon door. Zoals eerder genoemd op deze website betreft het een hoekwoning. Ik hoor het gewoon met twee oren. Is niet aan te ontkomen. Jammer. Ik hoop op een oplossing. Iemand met de gouden tip is welkom. Ondertussen neem ik contact op met de huizenbouwer en eigen huis.

agnes1243 schreef op woensdag 17 okt 2012, 23:32: Allemaal goed bedoelde afleidingen richting Tinitus. Maar dat gaat niet ineens over als je het hoofd naar buiten steekt.

Infra Sound is een bekend probleem en in veel landen wordt het heel serieus genomen.

Bovendien kan ik het met een spectrum analyser zichtbaar maken en zie ik freq balkjes op het scherm bewegen precies synchroon met wat ik als hinderlijk ervaar.

En die proeven heb ik ook blind gedaan door mensen te laten beschrijven wat ze hoorden en voelden terwijl ze niet naar het scherm keken en ook dan is het live verslag synchroon met wat er op het scherm te zien is.

Over UMTS en laag freq straling weet ik niets eigenlijk. Ik zelf denk dat er alleen Giga Hertz freq uitkomen en die hoort echt niemand. Wat wel zou kunnen dat b.v een slechte amalgaam vulling als een soort radio ontvanger zou kunnen werken. En er zijn wel mensen die UMTS straling te relateren lichamelijke problemen hebben. zie hiervoor www.stichtingehs.nl

ve
door verwijderd - Nov 16, 2012 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo masterb.

Leidingen lopen vrijwel nooit onder woningen. Hooguit er vlak langs.
En de energie die leidingen, met de capaciteit om in bewoners behoefte te kunnen voorzien, kunnen, denk ik, niet zoveel energie overdragen dat een huis daarvan in resonantie komt.

Maar merk je verschil of het met windkracht 3 of hoger over de polder meer is dan nu met windkracht 2 of minder?

De windturbines in de polder maken ieder voor zich ook een 50Hz (3x voor elke fase dus 1 ) brom plus een modulatie die de wind tegen de wieken oproept in de draai frequentie van de wieken waarmee zo'n blad de mast passeert. De klappen die dat maakt bij een windkracht boven windkracht 3 zijn behoorlijk hoog.

En het is bekend dat deze turbines infrageluid (geluid van 0 Hz tot ongeveer 150 Hz, overdragen op de bodem waar het wel tot 150 Km ver kan dragen. En onderweg tellen alle bronnen in een richting zich bij elkaar op.

En in reactie op lansberg, Als het niet meer hoorbaar is met vingers in de oren dan kan dat betekenen dat het dus van buitenaf komt. Maar dat hoeft niet. Maar is het met oordoppen die goed afsluiten ook niet meer te horen? Als het er dan nog wel is en bij het dichtdrukken van de oren met vingers dan kan dat betekenen dat ja dat zodanig stevig doet door dat je een deel van het slakkenhuis "op slot" zet .In dat slakkenhuis ontstaat door langdurig blootstaan aan hoge geluidsdruk in lage frequenties (Infrasound) een beschadiging. Dat deel van het slakkenhuis zet je dan even dicht met dichtdrukken. Een andere mogelijkheid is een vorm van tinitus die wordt getriggerd van buitenaf door ultra laagfreq geluid. "Normale" tinitus ontstaat in de hersenen en reageert niet op al dan niet dichtdrukken van de oren.

Er is nog een vorm van brom horen en deze komt vaker bij musici voor SSCD Superior semicirculair canal dehiscence,

http://abcnews.go.com/Health/story?id=4436348#.UKZJa2eoH2A

Dat je het niet hoort in een studio kan heel goed doordat die studio waarschijnlijk niet in resonantie komt bij 20 tot 50 Hz

Morgen is er een studie bijeenkomst van veel onderwerpen o.a. met infrasound specialisten en het ministerie van I&M, het is dus nuttig en ondersteunend om de klachten even hier http://www.leefmilieu.nl/klachtmelden te melden.

Voorlopig wordt er nauwelijks gereageerd door I&M omdat er maar relatief heel weinig geregistreerde klagers en klachten zijn.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2013 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lansberg,
Ik heb werkelijk exact dezelfde klachten als jij. Sinds een jaar dat ik in deze woning woon hoor ik op een bepaalde lage frequentie een brom die af en toe uit en aan gaat. Soms een paar minuten niet, dan ineens weer snel achter elkaar. De brom is niet heel erg hard en meestal kan ik er nog net doorheen slapen. 's Nachts en in de vroege ochtend lijkt het het ergst te zijn. Overdag hoor ik het alleen als het erg stil is. Elders hoor ik het niet. Ik hoor het alleen in mijn appartement.
Ik denk dat er ergens een paar huizen naast me een compressor staat of een pomp die automatisch aan en uit slaat. Maar ik kan de bron van het geluid niet vinden.
Als ik oordopjes in doe wordt het erger omdat ik dan geen omgevingsgeluid meer hoor en de brom door het bed lijkt te komen.
Mijn vriendin hoort het (gelukkig) niet.
Ik woon ook in Amsterdam.
Ik ben erg benieuwd te horen of je vorderingen maakt met het vinden van je brom.
Groet, lerak

ve
door verwijderd - Jan 30, 2013 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Lerak68,

Een lage bromtoon kan natuurlijk door van alles worden veroorzaakt. Als het een bron in de omgeving is dan zou die te vinden moeten zijn, alhoewel een eigenschap van laagfreq geluid is, dat het zich naar alle kanten verspreid. Maar als ik de symptomen lees dan lijkt het me meer een gebrom door de infrastructuur op en onder de bodem.

Bij regelmatige blootstelling aan LFG kan er een gehoor beschadiging ontstaan waardoor je het ook gaat waarnemen. Een beschrijving van wat er precies gebeurd kan je vinden op: http://oto2.wustl.edu/cochlea/wind.html

Mijn oorarts onderschrijft deze mogelijkheid maar voegt er aan toe dat we dit in NL niet kunnen onderzoeken omdat er niet de benodigde speciale scan apparatuur beschikbaar is in dit land.

Een ander artikel hierover, vertegenwoordigend het privé standpunt van een I&M deskundige, kan je vinden op;

https://www.emaileditor.nl/register/viewonline.php?code=26865307-240365103690432-40866

En volgende week is er een congres over dit probleem http://www.nsg.nl/nl/nsg_themabijeenkomst.html

En daar spreekt ook de steller van boven vermeld stuk.

Het is een moeilijk verschijnsel om een duidelijke oorzaak te vinden, daarom zouden alle belangen groepjes, en er zijn er vele honderden, zich moeten verenigen om een vuist te kunnen maken.

http://www.windwahn.de/index.php/links/linkliste plus nog honderden in NL.

Vara Kassa propageert wel allerlei groene energie oplossingen, maar ik heb ze nog niet gehoord over mogelijke gezondheidsproblemen.

Ik denk ook niet dat ze deze forum discussies echt volgen.

Ook interessant :

http://home.kpn.nl/oud/publications/OudM_ProcGTLGG2012.pdf
http://home.kpn.nl/oud/publications/OudM_NAG.ppt

ve
door verwijderd - Jan 30, 2013 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bester Agnes 1243,
Dank voor je reactie.
In mijn geval is het geluid van de brom niet bijzonder laag. Ik denk binnen het gewone gehoor. Zelfs binnen het menselijke stem bereik vermoed ik.
Ik denk echt dat het om een elektromotor gaat ergens.
Ik moet nog op onderzoek uit. Eerst maar eens mijn eigen elektriciteit uitdoen om uit te sluiten dat ik het zelf veroorzaak.
Groet,
Lerak

ve
door verwijderd - Jan 30, 2013 om 20:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

lerak68 schreef op woensdag 30 jan 2013, 13:10: Beste lansberg,
Ik heb werkelijk exact dezelfde klachten als jij. Sinds een jaar dat ik in deze woning woon hoor ik op een bepaalde lage frequentie een brom die af en toe uit en aan gaat. Soms een paar minuten niet, dan ineens weer snel achter elkaar. De brom is niet heel erg hard en meestal kan ik er nog net doorheen slapen. 's Nachts en in de vroege ochtend lijkt het het ergst te zijn. Overdag hoor ik het alleen als het erg stil is. Elders hoor ik het niet. Ik hoor het alleen in mijn appartement.
Ik denk dat er ergens een paar huizen naast me een compressor staat of een pomp die automatisch aan en uit slaat. Maar ik kan de bron van het geluid niet vinden.
Als ik oordopjes in doe wordt het erger omdat ik dan geen omgevingsgeluid meer hoor en de brom door het bed lijkt te komen.
Mijn vriendin hoort het (gelukkig) niet.
Ik woon ook in Amsterdam.
Ik ben erg benieuwd te horen of je vorderingen maakt met het vinden van je brom.
Groet, lerak

Dag lerak,

Ja, ik heb inderdaad vorderingen gemaakt... Zeer waarschijnlijk echter niet de vorderingen waar je op hoopt.

Een half jaartje terug heb ik overnacht bij vrienden in Lelystad. Toen ik in de logeerkamer op de matras wilde gaan liggen (die op de grond lag), hoorde ik de bromtoon opnieuw. Nu had ik al gelezen dat de bromtoon door heel Nederland gehoord kan worden, maar ik kreeg het vermoeden dat er in mijngeval iets anders aan de hand was. Toen ik na het bukken weer rechtop ging staan, was de brom verdwenen. Toen vervolgens opnieuw bukte, was de brom er weer...

Welnu, inmiddels weet ik dat hhet geluid niet van een externe bron komt. Als ik hem nu hoor, en ik draai mijn nek een keer, dan is hij weer verdwenen. Volgens mij betekent niets anders dan een vorm van tinitus (of een neurologisch dingetje, kan natuurlijk ook). Toen ik destijds de bromtoon hoorde (met name bij het slapen gaan) wist ik 100% zeker dat het geluid van een externe bron afkomstig was. Zo klonk het nu eenmaal. Af en toe hoor ik wel eens een hoge pieptoon en dan weet je ook dat het in je oor/hoofd zit. Zo wist ik zeker dat de lage toon van buiten kwam. Maar ik moet inmiddels toch concluderen dat het geluid wel degelijk in mijn eigen oor zit.

Ik hoop dat ik met deze verhandeling niemand tegen het zere been schop. Ik realiseer me namelijk nog steeds dat er wel degelijk mensen zijn die overgevoelig zijn voor extreem laag frequente geluiden. Met mijn verhaal wil ik daar niets aan af doen. Bij mij is het alleen dus anders heb ik toch gemerkt. Gelukkig maar, want dat betekent dat ik het fenomeen zelf kan bestrijden. Ik werk veel met muziek waarbij ik dan met een koptelefoon op mijn hoofd zit. Dat zou er in mijn geval wel eens mee te maken kunnen hebben.

Groet en heel veel succes, Lansberg

ve
door verwijderd - Jan 31, 2013 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Lansberg,
Toch fijn dat je hebt ontdekt wat het is en dat je er iets aan kunt doen. Ik twijfel ook wel eens of het in mijn hoofd zit. Maar toch ga ik er voorlopig nog even vanuit dat het een externe bron is.
Groet, Lerak

ve
door verwijderd - Jan 31, 2013 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

masterb schreef op vrijdag 16 nov 2012, 14:40: Ik herken de verhalen. Nooit eerder last van gehad. Nu 1,5 jaar in een nieuwbouwhuis van beton.

Toevallig een WTW installatie in huis?

ve
door verwijderd - Jan 31, 2013 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Lerak68,

Het is vrij eenvoudig te ontdekken of het in het hoofd zit of extern is. Als je er last van hebt en je steekt het hoofd buiten het raam en het is weg, dan lijkt het me nit in je hoofd te zitten. Want in het hoofd geluid, tinitus, dat gaat gewoon door binnen of buiten.

Een andere test die vaak werkt is een beetje gek. Maar als je het gezicht strak naar een hoek van de kamer beweegt en je hoort het net voor je het hoofd stoot weggaan dan zit de oorsprong duidelijk ook buiten je hoofd.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2013 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Agnes,

Ik weet precies wat je bedoeld met die brom.
Ik woon sinds eind november in dit huis....en wordt echt helemaal
knettergek van dat geluid.
Idd varieert de puls van het geluid, het is heel laag.
Ik woon in Hoorn, en weet van meerdere mensen die er vreselijk last van hebben.
Vreemd dat de ene dag hoor ik het alleen heel vroeg in de ochtend, start om iets van half 6 ofzo en dan later op de ochtend is het weg.
Andere dagen begint het ineens in de avond.
Vandaag begon het vroeg in de ochtend en hoor het nu nog steeds, en dus echt luid. Zelfs mijn kinderen horen het met deze sterkte, dus het ligt niet alleen aan mij.
Ik reageer er zelfs fysiek op, wordt er helemaal naar van.
Hellup...ik wil het liefst alweer verhuizen, maar heb huurcontract voor 1,5 jaar, snik.
Ik ben benieuwd of je inmiddels meer te weten bent gekomen!
Grtz Daluz

ve
door verwijderd - Feb 1, 2013 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Daluz,

Er is geen escape mogelijk, door het hele land heb je inmiddels dit soort gebrom. Op de enen plek veroorzaakt door b.v. transportbuizen door de grond en op een andere plek door windturbine parken. In het eerste geval hangt er vanaf wanneer er gepompt wordt door die buizen (en dat gaat met flinke krachten, en in het andere geval hangt het van de wind en stand van turbines t.o.v. de windrichting af.
Zie bovenvermelde documenten en in de powerpoint presentatie zit ook een kaartje waarop je kunt zien waar vorig jaar de infrastructuur zit. En een plaatje over het transport door de grond en lucht en de versterking in de woningen.
En in het stuk van M vd Berg wordt e.e.a. min of meer bevestigd maar tegelijk gebagatelliseerd. Er moet dus heel veel meer protest en reuring komen uit het land voor dat er vanuit de overheid serieus naar wordt gekeken.

Ik zelf kan het heel simpel meten en dat kan de overheid ook, maar die beoordelen het op een manier die ze prettiger uitkomt en ze negeren daarmee dat gehoor dat, door het gebrom is beschadigd, daar tevens veel gevoeliger voor wordt.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2013 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Agnes,

Bedankt voor je reactie.
Ik zal die documenten en die powerpoint bekijken.
Een idee om een Facebook-pagina hierover aan te maken?
Dan kijken hoeveel reacties er uit het hele land komen, handtekeningen actie daar zetten?
HOE kan ik het hier bij mij thuis meten? Wat voor apparaat heb ik daarvoor nodig?

ve
door verwijderd - Feb 1, 2013 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe het op mijn laptop en gebruik een spectrum analyser software gram 50.

http://www.simtel.net/free-download/Audio-Multimedia-CD-Players/gram5_0-zip/9440.html

Het werkt niet op alle laptops, in iedergeval wel op een MacBookPro, maar dan moet je wel tweaken met de microfoon boost en de instellingen van de software

Als je het kunt installeren en je wil de instellingen weten dan kan ik die hier wel geven. Het is uiteraard geen gekalibreerde meting maar je hebt wel als referentie hoe hard een normaal gesprek in de kamer klinkt. Als je de laptop als wichelroede gebruikt dan zal je zien dat er plekjes op vreemde en onhandige plekken in een kamer zijn waar het helemaal weg is. En als je dan daar je hoofd kunt houden dan hoor je het ook niet. Meer bewijs nodig dat het niet in je hoofd zit????

ve
door verwijderd - Feb 1, 2013 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ah bedankt voor die link!
Mijn vriend is goed met dat soort dingen, dus
vraag ik hem vanavond of hij dat op mijn laptop kan krijgen!
Ik zal je laten weten of het gelukt is.
Ik ben héél benieuwd.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2013 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hierbij toch maar vast de instellingen

Sample 112
Resolution 16 bit
Type mono
Display type Bar
Scale 30
Palette CB
time scale 10
offset 0
Freq scale lineair
FT 4096
freq resolution2.7
band 0 > 689
Spectrum average 20
recording naar keuze voor life kijken off en als je aanzet moet je een naam ingeven en de opname starten en beeindigen voordat het wordt opgeslagen
trigger level blanco

ve
door verwijderd - Feb 1, 2013 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

pwew, ben ik blij dat mijn vriend hier verstand van heeft!
Thnx voor de instellingen, hoop dat het hem gaat lukken.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2013 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

agnes1243 schreef op vrijdag 1 feb 2013, 14:22: Ik doe het op mijn laptop en gebruik een spectrum analyser software gram 50.

http://www.simtel.net/free-download/Audio-Multimedia-CD-Players/gram5_0-zip/9440.html

Het werkt niet op alle laptops, in iedergeval wel op een MacBookPro, maar dan moet je wel tweaken met de microfoon boost en de instellingen van de software

Als je het kunt installeren en je wil de instellingen weten dan kan ik die hier wel geven. Het is uiteraard geen gekalibreerde meting maar je hebt wel als referentie hoe hard een normaal gesprek in de kamer klinkt. Als je de laptop als wichelroede gebruikt dan zal je zien dat er plekjes op vreemde en onhandige plekken in een kamer zijn waar het helemaal weg is. En als je dan daar je hoofd kunt houden dan hoor je het ook niet. Meer bewijs nodig dat het niet in je hoofd zit????

De microfoons in laptops zijn niet zo geweldig. Je kunt beter een goede USB microfoon gebruiken , en dan wel 1 die tot diep laag kan registreren. Bovendien reduceer je daar het risico mee dat je brom van bijv. de ventilator van de laptop opneemt.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2013 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb tientallen microfoons getest en niet een die doet wat ik kan gebruiken om dit ultra laag geluid "zichtbaar" te maken. Via mijn ingebouwd mic. en het noise cansel systeem van m'n laptop zie ik toch uiteindelijk wat ik kan gebruiken.

Voor een exacte gekalibreerde meting heb je andere apparatuur nodig, b.v.:
http://www.sysmex.nl/index.asp?id=18074

Maar is ietwat prijzig.

Maar ik heb mijn meetinkjes naast die van dit apparaat gehouden en dat scheelde maar heel weinig.

Ik snap wel dat niet iedereen in de gelegenheid is om deze check te doen

ve
door verwijderd - Feb 1, 2013 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

O ja alle metingen worden bepaald met FFT, Fast Fourier transformatie en daarin zit al sowieso behoorlijke rekenfout bij deze hele lage frequenties en die een lagere waarde geeft dan het in werkelijkheid zou zijn.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2013 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Agnes, ook ik heb een brom en gebruik Spectrum Lab om metingen te doen, een aanrader; gratis software met veel mogelijkheden en goeie graphics.
Ik meet een voortdurende brom rond de 55Hz, die ik gek genoeg alleen hoor met mijn rechteroor.
Ik woon in Limburg pal bovenop een oude mijngang, en wijt de brom aan het feit dat men deze enige tijd geleden vol heeft laten lopen met water. Ik hoor het geluid ook buiten, het lijkt niet uit een specifieke richting te komen.

http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Audio/Other-AUDIO-Tools/Spectrum-Lab.shtml

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 08:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Agnes,

Ook ik hoor een brom met name in mijn rechteroor. Ca. 2 jaar geleden was het er nog niet. Precies hetzelfde als bij een eerdere quote, als ik op mijn kussen lig lijkt het wel of er een zoemer onder ligt. Het is altijd dezelfde frequentie en is er met tussenpozen die geen vaste lengte lijken te hebben. Ik woon in Noord Limburg net onder de rook van Nijmegen. Ook stroom van het hele huis uitgeschakeld e.d., niets helpt en slapen wordt steeds moeilijker. Ik heb 2 theorien: 1) Trillingen van iets bij de buren via contactgeluid van de bestrating rondom het huis. Ik woon vrijstaand, maar de klinkers lopen door tot tegen de huizen van de buren. 2) Er staat bij een buurman 3 huizen verder op een giga antenne op het dak (met lange antennekabels die tot in zijn tuin lopen). Dit is een zendamateur die contact zoekt met amateurs van over de hele wereld. Ik weet niet op welke frequenties dat gaat, maar zou misschien een mogelijk oorzaak kunnen zijn. Aangezien het tijdsverschil over de wereld kan deze zender 24 uur per dag aan staan.

Vreemde is dat soms het geluid er niet of nauwelijks is. Dus sterkt mij dat in het geloof dat het niet in mijn hoofd zit.

Groet, Walter

ve
door verwijderd - Apr 8, 2013 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij (mijn man en ik) horen het ook in Hoogwoud . Maar soms ook op andere plekken. Mijn man denkt dat het door de hoogfrequente installaties komt. Ikzelf denk dat er iets in het huis zelf resoneert. Binnen resoneert het en buiten is het nagenoeg weg. Als het winderig is of stormachtig horen we het niet en in de zomer lijkt het ook wel minder te zijn. Wij horen het zo'n 4 jaar en we hebben alle apparaten uit gehad. Hoofdschakelaar uit etc etc.
Ik lig vaak nachten wakker en heb een diskman aangeschaft om 's avonds met oortjes in te doen. Het is overigens niet alleen het geluid maar ook een trilling die ik door mijn lichaam voel gaan. Mijn lichaam komt gespannen en verkrampt uit bed 's morgens..

Mvg.
Henk en Erna

ve
door verwijderd - Apr 8, 2013 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

daluz schreef op vrijdag 1 feb 2013, 13:24: Hoi Agnes,

Ik weet precies wat je bedoeld met die brom.
Ik woon sinds eind november in dit huis....en wordt echt helemaal
knettergek van dat geluid.
Idd varieert de puls van het geluid, het is heel laag.
Ik woon in Hoorn, en weet van meerdere mensen die er vreselijk last van hebben.
Vreemd dat de ene dag hoor ik het alleen heel vroeg in de ochtend, start om iets van half 6 ofzo en dan later op de ochtend is het weg.
Andere dagen begint het ineens in de avond.
Vandaag begon het vroeg in de ochtend en hoor het nu nog steeds, en dus echt luid. Zelfs mijn kinderen horen het met deze sterkte, dus het ligt niet alleen aan mij.
Ik reageer er zelfs fysiek op, wordt er helemaal naar van.
Hellup...ik wil het liefst alweer verhuizen, maar heb huurcontract voor 1,5 jaar, snik.
Ik ben benieuwd of je inmiddels meer te weten bent gekomen!
Grtz Daluz

ve
door verwijderd - Apr 8, 2013 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste erna en eb

Het geluid komt hoogst waarschijnlijk wel via de grond en wordt in huis versterkt waardoor de druk op het hoofd ontstaat. Dit is met wetenschappelijk onderzoek onderbouwt.

Maar het komt hoogst waarschijnlijk niet van de buren en niet via de klinkers maar uit een veel diepere laag. Er moet flink wat aan energie in de bodem worden gepompt voordat dit in een woning merkbaar wordt.

Het gegeven dat het bij storm en windvlaag meldingen niet is en wat ik begrijp uit uw verhaal, ook niet als er geen of heel weinig wind is. Dan zou het goed mogelijk zijn dat het wordt veroorzaakt door een windpark in de omgeving.

Als er binnen een straal van zo'n 100 Km om uw woning een windpark (of een paar windparken) staan dan komt het mogelijkerwijs m.i. daar vandaan. Rij er maar eens naartoe, ga er tussen staan indien mogelijk en je hoort hetzelfde geluid maar dan oerhard. En dat zelfde geluidspatroon komt dus via het kussen in het hoofd. Dat is teminste mijn eigen ervaring met windparken hier 15 km verderop. Maar het ook overal in huis waar je je ook bevind, klopt dat?

ve
door verwijderd - Apr 8, 2013 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Agnes,
Ik had zoeven al een reactie geplaatst. Bij mij gaat het met oordopjes ook niet weg en het geluid van mij komt het dichts bij een aquariumbeluchtigingssysteem (onder mijn kussen) of alsof iemand morsetekens aan het seinen is in de kamer onder mij. Overdag is het geluid er ook maar wordt veelal overstemt door omgevingsgeluiden. Mijn man hoort het geluid ook maar hij voelt het niet en hij interpreteert het geluid anders. Af en toe moet ik gewoon een nachtje weg (ergens anders slapen) om uit te rusten. Ik hoor het NIET overal in Nederland. Wat ik nog even wilde vermelden is dat wij 4-5 jaar geleden ons huis verbopuwd hebben. De 2 jaar voor de verbouwing hoorde ik dit geluid dus niet. Ik weet niet of je aan het geluid moet wennen....?
Misschien wel interessant om even uit te testen of meer mensen, die last hebben van dit geluid, ook hun huis verbouwd hebben of wonen in een huis wat verbouwd is geweest. Misschien dat een verandering in de constructie van een huis dit geluid kan voortbrengen. Dat resoneren pas begint na menseliojk ingrijpen. Het was er natuurlijk al maar niet hoorbaar in een goed gebouwd huis. Wij wonen vrijstaand en de buren wonen ver weg van ons. Ik heb nog even gekeken op de website van Leefmilieu.nl en er zijn maar bar weinig aanmeldingen (klachten) in Nederland.
Zie: http://www3.leefmilieu.nl/kaart. Henk en Erna

ve
door verwijderd - Apr 8, 2013 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

De veranderingen aan een constructie kan wel een verandert gedrag in resonantie verzaken denk ik. Maar dat neemt niet weg dat het nog steeds niet van buitenaf in resonantie mag worden gezet.

Dit is eigenlijk voor het eerst dat ik een beschrijving hoor dat het op het borrelen van de waterbelletjes van een aquarium lijkt, meestal wordt het beschreven als eenwasmachine of betonmolen die 24 uur per dag staat te draaien in de verte.

Leefmilieu registreerd per jaar en resetten dus op 1 Januari de teller. Dat neemt niet weg dat de klachten van vorig jaar opgelost zijn.

In allerlei studies worden getallen gehanteerd uiteenlopend van 5% tot wel 20% in een recente Europese studie in de WHO.

Er zijn heel veel kleine lokale groepjes op websites georganiseerd. Eigenlijk zouden die allemaal serieus genomen moeten worden bijelkaar geteld.

De overheid stelling is nu inderdaad dat het om een klein aantal gehinderden gaat en volgens ee presentatie van een beleidsmedewerker van het ministerie van I&M kan je het niet iedereen naar de zin maken.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2013 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eindelijk "lotgenoten" gevonden die ook een lage brom horen! Ik woon in de gemeente Baarn en ons huis is ook van beton. Wel vlakbij een UMTS mast en ook beveiligingsmasten met C2000 (?) zendmogelijkheden. Zou dat het kunnen zijn??
Ik hoor het geluid door het hele huis, 24/7, maar met name 's nachts. Inderdaad of er een buzzer onder het kussen ligt. Het geluid gaat met ongelijke tussenpozen. Ook met oordoppen in voelt het als een trilling in de nek. Het houd mij echt uit mijn slaap. Er is wel eens een periode dat ik het niet hoor, maar nu is het weer heel duidelijk aanwezig. Ook alles in huis getest en elektra uitgeschakeld, maar het geluid blijft.

ve
door verwijderd - May 25, 2013 om 11:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb precies hetzelfde en geloof niet het iets met geluid te maken heeft.
M.i. komt het door EM straling die je zenuw in je oor beïnvloedt waardoor je hersens onterecht registreren dat er geluid is. Twee dingen die bepalend zijn voor de omvang van de hinder: je persoonlijke gevoeligheid voor type EM straling en sterkte van EM straling (plaats en moment afhankelijk).
Ben hiervoor onderzocht op 'traditionele' manier met gehoortests enz. bij specialisten.
Zenuwonderzoek en effect van EM daarop bestaat niet en dus ben ik een 'we kunnen niets voor u doen' geval.
Daar word je dus niet goed van....
U heeft niets want wij kunnen niets vinden..... (omgekeerde toepassing van wetenschap)
Terwijl het effect van EM (m.n. hoogfrequent) allang is aangetoond. Gezondheidsraad weigert om fatsoenlijk de klachten te verzamelen en onderzoek te verrichten.
Mijn klachten zijn niet centraal geregistreerd, dat geldt dus voor iedereen die met deze klachten bij de zorg aanklopt. Als dit niet wordt verzameld, dan blijft de omvang van het probleem ('bewust') onbekend.
Ik probeer voor mezelf te analyseren wat de overeenkomsten zijn van de plaatsen en momenten dat ik er last van heb en probeer op die manier te traceren waarvoor ik gevoelig ben, zodat ik dat kan beïnvloeden (waar mogelijk) en mijden.
Vandaag is nationale stralingsdag: fff googelen

ve
door verwijderd - May 27, 2013 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit weekend raakten ook mijn vrouw en ik weer gestoord van het lage bromgeluid. Ik herken alle opmerkingen van anderen hierover. Twijfelde eerder ook aan mezelf en zelfs mijn vrouw. Echter nu niet meer. Ik hoor het met slechts één oor. Doe ik die dicht dan is het stil.Tijdens een bezoek aan mijn moeder deze zondag hoorde ik het ook en zij woont 1 km verder in Castricum. Vandaag zit ik op mijn werk in IJmuiden en hoor ik het ook weer in mijn kantoor. Onze eigen geluidsmilieuman kon 2 maanden terug niets registreren met zijn professionele opname eenheid. Op dat moment hoorde ik het echter ook niet meer....

Reagerend op de vorige schrijver vrees ik toch echt dat het om laag frequent geluid gaat en niet straling. Geluid brengt luchtdeeltjes en het trommelvlies in beweging. Straling kan dat niet teweeg brengen. Via google kwam ik meerder forums tegen die dit onderwerp behandelen.

Juist door de lage frequentie kan de bron verder weg zijn dan in eerste instantie het vermoeden is.
Ik twijfel of het oplosbaar is omdat het wellicht ook nog meerdere bronnen kunnen zijn. Het is in elk geval vermoeiend om constant het geluid te horen en soms zelfs te voelen. Hopelijk kunnen een paar wetenschappers wel de oplossing vinden.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2013 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heeft de geluidsmillieu man hier iets aan.
http://www.nhmrc.gov.au/_files_nhmrc/file/media/events/windfarms_science_forum_mariana_alves_pereira.pdf

En via de bodem kunnen de bronnen gemakkelijk 200 km ver weg zijn en een optelling van niet gesynchroniseerde in de bodem optellende bronnen. Een natte bodem geleid veel verder dan een droge bodem. En de basis eigenschap van laagfrequent geluid is dat het geen richting kent en naar alle kanten uitstraalt.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2013 om 01:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon in Arnhem Zuid in een rijtjeswoning en sinds dat ik hier woon (eind 1999) hoor ik het beruchte bromgeluid. Vooral als het buiten koud is hoor ik het harder. Begin 2000 had ik ook al eens gegoogled en las toen dat een buurman 2 huizen verderop er erg veel last van had en vroeg of meerdere mensen het hoorde. Hij schreef toen al dat het volume per ruimte kon verschillen en dat het in 1 hoek van zijn woonkamer het ergst was. Uiteindelijk heeft hij zijn huis te koop gezet en het bericht van internet gewist (waarschijnlijk op advies van de makelaar). Inmiddels is het huis opvallend vaker verkocht dan alle andere huizen in de straat...

In de meeste gevallen hoor ik het geluid vrij monotoom maar af en toe lijkt het iets hoger te gaan en dan weer iets lager. In eerste instantie dacht ik dat het kwam van de kassen die een paar kilometer verderop staan, dat ze daar warmte opwekte. Het lijkt dan wel of dat het toerental soms een tijd hoger gaat en dan weer iets lager. Ik heb wel eens rond gefietst in dat gebied in de hoop dat ik het geluid zou herkennen en dat ik de bron zou vinden. Maar helaas, buiten hoor ik helemaal niets. Het is alleen binnen en alleen hoorbaar als alles stil is, bijvoorbeeld in bed.

Aan de ene kant ben ik blij dat er meerdere mensen zijn die het horen en dat ik niet gek ben. En aan de andere kant hoopte ik dat iemand een simpele oplossing had gevonden maar helaas....

ve
door verwijderd - Dec 31, 2013 om 10:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

HR CV ketel van een van de buren. Of de pomp daarvan.??? Ventilator op WC of badkamer. Een PC of server die 24/7 aan staat. Er kunnen diverse oorzaken zijn. Maar vrijwel altijd betreft het een (elektrisch) aangedreven motor in een van de buurthuizen. En degene die het in huis heeft, weet de oorzaak en heeft er daarom geen last van. De onbekendheid van de bron is het ergste.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2014 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik hoor hier in amsterdam ook al meer dan een jaar irritant gebrom.dacht eerst dat het de wasmachine van de buren was.Maar het bleek non stop door te gaan,de buren zijn toch ook wel eens uitgewassen niet waar.vingers in oren helpt niet, het gaat rechtstreeks mijn hoofd in.Afgelopen zomer in zuid amerika had ik geen last,maar hier in amsterdam meteen weer wel.het angstaanjagende is, dat ik laatst in groningen logeerde en het daar ook waarnam, hetzij iets minder hard.Volgens mij heeft het te maken, met alle digitale kadootjes zoals smartphones ,platte kleurenbakken met mediabagger erop, zendmasten en last but not least het nieuwste speeltje van de wereldmaffia, genaamtH.A.A.RP.als je niet weet wat dat is kan het absoluut geen kwaad je daar eens in te verdiepen.Of ben je al zo sufgebromt, dat niks je meer interesseert en je je dagen door brengt in hypnotische halfcoma starend naar een beeldscherm,wat een leven had opoe niet zullen je kleinkinderen achteraf niet zeggen omdat ze zelf hun leven ook tussen toetsenbord en schijndood hebben uitgezeten. toosoverdoos

ve
door verwijderd - Apr 1, 2014 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

jansenenjansen schreef op maandag 27 mei 2013, 10:01: Dit weekend raakten ook mijn vrouw en ik weer gestoord van het lage bromgeluid. Ik herken alle opmerkingen van anderen hierover. Twijfelde eerder ook aan mezelf en zelfs mijn vrouw. Echter nu niet meer. Ik hoor het met slechts één oor. Doe ik die dicht dan is het stil.Tijdens een bezoek aan mijn moeder deze zondag hoorde ik het ook en zij woont 1 km verder in Castricum. Vandaag zit ik op mijn werk in IJmuiden en hoor ik het ook weer in mijn kantoor. Onze eigen geluidsmilieuman kon 2 maanden terug niets registreren met zijn professionele opname eenheid. Op dat moment hoorde ik het echter ook niet meer....

Reagerend op de vorige schrijver vrees ik toch echt dat het om laag frequent geluid gaat en niet straling. Geluid brengt luchtdeeltjes en het trommelvlies in beweging. Straling kan dat niet teweeg brengen. Via google kwam ik meerder forums tegen die dit onderwerp behandelen.

Juist door de lage frequentie kan de bron verder weg zijn dan in eerste instantie het vermoeden is.
Ik twijfel of het oplosbaar is omdat het wellicht ook nog meerdere bronnen kunnen zijn. Het is in elk geval vermoeiend om constant het geluid te horen en soms zelfs te voelen. Hopelijk kunnen een paar wetenschappers wel de oplossing vinden.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2014 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

jansenenjansen schreef op maandag 27 mei 2013, 10:01: Dit weekend raakten ook mijn vrouw en ik weer gestoord van het lage bromgeluid. Ik herken alle opmerkingen van anderen hierover. Twijfelde eerder ook aan mezelf en zelfs mijn vrouw. Echter nu niet meer. Ik hoor het met slechts één oor. Doe ik die dicht dan is het stil.Tijdens een bezoek aan mijn moeder deze zondag hoorde ik het ook en zij woont 1 km verder in Castricum. Vandaag zit ik op mijn werk in IJmuiden en hoor ik het ook weer in mijn kantoor. Onze eigen geluidsmilieuman kon 2 maanden terug niets registreren met zijn professionele opname eenheid. Op dat moment hoorde ik het echter ook niet meer....

Reagerend op de vorige schrijver vrees ik toch echt dat het om laag frequent geluid gaat en niet straling. Geluid brengt luchtdeeltjes en het trommelvlies in beweging. Straling kan dat niet teweeg brengen. Via google kwam ik meerder forums tegen die dit onderwerp behandelen.

Juist door de lage frequentie kan de bron verder weg zijn dan in eerste instantie het vermoeden is.
Ik twijfel of het oplosbaar is omdat het wellicht ook nog meerdere bronnen kunnen zijn. Het is in elk geval vermoeiend om constant het geluid te horen en soms zelfs te voelen. Hopelijk kunnen een paar wetenschappers wel de oplossing vinden.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2014 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet iemand waar je goedkoop alu-hoedjes kunt kopen?

ve
door verwijderd - Apr 2, 2014 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoor het op dit moment ook, pulserend (resonerend? / interfererend?), in alle ruimtes in huis, een oor harder dan andere. Hand voor het oor: geluid vrijwel weg. Het is dus geluid en geen straling, in ieder geval mechanisch en niet elektronisch. Alle elektriciteit uit, ook de hoofdzekeringen, geluid blijft; het komt dus van buiten en zit niet in mijn hoofd, zoals tinnitus (oorsuizen). Mijn idee: een nabijgelegen auto(snel)weg als daar zwaar verkeer voorbij komt. Geluid vergeleken met internet-toongenerator: 15 à 20 Hz, zeer laag dus. Lijkt op met je oor op een tafel liggen als daarop een machientje staat te draaien. Geluidsniveau natuurlijk heel laag, gokje: minder dan 1 dB zeer moeilijk te meten dus. Nog een vermoeden, de een is gevoeliger voor ondefinieerbare geluiden dan de ander, betreft bijvoorbeeld sommige autisten, mogelijk ook ikzelf. Heb zelf de pogingen om het op te lossen opgegeven, ik probeer het te negeren, lukt redelijk, behalve bij studeren :-)

ve
door verwijderd - May 31, 2015 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.facebook.com/pages/Stichting-Laagfrequent-Geluid/591012707682219?fref=ts -
Laag Frequentie Geluid wordt voor steeds meer mensen een probleem met de daarbij behorende fysieke klachten . Ook ik ben slachtoffer van LFG en het zorgt ervoor dat ik concentratie stoornissen heb, hoofdpijn, niet meer kunnen slapen .

Via deze pagina kunt u nog meer informatie vinden.

M.v.g. Yolanda Schaap

ve
door verwijderd - May 31, 2015 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hebben jullie al aan de windmolens gedacht? Het schijnt dat die ook een bromtoon kunnen geven. KLIK

In huis moet je denken aan de koelkast. Kan ook van de buren zijn. Een rubber matje eronder en het geluid geeft niet meer door.

ve
door verwijderd - May 31, 2015 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoekster,

Overlast van Laag Frequentie Geluid gaat verder dan een matje onder een koelkast, de bron kan kilometers ver zijn. http://www.laagfrequentgeluid.nl/

Laagfrequent ( < 125 Hz) en infrasoon ( < 25 Hz) geluid is een sterk toenemend, maar nog steeds onderschat fenomeen in de westerse, geïndustrialiseerde wereld. Door de groei van de economie, de toename van steeds zwaardere installaties en de verhoging van druk in leidingen, komen op steeds meer plekken zware, lage bromtonen en trillingen voor.

a. Vereniging Leefmilieu:
Maak altijd melding bij Vereniging Leefmilieu: www.leefmilieu.nl. Zij verzamelen LFg-klachten om die jaarlijks aan de rijksoverheid te kunnen presenteren. Belangrijk, want 'Den Haag'moet tot wetgeving over gaan en als mensen zich niet melden, gebeurt dat niet.

Op deze site vind je wat u al kan doen - bij mij is het sinds 2013 en het houd me uit de slaap - Meneer Lentjes van de provincie Gelderland heeft hier al diverse metingen gedaan - en neemt mensen die last hebben van LFG heel serieus - vroeger werd asbest ook niet als ziekmakend gezien - de gevolgen zijn er heden. LFG is ziekmakend en zeker geen aanstellers aandoening.

Men mag met mij rustig contact opnemen of kijken op Facebook of de site ...het wordt tijd dat LFG overlast in Nederland ook serieus genomen wordt - net zoals in onze buurlanden.

ve
door verwijderd - Nov 2, 2015 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

emmap schreef op woensdag 25 apr 2012, 13:54: Hallo Agnes1243,
Je schrijft over iets huren van apparatuur, maar ik vraag me af of dat nodig is - ik weet niet wat het kost hoor, maar als het duur is... is er geen andere manier om te laten meten? Op de website van de belangengroep laagfrequentgeluid vind ik behlave veel zinnige info (eindelijk eens de tijd genomen om dit van a tot z door te lezen :-) ook een flink aantal links, ook van een paar gemeenten. Zie:

http://www.laagfrequentgeluid.nl/html/links/links.html

Kan je eigen gemeente niks voor je betekenen? Er zal toch wel iemand zijn daar die geluidsspecialist is, die dit een interessant probleem vindt en u een stukje op weg wil helpen, die kosteloos wil meten bij uw huis en (wijde) omgeving, die met een geijkte / gekallibreerde professionele geluidmeter de lage tonen zichtbaar kan maken in het geluidsspectrum (zie ook website).
Uit de website begrijp ik overigens dat het meten in en om het huis betrekkelijk is, omdat de geluidsgolven van laagfrequent zich over wel 50 km zouden kunnen voortplanten door de ondergrond. Dus tja, als je dan meetresultaten hebt... wat dan? Het schijnt niet eenvoudig (maar niet onmogelijk) te zijn een veroorzaker aan te wijzen, lees daarover op die website maar eens de 'spannende' verhalen.

Het lijkt me in elk geval goed om aansluiting te zoeken bij deze werkgroep. Samen sta je sterker!

Succes!

ve
door verwijderd - Nov 2, 2015 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

agnes1243 schreef op woensdag 18 apr 2012, 14:38: Al sinds geruime tijd heb ik last van een heel lage bromtoon die niet constant is maar varieert en ook iedere keer net weer anders klinkt. In de loop van de afgelopen jaren is het steeds erger geworden. Het houdt je uit de slaap, soms hele nachten. Het lijkt alsof er in de verte een betonmolen staat te draaien, of dat je het geluid van een heel drukke autoweg in de verte hoort. Binnen hoor je het wel en geeft het ook een onaangename druk op het hoofd, maar als je dan naar buiten stapt dan is het ineens vrijwel weg. Als u wilt reageren geef dan ook even de postcode van uw verblijfsgebied op zodat duidelijk wordt waar het overal waargenomen wordt.

Bij mij is het niet de wind maar de compressors van de koi vijverpomp van de overburen .
Ik slaap sinds half mei in de auto om niet gek te worden .
Ik ben vaak thuis en moet echt even geen brom om weer bij te komen .
De LF brom waar te veel mensen last van hebben is gevaarlijk.
Je kunt er depressief van worden en ik sluit zelfmoord niet uit .
Vooral als je het altijd hoort verpest het je leven en ga je vaak naar een andere plek voor oren pauze.
De enige manier om het een beetje te dempen is gewone watten in mijn oren en een wollen muts tot over mijn oren en daarover een dikke dubbele katoenen hoody die met het touwtje strak over je gezicht zit .
Hulp en begrip vergeet het maar !!!! Het is net zo gevaarlijk als vroeger roken en asbest.
De ellende is dat het lage geluid buiten zelden te horen is .
Op een afstand die verband houdt met de golflengte gebruikt het mijn gevel schuur en auto op de oprit als klankast .
Waardoor het binnen wel is te horen voor de ramen en in een hoek van elke kamer .
Vooral door de ventilatiekanalen is het goed te horen .
Alles in ons huis is dan volledig stroomloos !
Ik ben al wat ouder en hoor daarom de lage frekwentie beter als de hoge zodat jonge mensen het horen .
Vooral compressors hebben een smerig geluid waarvan ik denk dat het je gezondheid kan schaden of dast nu psychosomatisch is of niet !
Het is een uitstekend martelwerktuig maar niet strafbaar en voor de meesten zelfs onbekend en ongeloofwaardig .
Jammer dat mensen die om die reden verhuizen dat zeker niet aan de grote klok hangen .
Je gaat toch ook niet vertellen dat je huis op gifgrond staat ?
Dat drukt de prijs enorm .
Vandaar dat er zo weinig over bekend is ;Verkopen en weg wezen.