do
door do123 Feb 9, 2012 om 20:58
Huishouden & energie

HELP!! Ikea laminaat vloer, hoe leg ik die?

Voor mijn nieuwe woning heb ik diverse Ikea kliklaminaat vloeren aangeschaft.
Bij het leggen van de Slatten (op zolder) liep ik al tegen de eerste problemen aan. Het blijkt dat zowel de kopse kant als de lange zijde geklikt moeten worden.
Een onmogelijke opgave volgens mij. Volgens Ikea zouden er eerst een aantal in de lengte aan elkaar geklikt moeten worden, waarna ze vervolgens zijwaarts in elkaar moeten klikken.
Tijdens deze handeling lukt het nooit om om de lengtes mooi en zonder opstaande randjes in elkaar te schuiven.
De enige mogelijkheid, die ik zie, is om het opstaande randje van de kopse kant met een scherpe beitel te verwijderen, dan het laminaat met de lange zijde in elkaar te leggen en deze vervolgens met een stootblokje en een hamer in elkaar te tikken Zodat de kopse kanten (zonder dat ribbeltje) mooi sluiten.
Dat is weliswaar een optie maar absoluut niet zoals het hoort.
Het ergste is dat ik nog een partij Ikea Tundra heb liggen en voor de woonkamer de Golv.
Intussen blijkt dat de Tundra hetzelfde probleem heeft als de Slatten.
Wie weet raad en/of heeft een idee om dit probleem op te lossen.

49494 14 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Feb 9, 2012 om 21:25
842 Antwoorden / 1 Vragen

Heb geen legtips, maar bij de Ikea zijn ze altijd meer dan behulpzaam om dit alles uit te leggen. Ga gewoon eens langs om te vragen hoe het moet, dan kunnen ze het ook direct voordoen (en kun je het daarna in de winkel na proberen te doen).

valerius-2
door valerius-2 - Feb 9, 2012 om 21:34
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U moet eerst een vlakke ondergrond over de gehele lengt hebben om ze goed met elkaar kunnen inschuiven.

gsm
door gsm - Feb 9, 2012 om 21:39
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Leg eerst de volledige lengte met de kopse kanten in elkaar. Steeds ieder deel voldoende aan het uiteinde optillen en de andere zijde heel precies in de vorige steken en voorzichtig platleggen.

De complete rij met een paar helpers op dezelfde manier in de voorgaande rij steken.

abarth
door abarth - Feb 9, 2012 om 22:03
845 Antwoorden / 19 Vragen

kijk op youtube voor diverse instructiefilmpjes.

Het stuk wat je bij de ene baan afzaagd gebruik je bij het begin van de volgende baan.
En zoals GSM al aanga schuin erin leggen en vastklikken. Desnoods met een slagblokje en hamer zachtjes tegen elkaar slaan

he
door hen.2 - Feb 9, 2012 om 23:47
66 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo do 123, ik kan je een paar tips geven, en dat zijn deze.

Bekijk eerst de lengte of de breedte van de kamer,hoe je wilt leggen, dit i.v.m.het afval wat je weer kunt gebruiken.

Ik zeg altijd leg het mannetje van je af ( het deel waar geen uitstekende delen aan zitten) en dan pas het mannetje weer in het vrouwtje.

Als je de eerste rij hebt gelegd,begin rechts of links met het volgende deel, die past altijd,??, maar bij de volgende schuif je de volgende over de korte kant tot dat het aan ligt aan de lengte, til het gedeelte op in ongeveer twintig graden en schuif het aan tot de vorige plank,sla er met je handpalm tegen aan, meest al zit het dan op zijn plek, en zo ga je door tot het einde.

let op dat er afval stukken in de groeven zitten, het massa productie en dat wil nog wel eens afval bevatten

M.v.g Hen.2

de
door dejeeper - Feb 10, 2012 om 12:51
54 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Do123, Kennelijk heeft u nog nooit echt naar klik-laminaat gekeken, want al het klik laminaat is zo uitgevoerd. Als u de kopse kanten verwijdert komt de zaak los te liggen. Als u bij Ikea de leg wijzer ophaalt en u eventueel nog even laat voorlichten en tevens het klik laminaat leg gereedschap koopt, dan zult u zien dat het leggen geen probleem is. velen zijn u voor gegaan.

veel succes.

Cor

du
door duvel - Feb 10, 2012 om 13:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Laminaat leggen is niet zo moeilijk je leg eerst een rij met de kopse kanten in elkaar,de tweede rij begin je met de eerste strook te leggen net voor het groefje de tweede strook met de kopse kant in elkaar laten vallen en zorgen dat deze ook weer voor het groef lig en ga je verder de rij vol te leggen als dat gebeurt is dan licht je de rij schuin op en klik zo de laminaat vast.
Duvel

pe
door peterf1946 - Feb 10, 2012 om 17:21
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Do123,

bij de Tundra die ik vorig jaar gekocht heeft, zat er in de kopsekant groef een blauw plastic geleidertje.
Als de lange zijde in elkaar geklikt zijn leg je de kopsezijde op elkaar en druk het laminaat zachtjes naar beneden en ze klikken hoorbaar in elkaar. Je hebt geen hamer nodig.
Het geleidertje zat in de linkergroef.
Succes.

jpjpjp
door jpjpjp - Feb 10, 2012 om 19:50
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo
Allemaal bull ik heb meerdere vloeren laminaat gelegt geen enkel probleem .
2 jaar geleden bij Ikea ook die zooi gekocht Tundra dus en heb er nog steeds spijt van .
Het begint al bij het leggen van de delen de kopse kanten beschadigen heel snel veel te snel ,en ik beuk er echt niet op of zo hoor het is gewoon zoals gezegt troep.
na verloop van tijd begon de vloer op te bollen niet gewoon meer en sprong zelfs open.
Expert van ikea erbij en natuurlijk had ik alles te strak gelegt want ikea vloeren schijnen wel heel erg veel van maat te verschillen zomer en winter zo ongeveer 2 cm verloop .
Wat een onzin dan kun je die plaklatten ook gelijk wegsmijten die heb ik uiteindelijk gespijkerd ja dat was ook niet goed nee natuurlijk niet dan is ineens alles je eigen schuld .
Kleine ruimtes gaat nog wel alhoewel je ook daar moet oppassen maar grootte ruimtes vergeet het maar koop het niet nooit niet en nimmer niet ik hoef geen helderziende te zijn om te weten dat het moeilijkheden gaat geven.
Je kan het net ens normaal met een natte doek afnemen want dan trekt het al in de kanten nog zoiets ja dan heb je wel een rek van 2 cm nodig :-)
Zoals gezegt echt niet mijn eerste vloertje dus weet ook wel wat ik doe en die liggen er nog prima bij en heb ook geen papiertje nodig weet het uit mijn hoofd onderhand.
Maar dus never nooit geen Tundra meer en op Ikea hoef je ook niet te rekenen die sturen zo en vent die naar iets moet zoeken weet je wel zodat ze niet hoeven te betalen met een groothoeklens waar je eng van wordt.
Als de rest die hier voor hebben gereageerd nog geen elende heeft komt dat nog wel .
I wil er verder ook niet meer over doorgaan dit heeft me al genoeg hoofdpijn gebracht .
Ik ben er klaar mee wilde alleen toekomstige klanten waarschuwen, of breng het terug als je nog op tijd bent weg die troep.

jp van den Berg

er
door ericw - Feb 10, 2012 om 22:51
124 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jpjpjp schreef op vrijdag 10 feb 2012, 19:50]Hallo
Allemaal bull ik heb meerdere vloeren laminaat gelegt geen enkel probleem .
2 jaar geleden bij Ikea ook die zooi gekocht Tundra dus en heb er nog steeds spijt van .
Het begint al bij het leggen van de delen de kopse kanten beschadigen heel snel veel te snel ,en ik beuk er echt niet op of zo hoor het is gewoon zoals gezegt troep.
na verloop van tijd begon de vloer op te bollen niet gewoon meer en sprong zelfs open.
Expert van ikea erbij en natuurlijk had ik alles te strak gelegt want ikea vloeren schijnen wel heel erg veel van maat te verschillen zomer en winter zo ongeveer 2 cm verloop .
Wat een onzin dan kun je die plaklatten ook gelijk wegsmijten die heb ik uiteindelijk gespijkerd ja dat was ook niet goed nee natuurlijk niet dan is ineens alles je eigen schuld .
Kleine ruimtes gaat nog wel alhoewel je ook daar moet oppassen maar grootte ruimtes vergeet het maar koop het niet nooit niet en nimmer niet ik hoef geen helderziende te zijn om te weten dat het moeilijkheden gaat geven.
Je kan het net ens normaal met een natte doek afnemen want dan trekt het al in de kanten nog zoiets ja dan heb je wel een rek van 2 cm nodig :-)
Zoals gezegt echt niet mijn eerste vloertje dus weet ook wel wat ik doe en die liggen er nog prima bij en heb ook geen papiertje nodig weet het uit mijn hoofd onderhand.
Maar dus never nooit geen Tundra meer en op Ikea hoef je ook niet te rekenen die sturen zo en vent die naar iets moet zoeken weet je wel zodat ze niet hoeven te betalen met een groothoeklens waar je eng van wordt.
Als de rest die hier voor hebben gereageerd nog geen elende heeft komt dat nog wel .
I wil er verder ook niet meer over doorgaan dit heeft me al genoeg hoofdpijn gebracht .
Ik ben er klaar mee wilde alleen toekomstige klanten waarschuwen, of breng het terug als je nog op tijd bent weg die troep.

jp van den Berg

Bij kliklaminaat moet je ook geen hamer en klos gebruiken en daar gaat het fout. De mannetjes kant aan de lange muurzijde leggen en de eerste rij afmaken, daarna links het overgebleven deel beginnen en dan volgende plank kops klikken en dan de lange zijde er in wippen. Het is even een slag die je moet hebben en dam heb je aan de Ikea vloer een vloer voor jaren.

De fout van van den Berg is de hamer en klos waardoor de kopse kanten stoten en op gaan staan waar inderdaad water onder kan lopen en dit met lopen ook kapot loop echter is dit dus de onkunde van de legger.

Mvg, Eric

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 11, 2012 om 07:42
2189 Antwoorden / 14 Vragen

IKEA?

Die heeft hier nauwelijks iets mee te maken.
Ik lees alleen maar fouten die met elk laminaat te maken zijn.

Zorg dat het niet kapot geslagen word en gebruik een leg set.

Is de ondervloer wel vlak en droog?

Zorg er ook voor dat het naadloos gelegd word want anders kan er vocht tussen komen.

Ik begin tegen rechte muur in de hoek, dan koud tegen de achter en zijmuur aan en houd ik aan de overzijde en achter 2 cm ruimte over.
Na het leggen krik ik de hele vloer waar ik dan op zit naar hem midden.
Dit om een rechte naadloze vloer te krijgen en stevig te kunnen tikken zonder te schuiven.

Ook gebruik ik reeds op een nieuwe vloer, dure of rotzooi maakt niet uit een onderhoudsproduct om de vloer te beschermen.
Dit elke 4 maanden doen en zelfs de goedkoopste rotzooi van Ikea gaat dan in een supermarkt wekelijks 6000 tot 8000 kassa bonnen dus ook klanten met karren door heen gaan 4 jaar mee voordat de opdruk versleten was.
Gelukkig waren we ooit achterin begonnen dus nu ligt er vooraan weer een stuk nieuwe Ikea Klik vloer die zelfs goedkoper is geworden.
Maar ik moet er wel eerlijk bij vermelden dat deze winkel vloer wel elke week behandeld moet worden met onderhoudsproduct en vooral met deze sneeuw bende zelfs dagelijks.
Dus zo sterk kan waardeloze Ikea rotzooi zijn!

porsche928
door porsche928 - Feb 11, 2012 om 08:49
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ikea laminaat leggen? Doe het maar niet want het is, ondanks alle goedbedoelde bovenstaande adviezen, NIET te leggen!

do
door do123 - Feb 11, 2012 om 11:51
5 Antwoorden / 5 Vragen

Iederereen bedankt voor alle goede raad en adviezen, maar ik denk dat de reactie van Porsche928 nog het meest bruikbaar is.
Gisteren bij Ikea geweest en ook daar hadden ze moeite om het fatsoenlijk in elkaar te krijgen.
Het blijkt dat het systeem onlangs is veranderd. Het zou makkelijker moeten zijn, maar het tegendeel blijkt waar.
Als het goed is komt er iemand van Ikea langs om zich te overtuigen van het probleem.
Overigens blijft het vreemd dat Ikea (zeggen ze) geen enkele klacht heeft ontvangen over het leggen van deze vloeren.

te
door terpstra - Feb 12, 2012 om 20:31
174 Antwoorden / 5 Vragen

do123.
Ik heb ooit laminaat gelegd in een recreatie woning. Begin bij de raamkant waar de radiatoren hangen. Werk van links naar rechts.Met 1cm afstand van de wand. Het stuk wat u overhoudt rechts, is het eerste stuk links in de volgende rij. Vermijd z.g.trapvorming. Twee overliggende naden liefst twee maal de plank breedte.
Op de plaats waar de cv leiding de vloer ingaat boort/zaagt u een gat 1cm ruimer in doorsnee dan de leiding. Zaag vervolgens vanuit het gat schuin weg met 45 graad. Door het voorste deel naar achter te drukken sluit je de zaagsnede. De achterkant is ongelijk, maar die wordt afgedekt door een afdek lat/plint.
Werk met de meskant naar u toe. Behalve in kleine ruimtes is het geen klus voor èèn persoon. Het is niet moeilijk, maar je moet het even leren. Begin dus in de kleinste kamer.Succes