ca
door cantaclub Jun 26, 2023 om 11:36
Huishouden & energie

Herstel betaling na huur , hoelang mag dat

ik hoor nogal eens dat mensen de huurwoning in oude staat moeten achter laten, maar als dat word gedaan gaat de verhuurder alles verbouwen ( dus ook het herstelde deel )
Stel als iemand 40 of 50 jaar in een huurwoning woont mag de wooncorperatie dan nog steeds eisen dat je het in de oude staat terug brengt.
Meestal word de woning dan toch geheel gerenoveerd, waardoor ook hertselde dingen worden gesloopt  (kapitaal verspilling )
wie weet hier een goed en geldig antwoord op
Bijvoorbaat mijn dank

1694 8 Rapporteer
sira
door sira - Jun 26, 2023 om 11:43
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Wat staat er in uw huurcontract?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 26, 2023 om 12:01
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Cantaclub,

Dit onderwerp is al vaak hier behandeld.

Klik op de volgende link voor antwoorden :

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/zo-moet-jij-jouw-huurwoning-opleveren-als-je-verhuist

Mabelle
door Mabelle - Jun 26, 2023 om 12:02
428 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien moet je je vraag eens duidelijker specificeren i.p.v. 'stel'.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 26, 2023 om 12:11
7197 Antwoorden / 3 Vragen

De  wooncorperatie zal na 50 jaar echt niet eisen dat de woning in oude staat wordt teruggebracht, in die tussentijd zal er wel het een en ander gerenoveerd zijn.
De woning moet in oude staat teruggebracht worden na de laatste vernieuwing.

Es
door Esther1953 - Jun 26, 2023 om 12:17
2 Antwoorden / Vragen

Mijn moeder overleed na 40 jr. in dezelfde huurwoning te hebben gewoond.
Ik heb de woningbouw gevraagd een
"voorinspectie" te doen samen met mij . We hebben een rapportje gekregen met wat er moest gebeuren. Dat was bijna niks. Zelfs de vloerbedekking mocht blijven. De reden: ze gingen het huis toch renoveren. Wij hadden binnen een maand de borg terug en een halfjaar later de afrekening service kosten.
We hebben de boel wel gezogen, spijkers uit de muur. Het oog wil ook wat.

marita5
door marita5 - Jun 26, 2023 om 12:28
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Cantaclub ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huurwoning-opleveren/

borg queen
door borg queen - Jun 26, 2023 om 13:34
127 Antwoorden / 2 Vragen

Wij zitten momenteel in hetzelfde schuitje. De opnamestaat bij aanvang van onze huur staat niets.Wij hebben een vloer, isolatie en verlichting aangebracht op de (berg)zolder, aangezien daar niets zat, alleen de plafondplaten van de verdieping er onder, dus een verbetering.

Bij vooropname voor onze verhuizing niets te horen gekregen, behalve dat alle pluggen uit de muren gehaald moesten worden. Hebben we gedaan en schoongemaakt en geveegd. Bij de nacontrole kwamen ze ineens met het verhaal dat de zaken op zolder brandgevaarlijk waren en dat zij daar onderhoud aan zouden moeten plegen. Ook moesten we ineens alle losse takken en stenen uit de tuin verwijderen. Zoniet zou ons dat € 750 kosten. Nu hadden wij daar een natuur/wilde tuin met gevlochten takken en hier en daar steen als borders. Dat vonden zij dus losse takken/stenen. Die stenen waren er ook al toe wij het huis betrokken.

We hebben dus weer een aanhanger moeten huren om dat allemaal weg te halen, maar de manier waarop dit alles gegaan is, vinden wij niet erg netjes. Bij voorinspectie was alles  in orde.

Ook moet ik hier even bij vermelden dat men het al 12 jaar heeft over renovatie en totaal geen herstelwerkzaamheden meer uitvoerde en geen onderhoud.

Van onze voormalige buurvrouw vernomen dat ze flink aan het klussen zijn geslagen en na een telefoontje van de nieuwe huurder (vanwege zaken die we achter hadden gelaten, waar we geen geld voor hoefden te hebben)  blijkt dat ze toch de vloer. isolatie en verlichting op zolder gesloopt hebben.

Toevallig vanochtend nog een telefoontje gekregen van de voormalige woningbouwvereniging of wij nog overnamekosten hadden gekregen van de nieuwe bewoners. Op ons nee en de vraag hoe het zat met nog eventuele kosten, konden ze ons niets meededelen, aangezien dat een andere afdeling zou zijn.Dus ook wij weten nog niet waar we nu aan toe zijn. Verhalen ze nog kosten op ons, of was het klaar na de handtekening van einde huurcontract en afsluitende nacontrole? Bij deze woningbouwvereniging hebben we nooit echt geweten waar we aan toe waren tijdens onze huurperiode.

ro
door ronny530 - Jun 26, 2023 om 14:32
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Voor zover ik weet is de vooropname leidend want dan weet u ook welke werkzaamheden u voor de definitieve overname dient te verrichten. Samen met u wordt zo'n lijst opgesteld en als die werkzaamheden naar behoren uitgevoerd zijn mag de woningbouw geen andere 'gebreken' meer opvoeren.