gu
door guys Oct 14, 2005 om 21:18
Huishouden & energie

Het vullen van een kwikbarometer

Een aantal vragen :

Ik heb een antieke kwikbarometer met een kwikkolom, die een wijzerplaat
aanstuurt. Na een verhuizing, deed hij het niet meer. Vandaag
opengemaakt en nu blijkt dat de hele kolom vol met stukjes lucht zit,
waarschijnlijk door schokken tijdens vervoer. Van alles geprobeerd,
schudden, etc, de stukjes lucht blijven er in.

vraag 1:

hoe krijg ik de lucht er uit. Ik kan al het kwik er uit gieten, maar
als ik de glaskolom weer vul blijft er denk ik nog meer lucht in.

vraag 2:

het kwik wat ik er al uitgehaald heb en opgevangen in een glazen pot is
vuil, er drijft stof op, hoe krijg ik dat er af? Kun je kwik filteren
en zoja hoe? Heb al met een kwastje er over geveegd dat helpt wel maar
krijg niet alles weg

vraag 3:

als we er in slagen te vullen, hoe ijk je dan de meter. Ik denk zelf
door te vergelijken met een andere, geijkte, meter en dan de wijzer
aanpassen. Dan moet ik wel op pad met dat ding, kan het ook anders?

Ben erg benieuwd naar de antwoorden

13713 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 14, 2005 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi,

Je zou op www.rosebarometers.nl kunnen kijken, daar staat wel e.e.a. over transport e.d.

Dacht bij vluchtig lezen dat het over een THERMOmeter ging.

Die kun je door voorzichtig verwarmen tot de max. aanwijstemperatuur weer in het gareel krijgen.

Maar zoals gezegd, op genoemde site staat (denk ik) wel bruikbare info voor u.

M.v.g.

Peter

ve
door verwijderd - Oct 14, 2005 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Op de eerste vraag is moeilijk antwoord te geven. Ik ga er van uit dat het een buis van Torricelli is maar ik weet niet de exacte uitvoering. Een holle naald o.i.d. wil wel eens helpen.

Stof er van af halen: beetje water met een drupje afwasmiddel (oppervlaktespanning verlagen) er op. Daarna deppen met keukenpapier. Wees voorzichtig want kwik is geen onschuldig goedje.

IJken: op de weersites staat ook de huidige luchtdruk vermeld. Kijk tussen de isobaren (kromme lijnen) wat voor uw omgeving van toepassing is. Wordt aangegeven in hectopascal maar dat is gelijk aan millibars.

Succes, Jochem Jofel

ve
door verwijderd - Oct 16, 2005 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou het kwik maar zo spoedig mogelijk afvoeren naar een inzamelpunt voor chemisch afval , en er maar zo min mogelijk aan zitten met je blote handen.