re
door reginajohn Jul 13, 2011 om 11:20
Huishouden & energie

Hoe kom ik van miljoenen gaasvliegen af buiten

Rondom mijn huis stikt het van de gaasvliegen. Deze groene beestjes zien er uit als een soort muggen maar steken niet. Ze bezetten nu inmiddels mijn complete buitenmuren en ramen en zoemen als een gek. Wie weet wat ik hieraan kan doen om van die beestjes af te komen. Zodra je langsloopt vliegen ze met duizenden op je af, tegen je oren en in je gezicht. Echt ellendig en ik wil er graag vanaf. Wie kan mij helpen?

22021 27 Rapporteer

f.weele
door f.weele - Jul 13, 2011 om 14:18
1085 Antwoorden / 27 Vragen

beste reginajohn, heb je al met de gemeentelijke reinigingsdienst kontakt opgenomen? Misschien hebben zij een oplossing voor dit probleem.
m.vr.gr.

druifje01
door druifje01 - Jul 13, 2011 om 15:27
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Wellicht is het zinvol om de ongediertebestrijding in te schakelen.

re
door reginajohn - Jul 13, 2011 om 15:54
6 Antwoorden / 5 Vragen

De gemeente doet er niets meer aan. Alles van ongediertebestrijding is naar externen gegaan.

vladja
door vladja - Jul 13, 2011 om 16:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dan blijft alleen nog over om een professioneel bedrijf in te schakelen.

Vladja

re
door reginajohn - Jul 13, 2011 om 16:10
6 Antwoorden / 5 Vragen

Het probleem is dat zo ongeveer het halve of hele dorp er enorm last van heeft. Dat wordt dus een hele grote klus voor de bestrijder. :)

..
door ... - Jul 13, 2011 om 17:02
104 Antwoorden / 2 Vragen

Als het hele dorp er last van heeft alle buren oproepen om ook te gaan klagen als de gemeente niets doet.
Zij moeten niet de beestjes maar de oorzaak bestrijden want dit is anders dweilen met de kraan open.

Ik dacht bij het lezen eerst aan plak stroken maar zoveel en ook bij de rest van het dorp zal ook dat niet helpen.

Een lamp met plakstroken rondom hangen of open vuur zal wel veel vernietigen omdat ze meestal op het licht af komen in het donker maar of dit voldoende is betwijfel ik.
Na enige dagen iets minder maar de gemeente moet de oorzaak vinden en bestrijden.
Daar zijn ze voor en als zij het niet weten moeten zij een deskundige firma inschakelen.

Als er iemand als dader word gevonden die dit veroorzaakte kunnen ze daar een schade claim indienen dus weet U of buren misschien waarom het er zoveel zijn en waar ze vandaan komen of deze plaag het ergste is?

Succes tegen deze vliegende Hulk.

..
door ... - Jul 13, 2011 om 17:05
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=reginajohn schreef op woensdag 13 jul 2011, 15:54]De gemeente doet er niets meer aan. Alles van ongediertebestrijding is naar externen gegaan.

Dit betekend dat de gemeente het uitbesteed maar nog wel verantwoordelijk is voor het bestrijden van de overlast.
Ze mogen het uitbesteden maar blijven verantwoordelijk voor de uitvoering.

Naast de gemeente zelf kun je ook raadsleden met deze overlast lastig vallen want dan gaan zij er ook achteraan als de gemeente of het ingeschakelde bedrijf niets doen.

vladja
door vladja - Jul 13, 2011 om 17:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De groene gaasvlieg wordt bij (biologische) land- en tuinbouw ingezet als bestrijders van met name bladluis en spint in het larvenstadium. Zit er (biologische) land- en/of tuinbouw (kassen) in jouw omgeving? Opgerolde wietplantage?

Vladja

re
door reginajohn - Jul 13, 2011 om 18:17
6 Antwoorden / 5 Vragen

Er is inderdaad onlangs een wietplantage opgerold hier in de straat, maar dat is alweer een aantal weken geleden. Ik ga toch maar eens proberen een aantal mensen mee te krijgen in de klacht en dat dan toch bij de gemeente weg te leggen.

vladja
door vladja - Jul 13, 2011 om 19:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De larven van gaasvliegen worden o.a. verkocht door een growshops. Van het Wietforum.nl

Gaasvlieg:
Een volwassen gaasvlieg, chrysoperla carnea, is groenkleurig en heeft zeer grote transparante vleugels. Het zijn de larven van de gaasvlieg die zich vooral voeden met bladluizen, maar ook met spint en wittevlieg. De larven kunnen 20 tot 50 bladluizen per dag verorberen. De gaasvlieglarven worden per 500 in een kartonnen plaatje verpakt. De verpakking is goed voor ongeveer 50m2. Door verwijdering van de fijne gaas kunnen ze op de planten uitgestrooid worden

De volgevreten larven moeten zich eerst nog verpoppen voordat ze uitvliegen. En onder de ideale omstandigheden (in een wietplantage of gunstig buitenweer) kan 1 ontpopte larve (= vlieg) 100 eitjes leggen en dat kan een explosie aan gaasvliegen veroorzaken.

Tijdens groeiweken van de wiet is er nog geen afgifte van de bekende "geur" en kan je het raam open zetten om van de overtollige en nutteloze vliegen af te komen (het gaat om de larven voor de bestrijding).

De hoeveelheid/concentratie, die jij beschrijft en waar ook de buren last van hebben, duidt duidelijk op een niet-natuurlijk verschijnsel, maar op "aangevoerde en los gelaten" kolonie gaasvliegen.

In de biologisch land- en tuinbouw wordt zorgvuldig gedoseerd. Een wietkweker denkt alleen aan zijn plantjes en het ongedierte, dat zijn plantjes opvreet/aantast. die doet "alles" voor z'n plantjes.

Vladja

vladja
door vladja - Jul 14, 2011 om 08:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je had het over: in de straat. Is dat een stadse omgeving, dus huizen en straten of een landelijke omgeving, veel groen, bloemperken etc.?

Vladja

ha
door hansbb - Jul 15, 2011 om 13:18
4 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik jou een tip mag geven. Pak dit probleem zelf aan en wel bij de bron. Zulke vliegjes hebben een 'trigger' zich nu juist bij jou te vestigen. Ligt er iets te rotten, fruit of zo, woon je aan een vaart, sloot of in nabijheid van een weiland? Neem de oorzaak weg waarom die beestjes jouw huis aandoen. Vraag ook es bij de buren. Groetjes, Hans

re
door reginajohn - Jul 15, 2011 om 13:49
6 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Hans,

Het probleem zit hem niet alleen bij mij maar bij een heel dorp. De bron is onbekend dus dat wordt ook lastig aanpakken.

vladja
door vladja - Jul 15, 2011 om 13:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[off topic bijdragen verwijderd - redactie]

vladja
door vladja - Jul 15, 2011 om 14:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hans,

Het zijn geen fruitvliegen, maar gaasvliegen en die voeden zich met pollen en nectar of honigdauw en enkele soorten eten in het volwassen stadium nog bladluizen.

reginajohn,

Volgens mij komen ze van de opgerolde wietkwekerij. De larven zijn ingezet als bestrijders van bladluizen etc. En dan verpoppen.

Vladja

ha
door hansbb - Jul 15, 2011 om 14:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Reginajohn,
Dan deze suggestie. Pers een stuk of 10 citroenen uit, doe deze in een plantenspuit die je op 50/50 met water vermengt. Bespuit de plek en tuinmeubilair waar jij gewoonlijk in het zonnetje zit, en vrijwaar je zo van die akelige beestjes. Interessant dat geheel het dorp gebukt gaat onder deze plaag. Zijn ze misschien ineens verdwenen zo na 21 juni (de langste dag?) Te Eernewoude en Grouw heb je vanaf april tot genoemde datum giga plagen van 'Knot' een vliegende vlooi, die voorkeur heeft voor vochtige delen van je lichaam, oren, ogen, neus, mond en niet nader te noemen lichaamsdelen (om het wel netjes te houden) Knot komt voor in moerassige gebieden en zijn zo bekend in heel Europa. Naar verluidt moet je zeker NIET voor 21 juni naar Noorwegen of Finland gaan, ander wordt je opgevreten. Dus, nu maar aan het citroensap? Succes er mee.
Groeten van Hans

on
door onthouden - Jul 15, 2011 om 19:38
27 Antwoorden / 0 Vragen

Reginajohn,
Kijks eens op deze site: http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_gaasvlieg
Misschien kun je hier iets mee.
Succes ermee¡¡¡

oz
door ozzy_1 - Jul 16, 2011 om 09:16
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Reginajohn
Het probleem met deze gaasvliegen is een probleem welk men al eerder heeft gehad.Ik kan me herinneren dat dit al de vorige eeuw ook al eens is geweest.
Vermoedelijke oorzaak :de larven van deze beestjes ontwikkelen zich in water.Vissen eten deze larven en hierdoor ontstaat er onder normale omstandigheden geen overlast.Daar in het voorjaar nauwelijks regen is gevallen en de sluizen zoveel mogelijk dicht gehouden werden,konden de vissen deze larven niet bereiken.Het is dus een milieuprobleem.Je zult deskundigen moeten inschakelen,anders heb je het volgend jaar weer.Alle andere dingen zijn slechts lapmiddelen.Omdat dit al lang geleden is voorgekomen kan ik me niet alles meer herinneren.
Groeten en sterkte Ozzy.

vladja
door vladja - Jul 16, 2011 om 10:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ozzy,

Vermoedelijke oorzaak :de larven van deze beestjes ontwikkelen zich in water.

De eitjes worden gelegd op planten etc. Dat moet wel want de larven ontwikkelen zch door het eten van o.a. bladluizen. Wel eens een ruime hoeveelheid bladluizen levend in een vijver o.i.d. aangetroffen? Google eens op gaasvlieg! Komt geen vijver, kanaal, rivier etc. aan te pas.

Vladja

inekel1953
door inekel1953 - Jul 16, 2011 om 11:20
323 Antwoorden / 2 Vragen

Reginajohn,

Gaasvliegen leven van bladluizen, waarschijnlijk heeft u die op veel bladeren van planten die in de tuin staan.
Om die te verdrijven, kunt u het volgende middelen toepassen:

* de bladluizen met de hand vernietigen of de aangetaste delen van de plant wegsnijden
* de aangetaste plant herhaaldelijk besproeien met een krachtige waterstraal of
oplossingen van bruine (of groene of zwarte) zeep (niet in de volle zon, anders
kunnen de bladeren ‘verbranden’)
* bespuiten met aftreksels van brandnetel, heermoes of zeewier
* afschrikkende aromatische planten als kruizemunt, hysop, salie, tijm, lavendel,
citroenkruid, afrikaantjes, boerenwormkruid, koriander en anijs tussen de andere
beplanting zetten
* reflecterende aluminiumstrips rondom de plant aanbrengen om overvliegende
bladluizen met het gereflecteerde licht af te schrikken

Het is de moeite waard om nog iets uit- proberen voor uw andere spullen waar ze nu ook op zitten. Probeer het met één fles schoonmaakazijn, spray dat, met een plantenspuit op een plek waar ze veel zitten, zoals bv een buitenmuur of deur.

Mocht dit ook niet lukken, dan is het idd wijs de reinigingsdiens of milieudienst van uw gemeente te raadplegen.

tenormin
door tenormin - Jul 16, 2011 om 16:49
16877 Antwoorden / 108 Vragen

Reginajohn,
ben bang dat in jullie omgeving het niet makkelijk te verwijderen valt. De enige plekken op de wereld waar deze gaasvliegen niet voorkomen zijn Australië en Antartica, maar daar heb je geen bal al. Want het imago eet voornamelijk de uitwerpselen van bladluizen, pollen of stuifmeel. En ze maken 2 generaties per jaar. Maar misschien hebben jullie nu een geluk met het massaal neerkomen van veel regen dat ze een ander onderkomen zoeken. Ik hoop het voor jullie, want je wordt daar wel gek van, lijkt mij tenminste.

tenormin
door tenormin - Jul 16, 2011 om 16:51
16877 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=hansbb schreef op vrijdag 15 jul 2011, 14:11]Nou Reginajohn,
Dan deze suggestie. Pers een stuk of 10 citroenen uit, doe deze in een plantenspuit die je op 50/50 met water vermengt. Bespuit de plek en tuinmeubilair waar jij gewoonlijk in het zonnetje zit, en vrijwaar je zo van die akelige beestjes. Interessant dat geheel het dorp gebukt gaat onder deze plaag. Zijn ze misschien ineens verdwenen zo na 21 juni (de langste dag?) Te Eernewoude en Grouw heb je vanaf april tot genoemde datum giga plagen van 'Knot' een vliegende vlooi, die voorkeur heeft voor vochtige delen van je lichaam, oren, ogen, neus, mond en niet nader te noemen lichaamsdelen (om het wel netjes te houden) Knot komt voor in moerassige gebieden en zijn zo bekend in heel Europa. Naar verluidt moet je zeker NIET voor 21 juni naar Noorwegen of Finland gaan, ander wordt je opgevreten. Dus, nu maar aan het citroensap? Succes er mee.
Groeten van Hans

Dat lijkt me niet, Hansbb, want reginajohn schrijft haar probleem 13 juli, of bedoel je volgend jaar?

ha
door hansbb - Jul 16, 2011 om 17:04
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ha, pientere knaap ben jij, dat mag ik wel. Helemaal gelijk heb je hoor. Tja, onze medeschepselen kunnen ons het leven behoorlijk zuur maken. Niet alleen gaasvliegjes, maar ook horzels (komen voor bij water en weilanden) om nog maar niet te spreken over 'neefjes' (steekmuggen) die je beroven van je nachtrust. Tja, schepselen gods, vrij vliegend maar het soms voorzien hebben op mijn levenssappen. Dan heb je een belangtegenstelling nietwaar. Wagen ze zich in een soort zelfmoordstemming op mijn slaapkamer, als regelrechte invitatie om geplet te mogen worden, gebeurt dat dan ook. Buiten zal ik een vlieg geen vlieg kwaad doen hoor. Tja ik wil niet muggenziften, want je moet dit tenslotte grootgeestig bekijken nietwaar. Maar van menige mug hebben wij niet terug, want zij zijn vrij waar ook te gaan en dat kan je van ons mensen niet altijd zeggen.
Voor mij was dit genoeg, dus
Bye bye lieve medemensen
HansBB

tenormin
door tenormin - Jul 16, 2011 om 17:40
16877 Antwoorden / 108 Vragen

hansbb,
poetry about fly's, thats nice! But we can't solve the problem! Have a good weekend.

ri
door rietdeboxer - Jul 18, 2011 om 00:28
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben op de camping in dordrecht, ook héél veel last van deze soort muggen.
We dachten eerst dat het door het gras kwam,maar alles is nu gemaaid,en we blijven er allemaal last van houden.
Nu hebben wij op het weggetje naar de camping toe, wel een aantal boerderijen zitten.
En die verbouwen allemaal groenten enz.
En een ander zeg weer dat het komt omdat we rondom het water zitten,(bij de moerdijkbrug).
En vooral s,avonds als je je licht aan heb,je ramen zijn helemaal zwart van de gaasvliegen,je kan ook niets open zetten,ze zitten zo bij je binnen.

Riet.

tenormin
door tenormin - Jul 18, 2011 om 09:58
16877 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=rietdeboxer schreef op maandag 18 jul 2011, 00:28]Wij hebben op de camping in dordrecht, ook héél veel last van deze soort muggen.
We dachten eerst dat het door het gras kwam,maar alles is nu gemaaid,en we blijven er allemaal last van houden.
Nu hebben wij op het weggetje naar de camping toe, wel een aantal boerderijen zitten.
En die verbouwen allemaal groenten enz.
En een ander zeg weer dat het komt omdat we rondom het water zitten,(bij de moerdijkbrug).
[quote=En vooral s,avonds als je je licht aan heb,je ramen zijn helemaal zwart van de gaasvliegen,je kan ook niets open zetten,ze zitten zo bij je binnen.

Riet.

Ik neem aan dat u bedoelt dat de ramen groen zien van de gaasvliegen? Grapje.
Het is toch waarschijnlijker dat het inderdaad met wiet te maken heeft; als je over deze gaasvliegen leest. Maar dan komt u toch weer terug bij én de Gemeente én waar die wietplantage is gevonden en die mensen moeten er wat aan doen, vooral omdat het hele dorp er last van heeft. Vooral ook omdat de eitjes (onzichtbaar) ook nog uit moeten komen. Maar heeft u de laatste dagen nog last gehad, NA de enorme regen die er gevallen is, Reginajohn? Dáár ben ik dan wel nieuwsgierig naar. Want dan zou het probleem in 1 keer weggespoeld kunnen zijn.

re
door reginajohn - Jul 18, 2011 om 12:58
6 Antwoorden / 5 Vragen

Nee we hebben vrijdag echt extreem veel beestjes gehad, zo erg dat het leek alsof het regende, maar dat waren dus allemaal gaasvliegen. Zaterdagochtend was het nagenoeg weg. We moeten nu nog wel afwachten of het terugkomt want deze vliegjes schijnen zo'n 100 eitjes per stuk te leggen. Op hoop van zegen dan maar.

Bedankt voor alle reacties.