ventilator
door ventilator Dec 4, 2013 om 15:40
Huishouden & energie

Hoe krijg ik krassen uit mijn laminaat?

Hoi allemaal,

Ik heb (vrij duur) laminaat. Ik ben met mijn stoel met wieltjes er een paar keer overheen gegaan en nu is het toplaagje eraf, waardoor ik krassen heb. Kan ik dat ergens mee opvullen? Of is er een andere oplossing?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

60278 19 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 4, 2013 om 15:41
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Vraag eens uw leverancier om advies?

ventilator
door ventilator - Dec 4, 2013 om 15:44
7 Antwoorden / 3 Vragen

Die is failliet helaas...

mahadma
door mahadma - Dec 4, 2013 om 15:46
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Noem eens een merk, type oid, dan kan er gegoogled worden.

ventilator
door ventilator - Dec 4, 2013 om 15:58
7 Antwoorden / 3 Vragen

Goh geen idee meer, het ligt er al tien jaar...

mahadma
door mahadma - Dec 4, 2013 om 16:01
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Dan wordt het wachten totdat er iemand zich hier meldt met parket kennis.

edrick3
door edrick3 - Dec 4, 2013 om 16:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ventilator,

Krassen in het parket zelf verwijderen

Zitten er krassen in uw parket? Zolang de krassen alleen de afwerkingslaag van uw parket hebben aangetast, kunt u deze vaak zelf verwijderen. Polijst met een schuursponsje de plek rondom en op de kras, totdat een egale oppervlakte ontstaat. Behandel vervolgens het gepolijste deel van de vloer met het middel waarmee de vloer oorspronkelijk is afgewerkt. Dit kan was, lak of olie zijn. Houd er wel rekening mee dat de behandelde plek van kleur kan verschillen met de rest van de parketvloer.

Ik krijg de kras in het parket niet weg, wat nu?

Wanneer u de kras niet weg krijgt met een schuursponsje, is waarschijnlijk het hout zelf beschadigd. In dat geval is een grondigere behandeling noodzakelijk. Om te voorkomen dat er extra schade wordt aangericht, is het verstandig om een specialist in te schakelen. U weet dan zeker dat uw vloer er weer mooi uit komt te zien.
(Bron:woonwebsite)

Suc6

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2013 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is natuurlijk een verschil tussen parket, is massief hout, en laminaat waar een toplaagje op zit.

Dus bij laminaat zeker niet gaan schuren, wordt de ellende alleen maar groter.

ventilator
door ventilator - Dec 4, 2013 om 16:12
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi tijger1, nee dat is een goed punt. Maar ja, wat moet ik dan?

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2013 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het hangt er een beetje vanaf af. Is het laminaat glanzend dan zou u met een lichtere tint parketlak de krassen kunnen behandelen. Als dat goed lukt, daarna wellicht met een tint gelijk aan het laminaat. Lak wordt altijd wat donkerder, dus houd daar rekening mee.

Is het laminaat mat, dan zou u Glitsa kunnen overwegen om af te dekken, nadat u het bijvoorbeeld eerst met een kleurstift hebt bijgewerkt.

Is de kras dezelfde kleur, dan alleen Glitsa. Is in zijde uitvoering en dekt de kras af, zodat er geen vocht in kan trekken.

Glitsa is in hele kleine blikjes te koop. Gebruik een penseeltje. Bouwmarkt of zo.

Helemaal onzichtbaar zal het niet worden, maar ik neem aan dat aan het laminaat toch wel te zien zal zijn dat er al 10 jaar op is geleefd.

edrick3
door edrick3 - Dec 4, 2013 om 16:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tijger1, ventilator,

Stom van me.
Had bij de trefwoorden parket als eerste gezien en niet goed verder gekeken/gelezen.
NIET schuren dus op het laminaat!

pi
door pieterwolters - Dec 4, 2013 om 16:36
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb in een bouwmarkt wel eens reparatiepasta gezien in diverse kleuren. Het kan zijn dat je voor de juiste tint een paar kleuren moet mengen.

ventilator
door ventilator - Dec 4, 2013 om 16:37
7 Antwoorden / 3 Vragen

Goeie tips al, bedankt!

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2013 om 16:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 4 dec 2013, 16:26]@tijger1, ventilator,

Stom van me.
Had bij de trefwoorden parket als eerste gezien en niet goed verder gekeken/gelezen.
NIET schuren dus op het laminaat!

Geeft niet, het stond tenslotte in de titel.

alfatrion
door alfatrion - Dec 4, 2013 om 22:38
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn bedrijfjes die dit soort krassen in laminaat herstellen (YouTube).

gompy2
door gompy2 - Dec 6, 2013 om 11:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=alfatrion schreef op woensdag 4 dec 2013, 22:38]Er zijn bedrijfjes die dit soort krassen in laminaat herstellen (YouTube).

Da's ne goeie, die heb ik bij mijn Bladwijzers gezet.... ;-)

ma
door marcel1970 - Dec 6, 2013 om 11:59
6 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb in een andere woning lamelparket gehad in een donkerbruine kleur, daarbij kon ik krassen redelijk wegwerken met schoenpoets in ongeveer dezelfde kleur.
Dat ging zelfs beter dan reparatiesetjes.
Als echt de toplaag eraf is of een groot beschadigd oppervlak werkt dat niet, dan kun je onder een buro zo'n half doorzichtige onderlegger (bijv van ikea) neerleggen of een nieuwe beschermingslaag aanbrengen.
Dat laatste heb ik ook wel eens gedaan met spul van een parketwinkel, dan heb je 2 middelen nodig, 1 fles met reiniger om vuil en andere zaken grondig te reinigen en 1 fles met een soort lak.
Mijn ervaring was dat het wel mooi werd, maar dat je het ruim moet opbrengen.

simon55
door simon55 - Dec 6, 2013 om 16:18
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo ventilator er zijn z g kleurstiften in de handel kun je bij n goede bouwmarkt kopen ik heb t laatst gedaan bij m n buren en t is weer prachtig geworden en daarna kun je t nog even goed na doen met ECHTE bijenwas en klaar is t

christin
door christin - Dec 6, 2013 om 17:50
105 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb vrij goedkoop laminaat en nog nooit last gehad van krassen. Ook niet van mijn bureaustoel met wieltjes. Ik vrees dat er niets aan te doen is. Bij ouderwets parket kun je dat nog opschuren en daarna opnieuw lakken maar met laminaat kan dat niet door de harde toplaag. Zijn het wieltjes van eetkamerstoelen dan kunt u misschien een kleed onder de eethoek leggen. Succes!

no
door noidea - Dec 6, 2013 om 21:37
7 Antwoorden / 3 Vragen

Bij Action en Wibra heb je 'hout'kleurstiften, daar heb ik eens een kras mee ingekleurd.