aquarius
door aquarius Mar 31, 2016 om 13:43
Huishouden & energie

Hoe reinig ik mijn stoffen bank?

Het is een bank met 6 losse kussens. De kleur is gebroken wit. Materiaal onbekend, waarschijnlijk een kunstvezel. In ieder geval geen wol, katoen, linnen of zijde. De hoezen moeten volgens voorschrift chemisch worden gereinigd. Behalve wat smoezelig lijken de hoezen iets vergeeld te zijn. Hoe reinig ik de vaste delen van de bank?

73423 7 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 31, 2016 om 14:59
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Aquarius ,

Hier een van de vele tips ,

Het grote onderhoud
Afhankelijk van hoe de bekleding er uitziet behoeft uw meubel eens per één à twee jaar een grote onderhoudsbeurt. Afneembare hoezen kunt u het beste chemisch laten reinigen. De vastgestoffeerde delen kunnen met natschuim, droogschuim of sodawater gereinigd worden.

Natschuim
Maak een sopje van zachte zeep. Verdeel het schuim, dat dan ontstaat voorzichtig en gelijkmatig over de stof. Met een vochtige doek verwijdert u daarna de schuimresten.

Droogschuim
Dit is een wat sterker middel. Gebruik alleen droogschuim van bekende merken en volg daarvan de gebruiksaanwijzing.

Sodawater
Gebruik dit middel maar zelden. In 1 liter water lost u 5 eetlepels soda op. Doop een schone doek in de oplossing, wring die licht uit en neem daarmee de bekleding af. Meteen daarna neemt u de bekleding af met lauw water, waarin een paar druppels azijn zijn opgelost. Zo nodig herhaalt u de behandeling .

Bron : marjonsplaza.com

Tip 2 ,

http://qooqle.nl/?q=Hoe+reinig+ik+de+vaste+delen+van+mijn+stoffen+bank

aquarius
door aquarius - Mar 31, 2016 om 20:45
259 Antwoorden / 63 Vragen

Bedankt Maritas.

Zijn er lezers/lezeressen die één van de 3 opties heeft uitgeprobeerd? En zo ja, met welk resultaat?

marita5
door marita5 Mar 31, 2016 om 22:56
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Sorry, Ik zie nu pas uw reactie , probeer eens èèn van de drie optie`s uit aan de onderkant van de bank .

mo
door moetdat - Apr 1, 2016 om 12:30
105 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb menig zwaar vervuilde autostoel schoongemaakt met een scheut schoonmaak azijn in warm water en een wonder doekje.
Kreeg het mooi schoon en neutraliseert luchtjes. Azijun lucht is snel verdwenen. Probeer het eens op een klein stukje.
Daarna eventueel inspuiten met dat speciale spul voor bankstellen. Ik weet niet hoe het heet, maar is niet duur.

ad
door adjopo37 - Apr 1, 2016 om 21:44
3 Antwoorden / Vragen

ben in het bezit van een roomkleurige stoffen bank met vaste kussen, welke 14 jaar oud is en er nog geweldig uitziet.
Schoonmaken doordat er b.v. vlekken op zijn gekomen of gewoon gebruiksvuil, verwijder ik met een sopje van
groene zeep en soda. Niet al te nat handwarm  en daarna  goed laten drogen en de bank ziet er weer prachtig uit.

aquarius
door aquarius - Apr 2, 2016 om 16:47
259 Antwoorden / 63 Vragen

Hartelijk bedankt voor de tips. We zullen ze testen op een stukje dat niet in het oog springt.

La
door Laelia1955 - Apr 3, 2016 om 15:41
21 Antwoorden / Vragen

Dat chemisch reinigen is heel erg duur en vaak niet eens nodig. Zelf heb ik laatst gewoon een hoes in de wasmachine gedaan. Op lage temperatuur gewassen en laten uitlekken boven het bad en buiten laten drogen. Prima gelukt en hartstikke schoon! Ik vind dat chemisch reinigen of stomen, niet echt altijd schoonmaakt maar meer opfrist en dan krijg je de spullen keurig in een plastic zak gestreken en wel (geperst) terug. Stoelhoezen wil je toch helemaal niet persen? Het enige wat je nodig hebt is een stralend zonnige dag en een beetje lef! En voor de vaste delen inderdaad een sopje met schoonmaakazijn of soda. Op hardnekkige vlekken eerst een papje van biotex doet ook wonderen, maar wel eerst aan de onderzijde van de hoes proberen, waar het niet in het oog loopt. Succes ermee.

Em
door Emmap - Apr 10, 2016 om 16:57
162 Antwoorden / 8 Vragen

Voor vlekken zou je misschien TMC520 kunnen proberen, dit is een vloeistof in een fles (met spuitkop) van 500 ml, te koop voor ca. 10 E. bij meubel-/tapijt-/interieurzaken.
Werkt fantastisch is onze ervaring (2 ervaringen: bloed uit wollen tapijt halen, en rode saus van chinese foe yong hai uit tapijt van onbekende samenstelling halen). Event. de vlek afdekken met vochtige doek tot je het middel kan gebruiken zodat het niet indroogt was de tip van de leverancier (weekendvlek en winkel dicht!)
Succes!