ka
door kasten56 Feb 18, 2010 om 11:44
Huishouden & energie

Hoe vaak slaat verwarming per uur aan?

ik ben in het bezit van een hr ketel.is het normaal dat die ketel 7 keer per uur aanslaat. en dat dag en nacht.

41570 20 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 18, 2010 om 11:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zit er bij de ketel de mogelijkheid om water voor heet water voor te verwarmen? Dus soort van mini boiler?

Dat stond aan bij mijn HR ketel en dat ding sloeg constant aan om de temperatuur van dat water op peil te houden. Nadat ik dat uitgezet had (en duurt het wat langer voordat er warm water uit de kraan komt) was het afgelopen met het jojo-aanslaan.

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 18, 2010 om 12:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kasten:

Nee, dat is niet normaal.
Geef a.u.b. meer info over merk+ type en capaciteit v/d cv-ketel, stand van de ketelthermostaat, thermostaattype en plaatsing daarvan in woonkamer, binnen- en/of buiten temperatuurregeling, warmwatervoorziening, type, ligging en grootte van het huis t.o.v. de capaciteit v/d/ketel.

Dat zijn allemaal factoren die mee kunnen spelen, naast het door vladja genoemde.

Wanneer je er niet uit komt is het beter de installateur te raadplegen. Die kan de situatie ter plaatse bekijken. Dat is onze handicap.

Hardware ERror MAN.

ka
door kasten56 - Feb 18, 2010 om 15:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

type econforte HMC23.bouwjaar 1995 .serienummer H12925
thermostaat hangt in woonkamer. merk honeywell
woonoppervlak 59m2

erik008
door erik008 - Feb 18, 2010 om 15:24
1401 Antwoorden / 25 Vragen

De ketel geeft een c op het display als het voor de cv is en een t voor tapwater.

magicscanman
door magicscanman - Feb 18, 2010 om 20:06
261 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan, dat u de verwarming sávonds handmatig laag zet of dat de kamertermostaat , zo staat ingeregeld.
Dan zou de ketel niet meer mogen aanslaan.( monteur inschakelen)

Ik zou mee meer zorgen maken over het gas verbruik ,
Het gasverbruik per jaar is gemiddeld (1600 m )

De ketel is nu 15 jaar oud
( tijd om eens na te denken ,om de ketel te vervangen )

polleke1945
door polleke1945 - Feb 19, 2010 om 12:37
76 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=magicscanman schreef op donderdag 18 feb 2010, 20:06]Ik neem aan, dat u de verwarming sávonds handmatig laag zet of dat de kamertermostaat , zo staat ingeregeld.
Dan zou de ketel niet meer mogen aanslaan.( monteur inschakelen)

Ik zou mee meer zorgen maken over het gas verbruik ,
Het gasverbruik per jaar is gemiddeld (1600 m )

De ketel is nu 15 jaar oud
( tijd om eens na te denken ,om de ketel te vervangen )

Dat laatste klopt inderdaad. Ik heb 2 jaar geleden mijn ketel laten vervangen en de kosten hiervoor had ik er na 17 maanden uit vanwege het lagere verbruik.

ka
door kasten56 - Feb 19, 2010 om 14:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

ik woon gehuurd bij Wonen Zuid te Kerkrade.Ik heb het daar al meerdere keren aangegeven.Deze verwijzen mij maar steeds door naar de onderhoudsfirma HAJNADI. Die komen dan ,en kunnen niks vinden. tot twee keer toe hebben ze maar een nieuwe thermostaat geplaatst.maar het blijft maar doorgaan.

polleke1945
door polleke1945 - Feb 19, 2010 om 14:28
76 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt dan in je buurt, bij gelijkwaardige woningen gaan vragen wat zij aan maandlasten hebben voor hun verwarming.
Als die veel lager liggen kun je zelf, in overleg met de verhuurder, een nieuwe ketel laten hangen.
Het zal dan aan het verbruiks-verschil liggen hoe snel je hem hebt terugverdiend.

erik008
door erik008 - Feb 19, 2010 om 14:50
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Dit type ketel draait normaal de eerste 8 minuten op laag vermogen.
Na die 8 minuten zal de ketel het vermogen verhogen.
Dit is zo gemaakt om een hoger rendement uit de ketel te halen.
Het kan best zijn dat daarom de ketel vaker aanspringt.

Modernere ketels gaan helemaal niet meer uit als het koud is, maar zoeken naar het laagste vermogen om het huis warm te houden.

Nog een paar vragen over eventuele fouten:
Klopt de temperatuur niet?
Is het gasverbruik te hoog?
Gaat hij de cv verwarmen als je de douche aan hebt? (kun je aan de pijp voelen)

ka
door kasten56 - Feb 19, 2010 om 15:10
3 Antwoorden / 1 Vragen

de thermostaat heb ik continu op 17 graden staan. ben niet vaak thuis. bijvoorbeeld 14.50 tot 14.54 slaat hij aan.dan van 14.54 tot 15.04is hij uit.dan slaat hij weer aan. het gasverbruik is hoog,maar dat kan komen door de slechte isolatie van de woningen.alleen een woonkamer deel is voorzien van dubbel glas.anders is het overal enkel glas.het tocht hier dat het barst. heb zelf de slaapkamerramen dichtgemaakt met ondervloerfolie voor laminaat.

willemo_1
door willemo_1 - Feb 19, 2010 om 15:22
167 Antwoorden / 0 Vragen

kasten57,

Hier is geen zinnig woord over te zeggen.
Dit hangt namelijk af van vele faktoren zoals:
- afkoeling in de buizen
- verwarmend radiator oppervlak
- rendement ketel
- ingestelde ruimtetemparatuur
- weersomstandigheden
- ketelwatertemparatuur
- en nog diverse andere faktoren
Een aantal inschakelingen van 7 lijkt mij bij wat koudere omstandigheden niet abnormaal.
Dat er 's-nachts ook 7 inschakelingen zijn geeft aan dat er dag en nacht dezelfde vraag is en er dus gen nachtverlaging wordt toegepast, hetgeen behoorlijk wat energieverbruik kan schelen.

Met vriendelijke groet,
Willem

erik008
door erik008 - Feb 19, 2010 om 15:31
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@kasten56

Je geeft het zelf al aan.
Slechte isolatie en tocht.
De ketel doet zijn werk, om het op 17 graden te houden.

te
door terpstra - Feb 19, 2010 om 17:35
174 Antwoorden / 5 Vragen

Kasten56.
Kijk eens of de waterdruk wel voldoende is. Ik ken iemand die vorig jaar een soortgelijk probleem had. Zes maal de storingsmonteur over de vloer gehad.
Tip; Zet als je niet thuis of in bed bent je CV. af. Dat kan alleen s'nachts al 4 m3
gasverbruik schelen in een ongeisoleerde woning.(Gemeten en getest!)
Voor het comfort en kostenbesparing is een uurwerkje of beter een instelbare thermostaat aan te raden.
Een half uur voor opstaan en thuiskomst bij laten komen.
Tijdig sávonds afschakakelen.
De temperatuur van onder af opregelen. Sukses.H.

stenen41
door stenen41 - Feb 19, 2010 om 20:44
20 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Kasten56
Jou berekening klopt niet. Vanaf de eerste brand-tijd tot de volgende brand-tijd kom je uit op 14 minuten (4minuten aan en 10 minuten uit) Dit betekend ; 14 x 7 zijn 98 minuten. Een uur heeft maar 60 minuten !
Een oudere cv.ketel die altijd 6 x per uur brandt bv. ( 6 min. aan en 4 min. uit) is ideaal. In het voorjaar is hij bv. 2 min. aan en 8 min. uit, maar altijd 6 brand-periode, dus de ketel doet goed zijn werk.
De grote fout licht bij jou !!! s'Nachts staat de kamertherm. altijd (zonder vloerverw.) minstens 5 graden lager dan overdag. Wel dien je, zeker als er een boiler in of op zit, te controleren of de ketel-thermostaat op 90 gr. staat zodat de ketel niet pendelt om de boiler warm te krijgen. Verder denk ik dat als jij dit goed aan de firma Hajnadi had uit gelegd zij jou dit zelfde verteld hadden. Hajnadi staat als goede installateur bekend.
Dit advies is van een oude "cv.man".
Bert.

te
door terpstra - Feb 20, 2010 om 00:03
174 Antwoorden / 5 Vragen

Stenen 41
Beste Bert Waar haalt u de thermostaat instelling c.q temperatuur 90 graad celsius vandaan? Bij 100 graad kookt het water.
Als je dergelijke temperaturen moet instellen om je huis warm te krijgen ben je opgelicht door de installateur. Te kleine radiatoren.
Wel eens van K waarden gehoord.? Sorrie, maar u vraagd er om.Groet. H.

h.
door h.willemse - Feb 20, 2010 om 10:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

beste kasten,

ja 6 á 7 starts per uur is normaal, uiteraard is een minder aantal starts per uur minder shcadelijk voor het gasverbruik, immers elke keer dat een ketel start treedt er verlies op omdat de ketel eerst zichzelf, de rookgasafvoer moet opwarmen alvorens warmte aan het water te kunne gaan afgeven. Ook als de ketel stopt doen zich verliezen voor, immers alle delen van de ketel die zijn opgewarmt, koelen dan weer af. Dit zijn z.g.n. "stilstandverliezen".
Om al deze nadelen te kunnen ondervangen zijn een aantal jaren geleden alle zichzelf respecterende fabrikanten van CV ketels en van kamer(klok)thermostaten
bij elkaar gekomen (excusief Nefit !!) en die hebben gezamenlijk een nieuw regelsysteem ontwikkeld en wel het "Open therm" protocol. Indien een CV ketel en een (klok)thermostaat een dergelijk systeem heeft (wat aangegeven middels een OpenTherm logo op het apparaat) en vrijwel allen hebben dat (met uitzondering van Nefit !!) dan kunnen zij onderling met elkaar toegepast worden.

Het Open Therm systeem ondervangt alle eerder genoemde nadelen van "een geschakelde" CV ketel, het OpenTherm systeem regelt de CV ketel n.l. traploos (in vaktermen proportioneel genoemd). Hierdoor kan een CV ketel ZOLANG en ZO LAAG mogelijk branden en wordt het hoogste rendement gehaald wat mogelijk is, immers HR betekent dat de rookgassen ín de CV ketel condenseren waardoor er ook nog warmte uit de af te voeren rookgassen worden gehaald.
Dit proces haalt het hoogste rendement bij zo laag mogelijke rookgassen.

CV ketel fabrikanten van HR ketels geven een rendement op van 107% en dit rendement wordt alleen bereikt bij een zo laag mogelijke temperatuur.

Indien gekozen wordt voor een dergelijke OpenTherm (klok)thermostaat is het ook belangrijk voor diegene die vloerwarming heeft, goed op te letten dat dat betreffende merk óók een mogelijkheid heeft om een minimum watertempera-
tuur te kunnen instellen (hetzij een gebruikers- hetzij een installateursinstelling)
Hierdoor behoren de bekende klachten in voor- en najaar dat de vloer overdag koud blijft en pas 's avonds weer warm beging te worden) tot het verleden.
Veel succes !!

ma
door mascherm - Feb 20, 2010 om 15:52
13 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kasten56,
De door u genoemde hr- ketel is van het merk Agpo Ferolli. en heeft een modulerend systeem. Het branderbed kan namelijk van laag 33% tot maximaal 100% branden, afhankelijk van de warmtevraag. Op website www.agpoferroli.nl is alle informatie over nieuwe en oude ketels van hun te vinden. Uw ketel staat hier ook bij vermeld met de complete handleiding, serviceboek en onderdelenboek. Dit kan allemaal worden gedownload.
Uw probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door uw woning en niet door de ketel.
1e. Vraag aan een paar van uw buren wat hun gasverbruik per jaar is. Is dit niet bekend, vraag dan of ieder geduren14 dagen op hetzelfde tijdstip en dag
het gasverbruik wil opnemen. Ieder krijgt dan een indicatie of het verbruik veel of weinig is.
2. Warmwatervraag zal niet veel invloed hebben omdat er een tapspiraal van 2 liter in de HCM23 aanwezig is.
3. De nadraaitijd van de pomp is ca. 7 minuten d.w.z. de pomp na uitschakelen van de brander nog 7 minuten door om geen onnodige warmteverliezen in de ketel te veroorzaken.
4. Stel de ketelthermostaat in de winter op maximaal d.w.z. 90 graden.
In voor- en najaar kan de ketelthermostaat worden ingesteld op ca. 70 graden.
Overtuig u of de installateur heeft gekeken of het expansievat goed werkt.
5. Gedrag bespaart ca. 10 tot 15% aan gas. Laat deuren en ramen niet onnodig open staan.Voorkom tocht door gebruik van tochtstrips etc. Het is de goedkoopste investering en het snelst terug verdiend.
6 De leeftijd van de ketel is geen probleem. Het rendement van nieuwe ketels met 107% rendement is onzin en een verkooptaktiek.Het werkelijk vermogen op onderwaarde is ca. 11% lager. Wilt u meer weten dan merk ik dat wel. Met vriendelijke groet, Aa

stenen41
door stenen41 - Feb 20, 2010 om 20:59
20 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo Terpstra,
Dat de ketel-thermostaat op 90 wordt gezet is heel normaal. In de winter zullen de meeste woningen deze temperatuur ook nodig hebben wil je de woning tenminste een beetje snel op temperatuur krijgen. In mijn vorig bericht heb ik echter geschreven dat als er een boiler op zit deze 90 gr. beslist noodzakelijk zijn voor het tapwater. Zet je bv. bij een ketel met boiler de ketelthermostaat op 50 gr. dan zal de ketel alleen maar aan en uit slaan (pendelen) om de boiler op 65 gr. te krijgen maar dat lukt nooit want de ketel slaat telkens uit bij 50 gr. met als gevolg dat de radiatoren koud blijven. Elke ketel wordt bestuurd met voorrang op warm water. Ook als er geen boiler geplaatst is kan ik je die 90 gr. aanbevelen zodat de ketel in de winter niet staat te "pendelen", ( wat een hoog gasverbruik als gevolg heeft) want als de gevraagde temperatuur in huis bereikt is gaat de ketel meteen lager branden. De ketel-thermostaat is eigenlijk maar gewoon een beveiligings-thermostaat en voorkomt dat de ketel gaat koken.
Ik hoop dat u het nu begrijpt mijnh./mevr. Terpstra.
m.vr.gr. Bert.

stenen41
door stenen41 - Feb 20, 2010 om 21:09
20 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo Terpstra,
Dat de ketel-thermostaat op 90 wordt gezet is heel normaal. In de winter zullen de meeste woningen deze temperatuur ook nodig hebben wil je de woning tenminste een beetje snel op temperatuur krijgen. In mijn vorig bericht heb ik echter geschreven dat als er een boiler op zit deze 90 gr. beslist noodzakelijk zijn voor het tapwater. Zet je bv. bij een ketel met boiler de ketelthermostaat op 50 gr. dan zal de ketel alleen maar aan en uit slaan (pendelen) om de boiler op 65 gr. te krijgen maar dat lukt nooit want de ketel slaat telkens uit bij 50 gr. met als gevolg dat de radiatoren koud blijven. Elke ketel wordt bestuurd met voorrang op warm water. Ook als er geen boiler geplaatst is kan ik je die 90 gr. aanbevelen zodat de ketel in de winter niet staat te \"pendelen\", ( wat een hoog gasverbruik als gevolg heeft) want als de gevraagde temperatuur in huis bereikt is gaat de ketel meteen lager branden. De ketel-thermostaat is eigenlijk maar gewoon een beveiligings-thermostaat en voorkomt dat de ketel gaat koken.
Ik hoop dat u het nu begrijpt mijnh./mevr. Terpstra.
m.vr.gr. Bert.

te
door terpstra - Mar 4, 2010 om 00:15
174 Antwoorden / 5 Vragen

Merkwaardig. Ik meld Bert Stenen uit 1941 (Goed bouwjaar overigens) dat het aantal aanslagen per uur geregeld wordt door de kamer thermostaat op 6 of 9.
Ik las dat bevestigd . Krijg een melding, enige uren later. Open de site. Niets meer. Ik ben bang dat ik twee witte muizen in mijn systeem heb.Groet H.