de
door dede0 Aug 1, 2016 om 08:22
Huishouden & energie

Hoe verwijder ik de aangebrande kikkererwtenkoek uit mijn roestvrijstalen pan?

Ik heb vergeten, het gas naar laag te draaien. Daardoor zit er een dikke bruine korst op de bodem van mijn roestvrijstalen pan. Hoe verwijder ik die? Ik heb water met soda erin laten pruttelen, maar met weinig resultaat.

6201 12 Rapporteer

simon55
door simon55 - Aug 1, 2016 om 08:25
1556 Antwoorden / 5 Vragen

heb ik ook eens gehad deed water met bleekwater erin n nacht laten staan en toen afgewassen en was weer prachtig

holstein
door holstein - Aug 1, 2016 om 08:54
922 Antwoorden / 16 Vragen

Laat de pan eens een nacht in kokend water met een vaatwastablet staan en mocht er dan nog aanslag in zitten kan je het verwijderen met een rvs pannenspons, zijn van die fijn metalen sponsen, kun je in de supermarkt wel krijgen.

marita5
door marita5 - Aug 1, 2016 om 09:10
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dedeo ,

Lees hier enkele tips , klik op de rode regel .

http://huis-en-tuin.infonu.nl/huishoudelijk/139388-aangebrande-pan-schoonmaken.html

aurora1
door aurora1 - Aug 1, 2016 om 12:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Probeer eens een ijskrabber, Dasty of vergelijkbaar, en/of BBQ reiniger (beide even laten staan) en tenslotte wat al is genoemd, een staalwol sponsje met zeep erin.

pa
door panhuismolen - Aug 1, 2016 om 13:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Water met soda aan de kook brengen en een tijdje staan laten, dan weekt het  los uitspoelen en is weer spik en span!

edrick3
door edrick3 - Aug 1, 2016 om 13:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

RVS is een van de beste materialen voor pannen, omdat het duurzaam en mooi is. Maar als je het niet goed gebruikt is het wel lastiger schoon te maken dan bijvoorbeeld anti-aanbakpannen.

Haal alle aangekoekte resten van de pannen af. Als er nog restjes aan de pan geplakt zitten, begin dan met de pan een paar uur in warm water met afwasmiddel te weken (je kunt het zelfs een nachtje laten staan). Giet het water er uit en schrob stevig met een schuurspons. Hiermee verwijder je het grootste deel van de etensresten.

  • Gebruik geen schuur- of staalwol - hoewel je daar aangekoekte resten goed mee weg krijgt kunnen ze krassen op je pannen maken.
(Bron:wikihow)

sira
door sira - Aug 1, 2016 om 13:26
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zet doorgaans de pan met alleen water op. Na het afkoelen kan ik de korst er zonder problemen uithalen met zo'n platte houten spaan. Pannensponsjes (metaal of die groene) gebruik ik niet in mijn pannen. Toen ik deze pannen kocht zat er een "bijsluiter" bij met de waarschuwing geen pannensponsjes te gebuiken, omdat de pannen daarna juist zouden gaan aankoeken. Als de pan schoon is, maar de bodem toch nog een wat zwarte kleur hebben, geen probleem, dit verdwijnt vanzelf.

Een scheut afwasmiddel (eventueel met citroen) zoals Edrick aangeeft, is ook heel goed.

ma
door manwijf Aug 3, 2016 om 09:25
574 Antwoorden / 1 Vragen

Enige juiste antwoord! Vooral de antwoorden van de mannen hier (die waarschijnlijk nooit afwassen) zijn schrikbarend. Schoenmaker houdt u bij uw leest!

sira
door sira Aug 3, 2016 om 13:04
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Dank je wel manwijf. Ik lees dat velen schrobben en schuren met pannensponsjes, schuursponsjes en Jif, soda o.d aanraden, maar dat is helemaal niet nodig. Na gebruik van al deze middeltjes zullen de pannen juist gaan aankoeken. De methode die ik aangaf is echt de beste èn meest eenvoudige methode om die laag er uit te krijgen. Mijn pannen zijn inmiddels 25 jaar oud en zien er nog steeds als nieuw uit. Ik maak veel appelsap in een sappan (ook RVS), waarvan de onderste pan de pan met kokend water is. Na gebruik blijven er in dat gedeelte altijd kalkresten achter. Ook geen probleem, een klein beetje azijn op het zachte (gele) gedeelte van een sponsje, even door de pan halen en dan omspoelen en de pan glimt weer als een keutel in de manenschijn.

La
door Laelia1955 - Aug 1, 2016 om 13:47
21 Antwoorden / Vragen

Zelf gebruik ik als het nodig is gewoon keukenzout,
laagje water (niet te veel, een halve cm. is voldoende.
Flink veel zou erin en aan de kook brengen.
Paar minuten laten doorkoken (pas op dat de pan niet weer droogkookt)
Soda is vrij agressief, vooral op roestvrij staal en maakt het metaal dof (vind ik).

Meteen na het koken met een houten spatel losmaken.
Daarna evt. nog met een vaatwastablet proberen.

Succes!

1bernadette
door 1bernadette Aug 1, 2016 om 14:51
13 Antwoorden / 12 Vragen

Natrium bicarbonaat en een laag water, nachtje weken en klaar is kees! Je kunt dit kopen bij o.a. De Tuinen/Holland & Barrett en voor van alles-en-nog-wat gebruiken. Succes!

ni
door nikk07x - Aug 1, 2016 om 15:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien heel hard schrobben met cif en schuursponsje en kokend water? Dat werkt bij mij... Maar weet natuurlijk niet hoe erg het aangebrand is.

ruud123456
door ruud123456 - Aug 1, 2016 om 17:27
37 Antwoorden / 4 Vragen

Pan weggooien en een nieuwe kopen.

po
door postduif54 - Aug 1, 2016 om 17:36
51 Antwoorden / 3 Vragen

Als je de soda had gebruikt met water. En het geheel enkele dagen had laten staan, dan had de soda haar werk gedaan. Je heb de soda op klein gas gezet, neem ik aan omdat je schrijft *erin laten pruttelen*. Je kunt nu de bodem voorzien van een laag Jif schuurmiddel, zoveel dat je de bodem niet meer ziet, laat enkele dagen staan, probeer na die dagen met een schuurspons, de boel los te maken en spoel dan alles uit en haarhaal dat een paar keer. Het is pokken werk om de bodem weer schoon te krijgen, voordat je begint te schuren, doe van die wegwerp handschoenen aan, je vingers en nagels zullen je dankbaar zijn, je vingers zijn daar na heel erg smerig. Succes

holstein
door holstein - Aug 3, 2016 om 08:27
922 Antwoorden / 16 Vragen

Dedeo, je zal na al deze reacties de oplossing inmiddels wel hebben gevonden, vertel je het ons ook?