ma
door marlim Aug 15, 2011 om 16:12
Huishouden & energie

Hoe wordt mijn wit t shirt weer wit

Mijn nieuw wit t shirt is op vakantie helemaal smoezelig geel geworden. Ik heb het een paar keer gewassen en een nacht in vanish laten weken, maar ik krijg het niet schoon.
Wie kan me helpen?

88179 40 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 15, 2011 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bleken gaat met chloor.
Bleekwater IS verdunde chloor, dus???
En daarna in de zon leggen helpt bij dit proces.
Men had er vroeger zelfs een naam voor zo'n grasveldje.Juitst, De Bleek.

Successsssssssssssssssssssssssssss

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 15, 2011 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laten weken in Dato of Biotex wil ook wel eens helpen.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2011 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

meerdere keren wassen met witwasmiddel en wat soda , als het mogelijk is op 60 gr.
gr. Renate

ve
door verwijderd - Aug 15, 2011 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marlim, ben een beetje bang dat je al te vaak heb geprobeerd, het enige wat ik op KASSA tips heb gelezen dat azijn "een wondermiddel" is, dus probeer het nog een keer in schoonmaakazijn; een nachtje te laten staan en misschien verdwijnt die gelige kleur en kun je het daarna nog eens wassen, als het kan qua materiaal inderdaad op 60 gr. Hoop dat er iets lukt.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2011 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een geprobeerd met Steradent? Zie hier een paar tips.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2011 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik herinner mij nog Echfa-wit. Dat deed in deze altijd goede diensten en is te koop bij de drogist als het nog bestaat tenminste.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2011 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

druifje01 schreef op maandag 15 aug 2011, 21:44: Ik herinner mij nog Echfa-wit. Dat deed in deze altijd goede diensten en is te koop bij de drogist als het nog bestaat tenminste.

Ja bestaat nog Echfalon, in wit-blauwe verpakking. Trouwens, Marlim, als het een wit t-shirt is, zonder tekst, zou je bij de drogist Dylon verf (gebruik voor in de wasmachine) kunnen kopen, uiteraard wit haha, maar denk dat je er toch wel een tekst of applicatie op hebt en dan gooi je dit advies maar in je prullenbak.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2011 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt allemaal! Ik ga het proberen met soda en hoop dat het dan lukt.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2011 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Marlim,

Om witte kleding terug mooi wit te krijgen :

Week gedurende 10 min. witte kleding in heet water met 'n schijfje citroen.

Succes is verzekerd.

M.vr.gr.,
Ineke L

ve
door verwijderd - Aug 16, 2011 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

inekel1953 schreef op dinsdag 16 aug 2011, 13:29: Beste Marlim,

Om witte kleding terug mooi wit te krijgen :

Week gedurende 10 min. witte kleding in heet water met 'n schijfje citroen.

Succes is verzekerd.

M.vr.gr.,
Ineke L

Hi Inekel1953, zoals je misschien hebt gelezen heb ik jou tip (maandag 19:48u) aangehaald en dus ook de azijn die ik van je geleerd heb. Ben alleen bang, zoals ik al schreef, dat er al een beetje teveel is uitgeprobeerd. Denk je dat de azijn dan toch nog kan helpen, ik zelf denk van niet (meer). Groetjes.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2011 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tenormin,

het klopt inderdaad dat "Azijn is een wondermiddel" hier bij het Kassa forum een Gouden tip van mij is, Fijn dat u dat heeft gelezen. Uw naam komt mij niet bekend voor, toch gezien uw sterren, mogelijk heeft u uw naam veranderd.

Inderdaad omdat de Marlim meerdere keren heeft gewassen en al iets heeft geprobeerd, is de kans groot dat azijn niet meer zal werken.
Toch is ´t zeker het proberen waard om het alsnog met azijn te , Marlim heeft immers niets te verliezen. Nooit geschoten is altijd mis.

M.vr.gr.,
Ineke L

ve
door verwijderd - Aug 16, 2011 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inekel1953, beide veronderstellingen kloppen.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2011 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

.........Uw naam komt mij niet bekend voor, toch gezien uw sterren, mogelijk heeft u uw naam veranderd..........

Tenormin is/was engelandvaarder; of naam gewijzigd of 2 accounts gebruikt.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het ook eens proberen door het in een emmer warm water te zetten met daarbij van die bruistabletten voor een gebit......hou er wel rekening mee dat de hoeveelheid water en de tabletten in verhouding moeten zijn, het is anders als een gebit in een bakje....Succes...

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet met chloor (bleekwater) want dan wordt het t-shirt geel. Ik heb wel eens een vaatwastablet gebruikt (niet die met zo'n balletje, gewoon het simpelste tablet). Ook blauwsel (zakkie blauw in de Amsterdamse volksmond) wil helpen, verkrijgbaar bij de drogist. Misschien vitrage wit. Er is nu ook wasverzachter, speciaal voor witte kleding en er is ook "ontkleurder" in de handel. Maar met dat vaatwastablet had ik een goed resultaat.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Even naar de drogist en daar haal je Nibro Textiel wit. Er zitten 5 zakjes in dus voor meerdere keren. Je kan het voor wol, katoen en zijde gebruiken. Veel succes

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn meer middelen daarvoor bij de drogist te krijgen. Zelf heb ik een tip van internet afgehaald: glansspoelmiddel voor de vaatwasser zou ook helpen.
En Oxy wit, nacht laten weken i.c.m. schoonmaakazijn.
Succes!
Als je met bchloor bezig bent geweest, pakt Dylon verf niet meer!! Of je moet van batik-effect houden.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn ontkleurders te koop bij kruidvat of drogist. Dit is om verlopen kleuren weg te bleken, misschien helpt dit.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

foefr schreef op woensdag 17 aug 2011, 12:48: er zijn ontkleurders te koop bij kruidvat of drogist. Dit is om verlopen kleuren weg te bleken, misschien helpt dit.

Maar we weten nog niet of het een wit T-shirt is of, zoals gebruikelijk, bedrukt met... of applicatie en dan helpt er bijna niets; alleen de azijn (misschien)?

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Echfa wit bij Kruitvat !!!!!!!!!
Sorry geen reclame......:)

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het mag dan ouderwets lijken, maar ik spaar mijn witte KATOENEN goed op en was het ALTIJD op 95 graden met een gewoon witwasmiddel. Alleen dan blijft WIT ook WIT! Misschien ook `ns proberen? Jouw t-shirt is nu al geel, en dan is er nog `n laatste redmiddel: breng in `n grote pan flink wat water aan de KOOK, doe er `n flink scheut chloor bij (oppassen: niet spatten!), goed roeren met bv. `n grote houten lepel, en doe dan je t-shirt er in. Laat het maar pruttelen, wel BLIJVEN ROEREN, dan zie je het hopelijk alsnog wit worden.. Succes!

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan weet je gelijk waarom die kleur effe wit heet.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

turboterry schreef op woensdag 17 aug 2011, 13:44: Het mag dan ouderwets lijken, maar ik spaar mijn witte KATOENEN goed op en was het ALTIJD op 95 graden met een gewoon witwasmiddel. Alleen dan blijft WIT ook WIT! Misschien ook `ns proberen? Jouw t-shirt is nu al geel, en dan is er nog `n laatste redmiddel: breng in `n grote pan flink wat water aan de KOOK, doe er `n flink scheut chloor bij (oppassen: niet spatten!), goed roeren met bv. `n grote houten lepel, en doe dan je t-shirt er in. Laat het maar pruttelen, wel BLIJVEN ROEREN, dan zie je het hopelijk alsnog wit worden.. Succes!

We kunnen wel blijven adviseren maar zolang Marlim niet schrijft of het een gewoon wit T-shirt is of met bedrukking/applicaties helpt er geen bal aan ons alles advies want ja, je kunt lekker ouderwets in een teil je witte goed laten koken maar daar kunnen teksten e.d. echt niet tegen. Dus haar adviseren helpt niet totdat.....

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry dat ik niet direct reageerde!
Het is een effen wit T-shirt. Vanmorgen heb ik het in een teil met azijn gezet en ik meen dat er verbetering is, maar ik laat het nog even staan.
Mocht dit niet baten dan ga ik over op andere tips.
Het zal me lukken.
Bedankt voor alle respons.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom toch allemaal zo moeilijk en (te)veel geld uitgeven, gewoon lekker goedkoop een zakje soda aanschaffen en een schepje soda in het bakje van de wasmachine doen, sla je gelijk 2 vliegen in 1 klap, is nog goed voor je wasmachine ook!

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Marlim,

Fijn dat je toch al resultaat ziet van dat wonderlijke middel Azijn,toch nog één extra tipje van mij.

Al zie je nog wel iets van van de vlek, laat het buiten drogen zodat de zon op die bewuste plek schijnt, dat verbleekt extra.
Of zoals vroeger, kun je het 't-shirt ook op het gras laten drogen zodat de zon maar dat vlekje kan drogen, de kans is groot dat het laatste restje van die vlek totaal verdwenen is.

Ik zal het op prijs stellen als je het nog even weten of het lukt en of je helemaal tevreden bent.

M.vr.gr.,
Ineke L

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tshirt weg gooien en een nieuwe kopen, kost je waarschijnlijk minder dan al die wasbeurten en middeltjes.

Simpel wit T-shirtje bij de Hema 3 euro???

Groetjes Keessie

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

keessie1 schreef op woensdag 17 aug 2011, 18:55: Tshirt weg gooien en een nieuwe kopen, kost je waarschijnlijk minder dan al die wasbeurten en middeltjes.

Simpel wit T-shirtje bij de Hema 3 euro???

Groetjes Keessie

Zou je denken dat Marlin zo 'n vraag zou stellen als het T-shirt maar € 3,00 had gekost? Ik dacht het niet, maar uiteraard kan ik door de p.c. heen geen kosten zien dus neem ik gewoon aan dat het om een duurder shirt gaat. Denk dat Marlin dan zelf wel zo intelligent zal zijn om gewoon een ander shirt te kopen.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik al jaren Neutral. Eerst in poedervorm en nu vloeibaar. Ik was héél zelden warmer dan 60 graden en krijg mijn was goed schoon. Ik heb er, toen ik ermee begon, zelfs wat 'oude vlekken' mee uit gekregen. Mijn man en zonen hadden last van eczeem waardoor er regelmatig bloed en altijd veel vette zalf in zat. Zonen zijn inmiddels de deur uit en gebruiken het nu zelf ook.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

keessie1 schreef op woensdag 17 aug 2011, 18:55: Tshirt weg gooien en een nieuwe kopen, kost je waarschijnlijk minder dan al die wasbeurten en middeltjes.

Simpel wit T-shirtje bij de Hema 3 euro???

Groetjes Keessie

Inderdaad, wat kan een wit T-shirtje nou helemaal kosten? Mogelijk even veel als die drogisterijmiddelen. Probeer nou gewoon even een klein scheutje chloor, goed uitspoelen en drogen in de zon. Nog geel? Klein beetje meer chloor gebruiken. Iets duurder: een vaatwastablet doet wonderen (zit ook bleekmiddel in). Succes.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2011 om 00:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je witte was mooi wit wilt houden kun je in plaats van dure zakjes blauw,echfawit enz, gewoon een scheutje zilvershampoo aan je wasmiddel toevoegen.Iets minder wasmiddel gebruiken dan normaal.Alles wordt en blijft mooi wit zonder gelig te worden.Je kunt dure van Schwarzkopf kopen of van het huismerk van het Kruidvat,het effect blijft hetzelfde.En te gebruiken voor elke temperatuur.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2011 om 02:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wit T-shirt smoezelig verkleurd en wat moet ik doen. Tja eigenlijk heb je 3 opties.

1 koop een nieuw wit T-shirt

2 probeer kost wat het kost al de oprecht geboden oplossingen je T-shirt weer wit te krijgen.

3. Als 1 niet kan en 2 niet werkt en het Shirt is je dierbaar.Leg het ons uit hier.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2011 om 02:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Marlim,

Echfa Wit/Echfalon. Klein, goedkoop flesje voor meerdere witwas (handwas) beurten. Drogist. Zie gebruiksaanwijzing. Succes verzekerd.

Overigens zitten in de waspoeder van Dixan meer chemische witmakers dan andere waspoeders. Maakt bonte was (per ongeluk) bijzonder vaal!

Hardware ERror MAN. (wast en spoelt met regenwater)

ve
door verwijderd - Aug 18, 2011 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allemaal! Ongelofelijk dat zoveel mensen hebben gereageerd.
Ik ben tevreden met het resultaat.
Het shirt heb ik eerst een paar uurtjes in azijn laten staan en daarna gedroogd in de zon. Het is weer bijna helemaal wit.
Je zult zoiets altijd hebben, koop je eens een duurder T shirt, gebeurt dit.

Groetjes
Marlim

ve
door verwijderd - Aug 18, 2011 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dylon, superwit soy vlekverwijderaar helpt enorm. Ik doe dat zowiezo af en toe bij mijn witte was en alles wat grauw en verkleurd is, wordt weer stralend wit. Succes!

ve
door verwijderd - Aug 18, 2011 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, typefoutje: Dylon superwit oxy (en niet soy) vlekverwijderaar.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2011 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goede tip: Dylon superwit oxy vlekverwijderaar.
Is dit gewoon te verkrijgen in de supermarkt?

ve
door verwijderd - Aug 18, 2011 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Marlim. Ik koop het bij de drogist. Het zijn zakjes die je bij de witte was in je wasmachine legt. Stralend wit bij mij altijd gegarandeerd. Grauwsluier verdwijnt, maar het helpt zelfs bij witte was die je per ongeluk bij gekleurde was hebt gewassen en verkleurd zijn.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2011 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt, ik ga het zeker kopen!

ve
door verwijderd - Aug 18, 2011 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

keessie1 schreef op woensdag 17 aug 2011, 18:55: Tshirt weg gooien en een nieuwe kopen, kost je waarschijnlijk minder dan al die wasbeurten en middeltjes.

Simpel wit T-shirtje bij de Hema 3 euro???

Groetjes Keessie

Wel, Marlim heeft gezegd dat het een duur shirt was, wat ik al dacht hè, anders had ze dat zelf wel kunnen verzinnen.