harminaa
door harminaa Feb 19, 2007 om 13:12
Huishouden & energie

Hoge gasafrekening door foutieve instelling gehuurde moederhaard

We hebben net de jaarafrekening gekregen van Gas en Elektra. Nu blijkt dat het gasverbruik veel te hoog is. Ik moet dan ook flink bijbetalen Waarschijnlijk zit de fout in de moederhaard die ik huur van mijn verhuurder.

Kan ik de rekening vorderen van mijn huurder? Van hem huur ik immers de moederhaard.

1001 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag harminaa,

Je schrijft:

Kan ik de rekening vorderen van mijn verhuurder? Van hem huur ik immers de moederhaard.

Je zou even in het huurcontract moeten kijken. Als het onderhoud van de moederhaard ligt bij de verhuurder en hij heeft dat niet conform de kontraktvoorwaarden laten uitvoeren, dan zou je kunnen proberen om bij de verhuurder de extra kosten in rekening te brengen. Maar ik ben er vrijwel van overtuigd dat het schoonhouden en afstellen van de moederhaard jouw eigen verantwoordelijkheid is en dan kun je natuurlijk de verhuurder niet aansprakelijk stellen.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Read2,

Dat ben ik op zich met je eens. Maar ik heb de flat gehuurd inclusief de moederhaard. De bouwvereniging heeft een megakontrakt afgesloten bij Feenstra die het onderhoud doet van alle moederhaarden bij mij in de flat en andere gebouwen van de bouwvereniging. Dus blijft de vraag staan. Kan ik de rekening van het energiebedrijf doorschuiven naar de bouwvereniging, vanwege de fout in de moederhaard.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zult niet zomaar wat kunnen verhalen. Je zult toch eerst moeten aantonen dat het gasverbruik gestegen is door een fout in de haard. Dat kun je zelf niet vaststellen maar dat zal toch een erkend bedrijf moeten doen. In dit geval waarschijlijk feenstra die ook de haard in onderhoud heeft. Is het onderhoud trouwens wel tijdig uitgevoerd?

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag harminaa,

De volgende fase is, dat je moet aantonen dat de moederhaard de oorzaak is en dat kun je natuurlijk niet zelf. Vraag een onafhankele deskundige om dit vast te stellen of probeer te bewijzen dat er sprake is van achterstallig onderhoud. Is de moederhaard de oorzaak, dan kun je proberen de extra kosten op de verhuurder te verhalen.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je al aan de buren gevraagd of hun verbruik en dus de rekening ook veel hoger is dan anders.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens wie heeft bepaald dat er een fout zit in de moederhaard?

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Allemaal,

Ik heb kontakt gehad met de buren en zij hebben niet zo'n hoge afrekening. Beter nog: De meesten in de flat krijgen geld terug.

Morgen komt een monteur van Feenstra om te kijken wat er aan de hand is.
Een medewerker van de bouwvereniging heeft inmiddels wel gekonstateerd dat het verbruik wel veel te hoog is. Hij heeft ook de afspraak met Feenstra geregeld.

Mocht er uitkomen dat er een fout in de moederhaard zit zal ik zeker proberen de nota van de energiemaatschappij bij de verhuurder te verhalen.

Zodra ik meer weet bericht ik jullie hierover.
Tot zover al heel hartelijk bedankt voor jullie informatie!

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Succes morgen

hans

ve
door verwijderd - Feb 21, 2007 om 09:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Er is inmiddels een monteur van Feenstra geweest. Hij heeft gekonstateerd dat de thermostaat niet stond afgesteld. Dit is inmiddels gebeurd. Ik heb inmiddels een brief aan de directie van de bouwvereniging gestuurd om teruggave van de energienota van hun te krijgen. Feenstra heeft namelijk, toen ik de flat betrok, ook een monteur gestuurd voor de moederhaard, voor een controlebeurt. Toen had ik al aangegeven dat het te warm was in huis. Ook na die tijd heb ik diverse malen kontakt gehad met ze, maar ze hebben nooit iets ondernomen, tot nu toe.

We moeten nog maar even weer afwachten.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.