ca
door cajos Oct 19, 2004 om 13:19
Huishouden & energie

Hoog gasverbruik

Hoi allemaal,

Ik ben er net achter gekomen dat ik en mijn gezin (3) ruim boven het gemiddelde (tussen woning) zit qua gasverbruik. Ik verbruik 3400m3 per jaar. Hierop heb ik de NUON gebeld en de vraag gesteld of er een mogelijkheid is om een techneut te spreken, om zodoende een oorzaak vast te stellen. Immers ik heb dubbelglas, verwarming op 17-18 graden, een Valliant ketel. Hierin de buurt ligt het gasverbruik rond de 70 euro in de maand, ik zit op 140 euro. Ik kreeg het verhaal over ijken van de meter en kosten op basis van ongelijk. Maar geen technisch persoon om eventueel andere oorzaken met mij door te nemen, raar het administratief personeel doet dat wel!!

Wat ik graag wil weten is het volgend:
Hoe herken ik een defecte gasmeter, anders dan dat hij stil staat, die van mij tikt namelijk? En volgens Nuon, helpdeskers is dat geen probleem.
Hoe vaak gebeurt het eigenlijk dat een gasmeter niet meer volgens de ijk loopt?
En hoe groot is dus de kans dat de mijne niet goed is?
Wie voert de ijking uit, Nuon? Dan zal het wel nooit aan de meter liggen!

Ik zit behoorlijk met mijn handen in het haar, een weet niet wat ik verder moet doen omdat verbruik naar beneden te krijgen. Iemand nog een idee of advies?

met vriendelijke groet

Cas

981 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 19, 2004 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is bekend euvel dat sommige energiebedrijven  weinig aan klantvriendelijkheid doen. Er zit weinig anders op zelf goed uit te zoeken welke oorzaak het, volgens u, hoge gasverbruik heeft. De kans dat er iets met de meter mis is is zeer klein en ook nauwelijks vast te stellen. Wat het ijken van de meter betreft heeft NUON gelijk, u kunt dit, op kosten van ongelijk, door een onafhankelijke instantie laten uitvoeren. Houd u wel rekening mij vrij hoge kosten ingeval u ongelijk heeft. Groeten - PML

ve
door verwijderd - Oct 19, 2004 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien Nuon de gasmeter gebruikt om het gasverbruik aan U door te berekenen dient Nuon er voor te zorgen dat deze meter goed functioneert.Alleen bij controle door "derden"en in uw nadeel mag en kan men de kosten bij U leggen.De bewijslast ligt dus bij Nuon. Het niet willen helpen baseert zich dus op klantonvriendelijkheid van Nuon,maar daar staan ze om bekend...toch?

ve
door verwijderd - Oct 20, 2004 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag cajos,

Je zou natuurlijk met wat buren in ongeveer vergelijkbare omstandigheden enkele dagen het gasverbruik kunnen meten. Na een week weet je dan vrij zeker of je meter nog goed is. Zelf denk ik als ik het zo lees, dat je meter niet in orde is. Een gemiddeld gebruik van plusminus 1800 m3 per jaar zou normaal zijn. Het ijken van de meter kost ongeveer 200 euro en dat is toch vrij redelijk als je bedenkt dat je nu waarschijnlijk 70 euro per maand teveel betaalt, Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2004 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Read,

Dit is ten minsten en antwoord waar ik wat aan heb, 200 euro valt zeker mee, maandje niet stoken ;-) in mijn geval. Ik ben nu zo ver gegaan dat als er niemand in huis is dat kraan voor de gasmeter dicht is.

Aan de rest:
ik heb zelf geen hoge pet op van NUON maar je gal spuien helpt mij niet in dit geval. Ook aan aannamens heb ik niets, daar heb ik NUON voor. Als er dus statesieken zijn van de gasmeters zou ik die graag in zien.

groetjes

ve
door verwijderd - Oct 20, 2004 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet bepaald netjes om goed bedoelde antwoorden en informatie (mijzelf en ajvzr 1) af te serveren omdat het antwoord u niet bevalt. De een heeft wat meer parate kennis dan de ander maar in elk geval kunnen meerdere antwoorden vaak tot de oplossing van een probleem leiden. Hopelijk realiseert u zich de volgende keer de goede bedoelingen van de betreffende persoon.

PML

ve
door verwijderd - Oct 20, 2004 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gasverbruik ( maar ook stroom en water) is vaak achteraf een punt van discussie. Een aantal mogelijke oplossingen zijn al gegeven maar ik wil daar nog iets aan toe voegen.

Het ijken van de meter zou een antwoord kunnen geven op het hoge gasverbruik. Inderdaad op kosten van ongelijk. Echter de meting moet worden uitgevoerd door een onafhankelijk instantie: Het IJkwezen.

Alvorens dit te overwegen zou ik de volgende website raadplegen over de prijs (prijspeil 01-01-2003 en ter indicatie).

http://www.eneco.remu.nl/consument/klantenservice/tarieven/overigetarieven.htm

De gasmeter mag alleen tikken als er daadwerkelijk gas wordt gevraagd/verbruikt door een verwarmingsketel etc.

Vergelijkingen met het verbruik in de woningen van de buren zal moeilijk zijn omdat iedereen dan op hetzelfde tijdstip onder precies dezelfde condities moet verbruiken/meten.

Tip: Schijf op elke 1e van de maand of op elke maandag de gasmeterstand op om zo het verbruik te bewaken/controleren. De meeste energiebedrijven hebben tabellen (via internet) om een vergelijk te kunnen maken. Wijken uw meterstanden daar erg van af schrijf dan (aangetekend) een brief naar de NUON hierover zodat men de zaak in behandeling kan nemen.

Hoe oud is de CV-ketel en weet u wanneer er voor het laatst onderhoud is gepleegd? Raadpleeg eventueel uw installatiebedrijf of uw woningbouwvereniging.

U kunt eventueel ook nog in contact treden met de Vereniging van Exploitanten van gasbedrijven in Nederland (VEGIN) en daar uw bevindingen neerleggen met verzoek om commentaar.

Ik hoop dat u iets heeft aan deze informatie.

vr.gr. Aldert