lh
door lhe Nov 24, 2011 om 13:17
Huishouden & energie

Houtkachels

Houtkachels geven heerlijke warmte en het geknetter van het vuur vind ik gezellig, maarrrrrrrrrrrrr....................
als de kachels uit zijn geven ze vooral 's-nachts ontzettend veel stankoverlast.
De houtkachels worden door buren gebruikt en als de wind even niet meezit of het weer mistig is, lig ik 's-nachts in de stank.
Ik ga dan maar in de kamer op de bank slapen.
In de houtkachels wordt hout verbrand van bomen,dus geen geverfd
of geolied hout. Moet ik nu in herfst en winter met gesloten ramen slapen? De stank rook dringt ook binnen via roosters, die dan ook maar dicht doen?
Mag je houtkachels gebruiken in woonwijken?
Wat moet ik hiertegen doen? Kan moeilijk de buren vragen de kachels niet meer te branden.

24696 27 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 24, 2011 om 15:59
16836 Antwoorden / 108 Vragen

lhe, toch zou ik de buren er maar op aan gaan spreken want het geeft je zoveel overlast dat je je bed moet ontvluchten en dat is toch niet de bedoeling. Uiteraard moet dit in alle vriendelijkheid gebeuren. Is dat hun enige manier van het huis warmhouden? Dan ben je wel in de aap gelogeerd. Mocht je er toch niet uitkomen kun je, hoewel niet leuk, contact opnemen met de Gemeente, afdeling Bouw- en Woningtoezicht. Uiteindelijk zijn deze geuren niet goed voor je gezondheid, of ze nu met legaal hout stoken of niet, jij hebt er erge last van. Wens je succes met je missie en hoop dat je buren je probleem kunnen begrijpen.

er
door erky - Nov 25, 2011 om 12:17
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi LHE,

Je komt heel overwogen en bescheiden over, dat siert je. Kijk eens goed naar de schoorsteen van de buren. Daar ligt een deel van het probleem. Ook kan het zijn dat ze de asla regelmatig leeggooien en waar doen ze dat.

Als de schoorsteen kort is kan het helpen dat die wordt aangepast. Zit je gehuurd, dan is de verhuurder ook een partij en zit je in een koophuis dan zijn de buren zelf de eersten die je in ieder geval op de hoogte moet brengen van je 'overlast'.

Ik zelf slaap trouwens goed door als het stinkt buiten, vlak bij hebben we een fabriek voor hondenbrokken, je wil niet weten hoe dat stinkt . . .

Een positieve houding naar de stank maakt véél uit!

Succes!

Erky

Em
door Emmap - Nov 25, 2011 om 12:18
162 Antwoorden / 8 Vragen

als de kachels uit zijn geven ze vooral 's-nachts ontzettend veel stankoverlastzegt u.

Dat brengt mij op de tegenvraag; hoe maken uw buren de kachel uit?
(Doen ze dat bv door er een laagje zand op te strooien? Dat kan volgens mij erg stinken.)

Vroeger thuis deden wij het zo:
Gewoon zachtjes uitlaten branden, niet tot het laatst hout erop blijven doen, de laatste gloeiende stukjes goed uitpoken, en terwijl de laatste stukjes uitgloeien
dekten we de tafel voor het ontbijt de volgende ochtend, maakten ons klaar voor de nacht, en zo konden we nog mooi die laatste 10-15 minuten een oogje houden op het laatste uitgloeien.

Nodig ze event. eens uit nadat ze de houtkachel of haard een poosje aanhebben gehad, laat ze hem uitmaken, en dan bij u in huis komen ruiken... ?

U gunt ze best hun gezelligheid en warmte, maar zij zullen niet willen dat u na het doven van hun vuur hinder daarvan heeft.

Succes!

ma
door marscholl - Nov 25, 2011 om 14:00
90 Antwoorden / 14 Vragen

Als je een houtkachel op de juiste wijze stookt gaat deze `s nachts niet uit. `s Morgens hoef je hem dan alleen "op te rakelen" en van nieuwe brandstof te voorzien. Dan ontstaat ook niet de stank. Er zijn mensen die hun kachel doven met water. Naast dat dit gevaarlijk is (evt. gietijzer kan uit elkaar springen als dit plots wordt afgekoeld) stinkt dit verschrikkelijk.

hi
door hipppo - Nov 25, 2011 om 16:08
303 Antwoorden / 2 Vragen

Ihe,

Ik neem zonder meer aan dat het waar iswat je schrijft, maar het bevreemdt mij wel. Ik stook al vanaf 1983 hout, zolang het niet vriest als enige verwarmingsbron en ik laat mijn kachel altijd uitgaan, want een andere optie is er niet, ik heb nl. geen asla. Ik zet hem altijd hoog om ervoor te zorgen dat het laatste restje hout goed en volledig verbrandt. Ik weet dus niet hoe een niet brandende kachel kan stinken. Weet je overigens zeker dat de buren uitsluitend (ongeverfd) hout stoken?

ta
door tar - Nov 25, 2011 om 17:36
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hoi Ihe,

Uw vragen:

"Mag je houtkachels gebruiken in woonwijken?
Wat moet ik hiertegen doen? Kan moeilijk de buren vragen de kachels niet meer te branden".

Ja, je mag houtkachels gebruiken in woonwijken. Helaas wel en er komen er steeds meer bij want: zie onderstaande link:

Open haarden en houtkachels

Ja, als de buren niet goed kunnen of willen stoken, kunt u b.v. een klacht indienen bij de gemeente of de GGD.
Via de juridische weg, kan zelfs een (tijdelijk) stookverbod worden opgelegd.

Problematiek houtkachels

Algemeen:

Mensen die weten hoe zij een (hoogrendement) houtkachel moeten stoken veroorzaken bijna geen overlast, want als u constant (veel) rook ruikt en uit de schoorsteen ziet komen zijn dit onverbrande houtresten die schadelijk zijn voor uw gezondheid.

(Tevens vervuilen deze onverbrande houtresten het schoorsteenkanaal sneller dan normaal, zodat er extra zal moeten worden geveegd; Wordt dit niet gedaan dan is de kans op een schoorsteenbrand groot en de verzekering zal erg moeilijk doen bij het uitkeren van de schade; of zelfs helemaal niets uitkeren).

Een houtkachel moet je flink heet stoken voor een (bijna) volledige verbranding van het hout en zorgen voor veel toevoer van lucht; doe je dit niet dan krijg je rook en overlast; niet alleen slecht voor de gezondheid van de omwonenden maar ook slecht voor de gezondheid van de stoker zelf...

Over een Open haard heb ik het helemaal niet, want dat is in het dicht bevolkte Nederland te triest voor woorden: Open haarden zijn bijna altijd zeer vervuilend, zeer schadelijk en bijna alle warmte verdwijnt gewoon door de schoorsteen.

Het verbranden van o.a. huishoudelijk afval, spaanplaat, geverfd en/of geïmpregneerd hout is ronduit crimineel en zorgt direct voor gevaar voor omwonenden en zelfs voor de stoker zelf.

Daarom is het in Nederland gewoon verboden om o.a. huishoudelijk afval, spaanplaat, geverfd en/of geïmpregneerd te verbranden in een houtkachel en/of Open haard.
(Een houtkachel is slechts en alleen ontworpen om droog en onbehandeld hout te verstoken).

Groet,

P.S.

Marscholl, Hipppo en Emmap geven aan hoe je goed kunt stoken: O.a heet stoken, niet tot het laatst hout erop en niet uitmaken, maar het vuur (gecontroleerd) uit laten branden.

wi
door witte roos - Nov 25, 2011 om 17:54
4 Antwoorden / 3 Vragen

Wij hebben bijna het zelfde probleem, grote overlast van de vuurkorf van de buren!
Ze willen niet hun sigaretten roken binnen, dus hebben ze buiten een overkapping met een vuurkorf die bijna dagelijks 's avonds aan staat.
Mijn slaapkamer stinkt altijd, als ik het raam niet heb dicht gedaan, en als ze visite hebben stoken ze tot 03.00 uur 's nachts, dus slaap ik altijd met mijn raam dicht!
Mag dit wel???

ta
door tar - Nov 25, 2011 om 18:40
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=witte roos schreef op vrijdag 25 nov 2011, 17:54]Wij hebben bijna het zelfde probleem, grote overlast van de vuurkorf van de buren!
Ze willen niet hun sigaretten roken binnen, dus hebben ze buiten een overkapping met een vuurkorf die bijna dagelijks 's avonds aan staat.
Mijn slaapkamer stinkt altijd, als ik het raam niet heb dicht gedaan, en als ze visite hebben stoken ze tot 03.00 uur 's nachts, dus slaap ik altijd met mijn raam dicht!
Mag dit wel???
Hey Witte roos,

Een vuurkorf... zucht...

Heeft u het er weleens over gehad met uw (asociale) buren?; overleg is altijd te prefereren boven andere juridische maatregelen.

Betreft het een koopwoning of huurwoning?

Bij een huurwoning kan b.v. de eigenaar een verbod hebben op open vuur.

Bijna alle informatie: Overlast vuurkorven

Succes!

bo
door bornsol - Nov 25, 2011 om 20:21
133 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=lhe schreef op donderdag 24 nov 2011, 13:17]Houtkachels geven heerlijke warmte en het geknetter van het vuur vind ik gezellig, maarrrrrrrrrrrrr....................
als de kachels uit zijn geven ze vooral 's-nachts ontzettend veel stankoverlast.
De houtkachels worden door buren gebruikt en als de wind even niet meezit of het weer mistig is, lig ik 's-nachts in de stank.
Ik ga dan maar in de kamer op de bank slapen.
In de houtkachels wordt hout verbrand van bomen,dus geen geverfd
of geolied hout. Moet ik nu in herfst en winter met gesloten ramen slapen? De stank rook dringt ook binnen via roosters, die dan ook maar dicht doen?
Mag je houtkachels gebruiken in woonwijken?
Wat moet ik hiertegen doen? Kan moeilijk de buren vragen de kachels niet meer te branden. neuswatjes

ci
door cici66 - Nov 26, 2011 om 09:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn buren hebben er ook een, helaas. De stank is inderdaad niet te harden. Op zolder ging ook steeds mijn rookmelder af en ik liet de onderhoudsmonteur langskomen. Die kon niets vinden en vroeg toen of onze buren een open haard hadden met houtblokken ? Ja dus... hij vertelde dat dit zeer schadelijk is, alle ramen dichthouden als ze die aan hadden want die deeltjes zijn kankerverwekkend. De rookmelder heb ik maar weggehaald, nu de buren nog...

di
door diaantje1970 - Nov 26, 2011 om 11:11
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wat goed dat je deze vraag durft te stellen. Ik ben longpatient en bij mij in de straat zijn nog stuk of 6 huizen met kachels en die hebben ook geen verwarming. Doordat ik longpatient ben heb ik er veel last van. ik krijg het benauwd, moet hoesten en krijg veel pijn in mijn longen. Dus ik moet zo gauw het weet koud word alles dicht doen en juist een raam open is natuurlijk beter voor mij (en voor iedereen natuurlijk). Hier in de straat word echt alles op die kachels gegooit en maak niet uit hoe de wind staat want aan alle kanten zitten die kachels. Maar ik durf dit dus niet bespreekbaar te maken. Het zijn oude huizen hier in de straat en veelal dus ook zonder verwarming, ik kan die mensen nogal moeilijk dwingen om een verwarming aan te laten leggen?

ho
door homeopaat - Nov 26, 2011 om 11:19
30 Antwoorden / 16 Vragen

VUURKORVEN zijn tegenwoordig in de meeste gemeenten VERBODEN.

lh
door lhe - Nov 26, 2011 om 11:58
17 Antwoorden / 4 Vragen

LIEVE MENSEN, ik wil jullie heel hartelijk bedanken voor jullie antwoord/mening. Het geeft de burger weer moed.
De reactie "NEUSWATJES' is dezelfde als die ik kreeg van een gemeente-ambtenaar, die te beroerd was mijn vraag door te spelen naar de afd.handhaving milieu, nl. RAMEN DICHT"; hij zal zelf ook wel een houtkachel hebben en dit antwoord gegeven hebben aan zijn buren!
Ik ga met het antwoord van TAR (25 nov.) naar de afd. handhaving milieu toe.
Beste Tar, dank voor dit advies.

Ik wens jullie allemaal frisse nachten toe - het liedje van vroeger: Slaap met open ramen, in de frisse lucht, geldt volgens mij nog hélemáál.

Hartelijk dank allemaal. Groet van lhe

ta
door tar - Nov 26, 2011 om 14:49
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey lhe,

Aardig dat je even iets terugmeldt!

De gehele bezwaar procedure staat ook in mijn reactie van: tar vrijdag 25 nov 2011, 18:40 onder: Overlast vuurkorven.

Veel succes gewenst en laat je niet ontmoedigen door een lakse gemeente-ambtenaar!

ta
door tar - Nov 26, 2011 om 14:55
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=diaantje1970 schreef op zaterdag 26 nov 2011, 11:11]Wat goed dat je deze vraag durft te stellen. Ik ben longpatient en bij mij in de straat zijn nog stuk of 6 huizen met kachels en die hebben ook geen verwarming. Doordat ik longpatient ben heb ik er veel last van. ik krijg het benauwd, moet hoesten en krijg veel pijn in mijn longen. Dus ik moet zo gauw het weet koud word alles dicht doen en juist een raam open is natuurlijk beter voor mij (en voor iedereen natuurlijk). Hier in de straat word echt alles op die kachels gegooid en maak niet uit hoe de wind staat want aan alle kanten zitten die kachels. Maar ik durf dit dus niet bespreekbaar te maken. Het zijn oude huizen hier in de straat en veelal dus ook zonder verwarming, ik kan die mensen nogal moeilijk dwingen om een verwarming aan te laten leggen?
Hey Diaantje1970,

Het is in Nederland gewoon verboden om o.a. huishoudelijk afval, spaanplaat, geverfd en/of geïmpregneerd te verbranden in een houtkachel en/of Open haard.

Ik begrijp dat je opziet tegen het aankaarten, maar jouw gezondheid is wel het allerbelangrijkste wat jij ooit zult bezitten!

Succes!

wi
door witte roos - Nov 26, 2011 om 16:52
4 Antwoorden / 3 Vragen

Hey tar,

bedankt voor de info, het zal wel een buren ruzie gaan worden want de mensen
die de vuurkorf zo vaak aan hebben, wonen in een koophuis en hebben lak aan iedereen!!
Er is al ruzie met andere buren die klaagde!

tenormin
door tenormin - Nov 26, 2011 om 17:24
16836 Antwoorden / 108 Vragen

wiite roos, maakt geen verschil of ze nu in een koophuis en jij in een huurhuis woont, hoor. Als het, wat ik in jouw geval hoop, niet mag van de Gemeente geld dit voor alle mensen. Hoop toch dat er geen ruzie komt want dan heb je er nog een probleem bij. Maar ja, jij kent ze natuurlijk beter. Doe je best, misschien gebeurd er een "wondertje" dat men je toch begrijpt.

loreleigil
door loreleigil - Nov 26, 2011 om 18:59
678 Antwoorden / 3 Vragen

Bij mij in de omliggende straten bevinden zich ook meerdere haarden. Ziek wordt je er van, sommigen branden de hele dag in de herfst en winter. 's Zomers hebben die mensen inderdaad vuurkorfen aan tot diep in de nacht. Conclusie: in de lente heb ik kans dat ik met het raam open kan slapen. Verder moet ik echt de ramen dichthouden, 's winters soms hele dagen. Ik ben voor een belasting op brandhout, want het levert gezondheidsrisico's en overlast op.

westhoekje
door westhoekje - Nov 30, 2011 om 13:27
54 Antwoorden / 19 Vragen

Toen ik net verhuisd was kwam ik erachter dat mijn buren voornamelijk op al dan niet droog hout stookten.
Daar had ik in het algemeen weinig last van dus heb ik daar nooit een opmerking over gemaakt.
Tot ik zelf besloot om een allesbrander te instaleren en die zo nu en dan te gebruiken.
Bleek dat dezelfde buren daar nogal wat last van hadden, bij het drogen van de was / en of met de ramen of deuren open.
Sedertien gebruik ik enkel & alleen droog hout.
Uiteraard heb ik het met de buren erover gehad dat hun kachel ook stinkt vooral met dat natte hout.
U voelt hem al aankomen, dat was lang zo erg niet dan wanneer zij stookten.
Mijn advies derhalve schaf zelf zo een ding aan en brand wanneer de wind uit een andere hoek komt.
Kinderachtig zegt u: Jazeker! maar het werkt wel.

westhoekje
door westhoekje - Nov 30, 2011 om 13:44
54 Antwoorden / 19 Vragen

Ik ben voor een belasting op brandhout.

Slechts èèn zo een zin, maar wat een inpact.
De vuilverbrandingsovens / crematoria / en sommige fabrieken kunnen ook gelijk dicht.
En wat te denken van de meeste dieselauto`s / scheepvaart.
De militaire luchtmacht die stookt op kerosine, heb mij laten vertellen dat zo een blok ook in een pantzerwagen zit.
De marine vaart dan ook niet meer uit.
Goh! in plaats van verhoging van de belastingen houden we bakken vol met geld over.
Kunnen we dat geld mooi gebruiken voor verdere ontwikkeling richting schone energie.

Aldus een tien met een griffel voor deze kreet.

ma
door marscholl - Nov 30, 2011 om 14:41
90 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=westhoekje schreef op woensdag 30 nov 2011, 13:44]Ik ben voor een belasting op brandhout.

Slechts èèn zo een zin, maar wat een inpact.
De vuilverbrandingsovens / crematoria / en sommige fabrieken kunnen ook gelijk dicht.
En wat te denken van de meeste dieselauto`s / scheepvaart.
De militaire luchtmacht die stookt op kerosine, heb mij laten vertellen dat zo een blok ook in een pantzerwagen zit.
De marine vaart dan ook niet meer uit.
Goh! in plaats van verhoging van de belastingen houden we bakken vol met geld over.
Kunnen we dat geld mooi gebruiken voor verdere ontwikkeling richting schone energie.

Aldus een tien met een griffel voor deze kreet.

Deze belasting wordt al geheven en heet nu onroerendzaakbelasting. Een van de eerste rechten van de burger was het stoken op brandbaar materiaal zoals de natuur dit verschaft. Na dat de mansen meer en meer in steden gingen wonen werd er schoorsteenbelasting geheven. Dit is uiteindelijk verworden tot de OZB. Martin, die geen rechten gestudeerd heeft.

ta
door tar - Dec 1, 2011 om 19:45
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=westhoekje schreef op woensdag 30 nov 2011, 13:27]Toen ik net verhuisd was kwam ik erachter dat mijn buren voornamelijk op al dan niet droog hout stookten.
Daar had ik in het algemeen weinig last van dus heb ik daar nooit een opmerking over gemaakt.
Tot ik zelf besloot om een allesbrander te instaleren en die zo nu en dan te gebruiken.
Bleek dat dezelfde buren daar nogal wat last van hadden, bij het drogen van de was / en of met de ramen of deuren open.
Sedertien gebruik ik enkel & alleen droog hout.
Uiteraard heb ik het met de buren erover gehad dat hun kachel ook stinkt vooral met dat natte hout.
U voelt hem al aankomen, dat was lang zo erg niet dan wanneer zij stookten.
Mijn advies derhalve schaf zelf zo een ding aan en brand wanneer de wind uit een andere hoek komt.
Kinderachtig zegt u: Jazeker! maar het werkt wel.
@ Westhoekje,

Het is jammer dat mensen niet begrijpen of niet (willen) weten dat als zij nat hout gaan verstoken het schoorsteenkanaal extra wordt vervuild met o.a. onverbrande houtresten...

Houtresten die deels omgezet zijn in brandstof kunnen makkelijk vlam vatten en een schoorsteenbrand kan veroorzaken; tenzij u het schoorsteenkanaal zeer regelmatig gaat controleren.

Bij een schoorsteenbrand komt de verzekering wel altijd even kijken of het schoorsteenkanaal goed is geveegd/schoon is...
Bij twijfel zal de verzekering erg moeilijk gaan doen of zelfs niets uitbetalen!

Tevens zorgt het verbranden van nat hout voor veel overlast en extra uitstoot van schadelijke stoffen en zorgt het ook voor een significante rendementsverlaging.

Een dergelijke smerige rookpluim uit de schoorsteen staat wel erg goed op de foto's waarmee je onomstotelijk kan bewijzen dat je te maken hebt met een asociale "allesbrander"; een stookverbod komt dan opeens een stuk dichter bij!

westhoekje
door westhoekje - Dec 2, 2011 om 16:27
54 Antwoorden / 19 Vragen

Je zou haast denken dat met al die regeltjes cq regelgeving, dat er op werd toegezien dat dit ook word nageleefd.
U zult ongetwijfeld wel weten dat dit in Duitsland wel gebeurt.
Uiteraard i.v.m. brandgevaar om maar niet te spreken van overlast.
Helaas is het zo (en niet alleen in Nederland) dat de èèn meer gelijk heeft dan een ander.
De vorige keer draafde ik wat teveel door,heb zo van die dagen.
Maar als tegenhanger bij ons staat een net geopende vuilverbrandingsoven.
En dan is er nog een bedrijf als "Rendac" (kadaver "stank" opruiming)
Laag overvliegende F16 s en ander oorlogstuig die hier landen en als het treft ook weer opstijgen.
Als zij hier oefenen trillen de koppen & borden soms bij ons in de kast.
Je zou haast denken dat ze seismologische aardproeven uitvoeren.
En dan maakt u zich druk omdat iemand zo nu & dan een houtkachel gebruikt?
En het moet dan ook nog eens extra belast worden?
Mijn vader vertelde dat hij vroeger in de oorlogsjaren stiekum houtsprokkelde trok hij naar de bossen, illegale kap heet dat tegenwoordig.
Het was natuurlijk niet wel, als de Duitsers je te pakken kregen.
Maar waar moeten wij hier in Nederland (behalve voor de belasting) nu nog bang voor zijn? Oompje agent?
Die heeft het te druk met zijn / haar lasergun.

do
door doustra_1 - Feb 11, 2013 om 12:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij in de straat gaan steeds meer mensen over op hout stoken.
En de centrale verwarming wordt verwijdert .
De houtkachel is dan de belangrijkste verwarming
Er wordt gestookt: wel of geen wind, hoge of lage luchtdruk, mist of geen mist, dag en nacht. Het gevolg hiervan is dat je in een behoorlijke brandlucht moet leven in plaats van frisse buitenlucht.
Het effect wordt nog eens versterkt door het mechanische ventilatiesysteem: deze trekt de rook via het raam en roosters naar binnen.
Als je in een rijtjes woont en zes meter van je slaapkamer is de buren hun schoorsteen, woon je eigenlijk in een onbewoonbare woning.
Een raampje open laten om je huis te ventileren wordt op een uitdaging.
Tussen de huizen waait de wind, als deze er is, de rook lang niet altijd weg
Valwinden en wervelingen over het dak zorgen ervoor dat rook naar beneden gaat in plaats van omhoog.
Ook mist en lage luchtdruk houden verspreiding van rook tegen.
In mijn woning hangt zelfs een brandlucht als we alles dicht hebben.

Het is iedere dag opletten geblazen om een raam open te zetten: wat voor weer is het, waar komt de wind vandaan. Bij wind uit het Noorden of het Oosten waait de rook namelijk naar binnen.

Ieder mens zou in principe met een raam open moeten kunnen slapen, zonder gehinderd te worden door een branderige lucht. Het is niet goed voor de gezondheid: ik krijg er in ieder geval klachten van zoals geïrriteerde ogen en keel.
En over de giftig stoffen die vrijkomen maar niet te spreken,
Ik begrijp de regelgeving niet: er mag onbeperkt hout worden gestookt, zolang de schoorsteen maar boven het dak uitkomt.
Bovendien ligt er veel los hout in de bossen van Almere, zodat de calculerende burger goedkoop zijn huis kan verwarmen.
Er schijnen wel richtlijnen voor houtstoken te bestaan, maar deze zijn niet bindend.

kamphuysen
door kamphuysen - Feb 11, 2013 om 12:45
252 Antwoorden / 68 Vragen

Er schijnen wel richtlijnen voor houtstoken te bestaan, maar deze zijn niet bindend
Voor vragen kunt u ook mailen naar: info@helex.nl

wi
door witte roos - Feb 11, 2013 om 13:22
4 Antwoorden / 3 Vragen

Inmiddels ben ik van slaapkamer verhuisd, van de achterkant van mijn huis naar
de voorkant, wel meer geluid van het verkeer, maar geen rooklucht.
Het blijft asociaal naar mijn mening om in een dicht bevolkte buurt elke dag buiten te stoken in een vuurkorf! (je zal maar nicotine verslaafd zijn, en niet binnenshuis willen roken!)Maar ik weet nog steeds niet wat ik daar aan zou kunnen doen!!

westhoekje
door westhoekje - Feb 11, 2013 om 19:41
54 Antwoorden / 19 Vragen

Waarschijnlijk heeft niet een ieder de mogelijkheid tot vrij stoken. Hebben geen buren noch voor of achter ons.
De buurman die links van ons (windrichting) woont zit een kleine 300 M1 meter van mij af en die stookt zelf ook bij op hout.
De buren rechts van ons (uit de wind) stoken geheel op hout.
Dus geen probleem met de buren Woon dus niet in een dicht bevolkt gebied. Maar wel volop in de wind.
Als alternatief en om de kosten te drukken stoken we dus bij op hout. Het aanschaffen + plaatsing (dubbelwandige pijpen) koste al gauw 1600 euro.
Nu na 2,5 jaar zijn die kosten er eindelijk uit. Volgend jaar boeken we pas winst.
Een alternatief. Zonnepanelen nu na bijna 2 shoppen zijn we iets beter geinformeerd.
Nu nog een vergunning van de gemeente.
Het kostenplaatje omgerekend, uitgaande van 1 jaar teruggave van een bedrag van 650 euro zijn we pas winstgevend na 9 jaar. Maar dan alleen op de panelen omvormers en de kabel.
De uitbouw die nodig is voor realisatie is daar niet bij inbegrepen.
Het gehele plaatje is pas winstgevend na 17 jaar.
Indien we stoppen met houtstoken, wordt het zelfs meer dan 25 jaar.

De regering heeft de mondvol als het gaat richting milieu maar vergeten er steevast bij te vertellen dat men zelf op zoek moet gaan naar: 1 alternatieven 2 het oerwoud van aanbieders 3 het kostenplaatje 4 de mogelijkheid tot realisatie.
Kortom krijgen wij de indruk dat er eerder sprake is van tegenwerking.