Da
door DavidR Apr 14, 2020 om 20:01
Huishouden & energie

Huisbaas wil woonkamer verhuren aan iemand anders.

Beste mensen!

Ik heb hier eerder wel wat geplaatst over mijn huisbaas die er nogal bizarre ideeën op na houd. Denk: zomaar in je slaapkamer staan terwijl je nog slaapt. Link staat onderaan voor de liefhebbers.

Anyway... Dit is het huidige probleem: Ik heb 1 huisgenoot waarmee we samen het huis huren. Beneden een keuken/badkamer/toilet en boven 2 slaapkamers, woonkamer en een klein washok. Er was een dakterras, maar dat heeft hij laten slopen. Hij (huurbaas) is nu van plan om onze woonkamer nu te gaan verhuren aan een nieuw/onbekend persoon. Wij voelen daar helemaal niks voor omdat we dan geen plek hebben om samen te zitten of om visite te hebben. Ik heb google afgezocht, maar niet echt iets van een precedent hierover gevonden. Heeft iemand van jullie misschien een idee wat hier tegen gedaan kan worden?

Ohh, voor degene met het advies, verhuis: Dat ben ik van plan, maar dat is ivm Covid en een nieuwe baan zoeken nog wat uitgesteld...
Thanks alvast!

Link naar het vorige draadje met het verhaal van de slaapkamer ;) https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/huisbaas-komt-meermaals-onaangekondigd-slaapkamer-in

5324 10 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Apr 14, 2020 om 20:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat ligt er aan wat er in je huurcontract staat lijkt mij. Huur je puur de kamer en was de woonkamer een leuke extra of huur je de kamer mét gebruik van de woonkamer.

Da
door DavidR Apr 14, 2020 om 20:18
Antwoorden / 2 Vragen

Nee, we huren het huis met alle bovengenoemde ruimtes.

diumenge
door diumenge Apr 14, 2020 om 20:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan kan de huisbaas die woonkamer helemaal niet verhuren lijkt mij.

me
door mein33 - Apr 14, 2020 om 20:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als uw huisbaas dit plan gaat doorzetten, dan betekend dit voor u en uw huisgenoot een huurverlaging aangezien u beide minder ruimte gaat huren dan dat u momenteel doet.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2020 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u voor dat binnentreden van uw slaapkamer maatregelen genomen hebt?

Maar voor rest kijk uw huurovereenkomst na. Komen die slaapkamers in de woonkamer uit?

Da
door DavidR Apr 14, 2020 om 20:19
Antwoorden / 2 Vragen

Ja, voor het slaapkamer probleem zijn de maatregelen al getroffen. Was meer als illustratie bedoelt dat hij er toe in staat is om dit te doen.

De slaapkamers komen niet op de gang uit.

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2020 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waar komen de deuren van de slaapkamers op uit?

Als u het huis, met die medehuurder, met alle ruimtes huurt kan die dwaze huisbaas dat natuurlijk helemaal niet doen.

Als u samen alle ruimtes huurt, heeft die huisbaas ook helemaal geen recht op toegang tot die ruimtes.

Neem eens contact op met de Woonbond.

Da
door DavidR Apr 15, 2020 om 01:28
Antwoorden / 2 Vragen

Niet op de gang moest zijn: Niet op de woonkamer, maar op de gang/overloop :P Bedankt voor de woonbond tip!

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 14, 2020 om 20:50
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Davidr ,

Goh , deze huurbaas is van alle markten thuis , heeft veel noten op zijn zang , wordt met de dag gekker .

Neem eens contact op met het Juridisch Loket .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

aurora1
door aurora1 - Apr 14, 2020 om 21:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U had natuurlijk al lang verhuisd kunnen zijn, want de problemen zijn al lang gaande. Dus het Coronavirus heeft daar helemaal niets mee te maken.
Zoals al is gezegd: kijk uw huurcontract na.
Verder geldt over het algemeen dat als men een kamer huurt met bijv. gezamenlijk gebruik van badkamer etc., zelden een gezamenlijke huiskamer aanwezig is, of een kamer daarvoor ingericht is. In dergelijke huizen worden doorgaans alle aanwezige kamers verhuurd en het huurbedrag meestal samenhangt met het formaat van de gehuurde kamer.
Visite ontvangt iedereen op zijn eigen kamer.

dokun
door dokun Apr 15, 2020 om 16:56
152 Antwoorden / 0 Vragen

Blijkbaar is het volgens u heel eenvoudig om een andere betaalbare woning te vinden. U heeft blijkbaar informatie die niemand anders heeft. Vele tienduizende mensen hebben op dit moment dringend een betaalbare woning nodig. Misschien kunt u hen helpen door te vertellen hoe iemand snel aan een woning kan komen...

mo
door mof - Apr 15, 2020 om 12:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als in uw contract de woonkamer als gemeenschappelijke ruimte isvermeld dan is het onderdeel van het door u gehuurde. Als de huisbaas deze wil verhuren zullen minimaal uw huurlasten moeten worden verlaagd.
de huisbaas mag niet zomaar het contract veranderen.

Ka
door Kassagebruiker - Apr 15, 2020 om 13:40
683 Antwoorden / 5 Vragen

Lijkt verdacht veel op een huisjesmelker ........

edrick3
door edrick3 - Apr 15, 2020 om 17:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat is natuurlijk helemaal van de gekke.
Kijk je huurcontract nog eens na.
Lijkt me trouwens dat een nieuwe huurder toch niet alleen de woonkamer zal huren?
Die heeft toch ook toilet, keuke, wasgelegenheid nodig?
Wie trapt daar nou in?
En zoals al aangegeven: woonbond, juridisch loket.

speedy54
door speedy54 - Apr 15, 2020 om 22:07
19 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag aan je huurbaas een specificatie van de woningwaardering van het gehuurde.

Mogelijk heb je die al want hij wordt vaak verstrekt bij de jaarlijkse huurverhoging.

Hij is in ieder geval veplicht deze te verstrekken als je er om vraagt.
Op de woningwaardering staat precies vermeld waar je voor betaald, hoeveel m2 je kamer is, of deze verwarmd is en of er een warmteregeling op de radiator in je kamer zit (thermostaatknop). Ook staat er op of er een gemeenschappelijke woonkamer, een gemeenschappelijke verblijfsruimte is en degelijke.
Kijk eens op de site van de huurcommissie.https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurprijs-en-punten/.
Je kunt dan zelf berekenen wat de punten zijn, of worden, als de woonkamer niet meer tot je beschikking staat.
Als de gemeenschappelijke ruimte op de woningwaardering staat en niet meer gebruikt kan worden dan moet de puntentelling aangepast en de huur opnieuw vastgesteld worden aan de hand van de nieuwe punten.

Staan er geen punten/m2 in de woningwaardering voor de gemeenschappelijke ruimte dan heb je deze altijd gratis gehad en heb je pech gehad om het zo maar te zeggen.

1paul
door 1paul - Apr 16, 2020 om 09:18
3149 Antwoorden / 0 Vragen

afhankelijk van uw kontrakt, als u slaapkamer huurt met gebruik van keuken douche en huiskamer mag dit niet, staan deze ruimte's niet vermeld mag dit wel....