hu
door huis1955 Sep 11, 2012 om 14:51
Huishouden & energie

Huurhuis

Mijn dochter krijgt via de woningbouw een huurhuis.
Krijgt 10 oktober de sleutel. Nou moet zij huur betalen voor de rest maand oktober en voor de maand november. Hiervan heeft zij nog nooit schriftelijk of mondeling iets van te horen gekregen ( in april heeft zij de toezegging gehad over dit huis, moest nog gebouwd worden )
Ik ( haar moeder ) heeft de woningbouw gebeld om te vragen of dit normaal is. Hun antwoord is: ja dit doen wij al 10 jaar, verhuizen is duur, mensen moeten dan spullen kopen en vergeten dan de huur te betalen, en ze rekenen geen borg en/of sleutelgeld.
Ik heb gisteren van mijn over buurman gehoord dat hij 2 1/2 huur maand huur moest betalen toen hij de sleutel kreeg. ( zijn huurhuis is goedkoper ) Dus en beetje willekeur.

Kan iemand mij vertellen wat de regels zijn ??????????????

1383 8 Rapporteer

vladja
door vladja - Sep 11, 2012 om 14:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er zijn geen wettelijke regels / voorschriften, die dit regelen. Sleutelgeld vragen is verboden, maar dat doen ze ook niet.

Bij particuliere verhuurders / vrije verhuur wordt vaak wel een borg gevraagd en deze bedraagt dan 1 of 2 maanden huur. Daarnaast ben je dan ook nog gelijk de huur verschuldigd.

Niets op aan te merken op deze regeling.

Vladja

stacey
door stacey - Sep 11, 2012 om 15:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=huis1955 schreef op dinsdag 11 sep 2012, 14:51]Kan iemand mij vertellen wat de regels zijn ??????????????

Voor zover ik weet is daarover niets wettelijk vastgelegd maar wordt een maximaal van 2 maanden huur vooruit vragen als Niet onredelijk gezien.Info

Deze maand is al halverweg en huur dient Altijd Voor begin van huurmaand binnen te zijn dus lijkt mij niet onredelijk dat ze dat nu geregeld willen zien en zoals gezegd dan loop je in elk geval niet het risico dat je tijdens de verhuis-en klusperiode je huur al verbrast per abuis.

hereistom
door hereistom - Sep 11, 2012 om 15:16
754 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad is dit gebruikelijk om 1 of 2 maanden huur vooruit te betalen, per verhuurder verschilt dit, maar het logisch, want als je het niet kan betalen zitten ze gelijk weer met een wanbetaler.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Sep 11, 2012 om 15:38
355 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op dinsdag 11 sep 2012, 15:06][quote=huis1955 schreef op dinsdag 11 sep 2012, 14:51]Kan iemand mij vertellen wat de regels zijn ??????????????

Voor zover ik weet is daarover niets wettelijk vastgelegd maar wordt een maximaal van 2 maanden huur vooruit vragen als Niet onredelijk gezien.Info

Deze maand is al halverweg en huur dient Altijd Voor begin van huurmaand binnen te zijn dus lijkt mij niet onredelijk dat ze dat nu geregeld willen zien en zoals gezegd dan loop je in elk geval niet het risico dat je tijdens de verhuis-en klusperiode je huur al verbrast per abuis.

Dit is absoluut NIETwaar. Bij jouw huis, bij jouw verhuurder misschien, maar NIET ALTIJD.

TS Nou moet zij huur betalen voor de rest maand oktober en voor de maand november. Hiervan heeft zij nog nooit schriftelijk of mondeling iets van te horen gekregen ( in april heeft zij de toezegging gehad over dit huis, moest nog gebouwd worden )
Hoe weet je dochter het nu dan? Er zal toch inmiddels iets van een huurcontract (ondertekend) zijn? Daar zal 1 en ander op staan?
Net als op de site van verhuurder?

hu
door huis1955 - Sep 11, 2012 om 15:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee nog geen huurkontrakt, zij kreeg 14 dagen geleden een brief dat zij de gelegenheid kreeg om haar nieuwe huis te bekijken om gordijnen enz op te meten,en daar stond ook in dat zij voor 8 oktober de huur moest betalen. 10 oktober moet zij de huurkontrakt tekenen en krijgt zij de sleutel.

Maar ook waarom moet iemand 2/1/2 maand huur betalen en zijn 1 maand en 3 weken

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Sep 11, 2012 om 18:04
355 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=huis1955 schreef op dinsdag 11 sep 2012, 15:57]
Maar ook waarom moet iemand 2/1/2 maand huur betalen en zijn 1 maand en 3 weken

Hierom:
vladja dinsdag 11 sep 2012, 14:59

Er zijn geen wettelijke regels / voorschriften, die dit regelen

oe
door oester - Sep 11, 2012 om 19:10
11 Antwoorden / 0 Vragen

Het is gewoon normaal dat is 1.

Maar de rest van oktober dus 10 oktober t/m de 31e + November is dus geen 2,5 maand maar de lopende maand die betaald moet worden en November dat is dus 1,5 maand.

Kortom dit zijn normale regels

stacey
door stacey - Sep 11, 2012 om 19:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jolijn nr.2 schreef op dinsdag 11 sep 2012, 15:38] Dit is absoluut NIETwaar. Bij jouw huis, bij jouw verhuurder misschien, maar NIET ALTIJD.

? Wat is absoluut niet waar ?
Dat huur voor aanvang van huurmaand binnen moet zijn ?
Wellicht zijn er woningbouwverenigingen die hier minder streng in zijn maar dat mogen ze zo eisen.....en dat eist deze woningbouw blijkbaar dus heb je daaraan te voldoen.
Hier waren ook veel huurders die later betaalde volgens info verhuurder maar dat hebben ze nu rechtgetrokken en het is nu voor iedereen gelijk en dat is Voor de 1e huur betaald hebben verplicht en volgens mij zijn veel woningbouwverenigingen strenger geworden om achterstanden en oplopende schulden en risico op huisuitzettingen te voorkomen.

Kijk maar eens rond op internet, ik heb zo gauw nog geen woningbouw gevonden die Niet vooraf de huur wil......
Maar zoals ik al zei, is huurvoorwaarde vooraf betalen dan is het vooraf betalen dus.