me
door meidam Jul 2, 2013 om 10:51
Huishouden & energie

Huurverhoging

Zonder schriftelijk geïnformeerd te zijn is er vandaag mijn huur afgeschreven INCL. de 4%. Mag ik deze verhoging weigeren ?
Graag Uw advies.

Met vriendelijke groet,

6501 29 Rapporteer

me
door mein33 - Jul 2, 2013 om 11:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Weigeren is een groot woord, maar alvorens te mogen innen moet u van de toegepaste huurverhoging op de hoogte worden gesteld.
U kunt natuurlijk wel bezwaar maken tegen deze huurverhoging, maar u kent uw eigen inkomen en het daarbij vastgestelde percentage van de huurverhoging.

edrick3
door edrick3 - Jul 2, 2013 om 11:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo meidam,

Tja, het is toch bekend dat de huren per 1 juli omhoog gaan.
Dat zal ongetwijfeld ook aan je medegedeeld zijn.
Misschien zoek geraakt bij de post?
Lijkt me niet dat je tegen deze verhoging kunt protesteren.
Je kunt wel informeren waarom ze je niet (?) geïnformeerd hebben.

Met vr.gr.

Cookies
door Cookies - Jul 2, 2013 om 11:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Lijkt me niet dat je tegen deze verhoging kunt protesteren.........

Dat klopt, maar je kunt wel tegen de ingangsdatum protesteren. Je hoort minimaal 2 maanden voor de ingangsdatum schriftelijk op de hoogte te zijn gesteld.

@topicstarter: heb je al bij buren geïnformeerd of zij wel een brief hebben ontvangen hierover?

Cookies
door Cookies - Jul 2, 2013 om 11:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Regels huurverhoging

De verhuurder mag maar 1 keer per 12 maanden de huur verhogen. Daarbij moet hij zich houden aan de maximale huurverhoging. Ook moet hij minstens 2 maanden van tevoren schriftelijk aan de huurder laten weten dat de huur omhoog gaat.

Link Rijksoverheid.nl

tenormin
door tenormin - Jul 2, 2013 om 14:25
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, als je echt geen informatie hierover hebt gehad kan je een klacht deponeren bij je verhuurder. Zoals al geschreven, deze brief zou je 2 maanden geleden hebben moeten ontvangen. Komt het wel gestuurd, niet ontvangen weer om de hoek kijken.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 2, 2013 om 14:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dan zal u verhuurder ik weet niet hoeveel panden hij heeft zich minimaal 2 maanden geen verhoging krijgen. Als dit werkelijkheid is.Niet ontvangen betekent niet dat hij niet is verzonden.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 3, 2013 om 15:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

U dient een brief te ontvangen met het percentage van de huurverhoging.
Dit percentage is afhankelijk van uw inkomen.
In deze brief moet ook staan hoe u een klacht kunt indienen bij de Huurcommissie
als u de verhoging niet wenst te betalen vanwege gebreken aan de woning.
Als uw buren ook geen brief hebben ontvangen is dit een onfatsoenlijke verhuurder.

blubber2
door blubber2 - Jul 3, 2013 om 15:22
34 Antwoorden / 7 Vragen

dit soort brieven wordt niet aangetekend verzonden ; is kostbaar en wordt dan toch door uzelf betaald uiteindelijk; dan IEDEREEN nu wel zeggen dat hij of zij geen aankondiging heeft gehad.
kan niet anders dan dat brief tussen de reclame is terechtgekomen bij U.
Het staat ook in de kranten , dagbladen en huis aan huisbladen, wordt gemeld in de journaals en op de radio en in Uw contact met Uw buren zal het ook wel ter sprake zijn gekomen of met familie.
het kan geen echte verrassing zijn denk ik.
U zit toch in het adressen systeem van Uw verhuurder.
Alleen wanneer U eerder een brief heeft gehad dat U gèèn huur-verhoging zou krijgen dat maakt U een goede kans.

ri
door riesdd - Jul 3, 2013 om 15:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=meidam schreef op dinsdag 2 jul 2013, 10:51]Zonder schriftelijk geïnformeerd te zijn is er vandaag mijn huur afgeschreven INCL. de 4%. Mag ik deze verhoging weigeren ?
Graag Uw advies.

Met vriendelijke groet,

ri
door riesdd - Jul 3, 2013 om 15:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ook bij mij is er 4% afgehouden zonder daar vooraf bericht te hebben ontvangen, zij kletsen maar wat zich af is wel verstuurd wij waren niet de enige, zij doen maar de directuer moet immers zijn twee ton jaarlijks innen, schande net het hoog nootzakelijke onderhoud.
De huren moeten imers stijgen om zo de koophuizen weer te kunnen verkopen, zeggen zo mooi je moet een huis kopen velen ouderen krijgen geen leningen meer dat zijn en blijven de melkkoeien.
Het wordt tijd dat wij ook eens de straat opgaan en niet alles maar blijven slikken van die troep uit den Haag.

cv
door cvgelderen - Jul 3, 2013 om 15:31
15 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb dit enige jaren geleden ook gehad. Het ging om een verhoging van €2,50. Ik maakte iedere keer de oude huur over, omdat ik niet wist dat mijn huur verhoogt was. Ondanks dat ik de verhuurder 3 keer heb gevraagd, voor een bevestiging, van de verhoging, bleef deze uit!
Dit hele geintje heeft mij €1800 aan administratie, incasso, deurwaarder, en gerechtskosten, gekost, omdat ik een half jaar lang niet op de hoogte was van de verhoging!

tenormin
door tenormin - Jul 3, 2013 om 15:39
16847 Antwoorden / 108 Vragen

**zo, je blijft inloggen vandaag**. @riesdd, ach, maak je niet zo druk over de salarissen van de WBV bonzen. Of je nou moppert of niet, betalen moet je toch en...het was van te voren verteld.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jul 3, 2013 om 15:40
355 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=meidam schreef op dinsdag 2 jul 2013, 10:51]Zonder schriftelijk geïnformeerd te zijn is er vandaag mijn huur afgeschreven INCL. de 4%. Mag ik deze verhoging weigeren ?
Graag Uw advies.

Met vriendelijke groet,

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/kan-ik-bezwaar-maken-tegen-huurverhoging.html

Het 'leuke' is dat zo'n bezwaar voor 1 juli binnen moet zijn, maar als je dan pas weet dat er een verhoging heeft plaats gevonden?

Je kunt het geïncasseerde bedrag storneren en zelf de oude huur overmaken.

De verhuurder krijgt nog een kans om de huurverhoging bekend te maken:

Geen bezwaar en geen betaling

Als de huurder geen bezwaar indient tegen de voorgestelde huurverhoging, maar de huurverhoging ook niet betaalt, dan geldt de huurverhoging niet. Als de verhuurder de huurverhoging toch wil doorzetten, dan kan hij 2 dingen doen:

Als de verhuurder het huurverhogingsvoorstel níet aangetekend naar de huurder heeft gezonden, moet de verhuurder eerst een aangetekende herinneringsbrief naar de huurder sturen, de zogenoemde rappelbrief. Dit moet binnen 6 weken na de voorgestelde ingangsdatum van de huurverhoging. De verhuurder vermeldt in de rappelbrief dat hij geen bezwaarschrift heeft ontvangen en stuurt een kopie mee van het huurverhogingsvoorstel.

Als de huurder alsnog bezwaar wil maken tegen de huurverhoging, moet de huurder binnen 3 maanden na de voorgestelde ingangsdatum van de huurverhoging de Huurcommissie vragen om uitspraak te doen over de huurverhoging.

Als de huurder een rappelbrief heeft ontvangen en de Huurcommissie niet om een uitspraak vraagt, dan geldt de huurverhoging alsnog. De huurder moet de huurverhoging betalen.

jpm
door jpm - Jul 3, 2013 om 16:01
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ook ik en velen met mij hebben geen aanzeggingsbrief huurverhoging gehad. De verhuurder zegt dat dit de schuld is van PostNL. We weten allemaal dat PostNL veel fouten maakt, maar in dit geval gaat het om honderden huurders in een heel groot gebied.
De huurcommissie geeft aan dat je in eerste instantie bij de huurder bezwaar moet aantekenen als je te laat, dus na 1 mei jl. de aanzeggingsbrief ontving (ook als je helemaal niets ontving is het te laat). De verhuurder kan het bezwaar accepteren en dan ben je het volgend jaar misschien wel aan de beurt. Als de verhuurder niet binnen 6 weken op het bezwaar reageert betekent dit dat hij het bezwaar erkent. Zo niet, dan moet deze het bezwaar aan de huurcommissie doorgeleiden. Aangezien de regels duidelijk op de site van de huurcommissie staan is er gerede kans dat de huurcommissie het bezwaar ontvankelijk verklaart en dan mag er niet verhoogd worden.

De verhuurder heeft huurders die na 1 juni jl. opbelden met de vraag waar de aanzeggingsbrief huurverhoging bleef, te verstaan gegeven dat ze een kopie van de brief, die 22 april werd verstuurd, zullen ontvangen en aangeboden per 1 augustus a.s. pas de verhoging te hoeven betalen. De huurders kregen dus in tweede termijn ook niet een originele brief en ook hier hield men niet de 2 volle maanden in acht, zodat de huurder ook hier niet mee akkoord hoeft te gaan. De verhuurder noemde dit: "het verschil delen", ik noem het "een huurder beroven".

In zo'n geval adviseer ik mensen het te hoge huurbedrag dat werd afgeschreven te storneren, handmatig de oude huur over te maken zolang er geen aanzegging en twee volle maanden zijn ontvangen, c.q. verstreken en wel direct nu bezwaar te maken bij de verhuurder. De huurcommissie heeft op haar website, bij de downloads, een formulier dat gebruikt kan worden.om dit bezwaar bij de verhuurder in te dienen. Hopelijk lezen veel mensen die in dezelfde situatie zien dit bericht en zullen ze daar adequaat mee omgaan.

Verhuurders die niet hebben aangegeven dat mensen met een zorgindicatie van minimaal 10 uur per week en mensen die woningaanpassingen hebben verstrekt gekregen van WVG (vroeger) of WMO (heden ten dage) zitten ook fout. Deze mensen moeten ofwel een kopie van hun zorgindicatie (CIZ) of een beschikking WVG, danwel WMO, met hun bezwaar meesturen naar hun verhuurder.

In ons gebied hebben honderden mensen al aangegeven geen aanzeggingsbrief huurverhoging te hebben ontvangen.

turboterry
door turboterry - Jul 3, 2013 om 16:18
14 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt ongetwijfeld de verhoogde huurtoeslag zonder bezwaar in ontvangst genomen.

komsja
door komsja - Jul 3, 2013 om 17:32
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Ben het eens met de meeste antwoorden die op uw vraag zijn gegeven.
Het kan zijn dat u de aankondiging van de 4% huursverhoging niet heeft ontvangen,Er gaat wel vaker wat mis bij het bezorgen van de post,maar neem aan dat u ook een beetje het nieuws volgt via de radio of TV,dus kan u weten dat ook U die huursverhoging kon,en kan verwachten.
Het door wat voor omstandigheden dan ook geen schriftelijke aankondiging van de huursverhoging te hebben ontvangen!!! vrijwaard u geenzinds om die huursverhoging te moeten betalen,die huursverhoging is namelijk door het rijk opgelegt,en daar valt weinig tot niks aan te doen.
Heb zelf een huursverhoging van 18 euri gekregen,tis een hoop geld,maar zal het toch moeten betalen.
En wie weet word de huurtoeslag in november of december engzinds aangepast,en als dat zo is,dan valt het voor diegeen die huurtoeslag ontvangt wel mee denk ik.

turboterry
door turboterry - Jul 3, 2013 om 18:22
14 Antwoorden / 0 Vragen

De huurtoeslag is reeds aangepast per 1 juli 2013. En al inclusief verhoging uitbetaald op 20 juni jl.

komsja
door komsja - Jul 3, 2013 om 18:50
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Hallo turboterry
U bent een beetje abuis hoor,want dat er per 1 juli de huurtoeslag aangepast word aan de huursverhoging is al een tijdje niet meer zo.
De huurtoeslag word tegen het eind van het jaar eventueel aangepast,oftewel maar eens per jaar.

turboterry
door turboterry - Jul 3, 2013 om 19:19
14 Antwoorden / 0 Vragen

Toch wel hoor! De beschikkingen zijn door de belastingdienst aan iedereen die recht op huurtoeslag heef, toegezonden in juni.

turboterry
door turboterry - Jul 3, 2013 om 19:20
14 Antwoorden / 0 Vragen

heeft

ik
door ikzelf1942 - Jul 3, 2013 om 22:31
81 Antwoorden / 15 Vragen

cvgelderen

Ik citeer: het ging om een verhoging van €2.50 ( ik neem aan per maand)
over ZES maanden niet betaald !!!
Wist dus wel van de verhoging, heeft alleen geen bevestiging ontvangen!!

dus achterstand €15.-

totaal door hem/haar te betalen €1800. -- via incasso e.d.

Is dit werkelijkheid of duimzuigerij?????

me
door meidam - Jul 3, 2013 om 23:06
150 Antwoorden / 120 Vragen

Goedenavond,

Een mail gestuurd naar de corporatie en hun gewezen op het feit, dat geen schriftelijke mededeling was ontvangen inzake huurverhoging. Kort daarna gebeld door hen, was niet thuis, mijn vrouw gesprek aangenomen en ontving mededeling, dat brief was verstuurd maar door ook door andere huurders niet was ontvangen. Een dooddoener dus van 1e categorie. Zij dachten dat dit tel. bericht voldoende was, maar stemde na enige aarzeling in om een kopie te sturen van het z.g. eerdere bericht. Ik heb de corporatie weer een mail gestuurd, waarin ik vermeld heb, dat ik geen genoegen neem met een kopie, maar met een brief gedateerd op datum van afzending, dus heden,, geen antidatering dus. Ik ben er nog niet it hoe verder te handelen. wacht eerst de brief. Nu hoop ik U weer enigszins op de hoogte gebracht te hebben. Met vriendelijke groet

ma
door manwijf - Jul 4, 2013 om 08:50
574 Antwoorden / 1 Vragen

Heb zelf geen huurhuis, maar ik wist het wel. Toen ik nog wel een huurhuis had, hield ik er overigens altijd rekening mee dat de huur per 1-7 verhoogd zou worden.

Voor de volledigheid: huurverhoging in procenten geldt alleen voor sociale huurwoningen. In de vrije sector (= huur boven de 682,-) is de verhuurder vrij om zelf te bepalen hoeveel hij wil verhogen. Ook daar geldt wel 2 maanden vooraf aankondigen.

Het verhaal van cvgelderen waag ik ook te betwijfelen.

komsja
door komsja - Jul 4, 2013 om 16:26
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Turboterry,das gewoon NIET waar wat je zegt,het WAS!!!!!! zo ,dat mensen die huurtoeslag krijgen,de huurtoeslag aangepast werd aan de jaarlijkse huursverhoging in juli.Maar dat is niet meer zo,de hoogte van de huurtoeslag word in de maand november/december berekend,en wat men teveel heeft gehad moet men terug betalen en wat men te weinig heeft gehad word verrekend en/of uitbetaald.

gompy2
door gompy2 - Jul 4, 2013 om 17:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=komsja schreef op donderdag 4 jul 2013, 16:26]het WAS!!!!!! zo ,dat mensen die huurtoeslag krijgen,de huurtoeslag aangepast werd aan de jaarlijkse huursverhoging in juli.Maar dat is niet meer zo,de hoogte van de huurtoeslag word in de maand november/december berekend,en wat men teveel heeft gehad moet men terug betalen en wat men te weinig heeft gehad word verrekend en/of uitbetaald.
Niet correct...
Als je nu naar de belastingtelefoon/toeslagen zou bellen, kun je het gelijk laten veranderen en binnen 24 uur is het verwerkt.
En anders via de site van de belastingdienst "Mijn Toeslagen" zelf.
Van de site:

Als wij nieuwe gegevens ontvangen, bijvoorbeeld als u een wijziging doorgeeft, berekenen wij uw toeslag opnieuw. Hierdoor kunnen er in het jaar meerdere periodes met verschillende maandbedragen ontstaan. Hier leest u met welke gegevens wij in de genoemde periode uw toeslag hebben berekend.

Wijzigingen binnen 24 uur verwerkt
Als u een wijziging hebt doorgegeven, zijn de gegevens binnen 24 uur aangepast in Mijn toeslagen. Als u na 24 uur opnieuw inlogt, is uw wijziging op de volgende manier verwerkt:

Heb er vorige week persoonlijk bij gezeten dat een kennis heeft gebeld naar de belastingdienst omdat de aanpassing van de huurverhoging niet verwerkt bleek te zijn in zijn huurtoeslag.
Bleek dat de WBV het niet had doorgegeven. De persoon heeft alle papieren er bij gepakt, ook BSN en toen alles per telefoon doorgegeven, de persoon aan de telefoon heeft alles gelijk verwerkt/veranderd en het familielid zou binnen 8 weken schriftelijke bevestiging krijgen.

gompy2
door gompy2 - Jul 4, 2013 om 17:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

kennis = familielid

turboterry
door turboterry - Jul 4, 2013 om 18:04
14 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste woningbouwverenigingen geven de huurverhoging die zoals gebruikelijk ingaat op 1 juli, door aan de belastingdienst. In dat geval zal de verhuurder dit in de brief met aankondiging (officieel "voorstel") huurverhoging vermelden.
Mocht dit niet zijn doorgegeven, kun je dat inderdaad ook zelf doen, via telefoon, maar nog makkelijker met behulp van je DigiD op www.mijntoeslagen.nl
Uiteraard wordt na afloop van het betreffende kalenderjaar bekeken of je teveel of te weinig huurtoeslag hebt ontvangen.

halima
door halima - Jul 7, 2013 om 22:39
24 Antwoorden / 0 Vragen

Als het goed is kunt u nu al een paar dagen zien hoeveel er van (in neem aan) uw automatische incasso is afgegaan. En dan denk ik dat dit 4% meer is dan normaal, ondanks dat u de brief niet op tijd hebt ontvangen.

jpm
door jpm - Jul 8, 2013 om 15:00
820 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=turboterry schreef op woensdag 3 jul 2013, 16:18]U hebt ongetwijfeld de verhoogde huurtoeslag zonder bezwaar in ontvangst genomen.

Beste turboterry,
Mensen die me kennen noemen we fatsoenlijk en sociaal. Afgezien van uw reacties die kant noch wal raken noem ik de quote van hierboven van een zo laag niveau dat ik u adviseer u slechts te bemoeien met zaken waar u echt verstand van heeft. Neem kennis van de gelinkte sites, probeer te begrijpen wat daar op is vermeld en kom dan eens terug met een fatsoenlijke reactie.