ve
door verwijderd Feb 28, 2004 om 22:20
Huishouden & energie

Hypotheek.

van iedereen hoor ik,waarom koopje niet een huis, je betaald tenslotte 450 euro huur per mnd. en die ben je kwijt,maarvoor dit bedrag krijg ik geen hypotheek,hoe zit dit?

432 3 Rapporteer

mi
door miraltje - Apr 16, 2004 om 12:54
462 Antwoorden / 0 Vragen

dan ga je uit van de netto hypotheeklasten.
Dat word bekend door de bruto hypotheeklast minus de voorlopigeteruggaaf van de belastingdienst.
De bruto hypotheeklast is wat je elke maand aan de bank betaald.
Wanneer je een verzoek doet bij de balastingdienst voor voorlopige teruggaaf eigen woning krijg je een bepaald bedrag rond de 15 de van de maand gestort op je rekening.
dit bedrag is afhankelijk van de hoogte en rente % van de hypotheek.
De rente die je betaald kun je aftrekken van de belasting. De belasting dienst verdeeld dit bedrag door 12 evengrote bedragen. ff een voorbeeldje ;in dit geval gaan we uit van 1200 € gedeeld door 12 = 100€ per maand wat je terug krijgt. Stel je betaalt 500€ aan hypotheek - 100€ wat je terug kreeg van de belastingdienst = 400€ netto hypotheeklast.
Ik heb het hier een beetje globaal neergezet zodat je een beetje het idee krijgt hoe het werkt.

mi
door mimi_1 - Apr 16, 2004 om 12:54
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Eric, Aanvullend op het antwoord van miraltje moet je er ook aan denken dat je wanneer je uitgaat van een bedrag van 450 euro per maand je dus in het gunstigste geval alleen nog maar je rente betaalt. Je bent dus nog niet bezig om je hypotheek af te lossen. Om daadwerkelijk voor die hypotheek in aanmerking te komen gaat de bank zowieso uit van die bruto maandlasten. Maar waarom ga je niet eens gewoon met de bank praten. Zij kunnen je precies uitleggen wanneer jij precies een hypotheek kunt krijgen en hoe hoog deze dan is. Op internet kun je ook allerlei mooie rekensommetjes vinden van verschillende hypotheekverstrekkers, maar persoonlijk vind ik deze vaak verwarrend omdat ze allemaal verschillende antwoorden geven. Iedere geldverstrekker hanteert namelijk zijn eigen 'regels'. Succes

acjzr1
door acjzr1 - Apr 16, 2004 om 12:54
295 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Erik,ik krijg ook iedere keer de vraag waarom ik niet koop maar huur. Het antwoord is eenvoudig de huur voor mijn huis is betaalbaar, wanneer ik het zelfde huis wil kopen wordt het onbetaalbaar.Ik betaal nu c.a.320euro huur ,de verkoopprijs ligt rond de 165000euro.Dit wordt dus een hypotheek die veel hoger is plus het probleem dat ik dan al het ondehoud moet betalen.