jo
door jootje jo Feb 24, 2013 om 12:58
Huishouden & energie

Ijken gasmeter

Wie heeft dezelfde ervaring met Stedin en hoe pak ik dit aan?

Ik woon al 16 jaar in een leuke kleine arbeiderswoning (47m3), Dubbel glas sinds enige jaren, verwarming altijd op 17C, overal tochtstrips enz. Mijn gasverbruik loopt met de jaren op terwijl dit lager moet zijn met alle aanpassingen. In het begin al eens bij GSU aangegeven dat ik veel gas verbruik maar verder geen aandacht meer aan geschonken omdat ik uit een woning kwam waar het gas/electra in de huurprijs zat dus weinig inzicht had wat dat betreft. Nu zit ik op een gasverbruik van gemiddeld 10 tot 18m3 per dag! afhankelijk of het wat kouder is buiten. Mijn jaarverbruik vorig jaar was 2600m3, mijn buren tussen de 800-1500) terwijl zij wel thuis zijn en meer stoken. Klopt dus niet volgens mij en daarom mijn combiketel na laten kijken omdat dit het enige apparaat is dat gas verbruikt. Ketel werkt prima en daar kan het niet aan liggen. Rest alleen de gasmeter.

Bij Stedin loop ik tegen een muur aan. Kan laten ijken voor 623,- euro (prijs was 2 mnd. geleden nog 273,- euro). Kan de ijking eigenlijk alleen door Stedin laten verzorgen omdat ik anders geen recht heb op verrekening. Bij gewoon vervanging van de meter en dan kijken of mijn verbruik verminderd is, vervalt eveneens mijn recht op verrekening. En als ik dan de alg. voorwaarden ontvang bij de aanvraag voor ijking, lees ik dat ik alleen recht heb op ten hoogste 24 mnd., gerekend vanaf de datum dat ik melding heb gemaakt van het hoge gasrekening en dat is nog geen 3 mnd.! Hier komt Stedin toch niet zomaar mee weg? Het gaat hier over al die jaren om zo'n 12.000 euro! die ik teveel heb betaald.

6576 11 Rapporteer

getty
door getty - Feb 24, 2013 om 13:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

gerekend vanaf de datum dat ik melding heb gemaakt van het hoge gasrekening en dat is nog geen 3 mnd.! Hier komt Stedin toch niet zomaar mee weg? Het gaat hier over al die jaren om zo'n 12.000 euro! die ik teveel heb betaald.

Dan had u eerder actie moeten ondernemen. De enige manier om dit officieel geregeld te krijgen is om de meter te laten ijken. Bent u er echt van overtuigd dat de fout in de meter zit dan durft u het risico toch wel te nemen?

jo
door jootje jo - Feb 24, 2013 om 13:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is makkelijk gezegd, het sluipt erin met de jaren. Weer een paar tientjes omhoog met het maandbedrag enz. Ik had de afgelopen jaren wel wat anders aan mijn hoofd die belangrijker waren en meer aandacht vroegen. Echter, als ik op 162,- euro aan gas alleen per maand wordt ingedeeld, ga ik er toch eens voor zitten en kijken naar het verbruik ipv de prijs en dan blijkt dat het echt te gek is voor woorden. Een eye opener?

Ik durf het wel aan om te laten ijken maar het gaat er mij om dat Stedin zo'n machtspositie heeft. Ik sta met mijn rug tegen de muur.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 24, 2013 om 13:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

A;ls u zoveel moet betalen voor de ijking en maar voor 2 jaar verrekening krijgt. Moet u er nog geld op toeleggen. Dus voor de toekomst kan u dan beter een nieuwe laten plaatsen. OF het risico nemen dat de ijking inderdaad een meet fout opgeeft.

diumenge
door diumenge - Feb 24, 2013 om 13:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bedoelen ze met "ten hoogste 24 mnd., gerekend vanaf de datum dat ik melding heb gemaakt" niet dat je vanaf het moment dat je de eerste melding hebt gedaan 24 maanden terug kan?

ov
door overstapper - Feb 24, 2013 om 17:06
17 Antwoorden / 1 Vragen

U vertelt in de eerste bijdrage dat u al 16 jaar in deze woning woont, maar ook dat u weinig inzicht hebt in gas- en elektriciteitsverbruik, omdat u uit een huurwoning komt. U hebt dan toch al 16 jaar ervaring met energieverbruik in deze woning. Hoe is het gasverbruik voorheen geweest?

U heeft het over de woning en over 47 m3. Ik denk dat dit een vergissing is en dat het 47 m2 is, het vloeroppervlak van de woning. Dat is inderdaad een relatief kleine woning. Is het een tussenwoning ? Dan is 2600 m3 gas inderdaad erg veel.

Hoe oud is de combiketel ? Is die niet aan vervanging toe ? Hoewel, dat zou nog niet tot zo’n groot verbruik moeten leiden. Dan had de installateur er bij de laatste controle wel wat van gezegd.

ridder_1
door ridder_1 - Feb 24, 2013 om 17:33
376 Antwoorden / 8 Vragen

Als jarenlang medewerker bij een energiebedrijf EN bij een gasmeterfabrikant weet ik dat je niet zondermeer het stookgedrag van buren etc. kan vergelijken. Ook is Stedin de leidingbeheerder incl. de meter maar over het verbruik zal vermoedelijk Eneco of een andere leverancier gaan waarmee het hogere verbruik kan worden besproken. Het ijken van een gasmeter wordt op basis van ongelijk vastgesteld dus als de meter niet goed zou zijn zou u uw geld minus administratiekosten terug krijgen. Vraag of de meter niet toe is aan vervanging (wettelijk regeling van het meterbestand waardoor alle meters vroeg of laat dienen te moeten vervangen de zgn. meterpool. vraag dit eens na bij het KIWA/Gastec in Apeldoorn.Of vraag om het plaatsen van een slimme meter bij het overstappen naar een andere energieleverancier. U komt dan van deze meter af, helaas pindakaas het Stedin verhaal. Vind u alles een hoop geld, vraag uw ketelonderhoudsmonteur of zij zelf het normale verbruik per 24 uur willen beoordelen of dit klopt met praktijkwaardes van andere ketels, zij kunnen dan een goede schatting krijgen of uw ketel niet abnormaal veel verbruikt.

czar
door czar - Feb 24, 2013 om 19:43
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=jootje jo schreef op zondag 24 feb 2013, 12:58]Wie heeft dezelfde ervaring met Stedin en hoe pak ik dit aan?
Ik woon al 16 jaar in een leuke kleine arbeiderswoning (47m3)

47 m3? Bij een gemiddelde plafondhoogte van 2,20 meter is dat maar 21 m2
Da's toch geen woning meer, eerder een kippenhok.

dearagain
door dearagain - Feb 24, 2013 om 19:54
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*stilzitten en niets doen, levert alleen maar meer schade op in de toekomst

*note: het verbruik is abnormaal groot bij 50 m2 en zou normaal zo tussen de 800 en 1200 m3 moeten liggen

ixjeer1300
door ixjeer1300 - Feb 24, 2013 om 21:37
132 Antwoorden / 1 Vragen

Als u overtuigd ben van een defecte gasmeter dan is ijking een goede optie.
Als het namelijk zo is, draait Stedin voor de kosten op.

jo
door jootje jo - Feb 27, 2013 om 11:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Klopt idd dat het m2 moet zijn ipv m3, zit al maanden elke dag mijn meterstanden bij te houden en zie alleen nog maar cijfertjes voor mijn ogen. Zo frustrerend, net mijn gasverbruik over de laatste 3 mnd. betekend en ik kom op 1135m3!

Ik heb mijn verbruik vergeleken met buren die vergelijkbaar zijn met mij en identieke woningen hebben, alleen zijn zij meer thuis en stoken meer. Kan natuurlijk altijd wat afwijken met hun maar niet het dubbele, lijkt mij en ik zou eerder minder verbruiken.

Citaat uit Alg. voorwaarden Stedin: Herberekening zal plaatsvinden over de periode dat de meetinrichting onjuist heeft gefunctioneerd en/of de meting onjuist is geweest, doch ten hoogste over een tijdvak van 24 maanden gerekend vanaf het moment dat de ene partij zijn twijfel over de juistheid van de meetinrichting en/of meting bij de andere partij heeft geuit.

Misschien toch tot 2 jaar terug in de tijd? Maar dan nog loop ik vele jaren mis.

Ik woonde eerst in een huis waar gas/stroom bij de huurprijs in zat. Maar in de loop der jaren dat ik in mijn huidige huis woon, loopt het verbruik op terwijl ik alleen maar minder en minder ben gaan verbruiken, het huis enkele jaren geleden dubbel glas heeft gekregen (wat niks heeft verminderd), overal tochtstrippen zitten en ramen/deuren dicht zijn. Zit gewoon te blauwbekken van de kou maar ik durft echt niet de verwarming hoger te zetten omdat het niet meer op te brengen is om nog meer te betalen. Bij mijn afrekening van vorige jaar moest ik 95,- euro bijbetalen en daarom hebben ze het maandbedrag maar weer met 30,- euro verhoogd wat natuurlijk op zich al heel raar is. Houd mijn hart vast voor dit jaar als ik nu al in een kwartaal bijna op de helft van vorig jaar zit.....

Zojuist is nogmaals iemand van GSU geweest voor de ketel en hij durft zijn hand in het vuur te steken dat het niet de ketel is die zoveel gas verbruikt, de rest is vorige keer allemaal al nagekeken zoals druk, aftapping, lek enz. Kan alleen maar de meter overblijven en daarom toch maar een ijking aanvragen. Krijg er flink de zenuwen van, kan ik je zeggen.

ov
door overstapper - Feb 27, 2013 om 13:17
17 Antwoorden / 1 Vragen

jootje jo,

U heeft nog niet gezegd hoe oud uw combiketel is. Dat kan toch van belang zijn in de eventuele stappen die u moeten overwegen.

Ik zou u adviseren eerst het volgende te doen:

- Zet de CV - ketel uit en sluit de gaskraan naast of in de buurt van de ketel.
Ga naar de meterkast, noteer de meterstand en doe dat bijvoorbeeld een uur later opnieuw. Is er geen verbruik geweest, dan verliest u tot aan de gaskraan bij de CV-ketel geen gas.

- Open de gaskraan bij de CV-ketel, maar laat de CV-ketel buiten bedrijf. Lees opnieuw een uur later weer de meterstand af. Is er ook dan geen verbruik waarneembaar, dan is de conclusie dat er geen verliezen optreden zolang de ketel buiten bedrijf is.

Daarna kunt u de CV-ketel weer in bedrijf stellen.

Wat dan resteert als oorzaak van een heel hoog verbruik zijn :

* of een niet goed werkende gasmeter;

* of een lekverlies bij de ketel, als deze in bedrijf is.

Hebt u nu een ketel die gezien zijn leeftijd binnen afzienbare tijd toch aan vervanging toe is, dan zou ik daar nu maar toe besluiten. Neemt het verbruik daardoor af, dan weet u de oorzaak en is die ook gelijk weggenomen. Blijft daarentegen het verbruik hoog, dan hebt u een sterke aanwijzing dat de meter niet deugt en kunt u een ijking met meer vertrouwen tegemoet zien.

Als de CV-ketel nog niet zo oud is, dan staat u voor een lastige keuze.