MDG13
door MDG13 Dec 11, 2023 om 21:43
Huishouden & energie

Ik heb een warmtepomp besteld, maar de levering duurt erg lang. Kan ik hier van

De offerte die ik heb geaccepteerd is van juni 2022. De verwachtung was levering in hetzelfde jaar. Eind 2022 kreeg ik bericht dat de warmtepomp op 10 januari 2022 zou worden geleverd. Een dag eerder op 9 januari werden 14 gelijkbestelde zonne panelen geplaatst. Maar ik wacht nog steeds op de warmtepomp.
De installateur beriep zich eerst op leveringsproblemen en nu op personeelsgebrek.

2704 11 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Dec 11, 2023 om 21:54
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Ik geloof de installateur. Of u er van af kunt staat in uw contract. Of dat gratis kan of veel geld kost, staat daar ook in. Gelet op de door 070 opgewekte vraag en tv spotjes en ministers kan het aanbod de vraag niet aan. Wanneer u het kunt opzeggen dan staat u straks nog ook langer in de wacht rij.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 11, 2023 om 22:18
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte MDG13,

Om welk bedirjf gaat het?

tenormin
door tenormin - Dec 11, 2023 om 22:40
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@MDG13, ik geloof het absoluut. Heel Nederland zit te springen om installateurs, loodgieters, bouwvakkers, ziekenhuispersoneel, leerkrachten: alleen: zie ze maar te vinden. De meesten gaan helaas als Z.Z.P 'r door, wat het moeilijker maakt voor een werkgever, zijn nog veel duurder. Ook mensen die een WMO hulp hebben: in onze Gemeente krijgen we nu niet 1 x per week, maar, als je geluk hebt, 1 x per 2 weken hulp. Vaak ook 1 x per 4 weken. Alleen; de eigen bijdrage is nu verhoogd per a.s. Januari. Helaas, in iedere sector: geen mensen.

Th
door Theawaalen - Dec 12, 2023 om 09:26
113 Antwoorden / 5 Vragen

Ook bij ons was de levering behoorlijk vertraagd, was eerst een half jaar. Toen hij geplaatst werd was het ongeveer anderhalf jaar na aanvraag.

Iv
door Ivo W - Dec 13, 2023 om 07:42
731 Antwoorden / Vragen

Dat er vorig jaar een tekort was aan apparaten klopt.

Dat er een tekort is aan installateurs/monteurs klopt ook.

Maar zeker voor wat betreft dat laatste ligt het wel binnen de macht van het installatiebedrijf om simpelweg niet meer orders aan te nemen dan verwerkt kan worden binnen een redelijke termijn. Of wanneer toch meer orders aangenomen worden en op een 'wachtlijst' gezet worden door het bedrijf, de klanten hier vooraf over te informeren.

Als niet vooraf is overeengekomen dat levering tot wel meer dan een jaar kan duren, dient de installateur gewoon binnen een 'redelijke termijn' te leveren. Wat mij betreft verstrijkt die 'redelijke termijn' 2-3 maanden nadat de warmtepomp en bijbehorende onderdelen gereed zijn voor levering.

Als ik het goed begrijp staat de warmtepomp nu al 11 maanden stof te vangen in het magazijn van de installateur (of bij de leverancier als het een afroep order is). Dat is onacceptabel.
U kunt de installateur schriftelijk in gebreke stellen en eisen dat de warmtepomp binnen 4 weken geïnstalleerd wordt. Meldt erbij dat wanneer de overeenkomst niet binnen deze termijn volledig nagekomen wordt, u het de delen van de overeenkomst die nog niet zijn nagekomen zult ontbinden, de eventuele aanbetaling terug eist en eventuele schade zult verhalen.
Als door gestegen prijzen een nieuwe offerte bij een andere installateur hoger uitpakt, kunt u die kosten claimen wanneer de huidige installateur ook na ingebrekestelling de overeenkomst niet op redelijke termijn uitvoert.

atlas1302
door atlas1302 - Dec 13, 2023 om 10:46
341 Antwoorden / 13 Vragen

Maar hoe kan het dat er zo weinig installateurs zijn terwijl er 350 duizend werklozen rondlopen, wat de staat 9.5 miljard euro aan uitkeringen kost. Leuke klus voor de nieuwe regering om dit eens aan te pakken lijkt mij.

Iv
door Ivo W Dec 13, 2023 om 20:56
731 Antwoorden / Vragen

Omdat je voor de meeste beroepen in de installatiebranche toch echt wel vakdiploma's nodig hebt. Veel mensen weten amper het verschil tussen een schroevendraaier en een waterpomptang.

atlas1302
door atlas1302 Dec 14, 2023 om 09:37
341 Antwoorden / 13 Vragen

Vakdiploma's zijn te halen toch? heb ik ook moeten doen om aan de bak te blijven.En ik leer nog steeds, elke dag!

sira
door sira - Dec 13, 2023 om 12:05
2353 Antwoorden / 24 Vragen

En als dan eindelijk de warmtepompen worden geleverd èn er ook voldoende monteurs zijn om ze aan te sluiten, dan krijg je dit:
https://www.gld.nl/nieuws/8059918/warmtepompen-staan-uit-omdat-het-stroomnet-te-vol-zit

mo
door mof - Dec 13, 2023 om 12:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U bedoelt ws januari 2023, maar dat daargelaten. U heeft de keuze: blijven wachten of het bedrijf in gebreke te stelllen en op grond daarvan de bestelling annuleren. Dan krijgt u uw aankoopbedrag terug en kunt u ergens anders een pomp bestellen. PErsoneelsgebrek  en leveringsproblemen zijn geldige redenen, maar hebben wel een houdbaarheidsdatum. U hoeft daar niet oneindig lang rekening mee te houden. Dat is het bedrijfsrisico voor de leverancier.

Iv
door Ivo W Dec 13, 2023 om 21:04
731 Antwoorden / Vragen

Het zijn redenen voor enige uitstel.

Maar zeker "personnelsgebrek" is geen reden om eindeloos uit te stellen. Als klussen door "personnelsgebrek" maandenlang blijven liggen zonder dat dit in het offerte-stadium duidelijk aan de klant is medegedeeld, dan is er gewoon sprake van slecht management. En daarvoor is het bedrijf zelf aansprakelijk.

Een bedrijf en het management is er namelijk zelf bij wanneer er meer opdrachten aangenomen worden dan dat er door het beschikbare personeel uitgevoerd kunnen worden binnen een redelijke termijn. Een installateur die nu een offerte uitbrengt, maar het al héél druk heeft wegens personeelstekorten kan bijvoorbeeld op zijn offerte aangeven dat bij opdracht binnen 4 weken de werkzaamheden ingepland zullen worden in het 4e kwartaal van 2024. Dan weet de klant gewoon vooraf dat het pakweg een jaar gaat duren. Dat is ook prima.
Maar als ziets niet in of bij het verstrekken van de offerte vermeld is, dan mag je als klant uitgaan van uitvoering binnen een redelijke termijn, wat in mijn optiek binnen 3-4 maanden is in geval van een werkopdracht die niet meer dan 1 a 2 dagen duurt in de uitvoering.

mo
door mof - Dec 13, 2023 om 12:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Atlas1302: die werklozen moeten wel eerst worden opgeleid .... jarenlang heeft het bedrijfsleven dit nagelaten, alleen mensen met papieren aangenomen. Investeren in opleiding van personeel is ouderwets en doen bedrijven niet meer. Is mijn ervaring.

atlas1302
door atlas1302 Dec 13, 2023 om 19:13
341 Antwoorden / 13 Vragen

Willen ze wél opgeleid worden dan? Een slimme zzp-er die dat wel doet, verzuipt in het werk. Dat die 350 duizend werklozen daar nou niet intrappen zeg, of is sociale zaken veel handiger en makkelijker.

mahadma
door mahadma - Dec 14, 2023 om 11:01
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Lees zonet op 14 dec dat in Apeldoorn er honderden warmtepompen niet kunnen aangesloten worden. Reden? Geen ruimte op het stroomnet............