In de val bij keukenkampioen!!!!
Beste lezers,
Ik en mijn vriendin zijn in de val gelopen bij de keukenkampioen.
Twee maanden geleden hebben we na het uitzoeken van een mooie keuken en een goede prijs onderhandeling onze handtekening gezet.
Van te voren had ik thuis de maten opgenomen en meegenomen naar de winkel.
De volgende dag gingen wij de tekening nog maar eens bekijken, we waren er zo blij mee!!! Tot onze schrik kwamen we er achter dat de tekening niet klopte met de opgegeven maten. De koelkast en vriezer zouden niet helemaal meer open kunnen. Dus heb ik meteen gebeld. De bedrijfsleider verzekerde mij dat het allemaal in orde kwam. Zo meten mensen wel vaker de keuken niet goed op en wij hebben een eigen fabriek waar wij alles kunnen aanpassen, aldus de bedrijfsleider.
Twee weken later het inmeet rapport. Exact het geen wat ik al eerder had opgemeten. Dus wij direct de bedrijfsleider weer gebeld. We maken een afspraak om het probleem en oplossingen door te nemen.
Week later tijdens de afspraak is al gauw duidelijk dat de Keukenkampioen niet anders wil dan de keuken te verkleinen door een kastje weg te laten. Daardoor wordt de keuken niet meer symetrisch en verliezen wij nog meer opberg ruimte en onze keuken is al niet groot. We spreken af dat wij de opties mee naar huis nemen om door te spreken en dat de keuken niet besteld wordt en de leveringsweek geschrapt wordt.
U raad het al. Wij willen van de koop af. Wij willen alleen de keuken zoals de oorspronkelijke tekening was, tenslotte is het veel geld waar je over praat en dan wil je wel waar voor je geld.
Telefonisch en schriftelijk (tot drie keer toe) door gegeven dat wij af zien van de overeenkomst op grond dat zij ons een verkeerde voorstelling van zaken hebben gegeven. De algemene voorwaarden hebben wij ook nooit ontvangen of gezien.
Telkens kregen wij een brief of telefoon terug waarin niet inhoudelijk op onze brieven werd beantwoord. Alleen maar dat zij annuleringskosten in rekening zullen brengen a € 2500,- ( voor het maken van een tekening, mafkezen) en dat wij dit bedrag alsnog kunnen gebruiken bij een eventuele aankoop van een andere keuken.
Onze laatste brief was dat wij niet meer zullen reageren en dat voor ons de overeenkomst is ontbonden. Week later ligt de factuur op de mat met annuleringskosten.
Kan iemand ons helpen? Staan wij in ons recht? Wat nu te doen?
ps geef aan dat u de vraag aan het kassa panel heeft voorgelegd, baat het niet , schaden zal het zeker niet.
En schroom niet om in uw brief om schadeloosstelling te vragen voor stel bijv € 200,00 voor alle door u genoemen moeite etc.
Feitelijk is hier een simpel antwoord mogelijk:
De overeenkomst als ontbonden beschouwen nu de keukenkampioen niet kan voldoen aan hetgeen u met hen bent overeengekommen en ze ook niet zodanig als overeengekomen blijken te kunnen leveren.
U heeft namelijk op basis van een goed doorgesproken offerte iets besteld en vervolgens blijkt de offerte op "geen meter" te kloppen.
Simple dus, de keukenkampioen scheit tekor volgens art 6:74 en verder van het BW> en zie ook onder meer art 80. Frappant is, dat niet u een schadeloosstelling of schadevergoeding aan de keukenkampioen verschuldigd zou zijn MAAR ZIJ AAN U. U kunt de wetsartikelen zelf, helaas wel zonder de toelichtingen) nalezen bij www.wetboek-online.nl of in uw bibliotheek. Heeft u een rechgtsbijstandsverzekering, schakel die dan in, zo niet; een stevige brief aangetekend te verzenden en daarin te verwijzen naart BW art 74 en verder.
Succes
Beste Gerrit,
Bedankt voor je snelle reactie.
Wij vinden ook dat wij in ons recht staan, maar wat nu als de keukenkampioen het voor wil laten komen voor het gerecht.
De kosten die daar mee gemoeid zijn, zijn ongeveer net zo hoog als de annuleringskosten. De gerechtskosten zijn maar voor een klein deel te verhalen op de keukenkampioen.
Staat hier nog iets over in??
Dag Ingmar,
uitgaande van het feit dat u de juiste maten heeft doorgegeven, staat u in uw recht. Echter indien de Keukenkampioen alsnog de keuken in de juiste maatvoering wil leveren, kunt u er niet onderuit.
De volgende zin is in feite heel belangrijk: "Tot onze schrik kwamen we er achter dat de tekening niet klopte met de opgegeven maten."
Dit impliceert dat de fout bij de Keukenkampioen ligt. De Keukenkampioen (KK) krijgt van u de (juiste) maten. Aan de hand hiervan worden zij geacht een tekening te maken. Klopt deze dan niet met uw opgegeven maten, schieten zij tekort..... en niet u. Dit is duidelijk!
Het is wat anders als u de verkeerde maten heeft doorgegeven, maar dat is hier niet het geval, zoals ik het begrijp.
"Zo meten mensen wel vaker de keuken niet goed op en wij hebben een eigen fabriek waar wij alles kunnen aanpassen, aldus de bedrijfsleider."
Indien dit zo geuit is door die bedrijfsleider, blijkt dan wel dat zij totaal verkeerd bezig zijn. Indien zij aan de maten twijfelen, dienen zij weer met u contact op te nemen om (nogmaals) naar de juiste maten te vragen. Is er gerede twijfel hierover, dan dient de KK naar u toe te komen om zelf de juiste maten op te nemen.
En de KK heeft helemaal niets te willen. Of zij leveren de door u gewenste keuken op de juiste maat (als door u opgegeven) of zij leveren u helemaal niets. In deze heeft, voor wat dat betreft, de KK niets in te brengen.
Ik raad u aan om een aangetekende brief naar de KK te sturen en daarin eisen dat zij, conform uw opgegeven maten, betreffende keuken alsnog leveren. Geef de KK 2 weken de tijd om hierop positief te reageren. Zet er tevens in dat, indien u binnen die 2 weken niets ontvangt van hen, u de koopovereenkomst als ontbonden ziet.
Verwijs hen inderdaad, zoals Gerrit ook al aangaf, naar deze site. Schrijf er desnoods bij dat zij op deze site bij deze vraag ook kunnen reageren, indien zij dat wensen.
Soms lijkt het wel, of het steeds gekker wordt.......... alsof de klant blij mag zijn, dat hij bij desbetreffende verkoper wat mag kopen.
Houdt u ook in de gaten (voor het geval dat.....) dat u niet gedwongen kunt worden, om meer dan 50% van de aankoopsom vooruit te betalen. De resterende 50% mag u betalen bij de feitelijke levering, dus aan degene die de volledige keuken komt brengen. Sommige keukenverkopers proberen u met allerlei redenen (terecht of niet) de volledige aankoopsom vooruit te laten betalen. Ik adviseer u dit (dan) niet te doen.
Zit in de aankoopsom ook een x-bedrag voor het plaatsen van die keuken, dan betreffende bedrag inhouden totdat die keuken helemaal correct is geplaatst.
Gr. Hutch
en u zag al dat Hutch al antwoord gaf op wat u vroeg. U heeft niets te vrezen van de keukenkampioen, alle kosten zijn voor hen. Ik ga er van uit, dat u nog niet had aanbetaald, is dat wel zo, terugvorderen op de door Hutch aangegeven wijze.
Beste Hutch,
Wij hadden al een aangetekende brief gestuurd naar de KK waarin wij de overeenkomst ontbinden. Hierop reageren zij niet inhoudelijk.
Alleen maar dat zij annuleringskosten in rekening zullen gaan brengen. (volgens mij gebruiken ze het om te dreigen en vele mensen zullen hiervoor buigen) In onze laatste brief hebben wij geteld dat de overeenkomst is ontbonden en dat wij niet meer zullen reageren op hun schrijven.
Ik was niet meer van plan contact met ze op te nemen. Sta ik in mijn recht als ik vanaf nu niets meer van me laat horen??
Hallo allemaal,
Ik wil graag reageren op bovenstaand verhaal m.b.t. de aankoop van een keuken bij de Keukenkampioen. Voor ons heeft dit ongeveer 1 jaar geleden afgespeeld, maar toch wil ik graag ons verhaal kwijt. Wij hadden destijds onze keuken bij de Keukenkampioen in Woerden gekocht en zijn ook -zeg maar- ingestonken. Op het moment dat onze keuken werd afgeleverd bleek het soort oppervlakte van de kastjes niet datgene wat wij hadden uitgekozen. Wij hadden gekozen voor een hoogglanze oppervlakte, maar kregen een ruwe oppervlakte opgeleverd. Wij gingen hiermee terug naar de Keukenkampioen en kregen toen te horen dat dit niet op de overeenkomst stond. Tijdens het uitkiezen van de kastjes hebben wij dit wel aan de verkoper -ene Dinash- doorgegeven, die nota bene bij het opschrijven dit nog heeft bevestigd. Maar achteraf bleek dat hij dit kennelijk niet goed heeft genoteerd (hoe kun je nou als leek zijnde weten of hij het juiste type had opgeschreven). En toen wij dit aankaartte bij de Keukenkampioen werd je echt op een hele onbeschofte wijze behandeld: het is onze fout geweest, wilt u alsnog een hoogglanze oppervlakte tja dan moet u maar even minimaal euro 10.000,- (?) bijbetalen, geen reactie op onze brieven c.q. telefoontjes, de verkoper was opeens nooit bereikbaar en aanwezig en ga zo maar door. Ook wil ik graag kwijt dat ook vrienden van ons bij de Keukenkampioen dezelfde soort nare ervaringen hebben gehad. Ik wil echt iederen afraden om je keuken bij de keukenkampioen te kopen. Er worden allerlei verkooptrucs toegepast (je onder druk zetten, zogenaamde hoge kortingen geven, etc.) en op het moment als er problemen zijn wordt dat absoluut niet opgelost, maar wordt je als consument gewoon in je hemd gezet.
Met vriendelijke groet
Carl
Ingmar,
zoals ik reeds heb aangegeven, zult u in principe wel die keuken moeten afnemen. Echter alleen in de maatvoering en zoals u het heeft doorgegeven. U heeft een overeenkomst getekend, waaraan u zich dient te houden. U zult dus de KK de gelegenheid moeten geven om ook aan die overeenkomst te voldoen.
Daarom kunt u beter vooraleerst de formele weg bewandelen en nog een keer een aangetekende brief sturen, zoals ik heb aangegeven. Zoals ik het begrijp heeft u in uw eerste brief eigenlijk alleen maar aangegeven, dat u de koopovereenkomst wilt ontbinden en niet om alsnog de keuken geleverd te krijgen zoals afgesproken.
Helemaal niets meer van u laten horen, kan uitlopen op een minder leuke brief van een incassobureau. Dat incassobureau zal de belangen van de KK behartigen en minder geïnteresseerd zijn in uw verhaal. Het is zelfs mogelijk dat KK niet het complete verhaal zal neerleggen bij dat incassobureau.
Strikt formeel genomen staat de KK zelfs in hun recht....... indien u de KK niet meer de gelegenheid geeft om die keuken te leveren als afgesproken......
En met de zin: "KK heeft helemaal niets te willen", doelde ik dus op het feit dat de keuken geleverd dient te worden, zoals u het wilt en niet zoals de KK het wil. Een kleine kanttekening hoort hier wel bij: hele kleine (eigenlijk onbelangrijke/ondergeschikte) veranderingen, doen niets af aan de koopovereenkomst. Maar wat de KK nu wil, is, m.i., een behoorlijke, ingrijpende, verandering en daar hoeft u niet mee akkoord te gaan.
(Een simpel voorbeeld: als ik een nieuwe auto bestel, kleur rood, 4 deurs.... hoef ik niet een groene, 2 deurs auto te accepteren.)
Vroeger..... heel vroeger, was de klant nog 'koning'. Die goeie ouwe tijd......
Graag horen wij van u hoe het verdere verloop is.......
Succes, gr. Hutch
Zelf zit ik ruim 30 jaar als eindverantwoordelijke in de verkoop bij gerenomeerde keukenbedrijven. Iedere keer valt het mij weer op dat klanten wel geinterseerd zijn naar de hoogste korting en de prijs, maar nooit (of zelden) naar de leveringsvoorwaarden vragen. Deze worden door ons bedrijf standaard meegevoegd bij de offerte. Indien u een goede zekerheid en ondersteuning wilt bij de aanschaf van uw keuken, mijn advies? betaal beter een paar procent meer bij een gerenomeerd erkende keukencpeciaalzaak. met het Hibin borgmerk (http://www.hibin.nl/borg/), of tenminste is aangesloten bij de ANVK.
Maar bij de aanschaf van een keuken is de leverancier altijd aansprakelijk betreffende de maatvoering.
Dag Ariesr.
U heeft helemaal gelijk. Netjes dat u uit zich zelf de leveringsvoorwaarden bij de offerte doet.
Een goed keukenbedrijf is er voor om de klant een keuken te verkopen en zorgen dat die klant tevreden is. Uiteraard wel aan de hand van de wet en de leveringsvoorwaarden. Is de klant tevreden, dan kun je je geen betere reclame voorstellen (mond-op-mond reclame). Beter dan allerlei advertenties en foldertjes......
Dus KK..... steek er wat van op!
Gr. Hutch
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Factuur onterecht ontvangen
Krijg na opzegging van ziggo abbo. nog een rekening van €78,- kosten booster. Terwijl ik deze terug heb gestuurd incl. router in toegestuurde ziggo doos. Tevens dreiging met incasso,omdat ik natuurlijk niet heb betaald. Ziggo div. keren gemaild hierover maar geen reactie?
Verzendgegevens post nl aanwezig
Graag Uw reactie hierover.
m.vr.gr. John Q.
Factuur onterecht ontvangen
Situatie:
- onlangs is er lekkage geweest op de 2e verdieping en is er een bedrijf gebeld, deze zouden langskomen en kijken of het ook hersteld kan worden (kapotte dakpan?).
- het bedrijf is geweest maar ze hebben de dakpan niet rechtgelegd, ze zijn met ladder niet verder gekomen dan de dakgoot aangezien ze het een te stijl dak vonden
- er blijkt meer aan de hand te zijn dan allee
...
Lees meer
Beeindigen ov chipkaart expres ingewikkeld
Hoi, een ov-chipkaart heeft een houdbaarheidsdatum. Alleen dat is al een zinloze aanslag op het milieu, maar dat even ter zijde. Mijn ov-chipkaart is bijna eindig, dus ontving ik automatisch een nieuwe kaart. Deze nieuwe kaart vervangt de oude. Fysiek gebeurd dit dus vanzelf maar achter de schermen blijft een resterend saldo van €35 achter op mijn oude kaart. Daar wordt niet over gerept. Om ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer