in
door ingmar Sep 27, 2006 om 10:07
Huishouden & energie

In de val bij keukenkampioen!!!!

Beste lezers,

Ik en mijn vriendin zijn in de val gelopen bij de keukenkampioen.
Twee maanden geleden hebben we na het uitzoeken van een mooie keuken en een goede prijs onderhandeling onze handtekening gezet.
Van te voren had ik thuis de maten opgenomen en meegenomen naar de winkel.

De volgende dag gingen wij de tekening nog maar eens bekijken, we waren er zo blij mee!!! Tot onze schrik kwamen we er achter dat de tekening niet klopte met de opgegeven maten. De koelkast en vriezer zouden niet helemaal meer open kunnen. Dus heb ik meteen gebeld. De bedrijfsleider verzekerde mij dat het allemaal in orde kwam. Zo meten mensen wel vaker de keuken niet goed op en wij hebben een eigen fabriek waar wij alles kunnen aanpassen, aldus de bedrijfsleider.

Twee weken later het inmeet rapport. Exact het geen wat ik al eerder had opgemeten. Dus wij direct de bedrijfsleider weer gebeld. We maken een afspraak om het probleem en oplossingen door te nemen.

Week later tijdens de afspraak is al gauw duidelijk dat de Keukenkampioen niet anders wil dan de keuken te verkleinen door een kastje weg te laten. Daardoor wordt de keuken niet meer symetrisch en verliezen wij nog meer opberg ruimte en onze keuken is al niet groot. We spreken af dat wij de opties mee naar huis nemen om door te spreken en dat de keuken niet besteld wordt en de leveringsweek geschrapt wordt.

U raad het al. Wij willen van de koop af. Wij willen alleen de keuken zoals de oorspronkelijke tekening was, tenslotte is het veel geld waar je over praat en dan wil je wel waar voor je geld.

Telefonisch en schriftelijk (tot drie keer toe) door gegeven dat wij af zien van de overeenkomst op grond dat zij ons een verkeerde voorstelling van zaken hebben gegeven. De algemene voorwaarden hebben wij ook nooit ontvangen of gezien.

Telkens kregen wij een brief of telefoon terug waarin niet inhoudelijk op onze brieven werd beantwoord. Alleen maar dat zij annuleringskosten in rekening zullen brengen a € 2500,- ( voor het maken van een tekening, mafkezen) en dat wij dit bedrag alsnog kunnen gebruiken bij een eventuele aankoop van een andere keuken.

Onze laatste brief was dat wij niet meer zullen reageren en dat voor ons de overeenkomst is ontbonden. Week later ligt de factuur op de mat met annuleringskosten.

Kan iemand ons helpen? Staan wij in ons recht? Wat nu te doen?

8889 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 27, 2006 om 10:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps geef aan dat u de vraag aan het kassa panel heeft voorgelegd, baat het niet , schaden zal het zeker niet.

En schroom niet om in uw brief om schadeloosstelling te vragen voor stel bijv € 200,00 voor alle door u genoemen moeite etc.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2006 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Feitelijk is hier een simpel antwoord mogelijk:

De overeenkomst als ontbonden beschouwen nu de keukenkampioen niet kan voldoen aan hetgeen u met hen bent overeengekommen en ze ook niet zodanig als overeengekomen blijken te kunnen leveren.

U heeft namelijk op basis van een goed doorgesproken offerte iets besteld en vervolgens blijkt de offerte op "geen meter" te kloppen.

Simple dus, de keukenkampioen scheit tekor volgens  art 6:74 en verder van het BW> en zie ook onder meer  art 80. Frappant is, dat niet u een schadeloosstelling of schadevergoeding aan de keukenkampioen verschuldigd zou zijn MAAR ZIJ AAN U. U kunt de wetsartikelen zelf, helaas wel zonder de toelichtingen) nalezen bij www.wetboek-online.nl of in uw bibliotheek. Heeft u een rechgtsbijstandsverzekering, schakel die dan in, zo niet; een stevige brief aangetekend te verzenden en daarin te verwijzen naart BW art 74 en verder.

Succes

ve
door verwijderd - Sep 27, 2006 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gerrit,

Bedankt voor je snelle reactie.

Wij vinden ook dat wij in ons recht staan, maar wat nu als de keukenkampioen het voor wil laten komen voor het gerecht.
De kosten die daar mee gemoeid zijn, zijn ongeveer net zo hoog als de annuleringskosten. De gerechtskosten zijn maar voor een klein deel te verhalen op de keukenkampioen.
Staat hier nog iets over in??

ve
door verwijderd - Sep 27, 2006 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Ingmar,

uitgaande van het feit dat u de juiste maten heeft doorgegeven, staat u in uw recht. Echter indien de Keukenkampioen alsnog de keuken in de juiste maatvoering wil leveren, kunt u er niet onderuit.

De volgende zin is in feite heel belangrijk: "Tot onze schrik kwamen we er achter dat de tekening niet klopte met de opgegeven maten."

Dit impliceert dat de fout bij de Keukenkampioen ligt. De Keukenkampioen (KK) krijgt van u de (juiste) maten. Aan de hand hiervan worden zij geacht een tekening te maken. Klopt deze dan niet met uw opgegeven maten, schieten zij tekort..... en niet u. Dit is duidelijk!

Het is wat anders als u de verkeerde maten heeft doorgegeven, maar dat is hier niet het geval, zoals ik het begrijp.

"Zo meten mensen wel vaker de keuken niet goed op en wij hebben een eigen fabriek waar wij alles kunnen aanpassen, aldus de bedrijfsleider."

Indien dit zo geuit is door die bedrijfsleider, blijkt dan wel dat zij totaal verkeerd bezig zijn. Indien zij aan de maten twijfelen, dienen zij weer met u contact op te nemen om (nogmaals) naar de juiste maten te vragen. Is er gerede twijfel hierover, dan dient de KK naar u toe te komen om zelf de juiste maten op te nemen.

En de KK heeft helemaal niets te willen. Of zij leveren de door u gewenste keuken op de juiste maat (als door u opgegeven) of zij leveren u helemaal niets. In deze heeft, voor wat dat betreft, de KK niets in te brengen.

Ik raad u aan om een aangetekende brief naar de KK te sturen en daarin eisen dat zij, conform uw opgegeven maten, betreffende keuken alsnog leveren. Geef de KK 2 weken de tijd om hierop positief te reageren. Zet er tevens in dat, indien u binnen die 2 weken niets ontvangt van hen, u de koopovereenkomst als ontbonden ziet.

Verwijs hen inderdaad, zoals Gerrit ook al aangaf, naar deze site. Schrijf er desnoods bij dat zij op deze site bij deze vraag ook kunnen reageren, indien zij dat wensen.

Soms lijkt het wel, of het steeds gekker wordt.......... alsof de klant blij mag zijn, dat hij bij desbetreffende verkoper wat mag kopen.

Houdt u ook in de gaten (voor het geval dat.....) dat u niet gedwongen kunt worden, om meer dan 50% van de aankoopsom vooruit te betalen. De resterende 50% mag u betalen bij de feitelijke levering, dus aan degene die de volledige keuken komt brengen. Sommige keukenverkopers proberen u met allerlei redenen (terecht of niet) de volledige aankoopsom vooruit te laten betalen. Ik adviseer u dit (dan) niet te doen.

Zit in de aankoopsom ook een x-bedrag voor het plaatsen van die keuken, dan betreffende bedrag inhouden totdat die keuken helemaal correct is geplaatst.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Sep 27, 2006 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

en u zag al dat Hutch al antwoord gaf op  wat u vroeg. U heeft niets te vrezen van de keukenkampioen, alle kosten zijn voor hen. Ik ga er van uit, dat u nog niet had aanbetaald, is dat wel zo, terugvorderen op de door Hutch aangegeven wijze.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2006 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hutch,

Wij hadden al een aangetekende brief gestuurd naar de KK waarin wij de overeenkomst ontbinden. Hierop reageren zij niet inhoudelijk.
Alleen maar dat zij annuleringskosten in rekening zullen gaan brengen. (volgens mij gebruiken ze het om te dreigen en vele mensen zullen hiervoor buigen) In onze laatste brief hebben wij geteld dat de overeenkomst is ontbonden en dat wij niet meer zullen reageren op hun schrijven.

Ik was niet meer van plan contact met ze op te nemen. Sta ik in mijn recht als ik vanaf nu niets meer van me laat horen??

ve
door verwijderd - Sep 27, 2006 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Ik wil graag reageren op bovenstaand verhaal m.b.t. de aankoop van een keuken bij de Keukenkampioen. Voor ons heeft dit ongeveer 1 jaar geleden afgespeeld, maar toch wil ik graag ons verhaal kwijt. Wij hadden destijds onze keuken bij de Keukenkampioen in Woerden gekocht en zijn ook -zeg maar- ingestonken. Op het moment dat onze keuken werd afgeleverd bleek het soort oppervlakte van de kastjes niet datgene wat wij hadden uitgekozen. Wij hadden gekozen voor een hoogglanze oppervlakte, maar kregen een ruwe oppervlakte opgeleverd. Wij gingen hiermee terug naar de Keukenkampioen en kregen toen te horen dat dit niet op de overeenkomst stond. Tijdens het uitkiezen van de kastjes hebben wij dit wel aan de verkoper -ene Dinash- doorgegeven, die nota bene bij het opschrijven dit nog heeft bevestigd. Maar achteraf bleek dat hij dit kennelijk niet goed heeft genoteerd (hoe kun je nou als leek zijnde weten of hij het juiste type had opgeschreven). En toen wij dit aankaartte bij de Keukenkampioen werd je echt op een hele onbeschofte wijze behandeld: het is onze fout geweest, wilt u alsnog een hoogglanze oppervlakte tja dan moet u maar even minimaal euro 10.000,- (?) bijbetalen, geen reactie op onze brieven c.q. telefoontjes, de verkoper was opeens nooit bereikbaar en aanwezig en ga zo maar door. Ook wil ik graag kwijt dat ook vrienden van ons bij de Keukenkampioen dezelfde soort nare ervaringen hebben gehad. Ik wil echt iederen afraden om je keuken bij de keukenkampioen te kopen. Er worden allerlei verkooptrucs toegepast (je onder druk zetten, zogenaamde hoge kortingen geven, etc.) en op het moment als er problemen zijn wordt dat absoluut niet opgelost, maar wordt je als consument gewoon in je hemd gezet.

Met vriendelijke groet

Carl

ve
door verwijderd - Sep 27, 2006 om 23:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ingmar,

zoals ik reeds heb aangegeven, zult u in principe wel die keuken moeten afnemen. Echter alleen in de maatvoering en zoals u het heeft doorgegeven. U heeft een overeenkomst getekend, waaraan u zich dient te houden. U zult dus de KK de gelegenheid moeten geven om ook aan die overeenkomst te voldoen.

Daarom kunt u beter vooraleerst de formele weg bewandelen en nog een keer een aangetekende brief sturen, zoals ik heb aangegeven. Zoals ik het begrijp heeft u in uw eerste brief eigenlijk alleen maar aangegeven, dat u de koopovereenkomst wilt ontbinden en niet om alsnog de keuken geleverd te krijgen zoals afgesproken.

Helemaal niets meer van u laten horen, kan uitlopen op een minder leuke brief van een incassobureau. Dat incassobureau zal de belangen van de KK behartigen en minder geïnteresseerd zijn in uw verhaal. Het is zelfs mogelijk dat KK niet het complete verhaal zal neerleggen bij dat incassobureau.

Strikt formeel genomen staat de KK zelfs in hun recht....... indien u de KK niet meer de gelegenheid geeft om die keuken te leveren als afgesproken......

En met de zin: "KK heeft helemaal niets te willen", doelde ik dus op het feit dat de keuken geleverd dient te worden, zoals u het wilt en niet zoals de KK het wil. Een kleine kanttekening hoort hier wel bij: hele kleine (eigenlijk onbelangrijke/ondergeschikte) veranderingen, doen niets af aan de koopovereenkomst. Maar wat de KK nu wil, is, m.i., een behoorlijke, ingrijpende, verandering en daar hoeft u niet mee akkoord te gaan.

(Een simpel voorbeeld: als ik een nieuwe auto bestel, kleur rood, 4 deurs.... hoef ik niet een groene, 2 deurs auto te accepteren.)

Vroeger..... heel vroeger, was de klant nog 'koning'. Die goeie ouwe tijd......

Graag horen wij van u hoe het verdere verloop is.......

Succes, gr. Hutch

ve
door verwijderd - Sep 29, 2006 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf zit ik ruim 30 jaar als eindverantwoordelijke in de verkoop bij gerenomeerde keukenbedrijven. Iedere keer valt het mij weer op dat klanten wel geinterseerd zijn naar de hoogste korting en de prijs, maar nooit (of zelden) naar de leveringsvoorwaarden vragen. Deze worden door ons bedrijf standaard meegevoegd bij de offerte. Indien u een goede zekerheid en ondersteuning wilt bij de aanschaf van uw keuken, mijn advies? betaal beter een paar procent meer bij een gerenomeerd erkende keukencpeciaalzaak. met het Hibin borgmerk (http://www.hibin.nl/borg/), of tenminste is aangesloten bij de ANVK.

Maar bij de aanschaf van een keuken is de leverancier altijd aansprakelijk betreffende de maatvoering.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2006 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Ariesr.

U heeft helemaal gelijk. Netjes dat u uit zich zelf de leveringsvoorwaarden bij de offerte doet.

Een goed keukenbedrijf is er voor om de klant een keuken te verkopen en zorgen dat die klant tevreden is. Uiteraard wel aan de hand van de wet en de leveringsvoorwaarden. Is de klant tevreden, dan kun je je geen betere reclame voorstellen (mond-op-mond reclame). Beter dan allerlei advertenties en foldertjes......

Dus KK..... steek er wat van op!

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 2, 2006 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagje:

U heeft een keuken nodig? de maten worden verkeerd overgenomen en dan komt u er bij het nameten achter dat de keuken niet gaat passen.....u wilt de koop annuleren....stelt dat dit lukt , wat gaat u dan doen? Een andere keuken uitzoeken bij een andere leverancier? Ik ben geen fan van de Keukenkampiknoei maar bij een andere zaak kunnen ze u keuken dan toch ook niet leveren? Of gaat u dan de keuken aanpassen zodat het wel kan? Is dit niet mogelijk bij de Kampieknoei firma?

Kijk ik zit nl ook in de verkoop van keukens en er worden door klant meetfouten gemaakt met tekeningen die ze meenemen of ik kan een fout maken, maar waarom de fout niet herstellen???

Of is er een andere reden dat u wilt annuleren? bent u onder druk gezet bij de KKnoeiers?

Met vr. gr.

Butch ( Geen dmg verkoper)

ve
door verwijderd - Oct 2, 2006 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

De fout moet wel hersteld kunnen worden en bovendien blijkt hier de tekening niet te kloppen met de door de klant opgegeven wel goede maten.t

ve
door verwijderd - Oct 2, 2006 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo is de naam ook eens foutloos geschreven..!

Iedereen kan daar als verkoper werken, en als ik kijk wat sommige verkopers zelf thuis hebben, dan hoef ik niet meer...

Geen bedenktijd en direkt tekenen, dan ben ik al weg.

Nu of nooit, deze korting geld alleen vandaag, en nooit meer, dus maandelijks dezelfde reclame, dus nog vele kansjes...?

Als het alleen vandaag is, wanneer gaan ze dan failliet?

Hans Verkerk is niet meer, nu nog....???????

Jammer dat er vele goede verkopers werken die wel goed werk leveren, maar de slechte verpesten het dus.. wegens die provisie, dus U koopt geen keuken, maar de verkoper krijgt provisie voor Uw handtekening....!

ve
door verwijderd - Oct 2, 2006 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Butch,

Ik heb de maten goed door gegeven en zij hebben het verkloot!
Ik heb een tweede afspraak gemaakt om oplossingen door te nemen.

Zij hebben tijdens het verkoop gesprek aangegeven dat zij een eigen fabriek hebben en alles kunnen aanpassen.

Tijdens het gesprek is gebleken dat zij helemaal niets kunnen aanpassen en ons een keuken willen aansmeren die niet meer symetrisch is en minder opberg ruimte heeft.

Ik vind het niet meer dan normaal gezien zij een fout hebben gemaakt de overeenkomst te ontbinden en mij verder te gaan orienteren. Ik voel mij helemaal niet verplicht een andere keuken bij hun af te nemen omdat zij een reken lees teken fout hebben gemaakt.

Als zij de keuken kunnen leveren zoals afgesproken liever gisteren dan morgen, maar dat gaat niet.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2006 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke ik snap de knelpunten, inderdaad ze hebben geen fabriek Mandemakers koopt alles in en maakt niets zelf. Ik zou de directeur benaderen van de firma Dhr. R. Coppens en hem de situatue uitleggen. En anders via t CBW laten afhandelen.

Veel succes en mensen leer nu eens: KOOP JE KEUKEN BIJ DE VAKHANDEL EN NIET BIJ FILIAAL KETENS DIE SCHREEUWEN MET KORTINGEN U BETAALD ALLES ZELF!!!!!

DENK NA: WAAROM ZOVEEL KORTING, WAAROM ALLEEN VANDAAG?

WAAROM IK??    BULSHIT ALLEMAAL ZE WILLEN U HANDTEKENING....