kr
door krootje Apr 5, 2006 om 20:10
Huishouden & energie

In impuls koopovereenkomst getekend..

Jaja, trouwe Kassa e.d kijker, stevig in mijn schoenen en niet op mijn mondje gevallen.. en toch trap ik er met open ogen in: ik heb bij de KeukenPiraat een koopovereenkomst getekend, nadat de verkoper en de filiaalmanager mij met een mooi verhaal over de streep getrokken hebben. Op zich een goeie deal, maar het thuisfront ontplofte ongeveer toen ik met 'onze nieuwe keuken ooit' aan kwam. Waar ik volgens de verkopers voor tekende, was het feit dat ik als wij ooit (we gaan verbouwen, moet allemaal nog gerealiseerd en aangevraagd en berekend en gefinancierd worden de komende maanden) een keuken kopen, wij die bij hen kopen. Mijn man wil er helemaal niks mee te maken hebben en is woest op de verkooppraatjes die mij om hebben gekregen en uiteraard ook op mijn stommiteit. Kan ik onder deze impuls-aankoop uit of zit ik vast aan deze superstomme actie van mezelf?

1133 7 Rapporteer

jr
door jrgand - Apr 5, 2006 om 20:29
2 Antwoorden / 10 Vragen

De aankoop die u gedaan heeft valt niet onder de colportage wet. De aankoop die u heeft gedaan is een gewone aankoop geweest zoals u andere dingen koop.

Het enige wat u kunt doen is terug gaan naar de Keukenpiraat en vertellen dat u toch van de koop af wil zien. Zij kunnen als zij dit willen doen een bedrag aan schade vergoeding vragen om dat u de koopovereenkomst wil ontbinden. Maar zij kunnen ok hun poot stijf houden en dan zit u aan de aankoop vast.

hutch
door hutch - Apr 5, 2006 om 20:29
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Krootje,

u kunt er helaas niet onderuit. U heeft getekend.

Maarrrrrr, u zegt dat u getekend heeft, dat u bij hen "ooit" een keuken zult kopen. Is in die overeenkomst ook een einddatum genoemd?

En ik neem toch aan, dat u een afschrift heeft mee gekregen?

Daarnaast geldt ook een mondelinge afspraak. Als u heeft afgesproken dat u bij hen een keuken koopt, indien er een verbouwing gaat plaats vinden, kan dat natuurlijk ook volgend jaar zijn...... dus wat is er precies afgesproken...

En u kunt ook nog niet een overeenkomst hebben getekend met daarin de juiste maten enz.; die wist u natuurlijk nog niet, omdat er nog een verbouwing moet gaan plaats vinden.

Dus er zijn mogelijk redenen om in ieder geval de levering van die keuken uit te stellen, maar zoals reeds geschreven, dit is afhankelijk wat er in die overeenkomst staat en/of is afgesproken.

(Wat die verkopers hebben gedaan, getuigt wel van onbehoorlijk gedrag, maar dat is een persoonlijke mening. Niet erg fair.... verkoop is het belangrijkste, niet de service.)

Hutch

bobmalooga
door bobmalooga - Apr 5, 2006 om 20:32
229 Antwoorden / 7 Vragen

Een koopovereenkomst van iets wat nog bedacht moet worden, het moet niet gekker worden.

De naam "Keukenpiraat" zou inderdaad vanzichzelf afschrikwekkend genoeg moeten zijn, maar da's achteraf.

Wat zijn verder de voorwaarden, hoogte aankoopbedrag, contractduur,
bedenktijd, ontbindende voorwaarden, boete enz. zou maar eens goed in
het contract gaan spitten naar dit soort zaken.

Misschien is daar iets te vinden om mee aan te vangen, volgens mij heeft elke koopovereenkomst toch een bedenktijd.

kr
door krootje - Apr 5, 2006 om 20:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Even een combi-antwoord op hutch en bobmalooga (ook jg bedankt voor het antwoord!)De keuken die getekend is is gebaseerd op de maten die de keuken na aanbouw zal krijgen Een paar centimeter meer of minder maken voor de uitvoer niet uit, omdat er een 'inmeting' plaats zal vinden op het moment dat alles klaar is.
Er is geen einddatum genoemd, al wordt het volgend jaar kerst, geen probleem. Het gaat er maar om dat we, als we een keuken kopen, die bij de Keukenpiraat kopen.
De keuken die getekend is kost ons 7450 euro, incl plaatsing meting aansluiting etc. De startprijs was overigens 7700, na tussenkomst van de filiaalleider kon er nog wat af. Heel degelijke kwaliteit en 10 jaar garantie. De prijs zou gelden als ik nu een beslissing maakte. Als ik bedenktijd wilde zou het op 9350 terechtkomen. Dit duwde me over de streep en maakte mijn man nu juist zo woest. Ik kan wel janken, hoe stom kan een mens zijn:-(

hutch
door hutch - Apr 5, 2006 om 21:36
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Als ik het dus goed begrijp, kunt u die keuken bestellen/kopen/afnemen wanneer het u uitkomt, als het maar tijdens of (direct) na die verbouwing is.

Dus is er ook geen afspraak gemaakt, dat, als die keuken duurder wordt..... om welke reden dan ook, dit doorberekend wordt naar u.

Een beetje wazig..... dus theoretisch kan dit ook over 1,2,3... jaar zijn, zoalng u maar niet gaat verbouwen.

M.a.w., zoals ik dit interpreteer, zit u helemaal niet vast aan die overeenkomst, om een keuken te kopen......... oké, wel kopen, maar wanneer?  Stel dat u pas over 10 jaar gaat verbouwen.........

Zoals gezegd, een zeer wazige overeenkomst.

Die bedenktijd is een overbekende truc, om twijfelaars over de grens te trekken.

Praat nog eens met uw man en zie beiden niet "het slechte" er van in. Probeer het positief te bekijken: u bent pas verplicht om die keuken af te nemen, na die verbouwing.... al duurt deze nog een jaar. En die prijs staat vast.

Nog wel een tip: doe voorlopig geen vooruitbetaling. Formeel kan een verkoper dat verlangen, tot een maximum van de helft van de koopprijs.

Indien hier om gevraagd wordt, doe dit pas bij de "definitieve" bestelling, dus als u de exacte maten doorgeeft en feitelijk dus die keuken besteld (al hoe wel de overeenkomst op zich al definitief is).

U bent niet stom.... u bent in de praatjes van die "piraten" getrapt en dat is wat anders... en dat gebeurt vaker dan u denkt.

Hutch

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 5, 2006 om 22:53
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Aanvankelijk dacht ik op basis van uw eerste verhaal dat het een soort intentieverklaring was, maar in de reactie geeft u aan wel degelijk tot de aankoop van een voorbeeldkeuken te zijn overgegaan. Dat op details nog wijzigingen of aanvullingen gedaan kunnen worden doet niets af aan de rechtsgeldigheid van de koopovereenkomst. Ofwel uw partner zien happy met de deal te krijgen danwel tot annulering overgaan, maar in dat geval gooit u in feite geld in het water. Een goede les om niet tot impulsief handelen over te gaan.

br
door bruun - Oct 29, 2007 om 21:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Kootje,

Ik heb dezelfde fout als jou begaan. Hoe is het bij jou afgelopen? Kan je mij nog tips geven?

Ik hoop dat ik er nog vanaf kan!