is
door ischut Feb 20, 2023 om 23:18
Huishouden & energie

Is stoppenkast nog wel veilig?

Mijn stoppenkast is 40 jaar oud. Heeft 1 aardlekschakelaar en 2 stoppen. Is ie nog wel veilig?
Volgens de Woningbouwvereniging is alleen van belang, dat de stoppenkast voldoet aan de eisen in het jaar van plaatsing (40 jaar geleden). Daarna maakt het niet meer uit, al blijf ik er bij wijze van spreken nog 100 jaar wonen.
Volgens internet gaat een stoppenkast 20-25 jaar mee en moet ie tegenwoordig minimaal 2 aardlekschakelaars hebben.
De woningbouwvereniging zegt, dat ze hem alleen hoeven te vervangen als ie stuk is of als er een nieuwe huurder komt.
Klopt het verhaal van de verhuurder?

9059 13 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 20, 2023 om 23:25
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ischut,

Uw vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden.

Ik zit zelf in de bewonerscommissie van mijn complex.

Mijn complex is 70 jaar oud.

Ik raad u aan om uw vraag aan de bewonerscommissie van uw eigen complex te stellen indien die er is.

Mijn complex is vorig jaar door een technisch bedrijf onderzocht en zij gaven ook het advies om de stoppenkasten te vervangen.

Een technisch bedrijf moet het dus onderzoeken.

mahadma
door mahadma - Feb 20, 2023 om 23:35
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Laat een deskundige bij u thuis de boel controleren en rapporteren, op schrift. Daarna weet u welke kant u op moet gaan, of niet.

tenormin
door tenormin - Feb 20, 2023 om 23:37
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een stoppenkast na 40 jaar nog up to date is. Wie is uw WBV? Hoewel mijn flatgebouw van 1960 stamt: alles is wel vernieuwd in 2009/2010. Toen voldeed het niet aan de eisen. Lijkt mij dan, dan dat het 40 jaar vervangen moet worden. Als u een bewoners commissie heeft: daar aankaarten. Lijkt mij in ieder geval niet safe.

JMA2
door JMA2 Feb 21, 2023 om 00:03
117 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik het juist begrijp is uw stoppenkadt dus na 49 jaar pas vervangen. Dat is echt wel heel oud.

Iv
door Ivo W - Feb 21, 2023 om 06:48
730 Antwoorden / Vragen

De woningcorporatie heeft in dit geval gelijk, zolang de huidige groepenkast en aardlekschakelaar naar behoren werken.

Een elektrische installatie (of onderdelen daarvan) moeten voldoen aan de eisen die er waren/zijn in het jaar van aanleg of vernieuwing. In de jaren '80 was één aardlekschakelaar en twee tot vier groepen gebruikelijk in een appartement of standaard rijtjeshuis. Als ooit een nieuwe groepenkast geplaatst wordt, dan moet die gaan voldoen aan de modernste eisen.

Test u wel maandelijks de aardlekschakelaar, zoals voorgeschreven? Zo niet: begin daar maar mee.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 21, 2023 om 11:23
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ivo,

Heeft u toevallig de link voor ons waar dat staat?

Iv
door Ivo W Feb 21, 2023 om 12:45
730 Antwoorden / Vragen

Dat volgt uit de NEN1010.
Helaas zijn NEN normen niet online openbaar toegankelijk.

Ja
door JannyBoe - Feb 21, 2023 om 08:48
520 Antwoorden / Vragen

Hallo, u hebt zelf al heel wat voorwerk gedaan lees ik. Net als u kom ik ook geen verplichting tegen in de vorm van bindende voorschriften voor vervanging van oude kasten. Op deze site heeft men het over gemak en veiligheid van nieuwe groepenkasten t.o.v. oude stoppenkasten. Op deze site heeft men het over afdoende bescherming bij oude stoppenkasten. Maar verplichtingen lees ik nergens.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 21, 2023 om 08:56
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Testen van de aardlekschakelaar:

Stap 1.

Zoek naar de testknop op uw aardlekschakelaar, welke doorgaans aangegeven wordt met een ‘T’ of ‘TEST’. Zoals is te zien op het plaatje hierboven In de link.

Stap 2.

Druk de knop enige tijd in, totdat de stroomvoorziening in huis automatisch uitgeschakeld wordt. Gebeurt dit niet, dan is de aardlekschakelaar mogelijk defect.

Stap 3.

Zet de aardlekschakelaar vervolgens weer om, zodat de stroomvoorziening hersteld wordt. Mocht dit niet lukken, dan is de aardlekschakelaar mogelijk defect.

Stap 4.

Controleer na het testen van de aardlekschakelaar altijd of de stroomvoorziening weer naar behoren werkt. Doe dit voor alle groepen in de meterkast.

https://elektricienaanhuis.nl/aardlekschakelaar-testen-in-uw-woning-waarom-en-hoe

holiday
door holiday Feb 22, 2023 om 11:33
102 Antwoorden / 12 Vragen

En na het testen moet je al je klokken weer gelijk zetten.

sjjoppy
door sjjoppy Feb 22, 2023 om 11:39
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Dan proberen of het testen gelijk kan vallen met winter-of zomertijd klok gelijk zetten.

Analoog
door Analoog - Feb 21, 2023 om 13:42
137 Antwoorden / Vragen

Ik woon ook in een huis van de woningbouw en krijg om de 5 jaar controle van de zogeheten Energiewacht voor een veiligheidskeuring die stopcontacten, stoppenkast en aansluitingen controleert en als goedkeuring sticker op de meterkast plakt.

ro
door ronny530 - Feb 21, 2023 om 14:08
2786 Antwoorden / 41 Vragen

De verhuurder heeft gelijk op één aardlekschakelaar mogen vier zekingsautomaten of stoppen aangesloten worden. Een zekeringsautomaat is een moderne vervanger van de stop maar doet exact hetzelfde bij kortsluiting de stroom onderbreken. De aardlekschakelaar schakelt af zodra u bijvoorbeeld een stroomdraad aanraakt en dat gaat zo snel dat u hooguit een prikkelend effect voelt maar er geen letsel aan over kan houden. Uitproberen zou ik niet doen maar u kunt er van uit gaan dat uw stoppenkast veilig is.

gerbera
door gerbera - Feb 21, 2023 om 14:24
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Het verhaal van de WB klopt, zolang aan de groepenkast niet is geknoeid en zijn werk doet behoeft deze niet vervangen te worden. U heeft het over 2 stoppen waarvan ik er vanuit ga dat dit stotsen en geen porseleinen schroefzekeringen zijn. Waar u de levensduur van 20-25 jaar gelezen heeft, blijkbaar reclame van een installatiebedrijf die graag iets wil verdienen. Mijn groepenkast (krachtstroom) hangt er al 50 jaar en werkt nog uitstekend alleen regelmatig de aardlek en (thermische)hoofdschakelaar (waarbij ik tevens alle stotsen uit/aan zet) testen en dan twijfel ik geen moment aan de goede werking.

he
door henkie.penkie - Feb 22, 2023 om 12:11
149 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat nergens in de voorschriften dat een groepenkast ouder dan 40 jaar oud vervangen moet worden. Wel is het raadzaam om 1 keer per maand minimaal de aardlekschakelaar te testen. Valt deze bij een test niet uit dan moet deze vervangen worden en is deze defect. Verder zal er ook nog een aardlekschakelaar van 40/0,5A zitten deze is wel niet meer van deze tijd. Tegenwoordig zijn deze  2 of 4 polig 40/0,03A. Maar ik denk als je bij de woningvereniging vraagt om een nieuwe groepenkast te plaatsen dat deze niet moeilijk doen.

gerbera
door gerbera Feb 22, 2023 om 15:05
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Maar ik denk als je bij de woningvereniging vraagt om een nieuwe groepenkast te plaatsen dat deze niet moeilijk doen.

Verder is bij mij 50 jaar geleden al een aardlek 40/0,03 geplaatst dus waar heeft u het over. Verder heeft u de vraag niet goed gelezen, de WB doet er nu niets mee.

Pe
door Pensioen1954 - Feb 22, 2023 om 16:43
21 Antwoorden / Vragen

Wat is een stoppenkast?? Weer zo'n leek met stoppenkast. Groepenkast of meterkast kan en mag ook.

gr
door gravin2 Feb 22, 2023 om 16:51
24 Antwoorden / Vragen

U verveelt zich nu u met pensioen bent?

Geen idee wat u toevoegt aan dit item.

Pe
door Pensioen1954 Feb 22, 2023 om 17:43
21 Antwoorden / Vragen

Nee hoor ik verveel me totaal niet. Maar ik erger me rot als iemand niet juiste benamingen gebruikt.

Ja
door JannyBoe Feb 22, 2023 om 17:46
520 Antwoorden / Vragen

Een oude groepenkast heette vroeger een stoppenkast. Nog steeds eigenlijk.

Ergernis komt als de stoppen doorslaan. Ontspan.... ;)

Pe
door Pensioen1954 Feb 22, 2023 om 18:03
21 Antwoorden / Vragen

Slaat nergens op. Schoenmaker blijf bij je leest.

Ja
door JannyBoe Feb 22, 2023 om 18:27
520 Antwoorden / Vragen

Een schoenmaker kan hier denk ik niks mee.

Maar een elektromonteur kent het begrip stoppenkast zeker wel.

Maar wat maakt het uit?
Als de installatie in de meterkast maar veilig is toch?

gerbera
door gerbera - Feb 22, 2023 om 21:20
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@pensioen1954, het begrip stoppenkast is heel simpel te herleiden, je hebt nml een kast waarin zich stoppen bevinden vandaar die benaming. Een groepenkast is heel wat anders nml een (kunstof) bakje waarin de groep(en) verdeeld worden. En omdat er over het algemeen ook de elektrameter, al dan niet ook een gasmeter, is geplaatst noemen ze dat de meterkast. Dus als u wilt muggenziften doe het dan goed en gebruik dan zelf de juiste benaming  Maar beter is blijf gewoon bij de vraag nml de veiligheid hoeft u zich ook niet te ergeren..