ma
door mathman Oct 7, 2005 om 18:32
Huishouden & energie

Jaarafrekening essent: voorschot van €40,- naar €177,-

Vrijdag 30 september krijg ik de jaarafrekening van essent binnen van 1 van mijn adressen (ik bezit samen met mijn vriendin een huis met 2 adressen en 2 aansluiting voor gas water electra etc). Op dit adres wordt bijna niets verbruikt (op het moment onbewoond) en dat bleek ook op de jaarafrekening: 28 kilowattuur stroom verbruikt in ongeveer 5 maanden en 0 m^3 gas. Omdat ons voorschot maandelijks €40,- (inc huur geiser en kabeltv) moest er ongeveer €13,- bijbetaald worden. Tot zover hoor je mij niet klagen.

Dan zie ik opeens dat het nieuwe voorschot vastgesteld is op €177,-! Dus ben ik verder gaan pluizen in de jaarafrekening. Wat blijkt: voor het komende jaar heeft essent voor mij berekend dat ik 28 kilowattuur aan stroom ga verbruiken, en (LET OP) 2888 m^3 gas!!! Ik zag gelijk dat zij een fout hadden gemaakt en belde met de servicedesk. Vriendelijk te woord gestaan door een medewerker. Hij adviseerde mij het pand op leegstand te laten zetten en de kabeltv af te laten sluiten. Verder kon ik ook het beste de huur en onderhoud van een geiser en gaskachel bij Inhome opzeggen. Inclusief kabel en onderhoud en verhuur zou dit bedrag uitkomen op €53,- per maand. Nog aan de hoge kant, maar acceptabel.

Ik vroeg hem wat er nu gedaan wordt met het eerste voorschot. Kon hij niks meer aan doen. Pardon? Niks meer aan doen? Lijkt me duidelijk dat essent een fout heeft gemaakt. En nu moet ik ervoor opdraaien? Ik vroeg om uitleg en kreeg iets te horen in de trend van, misschien is ooit het gasverbruik hooggeweest. Allemaal leuk en aardig, maar ik vul niet voor niets 2 keer de meterstanden in, zodat ik vervolgens berekend wordt op het verbruik van iemand die 5 jaar geleden erin heeft gezeten. Ze horen het voorschot te berekenen nav mijn opgegeven verbruik. En persoonlijk vind ik het verschil tussen 0 en 2888 m^3 gasverbruik iets te hoog.

Ondertussen heb ik ook een klachtenmail gestuurd naar essent en daar gister antwoord op gekregen. Opnieuw meldt men: het al in rekening gebrachte voorschot kan niet gewijzigd worden. Hoezo al in rekening gebrachte voorschot? Dit voorschot zou per 24 oktober van mijn rekening afgeschreven worden, en volgens mij is het nog niet zover. Volgens mij kunnen ze dat nog makkelijk wijzigen, desnoods met een tegenboeking of iets dergelijks. Ik heb hierna een nogal giftige mail teruggestuurd, waarin staat dat ik, als klant van essent, niet ga opdraaien voor een fout gemaakt door hen.

Nu zullen ze hier ongetwijfeld nogmaals negatief op antwoorden. Dus vandaar mijn vraag: wat kan ik hier tegen doen? Wat is de beste mogelijkheid om dit op te lossen? Ik heb er namelijk geen zin in om een jaar te wachten voordat ik het teveel betaalde geld terugkrijg. Zeker niet omdat het een fout van essent betrefd.

Dus hebben mensen tips hierover, hoor ik dat graag!

1287 6 Rapporteer

cassandra_1
door cassandra_1 - Oct 7, 2005 om 18:43
117 Antwoorden / 1 Vragen

Dat kunnen zij inderdaad wijzigen. In uw geval zou ik dit ook eisen en, mocht het bedrag toch afgeschreven worden, dan kunt u het bij de bank laten terugstorten en zelf het juiste bedrag overmaken.

In dat geval kunnen ze u niets maken en zijn ze gedwongen om e.e.a. zelf te herstellen.

Groeten,

Cassandra

ma
door mathman - Oct 7, 2005 om 18:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

essent kan daar verder niets tegen beginnen dan? als ik het storneer en het juiste bedrag overboek?

Lijkt mij dat ik vervolgens opnieuw rekeningen krijg waarop staat dat ik nog steeds een ruime €100,- dien te betalen, met uiteindelijk bijv een deurwaarder.

Of dien ik het dan uiteindelijk zover laten komen dat ze me voor de rechter dagen oid?

lukkie_1
door lukkie_1 - Oct 7, 2005 om 19:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje vervelend inderdaad. Ik hebzelf ook bij een energie bedrijf gewerkt en ik zal je proberen uit te leggen hoe het gaat.

Zodra je je jaarnota binnen krijgt met je nieuwe termijnbedrag, is 9 van de 10 keer het termijn bedrag voor de eerste maand al doorgezet naar de administratie voor verwerking.

Dit is ook het termijnbedrag wat meestal niet meer aanpasbaar is.

Essent kan wel voor de nog 11 lopende maanden het termijnbedrag verlagen naar een door u redelijk bedrag (denk hierbij dat er dus al 1 keer 177,- eur in rekening is gebracht, maar let op! prijzen stijgen volgend jaar ... ook van vastrecht ed.)

Vraag Essent dus gewoon om het termijnbedrag van de 11 volgende maanden te wijzigen. Die ene maand is helaas, maar veel kun je er niet aan doen.

Nouja, je kan het bedrag terug laten storten, veel energie steken in brieven/emails/telefoontjes. Om vervolgens na 2 maanden, en na het onvangen van verschillende herinneringsbrieven, mogelijk het termijnbedrag verlaagd te krijgen.

Ik denk altijd maar zo, het is maar net hoeveel zin je daar in hebt.

ma
door mathman - Oct 7, 2005 om 20:01
2 Antwoorden / 1 Vragen

het gaat mij hier gewoon om het principe. Essent heeft een fout gemaakt, welke ze deels hebben opgelost, maar pas door het melden van mijzelf. Nu wil ik ook niet die €120,- extra betalen, ook al kan ik het missen.

Voor mij is het heel simpel: essent heeft een fout gemaakt met mijn nieuwe voorschot en wil het (tot nu toe) niet oplossen. Onbegrijpelijk. Hardstikke leuk dat deze rekening niet aangepast kan worden, maar stel dan voor dat de komende rekeningen verrekend worden met deze, of doe een tegenboeking. Maar men stelt niks voor, ik moet betalen en het voorschot is betaald. En dat is niet eerlijk.

ik heb ondertussen nog verder lopen neuzen hier bij kassa, en heb ondertussen ook al het formulier van de geschillencommissie gedownload. Kijken wat ze daarop zeggen als ik hen dat meldt. In ieder geval bedankt voor de snelle reacties!

cassandra_1
door cassandra_1 - Oct 7, 2005 om 22:05
117 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat het hier toch vooral onwil van Essent is. Mijn collega's van de afdeling Belastingen kunnen een af te schrijven bedrag tot 10 dagen voor de afschrijving nog wijzigen.

hutch
door hutch - Oct 9, 2005 om 12:18
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Net wat Cassandra al schreef: terug laten boeken (storneren). Vervolgens zul je wel een acceptgirokaart krijgen en maak je een acceptabel (voorschot)bedrag over. Hiermee laat je ook in ieder geval zien, dat je wel degelijk van plan bent om te betalen, maar niet dat (foute) bedrag, wat Essent berekend heeft. Je kunt altijd Essent nog de "rode kaart" sturen en de machtiging intrekken, zodat je elke maand een acceptgirokaart krijgt toegestuurd.

Zelf heb ik een soort gelijk probleem gehad, enkele jaren geleden (gulden tijdperk). Energiebedrijf had ongeveer 1500 gulden teveel berekend aan gas (over 1 jaar). Na diverse telefoontjes werd mij doodleuk medegedeeld dat ik maar moest wachten tot dat hun (het energiebedrijf) die 1500 gulden weer terug stortten. Mooi niet dus, heb direct laten storneren......

Tevens is mijn ervaring, als jij je voorschotbedrag te hoog vind, zoals in deze, kun je zelf een redelijk bedrag vaststellen. Moet wel echt redelijk zijn. Zelf is bij mij enkele jaren terug, een voorschotbedrag te hoog ingeschat. Heb direct dit energiebedrijf opgebeld en medegedeeld dat ik er niet mee eens was. Ik zei wat ik wel redelijk vond; kreeg ik van zo'n juffie te horen dat als ik het bedrag, dat zij (energiebedrijf) bepaalden, niet betaalde, zij dan alles gingen afsluiten.... pardon: altijd keurig alles op tijd betaald en dan krijg je van zo'n juffie deze bedreiging te horen. Na doorschakelen met een afdelingshoofd, kreeg ik excuses aangeboden voor het gedrag van dit "juffie" en kon ik inderdaad het voorschot aanhouden wat ik berekend had.

Moraal van dit verhaal:  ga niet direct overal maar mee akkoord, als je zelf beter weet, zoals in jouw geval. Ga in overleg en niet met de eerste de beste die je aan de telefoon krijgt. Wat denk je wat die bedrijven voor een winst maken, alleen al wat zij aan rente vangen over de voorschotbedragen.... dit zijn vele miljoenen euro's x ... procent per jaar..... kassa (zonder hoofdletter).

Gr. Hutch