ja
door jaysiea Jan 4, 2007 om 13:03
Huishouden & energie

Kan iemand mij vertellen

ik betrek over aantal weken een ander appartement, nu zou ik graag tapijt willen leggen in de slaapkamer

dit betreft een betonnen egale ondervloer en ik wil dus gebruik van ondertapijt en vroeg me dus af of ik het ondertapijt en tapijt los kan leggen of spanlatten gebruiken...

maar kan iemand mij uitleggen hoe die spanlatten te gebruiken zijn.. moeten dezen bijv verlijmd worden op de vloer of....

want vind het zonde om het te laten leggen aangezien dit bijna duurder is dan het tapijt zelf..

groetjes johan

11315 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 4, 2007 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Johan.

Naar mijn idee, als de vloer egaal is, is het helemaal niet nodig om er een ondertapijt onder te leggen. Het betreft een slaapkamer waar niet geleefd wordt, dus heb je weinig kans dat je de vloerbedekking stuk loopt. Ik zeg dit, omdat wij in hetzelfde schuitje zaten, en het ons ook is afgeraden omdat het de slaapkamers betrof. De woonkamer is een ander verhaal natuurlijk.

Vriendelijke groet, L.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2007 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

hi libra okay en wat voor rug had je van het tapijt want namelijk bij de actionbacking rug moet namelijk wel ondertapijt gelegd worden en bij bijv viltenrug niet

en het gaat erom dat ze mijn geadviseerd hebben om die standaard ondertapijt te gebruiken met die vezels

maar die moet dus of geheel verlijmd worden of gespannen maar nou las ik ook dat je dus die actionbackingrug ook kan plakken door middel van dubbelzijdig tape maar vraag me toch of dat houd aangezien je het tapijt nog uitloopt

groetjes

en kan jij wat meer vertellen over je tapijt en de manier hoe je het gelegd heb of laten leggen

ve
door verwijderd - Jan 4, 2007 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Johan.

Het hangt inderdaad van de rug van de vloerbedekking af. Heb je met een jute rug, dan kan het aan de zijkanten verlijmd worden. Heb je met een foam-rug, is het misschien beter er een ondertapijt onder te leggen. Er moeten dan van die latten met weerhaakjes langs de plint gelegd worden om het daarop te bevestigen. Die van ons had een jute-rug, dus deze zijn langs de zijden verlijmd, en ligt al 12 jaar zonder ondertapijt en is nog puntgaaf. Weet je nu genoeg?

Groetjes, L.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2007 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even dit.

Met dubbelzijdig plakband heb ik geen ervaring, dus daar moet ik je het antwoord schuldig blijven.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

als woningstoffeerder kan ik je melden dat je bij het plaatsen van spanlatjes over kennis en ervaring moet beschikken om deze goed te plaatsen.

als je dat eenmaal hebt kun je er nog niet zoveel mee omdat je dan nog de gereedschappen mist om het tapijt hierop goed te kunnen plaatsen.

het moet namelijk worden gespannen zoals de naam van de latjes al doet vermoeden.

als je beschikt over een egale betonvloer in een appartement en je wilt de kosten van stoffering uitsparen  heb ik een goede tip

laat de boel gewoon leggen door een vakman zonder de ondervloer

of lijm het geheel vast met een heel dun laagje lijm zodat de vloerbedekking geen kans krijgt om te gaan bobbelen.

groetjes de floormaster

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

hai floormaster thnx voor de tip maar aangezien ik een betonnen ondervloer heb, welk soort tapijt/rug kan ik het beste gebruiken en ik weet niet of je in de buurt van rotterdam woont, want weet niet of jij het ook zou kunnen leggen en wat je dr voor rekent???

groetjes

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

In een appartement is een ondervloer verplicht, vanwege de onderburen.

Zo te lezen mag het tapijt niets kosten!

Spanlatten zijn al ca. 8 jaar niet meer toegelaten, er mag niet gespijkerd worden, vaanwege de leidingen door de vloer.

Tegenwoordig kunt u ondertapijt op de vloer laten lijmen, en daarboven op komt het tapijt op gelijmd. Na ca. 8 jaar laat het lijm wel los.

Bij mij was destijds, bij een lokale detaillist (zonder keten), het ondertapijt gratis vanaf een bepaald bedrag, destijds 1999 ƒ 225,00 per 4m2, inclusief gratis leggen.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Spanlatten zijn niet verboden ik heb bij mijzelf ook spanlatten laten maken, dit ook niet gespijkert worden dus hebben ze gelijmd op de betonnen vloer. Er zij tegen woordig lijmen die daar echt geschikt voor zijn.

Succes ermee Valerius

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

het mag wel wat kosten, als het maar verwijderbaar is en evt mee te nemen, want heb geen zin om alles te laten verlijmen, aangezien ik dr hoogsten paar jaar blijf wonen

dus vandaar....

en wat betreft die spanlatjes, ze schijnen dus nog steeds gebruikt te mogen worden, geinformeerd bij verschillende stoffeerder, ze mogen alleen niet gespijkerd worden op de vloer dus zijn adviseerden om te lijmen

maar waar het omgaat is eigenlijk gewoon goed tapijt en evt met ondertapijt, maar vind het zonde om uit eindelijk meer te betalen voor het leggen als het tapijt zelf kost

ve
door verwijderd - Jan 15, 2007 om 21:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan moet je een duurder tapijt nemen ;-))

Problem solved.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 00:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of je nu wel of niet gaat verhuizen, de woning moet je opleveren met een gladde vloer. Lijm verwijderen is duur, spanlatten heb je zeer gedegen spanner voor nodig en expertise zoals de stoffeerder al opmerkte. Dubbelzijdig plakband kan eventuele rek in tapijt niet verhinderen. Advies: neem een redelijk/goed tapijt restant in de uitverkoophoek met een korte pool, waarvan de jute rug stevig is bewerkt met soort plastic. (Voor slaapkamers worden vaak lossere weefsels met lange haren verkocht,  niet doen.) Neem je geschoren vezel dan is het veel werk om te stofzuigen; neem je lussen, dan blijft het mooi. Dit kan direct op beton gelegd worden, mits deze egaal is, anders loop je donkere plekken erin. Omdat je het later wilt meeverhuizen kun je onder de kast- en bedrand een plat breder stuk spaanplaat schuiven, dan krijg je geen diepe inprint.

Koop geen tapijt met foam aan de onderkant. Dit vergaat. Je zou drempelloos zonder hoogteverschil kunnen overgaan met strip naar vloertegels douche/keuken/gang. Heb ik ook en het wipt absoluut niet, noch rekt het.

Dit is een klus die jezelf kunt doen als je begint door de rol wel haaks uit te rollen. Blijk je bij de prijs inbegrepen toch dun ondertapijt mee te krijgen, altijd doen, is warmer.

Succes.