Kan stroommeter niet goed hebben gewerkt?
Graag zou ik willen weten of iemand op dit forum de volgende situatie al eens heeft meegemaakt en/of er een verklaring voor kan geven.
Ik gebruik een dubbele meter voor stroom. Na de opname van de meterstanden eind maart bleek het totale verbruik zo goed als gelijk met voorgaande jaren. Echter bij de verdeling tussen laag en hoog tarief kwam een groot verschil naar voren. Het verbruik laag tarief was ca. 20% van voorgaande jaren en het verbruik hoog tarief ca. 191%. En dat terwijl aan het stroomverbruik en vooral het verbruikspatroon niets noemenswaardigs is veranderd.
Mijn leverancier (NUON) adviseerde mij contact op te nemen met de netwerkbeheerder (Liander), daar er mogelijk iets met de meter aan de hand zou kunnen zijn. Die wilden wel komen kijken, maar als er niets kon worden gevonden zou me dat bijna € 400 gaan kosten. En daar zit ik ook niet op te wachten.
Met Liander afgesproken het verbruik een poosje bij te houden en wat blijkt over de afgelopen 11 dagen: het verbruik laag en hoog tarief is – omgerekend naar een jaar – zoals dat altijd is geweest. Dus lijkt het er op dat de meter nu niet defect is, maar mogelijk een tijdje niet goed heeft gewerkt. Maar ja, dat weet ik niet zeker en kan me duur komen te staan wanneer men niets kan vinden.
En om dat laatste te voorkomen hierbij mijn verzoek om raad en daad. Bij voorbaat dank.
Noteer wekelijks Uw meterstanden bij Nuon als je ingelogd bent bij mijn NUON en dan meterstanden doe ik al jaren kom je nooit tot verrassingen te staan
Waarom zou je het online opslaan? Kan toch ook gewoon offline in Excel of zelfs notepad?
Misschien is het tijdstip wanneer het lage tarief ingaat, veranderd. Dit kan om 21.00 of 23.00 zijn. Zie:
https://www.consuwijzer.nl/energie/energietarieven/leveringstarief/enkeltarief-en-dubbeltarief
Als de meter nu weer als vanouds werkt kan Liander niets vinden en u kunt niet bewijzen op welk tijdstip de energie is afgenomen.
U heeft alleen een vergelijk met andere jaren maar is geen bewijs.
Dus de €400 in uw zak houden, ze gaan echt niet de meter helemaal uit elkaar halen of er toch nog ergens iets niet goed zit.
Topantwoord
Grote kans dat tijdelijk het signaaltje dat er voor zorgt dat de meter overschakelt, niet correct of helemaal niet is doorgekomen, hebben wij hier ook gehad, meter bleef weken op goedkoop staan. Is acheraf eignelijk niets mee te doen.
Vraag eens bij de naaste buren of die hetzelfde probleem hebben, kan heel raar in elkaar zitten heb ik gemerkt; Dat de ene buur tegelijk met u dat signaaltje krijgt maar een paar deuren verder kan het alweer anders zijn.
Dank voor de reacties tot nu toe.
@Simions55
Dan was ik er wellicht eerder achter gekomen, maar daar heb ik nu niets meer aan.
@Costnix
Heb ik nagevraagd bij Nuon. Aan de tijden is niets veranderd.
@Philips36
Als ik besluit de meter niet te laten onderzoeken om niet het risico te lopen € 400 te moeten betalen, zal ik toch bij NUON gaan proberen op basis van eerder jarenlang vrij constant verbruik een andere splitsing voor elkaar te krijgen. Ik vind dat ik vrij valide argumenten heb, maar besef me dat het niet eenvoudig zal zijn.
@Marnix1
U geeft een zeer interessant antwoord. Maar dan moeten buren én een dubbele meter én NOUN als leverancier hebben. Dat zal nog niet meevallen ben ik bang. Maar ik ga in ieder geval wel proberen uit te zoeken hoe een en ander technisch precies werkt en wat of daar fout kan zijn gegaan.
@heinrich, dat signaaltje komt niet vna de nuon maar van de netbeheerder, die is bij alle buren gelijk.
@Marnix1
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Ik ben inmiddels een stuk verder. Heb weer contact gehad met Liander en de - overigens zeer vriendelijke - dame aan de telefoon verklaarde dat alleen nog oude meters (zoals de mijne) werken met een signaal van de netbeheerder. Moderne meters schakelen op een andere manier. En aangezien het merendeel van de buren al een 'slimme meter' heeft, heeft navraag bij hen weinig zin.
Maar het probleem is - in ieder geval voor nu - opgelost. Ze geloofde mij dat er sprake was van een groot verschil, maar dat het lastig was een en ander administratief met NUON kort te sluiten (zeer strikt gescheiden bevoegdheden). Als oplossing geef ik de correcte meterstanden door en ontvang ik van de netbeheerder een VVV-bon ter grootte van het berekende nadeel. Ik vind dat een galante oplossing voor een potentieel probleem.
Zoals gezegd werkt de meter nu wel goed en zal ik regelmatig de standen gaan controleren en aan de bel trekken zodra ik meen dat die niet goed werkt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Mijn ex-man is in 2014 overleden en ik moet nog steeds zijn schuld betalen omdat
Omdat sociale dienst van Den Haag ze dat ik moet betalen. 9 jaar geleden betaalde ik €20 per maand. Daarna hebben ze zelf besloten dat het vedrag van €33,17 per maand moest. En nu heb ik brief van sociale dienst ontvangen dat ik vanaf juni moet €80 per maand moest betalen.
terwijl niet mijn schuld is waarom moet ik betalen. En hij had recht op bijstand en kreeg zo'n €200 per maand
Lees meerPopulair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer